معیارهای ازدواج موفق

می توان گفت که به دست آوردن یک زندگی خوب و موفق، آرزوی همه افراد است. معیارهایی که برای داشتن یک ازدواج موفق می توان داشت، برای هر فرد متفاوت است که این معیارها بر اساس سن، فرهنگ، موقعیت اجتماعی و غیره تغییر می کند. ممکن است برای خیلی از افراد پیش آمده باشد که هنگام تدارک دیدن مراسم عروسی، با خودشان بگویند که آیا زندگی شان همیشه به همین شادی می ماند؟ این زندگی مشترک باید به چه شکلی اداره شود؟ آیا فردی که برای ازدواج انتخاب کرده اند، فرد مناسبی است؟ سوالاتی از این دست بسیار فراوانند که پاسخ دادن به آنها یک امر کاملا ضروری است. زندگی کردن با یک فرد دیگر، کار مشکل و چالش برانگیزی است و برای موفق شدن در آن، باید روش های صحیح و نحوه استفاده از آنها را بلد باشید. یک ازدواج خوب علاوه بر عشق و احترام، نیازمند این است که هر شخص، وظایف خود را نیز انجام دهد.

انتخاب همسر مناسب

شخصی که شما برای ادامه زندگی تان انتخاب می کنید، بزرگ ترین و مهمترین عاملِ تعیین کننده خوشبختی تان است. فرد مورد نظر شما باید از تمام لحاظ بررسی شود و شناخت کافی از خودش به شما بدهد. می توانید جهت اطمینان، به مشاور و روانشناس متخصص پیش از ازداوج مراجعه کنید تا با انجام بررسی های دقیق، نتیجه نهایی را به شما اعلام کند. با انجام مشاوره پیش از ازدواج می توانید از وقوع بسیاری از اتفاقات بد و ناخوشایند، جلوگیری کنید. در طی این جلسات موارد بسیاری از جمله موقعیت اجتماعی، شخصیت افراد، روان آنها، اعتقادات، فرهنگ، مذهب، تربیت، خانواده طرفین و اهداف مشترک و غیره بررسی خواهد شد تا در حد ممکن از بروز مشکلات جلوگیری شود.

برقراری ارتباط کلامی

یکی از معیارهایی که می توان برای سنجیدن موفق بودن یا نبودن ازدواج تعیین کرد، میزان صحبت کردن و گفت و گو میان یک زوج است. شما می بایست در مورد احساسات و عواطفتان با همسر خود کامل صادق باشید؛ البته به خاطر داشته باشید که نحوه ابراز احساس شما باید همواره توام با مهربانی و احترام باشد. همچنین علاوه بر ابراز احساسات خود، باید شنونده خوبی باشید و با آغوش باز از صحبت های همسرتان استقبال کنید. نحوه صحبت کردن و نحوه شنیدن صحبت ها، جزو مهارت هایی می باشد که هر دو طرف باید آن را آموزش ببینند. بهترین شخصی که می تواند این مهارت ها را به شما آموزش دهد، روانشناس خوب و باتجربه است.

میزان بیان احساسات و قدردانی

همواره به همسر خود یادآوری کنید که از حضور او در زندگی تان، چقدر خشنود هستید. در طول سالیان، قدر رابطه تان، خانواده هایتان و زندگی ای که ساخته اید را بدانید. هنگامی که همسرتان حتی یک کار کوچک و یا نرمالی را انجام می دهد، به او بگویید که از بابت انجام دادن این کار متشکر هستید؛ برای مثال زمانی که خریدی انجام می شود، غذایی پخته می شود و یا زمانی که در انجام تکالیف بچه به او کمک می شود. شما حتی می توانید هر شب زمان کوتاهی را کنار بگذارید و صرفا به قدردانی از یکدیگر بپردازید.

