کیف پول متامسک: معرفی، بررسی و راهنمای نصب Metamask

در حوزه ارز دیجیتال، علاوه بر داشتن دانش ترید، شما باید امنیت دارایی‌های خود را تامین کند. بر خلاف پول نقد که در کیف پول چرمی ذخیره می‌شوند، ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند و باید در کیف پول دیجیتال ذخیره شوند. متامسک، یکی از بهترین کیف پول‌های بازار است که به صورت افزونه روی مرورگرها وجود دارد و به راحتی با آن می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنید و همچنین با برنامه‌های غیرمتمرکز (D-apps) و قراردادهای هوشمند تعامل داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم کیف پول متامسک را به صورت کامل ارائه کنیم و در آخر، افزودن شبکه به متامسک را به شما آموزش دهیم. توصیه می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

کیف پول متامسک چیست؟

کیف پول متامسک، یک کیف پول مبتنی بر وب به صورت افزونه مرورگر است که از توکن‌های شبکه اتریوم مانند توکن‌های ERC-721 و ERC-20 پشتیبانی می‌کند. همانطور که گفتیم، متامسک به صورت یک افزونه مرورگر فعالیت می‌کند، پس به راحتی می‌توانید آن را مانند هر افزونه دیگری به مرورگر کروم، فایرفاکس و … اضافه کنین و از تعامل با هر برنامه غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه اتریوم لذت ببرید. در حقیقت با کیف پول متامسک می‌توانید به راحتی به هر برنامه غیرمتمرکز مانند پروتکل‌های ییلد فارمینگ (کشت سود) و بازارهای NFT دسترسی داشته باشید.
با توجه به اینکه متامسک به مرورگرهای وب اضافه می‌شود، تجربه خوبی در کار کردن با آن خواهید داشت. این احتمالا یکی از مهم‌ترین دلایل رشد سریع میزان پذیرش این کیف پول است. دلیل دیگر، افزایش فعالیت کاربران در وب‌سایت پروتکل‌های مختلف است و متامسک می‌تواند به عنوان دروازه‌ای، شما رابه دنیای جدیدی از فرصت‌های هیجان‌انگیز در دیفای معرفی نماید.

متامسک چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیایید تا نگاهی به ویژگی‌های متمایزکننده متامسک بیندازیم.
• سهولت استفاده
نصب و راه‌اندازی کیف پول متامسک بسیار ساده، سریع و ناشناس است. برای راه‌اندازی این کیف پول شما حتی نیازی به آدرس ایمیل هم ندارید. تنها کافی است یک رمزعبور انتخاب کنید و عبارت بازیابی خود را در جایی امن ذخیره کنید و کار تمام است.
• امنیت
اطلاعات شما در مرورگرتان به صورت رمزنگاری‌شده ذخیره می‌شود و هیچ‌کس به آن دسترسی ندارد. همچنین، در صورتی که رمزعبور شما گم شود، عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای می‌تواند شما را در بازیابی کیف پول‌تان یاری کنید. حتما عبارت بازیابی خود را در جایی امن حفظ کنید چراکه حتی توسعه‌دهندگان متامسک هم آن را نمی‌دانند و اگر آن را گم کنید، دارایی شما برای همیشه از دست رفته است.
• خرید و فروش ارزهای مبتنی بر شبکه اتریوم
کیف پول متامسک امکان خرید و فروش ارزهای مبتنی بر شبکه اتریوم از جمله توکن‌های معروف ERC-20 را برای کاربرانش فراهم کرده است.
• متن باز بودن
کیف پول متامسک یک کیف پول متن باز است و تمام کدهای آن به صورت شفاف دراختیار همه قرار گرفته است. هرکسی به راحتی می‌تواند کدهای متامسک را مشاهده کند.

متامسک و کیف پول های سخت افزاری

یکی از بهترین ویژگی‌های کیف پول متامسک، پشتیبانی آن از کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر و ترزور است. از آنجایی که متامسک گاهی نقدهای منفی نسبت به امنیت خود دریافت می‌کند، این ویژگی تا حدودی می‌تواند کاستی‌های امنیتی آن را پوشش دهد. به این ترتیب شما می‌توانید کلیدهای خصوصی خود را در یک در یک کیف پول سخت‌افزاری امن نگه دارید.
نصب متامسک اندروید، کروم، برای ویندوز و کامپیوتر
برای استفاده از متامسک ابتدا باید آن را از سایت metamask.io دانلود و نصب کنید. به این منظور نیاز به یک مرورگر مانند گوگل کروم، فایرفاکس یا Brave دارید. کیف پول متامسک به صورت افزونه روی مرورگر نصب می‌شود، بنابراین لازم است که مرورگر شما از نوع Chromium-based باشد.
در این مرحله باید با مرورگر انتخابی خود وارد وب‌سایت متامسک شده و افزونه مربوط به مرورگر خود را نصب کنید. توضیحاتی که ارائه می‌دهیم مربوط به نصب متامسک روی گوگل کروم است.
در مرحله دوم باید گزینه «Add to Chrome» را انتخاب کنید که پس از آن در یک پنجره کوچک تأییدیه نمایش داده خواهد شد و شما با انتخاب گزینه «Add extension» می‌توانید متامسک را به مرورگر خود اضافه کنید.

آموزش نصب و راه‌اندازی کیف پول متامسک

نصب و راه‌اندازی کیف پول متامسک بسیار ساده است و در عرض چند دقیقه انجام می‌شود. تنها چیزی که برای استفاده از این کیف پول نیاز دارید، یک مرورگر گوگل کروم، فایرفاکس یا بریو است. برای نصب و راه‌اندازی متامسک مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

دانلود کیف پول متامسک

رپورتاژ

اولین مرحله، دانلود متامسک است. برای دانلود کیف پول متامسک می‌توانید به وب‌سایت رسمی آن مراجعه کنید و با توجه به مرورگرتان، افزونه مربوطه را نصب کنید.
ضمنا کیف پول متامسک برای سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس نیز عرضه شده است.

