چرا سیب زمینی شیرین داره پرطرفدار میشه؟

سیب‌زمینی شیرین گیاهی از خانواده پیچکیان و بومي مناطق گرمسيري آمريكا و اندونزي است اما در چين، هندوستان، آفريقاي شمالي، اروپا و برخي از مناطق آسيا نيز كشت ميشود. اين گياه نسبتی دور با سیب‌زمینی معمولی دارد. گرچه این گیاه شیرین‌مزه است و نشاسته بالایی دارد ولی نه تنها برای افراد دیابتی مضر نیست بلکه خواص درمانی بی‌شماری برای بسیاری از بیماری‌ها دارد. غده آن به عنوان سیب‌زمینی شیرین و برگ‌های سبز آن به عنوان سبزی قابل مصرف است. سیب زمینی شیرین تازه، به شما امکان می‌دهد از خواص زیاد این گیاه برخوردار شوید. گرچه سیب‌زمینی معمولی و سیب‌زمینی شیرین شباهت‌هایی با هم دارند ولی به لحاظ مواد مغذی، سیب‌زمینی شیرین کمی ارزش غذایی بالاتری دارد که در اینجا هر دو را در 100 گرم ماده، مورد ارزیابی و مقایسه قرار می‌دهیم. سیب‌زمینی شیرین و سیب‌زمینی معمولی هر دو از نظر میزان کالری، پروتئین، چربی، منیزیوم و کربوهیدرات یکسان هستند ولی به لحاظ میزان فیبر، ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین C، پتاسیم و کلسیم سیب‌زمینی شیرین غنی‌تر است. بنابراین برای اطلاع از خواص و کیفیت سیب‌زمینی شیرین و مصارفی که از آن می‌توانید بکنید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید! 

خواص سیب‌زمینی شیرین 

قبل از خريد سيب‌زميني شيرين بهتر است از خواص آن آگاهي يابيد. در ابتدا تفاوت آن را با سيب‌زميني معمولي شرح مي‌دهيم و سپس به بيان خواص آن مي‌پردازيم.  

 مورد متفاوت درباره سیب‌زمینی معمولی و سیب‌زمینی شیرین، میزان شاخص گلیسمی این دو گیاه است. شاخص گلیسمی معیاری برای تأثیر ماده غذایی بر روی قند خون محسوب می‌شود. بنابراین هر چه عدد گلیسمی یک ماده بیشتر باشد، تأثیر آن بر افزایش قند خون بیشتر است. شاخص بیش از 70، می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش قند خون به جا گذارد. 

 بر اساس نحوه پخت، شاخص گلیسمی سیب‌زمینی معمولی می‌تواند از 89 تا 111 افزایش یابد. این درحالی است که بر اساس نحوه ژلاتینه‌شدن نشاسته موجود در سیب‌زمینی شیرین، شاخص گلیسمی آن می‌تواند از 44 تا 94 در نوسان باشد. بنابراین به وضوح دیده می‌شود که سیب‌زمینی شیرین به نسبت سیب‌زمینی معمولی تأثیر کمتری بر افزایش قند خون دارد و برای افراد دیابتی مفیدتر است. البته توصیه می‌شود در مصرف هر دو نوع سیب‌زمینی، از روش سرخ‌کردن و مصرف آن همراه با سس یا شکر جداً خودداری کرده و از روش آب‌پز استفاده کنید. پوست هر دو نوع سیب‌زمینی حاوی مقدار زیادی فیبر است.  

فیبر در سلامت بدن و عملکرد بهتر روده‌ها نقش مهمی بر عهده دارد. بنابراین تا حد ممکن هر دو نوع سیب‌زمینی را با پوست مصرف کنید. این دو گیاه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که بدن را در معرض انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها قرار می‌دهند.. بنابراین سیب‌زمینی شیرین ، راهی مطمئن برای مقابله و پیش‌گیری از ابتلاء به بیماری‌هاست. برای درک بهتر این موضوع می توانید به مقاله سیب زمینی شیرین و دیابت مراجعه کنید. بهترین نوع سیب‌زمینی شیرین، نوع قرمز آن است که آنتی اکسیدان بیشتری دارد.  