مقدار زمان در کنار هم بودن

رپورتاژ

با گذشت زمان و تشکیل زندگی، مشکلات به اندازه ای پیچیده و بزرگ می شوند که زوجین حتی فرصت نمی کنند به خودشان رسیدگی کنند. داشتن فرزند نیز بخش بزرگی از انرژی و زمان والدین را می گیرد و بدین ترتیب تمام ساعت های یک روزِ هر دو نفر به طور کامل پر می شود. این یک روند کاملا اشتباه است. هرچقدر هم که زمان شما پر شود، نباید فراموش کنید که خودتان و همسرتان تفریحاتی را می بایست به طور دو نفره انجام دهید. قرارهای عاشقانه، خاص و یا حتی یکساعت به دور از مشکلات روزمره. برای انجام این مرحله، یک مشاور روانشناس می تواند به شما کمک کند تا برنامه ریزی خود را طبق اولویت ها و به طور صحیح انجام دهید تا زمان کافی برای زندگی شخصی تان نیز داشته باشید.

نحوه مخالفت کردن

باید این نکته را بدانید که قرار نیست تک تک نظرات و عقاید شما و همسرتان شبیه به هم باشند، بلکه باید نجوه مخالفت کردن و بیان عقیده خود را به طور صحیح بلد باشید. قبل عصبانی شدن و گارد گرفتن در مقابل نظرات یکدیگر، به آنها با دقت گوش دهید و سعی کنید با دلیل و منطق هر یک را بررسی کنید. بحث کردن و دعوا کردن، زمانی که وضعیت پر تنش است، تنها اوضاع را بدتر می کند. جهت یادگیری روش های اصولی ابراز مخالفت و همچنین کنترل کردن خشم و عصبانیت، حتما و حتما هر دو نفر به روانشناس متخصص مراجعه کنید تا توسط یک شخص بی طرف، به طور اصولی راهنمایی شوید.

اعتماد بین طرفین

همه می دانند که اعتماد، به دست آوردنی است و این امر تنها با کارهایی که ما انجام می دهیم و صحبت هایی که می کنیم تحقق میابد. طرفین رابطه باید همواره تلاش کنند تا اعتماد بین یکدیگر را محکم تر و قوی تر کنند. تحقیقات نشان داده است که در بین زوجینی که اعتماد بیشتری به هم دارند، درصد طلاق به طور چشمگیری پایین آمده است. همچنین زمانی که اتفاقی میفتد و موجب از بین رفتن یا کم شدن این اعتماد می شود، باید به سرعت به کمک مشاور روانشناس، در صدد جبران اعتماد از دست رفته باشند تا همه چیز دوباره به روال عادی بازگردد. اعتماد سازی دوباره نیاز به تلاش هر دو زوج دارد و بدون خواسته دیگری امکان پذیر نمی باشد.

بخشیدن و گذشت کردن

باید باور داشته باشید که هیچ انسانی بی عیب و بی نقص نیست و همه افراد ممکن است مرتکب اشتباهاتی بشوند که منجر به آسیب دیدن احساسات شان گردد. واکنش افراد به اشتباهات دیگران بسیار متفاوت است، بعضی از آنها ممکن است عصبانی شوند، برخی ممکن است ناراحت شوند، گریه کنند و یا حتی رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان دهند؛ اما نکته قابل توجه این است که شما باید چگونه با این احساسات کنار بیایید و به چه صورت واکنش نشان دهید. به یاد داشته باشید که شما روزهای خوب و بدی را با یکدیگر و در کنار هم طی کرده اید. بخشیدن اشتباهات برای بسیاری از افراد کار سختی است که به تنهایی قادر به انجام دادن آن نیستند و نیاز به مشاوره روانشناس احساس می شود. نتیجه گذشت و بخشش، به دست آوردن آرامش است. برای طی کردن مسیر بخشش و یادگیری سایر رفتارهای همسر داری و ارتباطی بین زوجین، نیاز به وجود یک راهنما و متخصص احساس می شود که می توانید از یک روانشناس خوب و باتجربه کمک بگیرید تا بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید.

منبع: وبسایت دکتر لیلا جبلی

نوشته‌های مرتبط