۱۳ جدیدترین راه پیشگیری از سرطان که ساده و موثر هستند

سرطان یا توده‌های (نئوپلاسم‌ها، تومور) بدخیم (سرطانی) یک نورسته است که از تقسیم سلولی کنترل‌نشده، و توانایی سلول‌ها برای سرایت به مابقی بافت ناشی می‌شوند، چه با رویش درونی مستقیم (تهاجم) یا با مهاجرت به نواحی دورتر بدن (متاستاز). سرطان، در هر بخشی از بدن که گسترش یابد، می‌تواند خود را به شیوه‌های گوناگون نشان دهد.تشخیص قطعی معمولا نیازمند بررسی میکروسکوپی بافت به دست آمده توسط بیوپسی (بافت‌برداری) است. به محض تشخیص، درمان شروع می‌شود که شامل عمل جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی است. هر سال بیش از ۱۰ میلیون نفر مبتلا به سرطان تشخیص داده می‌شوند. برآورد می‌شود ۲۳ میلیون نفر در دنیا طی ۵ سال گذشته به نوعی سرطان مبتلا بوده‌اند. رایج‌ترین تومورهای بدخیم در زنان، تومورهای روده‌ی بزرگ، دهانه‌ی رحم و سینه بوده است. در حالی‌که در مردان معمولا سرطان ریه، پروستات، و معده رایج‌تر است. در ادامه می‌توانید روش‌های پیشگیری از سرطان را مطالعه کنید.

۱۳. خوراکی‌های سالم بخورید

یکی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از سرطان افزایش مواد مغذی است. افرادی که مراقب تغذیه‌شان هستند، شانس کمتری برای ابتلا به سرطان دارند. ابتدا باید بگوییم که در محصولات حیوانی خطر چربی بیش از حد وجود دارد زیرا سرخ کردن موجب تولید مواد مضری می‌شود که خطرناک هستند. پزشکان مصرف کم‌تر یا پرهیز هرچه بیش‌تر از قند را در قهوه و سایر نوشیدنی‌ها نیز توصیه می‌کنند زیرا نیروی ایمنی را تضعیف می‌کند، ویتامین‌های گروه ب و ویتامین ث و کلسیم را کاهش می‌دهد.

۱۲. ورزش کنید

حتما ورزش را به جزئی از فعالیت‌های روزانه‌تان تبدیل کنید. روزهای تمرین‌تان را در تقویم علامت بزنید و برنامه‌تان را دنبال کنید. تحقیقات نشان می‌دهد اگر روزانه ۳ ساعت ورزش کنید ریسک ابتلا به سرطان سینه را تا ۴۰٪ ، ریسک ابتلا به سرطان پروستات را تا ۳۰٪ و ریسک ابتلا به سرطان روده را تا ۵۰٪ کاهش می دهید. تاثیر ورزش بر سلامتی و این که نه تنها برای ظاهری خوب بلکه برای پیشگیری از سرطان نیز مفید است، شگفت‌انگیز است. ورزش تاثیر مثبتی بر سیستم ایمنی دارد، آن را تقویت می‌کند، با تعریق سموم بدن را دفع می‌کند و سیستم‌های تنفسی و قلبی‌عروقی را بهبود می‌دهد.

۱۱. مواد مغذی اضافه مصرف کنید

ویتامین‌ها، مواد معدنی، عصاره‌های گیاهی و سایر مکمل‌ها برای سلامتی ما مفید هستند پس چرا آن‌ها را مصرف نکنیم؟ نظر افراد در مورد مکمل‌ها یکی نیست اما اگر ما را سالم نگه می‌دارند و از سرطان پیشگیری می‌کنند، دلیلی ندارد از آن‌ها استفاده نکنیم. برای پیشگیری از سرطان، باید آنتی‌اکسیدان مصرف کرد. با افزایش سن، بدن‌مان آنتی‌اکسیدان کافی تولید نمی‌کند پس بهتر است آن‌ها را به صورت مکمل غذایی مصرف کنیم. شناخته‌شده ترین آنتی‌اکسیدان‌ها آستاکسانتین، رسوراترول، آلفا لیپوئيک اسید، و  ال گلوتاتیون هستند. یک لیوان شراب قرمز و یک تکه شکلات تلخ بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