راز ۱۰۰ ساله شدن ژاپنی ها 

سیب زمینی شیرین راز ژاپنی ها

یکی از دلایل عمر طولانی ژاپنی ها مصرف سیب زمینی شیرین است!
مصرف سيب‌زميني شيرين مزايا و خواص بيشماري دارد كه در اينجا به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم: 

  • افزايش قدرت باروري؛ ويتامين A موجود در سيب‌زميني شيرين و همچنين ميزان بالاي آهن موجود در آن باعث افزايش قدرت باروري، سنتز بهتر هورمون‌ها مي‌گردد كه اين امر در دوران قبل از بارداري و دوران بارداري و شيردهي ضروري است. 
  • تقويت سيستم ايمني كودكان؛ به دليل داشتن مقدار زياد ويتامين C، سيستم ايمني كودكان را تقويت كرده و با كم‌خوني كودكان مقابله مي‌كند. از آ‌ن‌جايي كه كالري بالايي دارد، براي رشد و وزن‌گيري آن‌ها نيز مفيد است. ويتامين D موجود در سيب‌زميني شيرين انرژي مورد نياز كودكان را تأمين كرده و موجب سلامت قلب‌شان مي‌گردد. 
  • رشد و تقويت موها؛ ويتامين A موجود در سيب‌زميني شيرين براي رشد و تقويت موها مفيد است. براي اين منظور كمي سيب‌زميني شيرين آب‌پزشده را با عسل، ماست و روغن زيتون مخلوط كنيد و روي موهاي خود بماليد و پس از 30 دقيقه با آب ولرم و شامپو بشوئيد. استفاده از اين گياه به دليل مواد مغذي و خاصيت هيدراتاسيون، براي رفع خشكي موها نيز مفيد است. 
  • كاهش اشتها و لاغري؛ به دليل وجود منگنز در سيب‌زميني شيرين، سوخت‌وساز بدن افزايش مي‌يابد و به لاغري و كاهش وزن كمك مي‌كند. علاوه بر اين به دليل داشتن فيبر، موجب احساس سيري و كاهش اشتها مي‌شود. اين امر در نهايت منتهي به لاغري و كاهش وزن مي‌گردد. 
  • مفید برای جوان‌سازي پوست؛ چنانچه نسبت به سیب‌زمینی شیرین حساسیت نداشته‌باشید، مالیدن مقداری از آن به صورت آب‌پز و له‌شده به همراه يك قاشق غذاخوري عسل، زنجبيل و يك قاشق غذاخوري شير بر روی پوست دست، صورت و گردن به مدت 20  الي 30 دقیقه، موجب روشن‌شدن رنگ پوست و جوان‌سازي پوست می‌گردد. زيرا ويتامين c موجود در اين گياه پرخاصيت موجب هيدراته‌شدن پوست و كاهش چين و چروك مي‌شود.
رپورتاژ

تشخیص سیب زمینی شیرین اصل 

انواع سیب زمینی شیرین اصل

 سيب‌زميني شيرين از خانواده نيلوفر صحرايي است. خود نيلوفر صحرايي به عنوان يك گياه يك‌ساله و چند ساله بيش از 500 گونه دارد و تاك‌مانند است. اين گياه رشدي خزنده و گل‌هايي جام‌مانند به شكل قيف  با رنگ‌هاي سفيد، صورتي و بنفش دارد. 

 از اين گياه حتي مي‌توان براي پوشش باغ و مرزبندي نيز استفاده نمود. ساقه‌هاي آن تا ارتفاع 4 متر رشد مي‌كنند. ريشه آن غده‌مانند، مخروطي، متورم و شيرين است. اين گياه دم‌برگ‌هاي دراز و غده‌اي به رنگ‌هاي ارغواني، بنفش و سفيد دارد.  

 پرخاصيت‌ترين نوع سيب‌زميني شيرين رنگ بنفش و نارنجي و زرد است كه ميزان بيشتري از مواد مغذي و آنتي اكسيدان در آن وجود دارد. البته انواع ديگري از سيب‌زميني شيرين وجود دارد كه غده آن خاكستري يا زرد است. نوع ديگري از سيب‌زميني شيرين به رنگ قهوه‌اي قرمز نيز وجود دارد كه جهت درمان اسهال خوني بسيار مفيد است.  

