ورزش و دیابت: 11 نکته مرتبط راهنمای ورزش برای افراد مبتلا به دیابت

ورزش بخش مهمی از زندگی بسیاری افراد در سراسر جهان است که به درمان و کنترل بسیاری از بیماری ها نیز کمک میکند. اما برخی از افراد به دلیل نوع خاص بیماری خود همیشه با تردید به تمرینات ورزشی مینگرند و نگرن عواقب بعدی آن هستند. افراد مبتلا به دیابت یک گروه از این افراد هستند. دراین نوشتار که پیرامون ورزش و دیابت است به شما میگوییم که اگر دچار دیابت باشید، ورزش قطعا در فهرست کارهایی که باید انجام بدهید قرار می‌گیرد. این ۱۱ نکته مرتبط راهنمای ورزش برای افراد مبتلا به دیابت را بخوانید و کارتان را با نکات زیر شروع کنید.

ورزش و دیابت

۱. فهرستی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده را برای خودتان آماده کنید. شما گزینه‌های زیادی دارید و مجبور نیستید که حتما به باشگاه بروید. چه چیزی خوب به نظرتان می‌رسد؟ در مورد چیزهایی که همیشه می‌خواستید امتحان کنید یا چیزهایی که در گذشته از آن‌ها لذت می‌بردید فکر کنید. ورزش، رقص، یوگا، پیاده‌روی و شنا تنها چند مورد هستند. هر چیزی که باعث افزایش ضربان قلب شما می‌شود برای‌تان مفید است.

۲. حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. اجازه بدهید او بداند که قرار است چه کاری انجام دهید چرا که باید تایید کند که برای ورزش کردن آماده هستید. پزشک‌تان در عین حال بررسی خواهد کرد که آیا شما نیاز به غذا، انسولین یا داروهای دیابت دارید یا خیر. او همچنین می‌تواند به شما بگوید که آیا زمانی که در طول روز ورزش می‌کنید، اهمیت دارد یا خیر.

۳. قند خون‌تان را بررسی کنید. از پزشک‌تان بپرسید که آیا باید قبل از ورزش قند خون‌تان را چک کنید یا نه. اگر قصد دارید بیش از یک ساعت تمرین کنید، سطح قند خون‌تان را به طور منظم در طول تمرین بررسی کنید، به این ترتیب می‌دانید که به یک میان‌وعده نیاز دارید یا نه. قند خون را پس از هر تمرین چک کنید تا بتوانید در صورت نیاز برنامه‌تان را تنظیم کنید.

۴. همراه‌تان کربوهیدرات داشته باشید. همیشه یک میان‌وعده‌ی کربوهیدراتی کوچک، مثل میوه یا نوشیدنی میوه‌ای همراه‌تان داشته باشید، تا در صورت کاهش قند خون بتوانید آن را میل کنید.

۵. ورزش را کم کم شروع کنید. اگر در حال حاضر چندان فعال نیستید، با ۱۰ دقیقه ورزش در روز کارتان را شروع کنید. به تدریج ۳۰ دقیقه در روز تمرین کنید.

۶. دست کم دو بار در هفته یک تمرین مقاومتی انجام بدهید. این تمرین می‌تواند کنترل قند خون را بهبود بخشد. شما می‌توانید وزنه بزنید یا با نوارهای مقاومتی کار کنید. یا این‌که می‌توانید حرکاتی مانند پوش آپ یا اسکوآت را، که در آن از وزن بدن خودتان استفاده می‌کنید، انجام دهید.

۷. ورزش کردن را تبدیل به یک عادت کنید. ورزش کنید، بخورید و داروهای خود را هر روز در یک زمان مشخص مصرف کنید و به این ترتیب از افت قند خون جلوگیری کنید.

۸. همراه با دیگران ورزش کنید. همراه با کسی ورزش کنید که می‌داند دیابت دارید و می‌داند که اگر دچار افت قند خون شوید، چه کار باید انجام بدهد. به این شکل لذت بیش‌تری هم خواهید برد. همچنین یک گردنبند مشخصات پزشکی همراه داشته باشید یا یک کارت که می‌گوید شما دیابت دارید، که در صورت رخ دادن هر مشکلی سایرین نسبت به اوضاع شما اطلاع داشته باشند.

۹. هوای پای‌تان را داشته باشید. کفش‌های ورزشی بپوشید که شکل مناسبی دارند و برای فعالیت شما مناسب هستند. به عنوان مثال، با کفش تنیس ندوید، چرا که پای شما نیاز به نوعِ پشتیبانی متفاوتی در هنگام دویدن دارد. پاهای خود را هر روز چک کنید و حسابی آن‌ها را تمیز کنید. در صورتی که متوجه بروز هر گونه مشکلی در پاهای‌تان شدید حتما پزشک را در جریان بگذارید.

۱۰. بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. قبل، در طول و بعد از تمرین آب بنوشید.

۱۱. اگر به طور ناگهانی دردی را احساس کردید، دست از ورزش بردارید. اگر عضلات شما کمی درد داشته باشند، طبیعی است. اما درد ناگهانی طبیعی نیست. در صورتی که در مدت زمان کمی فعالیت ورزشی‌تان را به شدت افزایش بدهید، دچار آسیب خواهید شد.

۱۰ فایده‌ای که با ورزش کردن نصیب‌تان خواهد شد

به یاد داشته باشید که مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد، از جمله:

رپورتاژ

۱. به بدن‌تان کمک می‌کند از انسولین که قند خون شما را تحت کنترل دارد، استفاده کند

۲. چربی اضافی بدن را می‌سوزاند

۳. عضلات و استخوان‌ها را تقویت می‌کند

۴. فشار خون را کاهش می‌دهد

۵. LDL یا کلسترول بد را کاهش می‌دهد

۶. HDL یا کلسترول خوب را افزایش می‌دهد

۷. جریان خون را بهبود می‌بخشد

۸. احتمال رخ دادن بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد

۹. انرژی را افزایش و خلق و خوی را بهبود می‌دهد

۱۰. استرس را از بین می‌برد

انجام تمرینات ورزشی چگونه قند خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

وقتی ورزش می‌کنید، بدن شما انرژی بیش‌تری از قند خون (که گلوکز نیز نامیده می‌شود) به شما می‌دهد.

هنگامی که شما کاری را با سرعت انجام دهید، مثلا دویدن برای رسیدن به اتوبوس، عضلات و کبد گلوکز را به عنوان سوخت آزاد می‌کنند.

اتفاق عالی زمانی رخ می‌دهد که تمرینات ورزشی با شدت متوسط ​​را برای مدت طولانی انجام دهید،  تمرینی مانند پیاده‌روی. وقتی این کار را انجام می‌دهید عضلات شما خیلی بیش‌تر گلوکز می‌گیرند. به این ترتیب سطح قند خون‌تان پایین می‌آید.

اگر ورزش سنگین انجام بدهید، سطح قند خون شما بعد از این‌که متوقف می‌شوید، موقتا افزایش می‌یابد.

نوشته‌های مرتبط