تیاریکس چیست: 10 نکته درباره ورزش تیاریکس برای زیبایی و تناسب اندام

بسیاری از آدم‌ها هنگامی که به تمرینات مقاومتی کل بدن (آموزش تیاریکس) فکر می‌کنند، یاد یگان ویژه‌ی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا (navy seals) می‌افتند. به این دلیل که تمرینات تیاریکس یکی از محبوب‌ترین تکنیک‌های تمرینی در نیروی دریایی آمریکا است که برای روی فرم آمدن سربازان جوان انجام می‌شود. در این مقاله، ما در مورد تمرینات تیاریکس صحبت خواهیم کرد و این‌که چرا تا این حد محبوبیت کسب کرده‌است.

تمرین تعلیقی تیاریکس چیست؟

آیا تا به حال در گوشه و کنار سالن بدنسازی یا مرکز تناسب اندام نوارهای سیاه و زرد را دیده‌اید؟ این نوارهای قابل تنظیم و سنگین اجزای اصلی تمرینات تعلیقی تیاریکس هستند. در این نوع تمرین، شما از دو نوار آویزان به شیوه‌ای موثر برای ایجاد عضلات و در عین حال ترکیب تمرینات کاردیو و قدرتی استفاده می‌کنید. تیاریکس که توسط نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ایجاد شده‌اند یک برنامه‌ی تمرینی کل بدن است که در آن از وزن بدن خودتان استفاده می‌شود به جای این‌که دستگاه یا دمبل را به کار ببرید. تیاریکس یک تمرین عالی است برای علاقه‌مندان به تناسب اندام، کسانی که وزنه‌برداری قدرتی کار می‌کنند، دوندگان ماراتن و کسانی که تمرینات استقامتی انجام می‌دهند، شما همیشه می‌توانید انتظار یک تمرین عالی را از تمرینات تعلیقی تیاریکس  داشته باشید.

از یک کلاس آموزش تیاریکس چه انتظاراتی داشته باشیم؟

هنگامی که شما به مرکز تناسب اندام یا باشگاه برای انجام تمرینات تیاریکس می‌روید، یک تمرین سرگرم‌کننده و در عین حال چالش‌برانگیز را در یک محیط گروهی تجربه خواهید کرد. بیش‌تر ساعت کلاس، بدن شما به حالت تعلیق و آویزان است، در حالی که به سمت جلو، عقب، و طرفین حرکت می‌کنید. از آن‌جایی که نوارهای تیاریکس به شما آزادی تحرک را می‌دهند، بلافاصله باید پایه‌ای از ثبات را در هسته‌ی بدن (ثبات مرکزی) ایجاد کنید، در حالی که گروه‌های عضلانی را نیز در تمام مدت کلاس هدف قرار داده‌اید.

مزایای تمرینات تیاریکس

تمرینات تیاریکس یک روش فوق‌العاده و ساده برای انواع اهداف تناسب اندام است. خواه به دنبال کاهش وزن هستید و دوست دارید عضلات‌تان را شکل بدهید و خواه به دنبال افزایش استقامت بدن‌تان هستید، تمرینات تیاریکس می‌توانند برای‌تان عالی باشند. هرچند این نوع تمرینات که همه‌ی قسمت‌های بدن را درگیر می‌کنند مزایای زیادی دارند، اما با چند مورد در این نوشتار آشنا خواهیم شد.

تیاریکس برای تمام سطوح مناسب است

اگر به این دلیل که بی‌تجربه هستید استرس حضور در یک دوره تیاریکس را دارید، بهتر است تمام نگرانی‌تان را کنار بگذارید و ریلکس باشید! خواه برای اولین بار باندهای مقاومتی را می‌گیرید و خواه یک ورزشکار المپیک دارای مدال طلا هستید، تمرینات تعلیقی تیاریکس می‌توانند در تمام سطوح برای‌تان مفید باشند!

رپورتاژ

تمرین دادن و انعطاف‌پذیری کل بدن

در حین انجام تمرینات تیاریکس با استفاده از دو نوار مقاومتی قابل تنظیم تمام قسمت‌های بدن‌تان درگیر خواهند شد. هرچند ممکن است دشوار باشد اما باور کنید که استفاده‌ی درست از این نوارهای مقاومتی می‌تواند یک به یک عضلات بدن‌تان را تقویت کند. یکی دیگر از نکات مثبت تیاریکس این است که به معنای واقعی کلمه می‌توانید آن را در هر جا و مکانی انجام دهید!

بهبود قلب و قدرت بدنی با تیاریکس

تمرین مقاومتی تیاریکس نه تنها قدرت عضلات شما را بهبود می‌بخشد، بلکه به بهبود استقامت قلب و عروق نیز کمک می‌کند. در صورتی که تمایل داشته باشید، بالا بردن سرعت انجام تمرینات فشار بیش‌تری را روی قلب و ریه‌های‌تان وارد می‌کند و به این ترتیب استقامت این ارگان‌ها نیز افزایش می‌یابد.

تمرینات تیاریکس کم برخورد هستند

اگر به دليل درد مفاصل ورزش کردن برای‌تان دشوار است، تمرینات تیاریکس به عنوان یک تمرین کم برخورد می‌تواند برای‌تان مناسب باشد. با توجه به ماهیت تعلیقی آن، تمرین تیاریکس به طور کلی خطر آسیب مفصل را کاهش می‌دهد و در عین حال به شما اجازه می‌دهد تا با همان شدتی که دوست دارید تمرین کنید.

لحظات بدون فعالیت نخواهید داشت

با وجود این‌که در تمرینات مقاومتی تیاریکس  تنها از دو نوار معلق استفاده می‌کنید، اما شیوه‌های زیادی برای به کار بردن آن‌ها وجود دارد. این تمرینات تنوع زیادی دارند و هرگز دو جلسه‌ی تمرینی کاملا یکسان نیستند. این ویژگی می‌تواند برای کسانی که از روزمرگی و تمرینات تکراری خسته شده‌اند، بسیار جذاب باشد.

در تمرینات تیاریکس مرکز بدن درگیر می‌شود

یکی از جنبه‌های مفید تمرینات تعلیقی تیاریکس مقدار عضله‌ای است که در مرکز بدن درگیر می‌شود. هرچند همه‌ی ما دوست داریم شکم صاف داشته باشیم، اما به سختی می‌توان ورزشی را پیدا کرد که به طور مداوم ناحیه‌ی شکم را درگیر کند. تیاریکس یک راه عالی برای درگیر کردن عضلات شکم است، زیرا شما به حالت آویزان هستید و قسمت مرکز بدن‌تان باید مدام درگیر باشد و ثبات داشته باشد. قوی شدن عضلات شکم می‌تواند مزایای زیادی برای سلامتی داشته باشد از وضعیت قرارگیری درست گرفته تا تعادل و هماهنگی بهتر.

نوشته‌های مرتبط