   از شيره غده خام اين گياه براي درمان سوختگي استفاده مي‌كنند. غده ارغواني رنگ براي درمان بيماري ديابت مفيد واقع مي‌شود. بنابراين با خريد سيب‌زميني شيرين، مي‌توانيد از خواص بي‌شمار آن بهره‌مند شويد. اگر به مقدار زياد سيب‌زميني شيرين خريداري كنيد، نگهداري آن برايتان دشوار مي‌شود. اين گياه در انبار خيلي زود مي‌تواند دچار فساد شود. زيرا در حرارت كمتر از 5 درجه سانتي گراد در مجاورت هوا فاسد مي‌شود. بنابراين بهتر است خريد سيب زميني شيرين را به ميزان مورد نياز و مصرف خود انجام دهيد. 

خرید سیب‌زمینی شیرین ارزان در تهران 

  تا اينجا با مقداري از خواص سيب‌زميني شيرين آشنا شديد. ولي اين همه ماجرا نبود؛ زيرا خواص و فايده‌هاي اين گياه مفيد بسيار بيشتر از اين‌هاست. بنابراين قبل از اينكه شما را براي خريد سيب‌زميني شيرين ارزان راهنمايي كرده و بهترين مركز تهيه آن را به شما معرفي كنيم، لازم است چند نكته ديگر را در رابطه با اين نعمت الهي مفيد برايتان بازگو نمائيم. 

  سيب زميني شيرين با داشتن حجم زياد پتاسيم، موجب كاهش فشارخون شما مي‌گردد. مقدار زياد بتاكاروتن موجود در آن از انواع سرطان از جمله سرطان روده و پروستات در مردان پيش‌گيري مي‌كند. به دليل داشتن فيبر و منيزيوم، هضم غذا را بهبود مي‌بخشد، به سلامت معده كمك مي‌كند و با افزايش حركات دودي معده، باعث رفع يبوست مي‌شود. مواد معدني موجود در سيب‌زميني شيرين زخم معده را درمان مي‌كند و براي تقويت طحال و كليه نيز مفيد است. همچنين با كاهش اثر سديم، سلامت قلب را بهبود مي‌بخشد. 

  در هند و چين از سيب‌زميني شيرين براي تقويت افرادي كه دوره نقاهت بيماري را طي مي‌كنند، استفاده ميشود. علاوه بر اين براي كساني كه دچار درياگرفتگي شده‌اند نيز، اين گياه مفيد است. مردم مالايا، از آن يك نوشيدني درست مي‌كنند كه تشنگي ناشي از تب را برطرف مي‌كند. مردم اندونزي از برگ‌هاي خردشده آن براي درمان سوختگي و مفاصل سفت‌شده استفاده مي‌كنند. بدين منظور ساقه‌ها و شاخه‌هاي آن را بر روي مفاصل سفت‌شده ناشي از روماتيسم قرار مي‌دهند. مردم هند از ريشه آن به عنوان يك ملين استفاده مي‌كنند و سرشاخههاي اين گياه را له كرده و به صورت موضعي روي پوست قرار مي‌دهند تا دمل برسد. 

خرید سیب زمینی شیرین 

اكنون كه تا حدي با خواص بي‌شمار سيب‌زميني شيرين آشنا شديد، حتماً مي‌خواهيد براي خريد سيب‌زميني شيرين ارزان اقدام كنيد. ولي نمي‌دانيد از كجا آن را تهيه كنيد! برای خرید سیب زمینی شیرین می توانید به بازار تجریش مراجعه کنید یا با جتسجو در گوگل می توانید سایت های بسیاری را برای خرید سیب زمینی شیرین پیدا کنید. اما پیشنهاد ما این است که از سایت سوییت زمینی اقدام به خرید کنید زیرا هم نسبت به رقبا از قیمت بسیار پایین تری برخوردار است و هم از نظر کیفیتی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. با وارد شدن به سایت سوییت زمینی اين گياه پرخاصيت را از مجموعه پكيج‌هاي ارائه‌شده انتخاب كنيد. با فشردن چند دكمه يك خريد عالي انجام دهيد و از خواص بسیار آن براي تأمين سلامتي و تقويت بدن خود و عزيزان‌تان برخوردار شويد. 

 

نوشته‌های مرتبط