هزینه چاپ دیجیتال کتاب چقدر است؟

یکی از روش‌های نوین چاپ که از کیفیت و سرعت بسیار بالایی برخوردار است و طرفداران زیادی دارد، چاپ دیجیتال نام دارد. امروزه چاپ کتاب را نیز با استفاده از این روش انجام می‌دهند‌. چاپ دیجیتال کتاب، برای تیراژ‌های پایین کاربرد دارد و با سرعت بالا کتاب‌ها را با عالی‌ترین کیفیت به چاپ می‌رساند. نویسندگان تازه‌کار برای آگاهی از سلیقه مخاطبان خود، ابتدا با چاپ دیجیتال تعداد محدودی کتاب را به بازار عرضه می‌کنند تا در صورت استقبال مخاطبان کتاب خود را در تیراژ بالا چاپ کنند. هزینه چاپ دیجیتال کتاب زیاد است و به همین دلیل برای تیراژهای بالای 500 عدد، مقرون به صرفه نیست. در این مقاله قصد داریم درباره مزایای چاپ دیجیتال و عوامل موثر بر هزینه چاپ دیجیتال کتاب توضیح دهیم.

چاپ دیجیتال کتاب چیست و چه مزایایی دارد؟

از وقتی کامپیوترها، تجهیزات دیجیتال و پرینترها وارد ایران شدند، چاپ دیجیتال کتاب نیز گسترش یافته است‌. بزرگ‌ترین فرقی که چاپ دیجیتال کتاب با روش‌های دیگر دارد، عدم نیاز به جایگزینی مکرر صفحه‌های چاپی است. به‌راحتی می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن یک جلد کتاب را با استفاده از این روش به چاپ رساند. در چاپ افست چنین امکانی وجود ندارد؛ زیرا سری چاپ در آن هزار عدد است و نمی‌توان تیراژ پایین سفارش داد. کیفیت چاپ دیجیتال کتاب بسیار بالاتر از چاپ افست است و می‌توان تصاویر دل‌خواه را با رنگ‌های متنوع در صفحات کتاب چاپ کرد. هزینه چاپ دیجیتال کتاب به‌دلیل کیفیت بالای این نوع چاپ نسبت به روش‌های دیگر بالاست. اکثر نویسندگان کتاب به‌دلیل مزایای بالای چاپ دیجیتال از این روش برای انتشار آثار خود استفاده می‌کنند‌.

درست است که هزینه چاپ دیجیتال کتاب از چاپ افست بالاتر است؛ اما با توجه به این‌که این نوع چاپ در تیراژ پایین انجام می‌شود، هزینه نهایی آن پایین‌تر است. انتشار کتاب‌ها در تعداد محدود، امکان تعویض متن و محتوای صفحات کتاب به‌ویژه صفحه اول، استفاده از تصاویر گرافیکی بسیار باکیفیت، عدم وجود کوچک‌تربن اختلافی بین رنگ فایل اصلی با رنگ‌های چاپ شده، افزایش فروش و بازاریابی کتاب‌های نوشته شده توسط نویسنده‌های مبتدی، افزایش سرعت چاپ مجدد کناب، سرعت بالا و آماده شدن کتاب‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از مهم‌ترین مزایای چاپ دیجیتال کتاب به شمار می‌روند.

هزینه چاپ دیجیتال کتاب و چاپ افست چه تفاوتی دارند؟

به طورکلی هزینه چاپ دیجیتال کتاب نسبت به تمام روش‌های چاپ از جمله چاپ افست بیشتر است. در چاپ دیجیتال کتاب در تیراژ پایین‌تر از 500 عدد، مراحلی که هزینه بالایی دارند مانند مرحله زینک، حذف می‌شود‌. چاپ مستقیم دیجیتال از رایانه روی صفحه کاغذ به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند؛ به این ترتیب با تیراژ کم‌تر از 500 می‌توان در هزینه چاپ دیجیتال کتاب صرفه‌جویی کرد. اگر بخواهیم هزینه چاپ افست در تیراژهای بالا را در یکی از کفه‌های ترازو و هزینه چاپ دیجیتال کتاب با تیراژ پایین را در کفه دیگر ترازو قرار دهیم، کفه چاپ افست سنگین‌تر خواهد شد. اگر بخواهیم تیراژهای بالا را با چاپ دیجیتال انجام دهیم، هزینه‌ها به شدت افزایش خواهد یافت؛ بنابراین اکثر نویسندگان ماهری که قصد چاپ کتاب خود را دارند، به‌دلیل اطمینان از فروش کتاب‌های خود آن‌ها را با تیراژهای بالاتر از هزار و با چاپ افست انتشار می‌دهند‌.