۱۰. ویتامین دی

مصرف ویتامین دی می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد و برای سلامت استخوان نیز لازم است زیرا جذب کلسیم را در روده افزایش می دهد، و عامل مهمی در ساخت توده‌ی استخوانی است. امروزه با یک آزمایش خون ساده می‌توان میزان ویتامین دی بدن را اندازه گرفت. و در حالی که پیش‌تر ویتامین دی را فقط به سلامت استخوان ربط می‌دادند، امروزه مشخص شده است که علاوه‌بر محافظت در برابر پوکی استخوان، از سرطان‌های روده ی بزرگ، پروستات، و سینه هم پیشگیری می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۲۵ ملی‌گرم ویتامین دی ریسک ابتلا به سرطان ریه‌، سینه، پانکراس و روده‌ی بزرگ را ۴۷-۷۵٪ کاهش می‌دهد.

۹. جوانه‌ها

جوانه‌ها آنزیم‌هایی ۱۰۰ برابر بیش‌تر از میوه‌ها و سبزیجات خام دارند، بنابراین به بدن اجازه می دهند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آمینواسیدها و چربی‌های لازم بیش‌تری را از خوراکی‌هایی که می‌خوریم جذب کند.

۸. از مصرف پروتئن‌ها خودداری کنید

حتما می‌دانید که به همه‌ی ما یاد داده‌اند پروتئین مصرف کنیم چون برای سلامتی‌مان مفید است؟ خب بسیاری از ما خیلی بیش‌تر از آن‌چه در واقع نیاز داریم، پروتئین مصرف می‌کنیم. مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهد و مقدار مصرف روزانه‌ی آن با توجه به وزن‌تان باید حدود ۵۰ گرم باشد.

رپورتاژ

۷. میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های زیادی دارند که ما را در برابر سرطان معده محافظت می‌کنند. طبق نظرسنجی‌های انجام شده در ژاپن و انگلستان، اگر مصرف روزانه‌ی سبزیجات را به برنامه‌ی غذایی‌تان وارد نکنید، ریسک ابتلای شما به سرطان سه برابر می‌شود. اولویت با سبزیجات تازه است. به ویژه: کرفس، خیار، هویج، پیاز، گوجه‌فرنگی، و فلفل سبز خام. پیاز و سیر حاوی ترکیبات سولفوری هستند که تاثیرات ضدسرطانی آن‌ها را تایید می‌کند. سدیم نمک معمولی نیز یک عامل سرطان‌زای قوی برای معده در نظر گرفته می‌شود پس باید از مصرف آن پرهیز کرد، به ویژه زمانی‌که با سایر عوامل سرطان‌زا نظیر آب و دود گوشت کبابی و سیخ آن ترکیب شود.

۶. حداقل یک بار در سال به پزشک مراجعه کنید

برای جلوگیری از سرطان و پیشرفت آن، در صورتی که اغلب به پزشک مراجعه نمی‌کنید لازم است یک بار در سال سلامتی‌تان را بررسی کنید. درمان سرطان در مراحل اولیه برای یک پزشک راحت تر است. برای مثال، هر مردی پس از ۴۵ سالگی باید به اورولوژیست (پزشک مجاری ادرار) مراجعه کند، به ویژه اگر در حین ادرار مشکل دارد. علائم متداول شامل دشواری در ادرار، ادرار مکرر، خون در ادرار و منی، درد پهلو و گرفتگی در بخش انتهایی روده‌ی بزرگ است. تمام این علائم اختصاصی نیستند پس در صورت داشتن هر کدام از آن‌ها، بهتر است معاینه شوید. در مورد بانوان، در صورت مراجعه به دکتر می‌توان سرطان‌های زنانه را می‌توان در مراحل اولیه تشخیص داد. علائم خاصی هستند که نمی‌توان نادیده گرفت، مانند خونریزی، احساس نفخ، دشواری در دفع ادرار و مدوفع، و رابطه‌ی جنسی دردناک. مهم‌ترین چیز آن است که مرتبا و حداقل دوبار در سال معاینات زنانه انجام دهید.

