چطور لباس‌ آب رفته مورد علاقه خود را به حالت اول برگردانیم؟

همه چیز حتماً از دست نرفته است! لباس مورد علاقه‌تان را نجات دهید و یاد بگیرید که چطور لباس‌های آب رفته را به کمک مراحل توصیه شده توسط کسانی که مهارت دارند دوباره به اندازه اصلی بازگردانید.

ماهر ترین  افراد و حساس ترین خانم ها به تمیزی لباس نیز با این اتفاق مواجه می‌شوند. شما (یا یکی از اعضای خانواده‌تان با نیت خوب) دست در سبد لباس می‌گذارید و به طور ناآگاهانه پیراهن مورد علاقه‌تان را در ماشین لباس شویی یا  ماشین خشک کن بر روی حرارت بالا می‌اندازد و آن را با اندازه کمی بزرگتر، کوتاهتر یا کاملاً تغییر شکل داده به بیرون می‌آورد.. اما همه چیز حتماً از دست نرفته! شاید بتوان لباس مورد علاقه شما را درست کرد. کسانی که مهارت دارند می‌گویند که اگر شما چند مرحله استراتژیک را دنبال کنید، می‌توانید یاد بگیرید چطور لباس‌های آب رفته را بازگردانید.

چرا لباس‌ها آب می روند؟

قبل از اینکه یاد بگیرید چطور لباس‌ها را به حالت اولیه بازگردانید، مهم است که بفهمید چرا آن ها در ابتدا آب می روند. تا زمانی که شما دستورالعمل‌های نگهداری لباس را رعایت کنید، یک پوشاک یا پارچه با کیفیت بالا باید شکل اصلی خود و استحکام ابعادی خوب خود را حفظ کند – به این معنی که باید بتوانید آن را بدون تأثیری بر اندازه آن بشویید و خشک کنید. اما چندین دلیل متنوع وجود دارد که ممکن است یک محصول را خراب کند و موجب آب رفتن آن شود.

 

چرا لباس‌ها آب می روند؟

مشکل اصلی نوع فیبر است، پارچه‌های طبیعی مانند پنبه و کتان بیشتر از هر نوع پارچه دیگری به خاطر خاصیت جذب رطوبتشان آب روند. فیبرهای طبیعی حیوانی – مثل پشم و کشمیر – هم رطوبت را جذب می‌کنند، اما آن ها علاوه بر آن درهم تنیده (نمدی) نیز می‌شوند، که به معنی ترکیب دائمی فیبرها است که زمانی که لباس تر است، آن را کوچکتر به نظر می‌آورد، که ممکن است با آب رفتگی اشتباه شود. “تنها یک بار شست و شو در آب گرم یا داغ بر روی یک لباس پوشاک پشمی کافی است تا فیبرهای پشم را به حالت نمدی درآورد”. “نمدی شدن قابل بازگردانی نیست، اما می‌توان با اعمال محافظ های ویژه بر روی فیبرهای پشمی در طی تولید محصول از وقوع آن جلوگیری کرد.”

 

میزان تنش نخ در زمان بافتن

 

روش بافت یا پردازش پارچه و کیفیت کلی پوشاک نیز در این موضوع تأثیر می‌گذارد که آیا یک لباس به آب رفتن حساس‌تر خواهد بود یا نه. به طور کلی، تولیدکنندگان پوشاک با کیفیت بالا به منظور جلوگیری از این واقعه با استفاده از محلول های مخصوص و تکنیک‌های تولید ویژه لباس های مقاوم به آب رفتن تولید می کنند.

 

چگونه می‌توانید از آب رفتن پوشاک از همان ابتدا جلوگیری کنید؟

در مورد پارچه ها پنبه‌ای، کاهش دمای شستشو و خشک‌کنی به تنهایی به جلوگیری از آب رفتن پوشاک به علت “تغییر شکل” کمک می‌کند. شلوارهای جین آبی و دیگر پارچه‌های سنگین می‌توانند با آویزان کردن آنها از پاچه به منظور خشک شدن آویزان شوند؛ وزن پارچه تر به طور طبیعی به افزایش طول پاچه شلوار منجر می‌شود. پارچه‌های سبک کم‌مقاومت تر (مثل سوییشرت‌ها) باید به صورت صاف به خشک‌شدن آویزان شوند، چرا که وزن لباس تر اگر برای خشک‌شدن آویزان شود می‌تواند منجر به پاره شدن یا کشیده شدن دوخت‌های لباس شود

آیا همه لباس‌های آب رفته قابل ترمیم هستند؟

متأسفانه، خیر. اینکه آیا یک لباس می‌تواند نجات یابد یا خیر، به هر دو نوع آب رفتن و نوع پارچه‌ای که با آن مواجه هستید، بستگی دارد. این به این دلیل است که برای بازگرداندن لباس به حالت اصلی و برگرداندن تغییر شکل اولیه، شما نیاز به اعمال تنش دارید و “این کار با پارچه‌های پنبه‌ای آسان‌تر است”. “فکر کنید که چگونه مچ پاشنه‌ی یک جفت شلوار جین آبی وقتی که بعد از شستشو براه می‌افتید برای شما تنگ است آن هم تنها چند دقیقه بعد از آن که کشیده می‌شود.” اما برای لباس‌های پنبه‌ای که به اندازه کافی تنگ نیستند (مثل تی‌شرت)، شما نیاز به اعمال تنش دستی دارید تا آنها را بازگردانید.