رپورتاژ

چاپ دیجیتال و چاپ افست از لحاظ کیفیت چه تفاوتی دارند؟

در سال‌های پیش، زمانی که هنوز دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته دیجیتال وارد عرصه نشده بودند، کیفیت چاپ افست بسیار بالاتر از چاپ دیجیتال بود؛ اما با ورود تکنولوژی‌های جدید کیفیت چاپ دیجیتال کتاب نیز به حد چاپ افست رسیده است. فقط افراد حرفه‌ای قادرند که چاپ دیجیتال و افست را از روی ظاهر و کیفیت تشخیص دهند. در روش‌های چاپ دیجیتال و چاپ افست خیال نویسندگان کتاب‌های مختلف از نظر کیفیت چاپ راحت است. با توجه به مشابه بودن کیفیت هر دو نوع چاپ برای تیراژهای بالا چاپ افست را توصیه می‌کنیم‌؛ زیرا این نوع چاپ از لحاظ هزینه مقرون به صرفه‌تر است.

چه کسانی به چاپ دیجیتال کتاب نیاز دارند؟

ناشرانی که قصد دارند کتاب‌های خود را به صورت تدریجی و آهسته وارد بازار کنند، یکی از مشتریان پروپا قرص چاپ دیجیتال کتاب محسوب می‌شوند‌. این ناشران نیازهای خود را یه شکل هفتگی و از طریق چاپ تیراژ پایین دیجیتال برآورده می‌سازند. دانشجویانی که قصد دارند پایان‌نامه خود را به یک نسخه کتاب تبدیل کنند، آن را به شکل یک کتاب دیجیتالی به چاپ می‌رسانند‌. همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم چاپ دیجیتال از سرعت بالایی برخوردار است و به همین دلیل کتاب‌های پایین از 500 جلد را با سرعت زیاد توسط چاپ دیجیتال به چاپ می‌رسانند‌ تا بلافاصله وارد بازار شده و توجه مخاطبان را به خود جلب کند‌. اکثر مشتریان چاپ کتاب به روش دیجیتال، نویسنده‌های جوانی هستند که به تازگی قصد دارند با چاپ یک کتاب میزان استقبال مخاطبان خود را بسنجند. اگر فروش کتاب با استقبال مواجه شد، با خیال راحت به سراغ چاپ افست با تیراژ بالا بروید. برخی از نویسنده‌ها نیز قصد دارند با چاپ تعداد کمی کتاب، آن‌ها را به افراد خاص و دوستان خود هدیه بدهند. برخی از مترجم‌ها و نویسنده‌ها برای اطمینان از کیفیت چاپ کتاب، ابتدا آن را در تیراژ کم سفارش می‌دهند تا پس از مشاهده کیفیت برای چاپ نهایی آماده شوند.

سفارش چاپ دیجیتال کتاب به صورت آنلاین

برای سفارش چاپ دیجیتال کتاب به صورت آنلاین، می‌توانید به سایت شبدا پرینت با آدرس اینترنتی  https://shabdaprint.com/ مراجعه کنید. مجموعه چاپ دیجیتال شبدا پرینت فعالیت رسمی خود را از سال 1388 آغاز کرد و با استفاده از ماشین‌آلات و دستگاه‌های پیشرفته و مدرن خدمات بسیار باکیفیتی را با مناسب‌ترین قیمت به مشتریان خود ارائه می‌دهد. شبدا در زمینه چاپ دیجیتال کتاب، کتاب راهنما، برگه‌های تبلیغاتی، تراکت، کاتالوگ، مجله، بروشور، کارت ویزیت، ست اداری و غیره از سابقه خوبی برخوردار است. هزینه چاپ دیجیتال کتاب در شبدا پرینت بر اساس تعداد جلد محاسبه می‌شود. این مجموعه تخفیف‌های ویژه نیز برای چاپ‌های دیجیتال بیشتر از بیست جلد در نظر گرفته است. علاوه بر تعداد نهایی جلد کتاب، عوامل دیگری مانند تایپ، صفحه‌آرایی، ویراستاری، جنس کاغذ، جنس جلد کتاب، طراحی جلد، صحافی جلد، تعداد صفحات کتاب، نوع رنگ و غیره نیز در هزینه چاپ دیجیتال کتاب موثر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه سفارش چاپ کتاب دیجیتال می‌توانید با شماره تلفن موجود در سایت از ساعت 9 صبح الی 8 شب تماس بگیرید. جالب است بدانید که سفارش‌ چاپ دیجیتال کتاب در شبدا پرینت بعد از آماده شدن به صورت کاملا رایگان به آدرس مشتری ارسال می‌شود‌.

نوشته‌های مرتبط