علائم شکستگی بینی : ۸ کار مهم که در زمان شکستگی بینی باید انجام دهید

وقتی به بینی‌تان ضربه‌ای وارد می‌شود و ورم و خونریزی می‌کند، به این فکر می‌کنید که آيا بینی‌تان شکسته است یا نه. اگر شکسته باشد، باید بدانید آسیبی که دیده‌اید فقط مختص به شما نیست و ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. شکستگی بینی رایج‌ترین نوع آسیب در ناحیه‌ی صورت است. بینی‌ از صورت بیرون زده است در نتیجه شکسته‌ شدنش راحت‌تر اتفاق می‌افتد. این امر می‌تواند در تصادم خودرو، در حین یک رویداد ورزشی، در دعوا، یا حتی در زمان برخورد ناگهانی صورت با درب اتفاق بیفتد.

ممکن است مطمئن نباشید که بینی‌تان شکسته‌ است یا نه. بنابراین برای پیشگیری از بروز هر گونه مشکلی بهتر است که زودتر دست به اقدامی بزنید و علائم شکستگی بینی را بدانید.

علائم شکستگی بینی کدامند؟

موارد زیر علائم شایع شکستگی بینی هستند:

– بینی ورم کرده، خمیده، یا کج شده

– درد، به خصوص وقتی که بینی‌تان را لمس می‌کنید

– خونریزی بینی

– کبود شدن ناحیه‌ی زیر چشم‌ها

– مشکل نفس کشیدن از طریق بینی

– جاری شدن مخاط از بینی‌تان

– صدای شکستگی یا «تق تق» کردن هنگام لمس بینی

درست بعد از آسیب دیدن، باید جلوی هر گونه خونریزی را بگیرید و سعی کنید درد و ورم را کاهش بدهید. در ادامه بعضی از کارهایی را که می‌توانید تا زمان رسیدن پزشک انجام بدهید به شما معرفی می‌کنیم:

کارهایی که باید بلافاصله انجام بدهیم چه هستند؟

باید از هر گونه خونریزی جلوگیری و سعی کنید درد و ورم را کاهش دهید. تا زمانی که به مطب پزشک یا بیمارستان می‌رسید این کارها را انجام بدهید:

۱. جلوی خونریزی را بگیرید

– بنشینید – دراز نکشید یا به عقب خم نشوید. بینی‌تان باید بالاتر از قلب تان قرار بگیرد.

– به جلو خم شوید تا خون به داخل گلویتان بر نگردد.

– بخش نرم بینی را با انگشت شست‌ و اشاره بگیرید، و به مدت ۵ دقیقه محکم نگه دارید.

– اگر خونریزی متوقف نشد، به مدت ۱۰ دقیقه‌ی دیگر بینی‌تان را بگیرید.

۲. درد را بر طرف کنید

-در صورت نیاز از مسکن‌هایی که به نسخه نیاز ندارند استفاده کنید (مثل استامینوفن یا ایبوپروفن)

– در حالی که یک بالش اضافی زیر سرتان گذاشته‌اید به استراحت بپردازید.

۳. ورم را کاهش دهید

– یک بسته یخ را درون حوله بپیچید. آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی بینی‌تان بگذارید، بعد به مدت ده دقیقه آن‌ را بردارید. و دوباره تکرار کنید.

رپورتاژ

– روی بسته‌ی یخ فشار نیاورید – ممکن است به بینی‌تان آسیب بزنید.

– یخ را دست کم چهار بار در روز و به مدت دو روز بعد از آسیب دیدن روی بین‌یتان بگذارید.

۴. چه وقت به پزشک مراجعه کنید

اگر بینی‌تان فقط ورم و درد خفیفی دارد، ممکن است بتوانید برای مراجعه‌ به پزشک کمی تامل کنید. علائم شما ممکن است بهبود پیدا کنند، و ممکن است خود به خود حالتان خوب شود.

اما اگر ۳ تا ۵ روز از حادثه گذشت و متوجه هر یک از علائم زیر شدید حتما به پزشک مراجعه کنید:

– درد و ورم بینی‌تان بهتر نشده است.

– ورم از بین رفته است، اما بینی‌تان همچنان حالت عقابی  دارد.

– تنفس کردن برای‌تان سخت باشد، حتی بعد از بهبود ورم،

– مدام خونریزی بینی دارید

– تب دارید

۵. چه وقت به ۱۱۵ زنگ بزنیم

اگر هر یک از اتفاقات زیر علاوه بر درد بینی برای‌تان رخ داد با اورژانس تماس بگیرید:

– سردرد، گردن درد، استفراغ شدید یا غش کردن

– سختی تنفس کردن

– خونریزی که متوقف نمی‌شود

– مایع ‌ای شفاف و آب مانند که از بینی‌تان بیرون می‌ریزد.

۶. درمان بینی شکسته

اگر پزشک‌تان تایید کرد بینی شما شکسته است، احتمالا منتظر خواهد شد تا ورم فروکش کند و بعد تصمیم بگیرد که نیاز به ترمیم دارد یا نه. اگر نیاز داشته باشد، یا با جراحی یا بدون آن بینی‌تان را ترمیم خواهد کرد. او می‌داند چه چیزی از همه بهتر است، چون بر اساس جراحت‌تان قضاوت می‌کند. آنچه از هر دو روش می‌توانید انتظار داشته باشید به قرار زیر است:

۷. تنظیم مجدد با دست

اگر پزشک‌تان تصمیم بگیرد بدون عمل بینی‌تان را ترمیم کند، باید این کار را ظرف ۱ تا ۲ هفته بعد از حادثه انجام بدهد. اگر بیشتر از این منتظر بماند خوب شدن این جراحت به خودی خود، حتی اگر استخوان‌ها از جا در رفته باشند، خوب خواهد شد.

پزشک‌تان قبل از انجام درمان داروی ضد درد به شما خواهد داد. بعد، با یک ابزار مسطح به نام سپکلوم (فراخ‌گر) سوراخ‌های بینی‌تان را باز خوهد کرد. او از دستگاه مخصوصی برای باز گرداندن استخوان‌ها و غضروف شکسته به سر جای‌شان استفاده خواهد کرد.

پزشک یک بسته داخل بینی‌تان کار می‌گذارد. او همچنین از بیرون هم از آتل‌بندی استفاده خواهد کرد. این کار بینی شما را در حین ترمیم ثابت و سر جای خود نگه خواهد داشت. برای پیشگیری از عفونت به شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

۸. عمل جراحی

اگر شکستگی بینی‌تان شدید باشد یا به مدت بیش از ۲ هفته از آن گذشته باشد احتمالا پزشکتان این گزینه را انتخاب خواهد کرد. هدف آن است که استخوان‌ها را به سر جای خود بر گرداند و در صورت نیاز شکل دوباره ای به آن بدهد.

برای انجام این کار به شما داروی ضد درد داده می‌شود. همچنین ممکن است برای رفع مشکلات تنفسی دیگر نیز عمل جراحی بینی را انجام بدهید. در بسیاری از موارد، می‌توانید همان روز بعد از عمل مرخص شوید و به منزل بروید. اما ممکن است مجبور شوید به مدت حدودا یک هفته به خاطر ورم و کبودی در خانه بمانید.

 

منبع webmd
نوشته‌های مرتبط