و حال برای خبرهای بد: در مورد پشم مرینو، کشمیر و دیگر فیبرهای موجودی که بطور شیمیایی پردازش نشده یا با یک مصنوعی ترکیب نشده‌اند، آب رفتن ناشی از نمدی شدن است،  و برگرداندن آن معمولاً غیرممکن است زیرا اینگونه در هم تنیده شدن تغییر فیزیکی دائمی است.

هاکوپیان برندی است که پارچه های با دوامی در تولیداد خود استفاده می کند و بنابراین در ایران اگر به دنبال یک برند لباس با کیفیت باشید می توانید به آن مراجعه کنید.

 

چگونه می‌توان لباس‌ها را بعد از آب رفتن به حالت اول برگرداند؟

رپورتاژ

برای بازگرداندن لباس‌های آب رفته این مراحل را دنبال کنید.

  1. یک سینک یا وان را با آب گرم ملایم پر کنید.
  2. لباس آب رفته‌تان را تا 30 دقیقه در آب خیس کنید تا فیبرها آزاد شوند.
  3. لباس را از آب بیرون بیاورید و آب را به آرامی از لباس فشار دهید.
  4. لباس را روی یک حوله صاف بگذارید و آن را بپیچید و سپس آن را به آرامی بفشارید.
  5. لباس را روی یک حوله دیگر صاف و خشک قرار دهید و آن را به آرامی به اندازه اولیه آن بکشید.
  6. بگذارید تا لباس در هوا خشک شود.

چگونه می‌توان لباس‌ها را بعد از آب رفتن به حالت اول برگرداند؟

 

آیا باید فرآیند را تکرار کنید اگر در اولین بار کار نکرد؟ خیر. “اگر نتوانید با دقت یک لباس مرطوب را به شکل اصلی آن باز کنید، احتمالاً تلاش مجدد موفقیتی نخواهد داشت” و “این موضوع مانند حذف لکه نیست که تکرار یک درمان می‌تواند لکه را به طور کامل پاک کند.”

 

 

نکات دیگری برای بازگرداندن جمع‌شدگی از انواع مختلف پارچه‌ها

هر پارچه نیز ویژگی‌ها و نکات خاص خود را در زمینه آب رفتن دارد. در ادامه بهترین راه‌حل‌ها برای اقلام مختلف در مورد چگونگی خارج کردن جمع‌شدگی از لباس‌ها آورده شده است.

سویشرت‌های پنبه‌ای

آیا نگران هستید که ممکن است سویشرت پنبه‌ای مورد علاقه‌تان آب برود، حتی اگر با آن بسیار دقت کنید؟ قبل از شستشو، مدل لباس خود را روی کاغذ رسم کنید. این به شما کمک می‌کند تا ببینید آیا جمع شد یا نه، و اگر جمع شده باشد، می‌توانید از راهنمای این مقاله برای کمک به شکل دادن آن به ابعاد اصلی پیروی کنید، به ترتیب مراحل بالا. بسیاری از سویشرت‌ها پس از شستشو به تغییر شکل نیاز دارند – به این معنی که باید آنها را با چند کشش ملایم (در آستین‌ها، از طریق بدن و در طول) تا جمع‌شدگی را از بین ببرید و به شکل اصلی برگردانید.

 

مهم است که منتظر نمانید تا سویشرت پنبه‌ای خشک شود و سپس تصمیم به احیا آن بگیرید زیرا در آن صورت ممکن است خیلی دیر شده باشد. شما همیشه می‌توانید سویشرت را دوباره مرطوب کرده و تلاش کنید تا تغییر شکل دهید، اما انجام این کار پس از شستن و پیش از خشک کردن صرفه‌جویی در زمان دارد.

دیجی کالا تنوع بسیار زیادی از سوئیشرت های با کیفیت را در فروشگاه خود ارائه می کند و می توانید برای خرید به آن مراجعه کنید. از سوی دیگر شاید خرید از وب سایت های دیوار یا شیپور  مقرون به صرفه به نظر برسد ولی ممکن است به دلیل کیفیت پایین لباسی که می خرید بعد از اولین شست و شو ناچار شوید لباس را به دوست خود که سایز کوچکتری نسبت به شما دارد بدهید.

 

بافت‌های پشمی

یادگیری چگونگی خارج کردن جمع‌شدگی از پشم می‌تواند ساده باشد. بافت‌های پشمی که نمدی نشده اند (که دائمی است) می‌توانند با ملایمت کشیده شوند و باید پارچه را در حالی که مرطوب است به آرامی بکشید.

 

کشمیر

کشمیر، مانند پشم گوسفند، دارای خارهایی روی سطح فیبرهای خود است. پارچه کشمیر زمانی که حین شستشو خیلی مورد تنش قرار می گیرد خارها به یکدیگر قفل می‌شوند و منجر به تنیدگی می‌شوند که دائمی است.

 

با این حال، اگر سویشرت کشمیر جمع‌شدگی کمی داشته باشد، می‌توان آن را در حالی که مرطوب است به آرامی به شکل اصلی باز کشید و سپس آن را در حالت صاف خشک کنید. ولی اگر کشمیر در هم تنیده شده باشد، جمع‌شدگی دائمی خواهد بود. دوباره اطمینان حاصل کنید که قوانین خاص شستشوی کشمیر را قبل از تلاش در شستشوی آیتم خود بشناسید.

کشمیر با کیفیت در زمان شست و شو آب نخواهد رفت. یکی از فروشگاه هایی که می توانید برای خرید لباس های با کیفیت و با دوام به آن مراجه کنید فروشگاه لباس انگور است. مهمترین ویژگی آن است که کشمیرهای با کیفیت و زیبا در آن به قیمت مناسب فروش می رسند و نگرانی از بابت آب رفتن آنها وجود ندارد.

نوشته‌های مرتبط