راه‌اندازی کیف پول

پس از نصب افزونه مرورگری متامسک در فایرفاکس یا کروم، باید آن را راه‌اندازی کنید. ابتدا کیف پول متامسک خود را باز کنید و سپس بر دکمه « Get Started» کلیک کنید. پس از آن « Create a Wallet» را انتخاب کنید.

انتخاب رمزعبور

گام بعدی، انتخاب کردن یک رمزعبور قوی است. رمزعبور شما باید حداقل 8 کاراکتر داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که یک رمزعبور منحصر به فرد انتخاب کرده‌اید که حدس زدن آن برای سایرین دشوار است.
بهترین روش برای انتخاب رمزعبور، استفاده از نمادها، حروف بزرگ، کوچک و اعداد است. پس از انتخاب رمزعبور آن را تایید کنید و با « Terms of Use» متامسک موافقت کنید.

دریافت و تایید عبارت پشتیبان

پس از انتخاب رمزعبور، یک عبارت پشتیبان 12 کلمه‌ای دریافت خواهید کرد. عبارت پشتیبان برای دسترسی به دارایی‌تان در کیف پول متامسک اهمیت زیادی دارد و دقیقا آن را باید به همان ترتیبی که روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود، یادداشت کنید.
این 12 کلمه مانند رمزکارت بانکی شما هستند. در صورتی که آنها را کسی بداند، می‌تواند به سادگی به کیف پول شما دسترسی پیدا کند و ارزهای شما را منتقل نماید.
پس از اینکه عبارات بازیابی خود را در جایی امن نوشتید و آنها را به همان ترتیبی که بود در فیلد مربوطه در کیف پول متامسک وارد کردید، بر روی « Confirm» کلیک کنید.

مرحله نهایی

پس از طی تمامی مراحل بالا، به طور خودکار به کیف پول متامسک وارد خواهید شد و می‌توانید از آن استفاده کنید.
در ادامه افزودن شبکه به کیف پول متامسک را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.
آموزش افزودن شبکه به کیف پول متامسک
کیف پول متامسک پس از نصب و راه‌اندازی به طور پیش‌فرض فقط از توکن اتریوم پشتیبانی می‌کند و سایر ارزها و شبکه‌ها را باید به آن اضافه کنید. در ادامه، افزودن شبکه آوالانچ به متامسک را به شما آموزش می‌دهیم.
برای افزودن شبکه به متامسک، ابتدا کیف پول خود که به صورت افزونه مرورگر است را باز کنید و سپس روی منوی کشویی بالای صفحه کلیک کنید.
حالا «Add Network» را انتخاب نمایید.
پس از آن صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که فیلدهای متعددی دارد. اطلاعاتی که در جدول زیر قرار دارد را در فیلد مربوطه کپی و پیست کنید و در نهایت بر «Save» کلیک کنید.

به این ترتیب، شما شبکه آوالانچ را به کیف پول متامسک خود اضافه کردید.
نکات امنیتی
در حالی که موارد استفاده مختلفی برای کیف پول متامسک وجود دارد، استفاده از آن در امنیت کامل، حیاتی است. به این نکته توجه کنید که تمامی کیف پول‌هایی که به نوعی با اینترنت ارتباط دارند، از امنیت پایین‌تری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری برخوردار هستند. البته بخش زیادی از این امنیت به خود کاربر برمی‌گردد. اگر از کیف پول متامسک استفاده می‌کنید، حتما نکات امنیتی زیر را رعایت کنید:
• همیشه سعی کنید متامسک، تنها تب باز مرورگر شما باشد. پس از استفاده از آن هم حتما کیف پول خود را قفل کنید.
• هرگز عبارت بازیابی خود را با کسی به اشتراک نگذارید.
• بهتر است یک مرورگر جداگانه برای استفاده از متامسک داشته باشید.
• اگر نمی‌توانید یک مرورگر اختصاصی برای متامسک داشته باشید، از شبکه‌های اجتماعی از اکانت‌های گوگل خود در کنار متامسک استفاده نکنید.
• در صورتی که از منابع ناشناس ایمیلی دریافت کردید که در آن لینکی به سایت متامسک دارد، به این لینک وارد نشوید.
• در زمان اتصال به سایت‌های برنامه‌های غیرمتمرکز یا پروتکل‌های دیفای، حتما پروژه مد نظر را بشناسید و از سایت رسمی آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که سایت‌های جعلی بسیاری وجود دارند.

سخن پایانی
کیف پول متامسک یکی از پرطرفدارترین کیف پول‌های بازار رمزارز است و کاربران بسیاری دارد. این کیف پول در یک کلام دروازه‌ای برای تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم و اکوسیستم دیفای این شبکه است.
متامسک یک کیف پول مبتنی بر وب است و به صورت افزونه مرورگر، در مرورگرهای کروم، فایرفاکس، بریو و اج وجود دارد. نصب و راه‌اندازی متامسک بسیار ساده است و رابط کاربری آن کار را برای کاربران تازه‌وارد آسان کرده است.
کیف پول متامسک امنیت بالایی دارد. با این حال، توصیه می‌کنیم اگر سرمایه زیادی را به بازار ارز دیجیتال وارد کرده‌اید، حتما از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده نمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع کیف پول‌های دیجیتال، به داموندمگ، بلاگ آموزشی صرافی ارز دیجیتال داموند https://damond.ir/ مراجعه نمایید.

نوشته‌های مرتبط