نقش قاب موبایل و گلس گوشی در محافظت از صفحه نمایش گوشی

یکی از آسیب پذیرترین بخش های گوشی، صفحه نمایش آن است که دو ابزار جانبی قاب گوشی و گلس، رایج ترین ابزارهای مراقبتی از آن هستند. در این مقاله، نقش هریک از این دو را بیان می کنیم.

نقش قاب گوشی در محافظت از صفحه نمایش

اولین نقش قاب گوشی که به ذهن همه ما می رسد، محافظت در برابر ضربه است. علاوه بر ضربات بزرگی که معمولا با رها شدن گوشی از دست به آن وارد می آیند، این وسیله روزانه در معرض انواع ضربات کوچکی قرار دارد که گاه حتی صاحب آن نیز متوجه آنها نمی شود. این ضربات، باعث آسیب رسیدن به سخت افزارهای داخلی مانند سخت افزارهای مرتبط با صفحه نمایش می شوند. در اینجا، قاب گوشی، نقش دریافت ضربه و پخش آن را برعهده دارد. درواقع، ساختار منعطف تر و نرم تر قاب، نسبت به بدنه گوشی، باعث توزیع نیروی ضربه واردشده در سطح آن می شود

مزایای استفاده از قاب موبایل

کنترل آسان تر گوشی

امروزه، گوشی های موبایل، هرچه ظریف تر ساخته شوند ظاهر زیباتری پیداکرده و بیشتر مورد استقبال قرار بگیرند. این امر اما کنترل گوشی را دشوار کرده و احتمال لغزیدن آن را بیشتر می کند. لغزیدن گوشی نه فقط از داخل دست بلکه از داخل جیب نیز ممکن است اتفاق بیفتد که سبب گم شدن گوشی یا وارد شدن ضربه به آن می شود.

قاب گوشی، مقداری ضخامت به بدنه آن اضافه کرده و احتمال لغزیدن آن را کمتر می کند. به غیر از انواع خاصی از قاب که از متریالی مانند فلز ساخته می شوند، بقیه قاب ها سطحی غیر صیقلی دارند که سبب افزایش اصطکاک آنها با دست می شود.

محافظت در برابر نور خورشید

نور خورشید، به مرور زمان، می تواند رنگ گوشی شما را تغییر دهد. قاب های گوشی دارای محافظ UV به خوبی از گوشی در برابر این عامل، محافظت می کنند. علاوه بر این، نور مستقیم می تواند سبب افزایش دمای سطح گوشی بشود که برای سخت افزارهای داخلی، ازجمله سخت افزارهای صفحه نمایش، آسیب زننده است. این اتفاق در مورد برخی از انواع گوشی سبب هنگ کردن سیستم عامل و فریز شدن صفحه نمایش می شود. یکی از دلایل اختلال در رنگ های صفحه نمایش در بسیاری از گوشی ها، قرار گرفتن بدون محافظ آنها در برابر نور خورشید است. در این موارد قاب گوشی می تواند نقش خنک کنندگی نیز برای گوشی ایفا کند.

محافظت در برابر گردوغبار و رطوبت

قاب گوشی تا حد بسیار زیادی مانع از ورود گردوغبار از طریق درزهای صفحه اسکرین و بدنه و دیگر منافذ گوشی به داخل آن می شود. علاوه بر این، این قطعه از گوشی در برابر تعرق دست نیز به خوبی محافظت می کند. عاملی که در خوش بینانه ترین حالت، سبب از بین رفتن رنگ گوشی در طول زمان می شود. این قطعه محافظتی، روند نفوذ آب به داخل گوشی را نیز بسیار کند می کند، هرچند که نمی تواند صد درصد، مانع از آن شود.

نقش قاب موبایل و گلس گوشی در محافظت از صفحه نمایش گوشی

نقش گلس در محافظت از صفحه نمایش

رپورتاژ

می توان گفت که نقش گلس در محافظت از صفحه نمایش، کمی بیشتر از قاب است. درواقع، قاب، مانع از وارد شدن آسیب داخلی به صفحه نمایش شده و گلس، نقش محافظت بیرونی از آن را برعهده دارد. در ادامه، دلایل اهمیت نصب گلس روی صفحه نمایش را شرح می دهیم.

محافظت در برابر ضربه

در بحث محافظت از صفحه نمایش موبایل با گلس و قاب گوشی، باید اشاره کنیم که نقش هر دوی آنها در مورد ضربه تقریبا مشابه است. گلس های سرامیکی و نانو یا انواع ساخته شده از شیشه گرما دیده، مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه دارند. آنها یا قادر به پخش کردن نیروی ضربه در سطح خود هستند یا نهایتا خود در برابر آن می شکنند.

خراشیده شدن گلس به جای صفحه نمایش

گوشی تلفن همراه شما بیش از آنچه که فکرش را بکنید در معرض خراشیده شدن قرار دارد. حتی کشیدن گوشی روی میز یا برخورد آن با لوازم شما در کیفتان، باعث خراشیده شدن آن می شود. گلس گوشی، ضمن محافظت از صفحه نمایش گوشی، خود نیز در برابر بیشتر این عوامل، مقاوم است.

مقاومت در برابر فشار

فشار، یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن صفحه نمایش است. این عامل، سبب سوختن پیکسل یا قطع ارتباط صفحه نمایش با سخت افزارهای داخلی می شود. گلس های مرغوب، مانند گلس های شیشه ای، نانو و سرامیکی به خوبی فشار را در سطح خود توزیع کرده و مانع از انتقال آن به صفحه نمایش می شوند.

محافظت از صفحه نمایش در برابر نور خورشید

نور خورشید، درجه حرارت صفحه نمایش را بالا برده و سبب داغ شدن اجزا داخلی و در نهایت، آسیب رسیدن به آن می شود. انتخاب گلس ضد حرارتی مناسب برای گوشی، سبب محافظت از آن نه فقط در برابر نور خورشید بلکه در محیط هایی با دمای بالا نیز می شود. در انتخاب گلس باید دقت داشته باشید که حتما از خاصیت UV برخوردار باشد.

نقش قاب موبایل و گلس گوشی در محافظت از صفحه نمایش گوشی

محافظت در برابر نفوذ آب و گردوغبار

یکی از مهم ترین کارکردهای گلس گوشی، محافظت از صفحه نمایش در برابر آب است. در صورتی که یک صفحه، ضد آب نباشد حتی یک قطره آب نیز می تواند کاملا آن را از بین ببرد. انواع گلس های ضد آب، مانند نانولیکوئید، به این منظور ساخته می شوند. تقریبا تمامی گلس ها حتی گلس های 9d معمولی نیز از صفحه نمایش در برابر گردوغبار محافظت می کنند.

سخن آخر

خراش، ضربه، رطوبت و نور خورشید و حرارت بالا از اصلی ترین عوامل تهدید کننده گوشی هستند که با نصب انواع مرغوب قاب و گلس روی گوشی می توان، آسیب های ناشی از آنها را به حداقل رساند. در این بین، قاب گوشی از قطعات داخلی متصل به صفحه نمایش محافظت کرده و گلس نیز وظیفه محافظت از سطح بیرونی آن را بر عهده دارد.

نوشته‌های مرتبط