۵. معاینه‌ی پیشگیرانه‌ی تغییرات پوستی

امروزه علاوه‌بر پیشگیری کلاسیک که شامل جلوگیری از قرار گرفتن در معرض خورشید و استفاده ازمحصولاتی با عامل محافظتی بالا است، اغلب آدم‌ها در صورت مشاهده‌ی علائم تغییراتی روی پوست، به یک متخصص پوست مراجعه می‌کنند. معاینه‌ی پیشگیری در این مورد شامل درموسکوپی است، که یک جور درماتوسکوپی بسیار پیچیده است. درماتوسکوپی تشخیص زودهنگام تغییرات پوستی بدخیم را ممکن ساخته و با بررسی هیستوپاتولوژی (بافت‌آسیب‌شناسی) تصمیم‌گیری درباره‌ی جراحی پیشگیرانه را تسهیل می‌کند که در مورد سرطان پوست بسیار مهم است.

۴. لیمو

لیمو یک محصول معجزه‌آسا است که سلول‌های سرطانی را می‌کشد. ده برابر قوی‌تر از شیمی‌درمانی است. لیمو یک درمان اثبات شده برای تمام انواع سرطان است. باور بر آن است که خاصیت ضدمیکروبی آن طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی تا عفونت‌های قارچی را در بر می‌گیرد و در برابر انگل‌های داخلی و روده، تنظیم فشار خون بسیار بالا و اختلالات عصبی موثر است و می‌تواند به عنوان یک ضدافسردگی استفاده شود. شگفت‌انگیزترین چیز درباره‌ی لیمو آن است که سلول‌های سرطانی را بدون تاثیر بر سلول‌های سالم می‌کشد.

۳. چای‌های گیاهی

چای‌های گیاهی مانند چای اسیاک (Essiac ) یکی از محبوب‌ترین گزینه‌هی درمان سرطان است. اسم اسیاک برعکس نام خانوادگی سیس(Caisse) است. رنه سیس (۱۸۸۸-۱۹۷۸) در ۱۹۷۷ دستور تهیه‌ی این چای را به شرکت رسپیرین (Respirin Corporation ) فروخت و وزارت بهداشت کانادا و آمریکا از تایید چای اسیاک به عنوان یک محصول درمانی خودداری کردند، و به عنوان یک مکمل رژیمی فروخته شد. این پرستار کانادایی دستور تهیه‌ی چای را از بومیان آمریکای شمالی آموخته بود و آن را با بیمارانی که سرطان داشتند در میان گذاشت، پس از آن بیماران به طرز عجیبی سریعا بهبود یافته و حتی درمان شدند. این چای ترکیبی از چند گیاه دارویی ضدسرطان است (باباآدم، ترشک‌میشی، پوست نارون قرمز، و ریوند چینی یا ریواس)  که بدن را پاکسازی می‌کند. تنها کاری که بیماران باید انجام دهند، چند بار مصرف این چای در روز است.

۲. روغن شاهدانه

مطالعات علمی بی‌شماری وجود دارد که تایید می‌کنند روغن شاهدانه چقدر در درمان بسیاری از سرطان‌ها ار جمله سرطان سینه موثر است. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهند روغن شاهدانه نه تنها به درمان سرطان کمک می‌کند بلکه صرع و ام‌اس را نیز درمان می‌کند.

۱. زنجبیل

مطالعات نشان می‌دهد زنجبیل خواص ضدالتهابی دارد و در پیشگیری از سرطان ریه و سیستم گوارش عالی عمل می‌کند و اغلب بعد از شیمی‌درمانی استفاده می‌شود.

نوشته‌های مرتبط