علائم سرطان کلیه: 17 نشانه و عامل هشدار دهنده سرطان کلیه

هر سال هزاران نفر به سرطان کلیه مبتلا می‌شوند. این نوع سرطان حدود ۲.۵ درصد از سرطان‌ها را تشکیل می‌دهد. احتمال وقوع سرطان کلیه در مردان دو برابر زنان است و نهمین سرطان تشخیصی برای مردان محسوب می‌شود. خطر ابتلا به سرطان کلیه با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و بیش‌تر موارد در افراد بالای ۵۰ سال رخ می‌دهد. در این میان شناخت علائم سرطان کلیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علائم سرطان کلیه

اکثر افراد مبتلا به سرطان کلیه ‌هیچ نشانه‌ای ندارند و بسیاری از موارد ابتلا زمانی تشخیص داده می‌شود که فرد به خاطر یک دلیل کاملا نامرتبط به پزشک مراجعه کرده‌است. نشانه‌های احتمالی می‌توانند به قرار زیر باشند:

۱ – خون در ادرار (هماتوری یا خون‌ادراری) – این مورد ممکن است واضح باشد

۲ – یا ادرار ممکن است فقط تیره  یا قهوه‌ای مایل به قرمز باشد

۳ – درد در ناحیه کمر یا پهلو که ناشی از آسیب نباشد

۴ – وجود یک توده در شکم

۵ – خستگی دائمی

۶ – کاهش وزن غیر قابل توضیح

۷ – تب (که در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا ایجاد نشده‌است).

سرطان می‌تواند میزان هورمون‌های تولید شده توسط کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و همین ممکن است منجر به کم شدن تعداد گلبول‌های قرمز خون (کم‌خونی)، بالا رفتن تعداد گلبول قرمز (پلی‌سیتمیا) یا بالا رفتن میزان کلسیم در خون (هیپرکلسمی) منجر شود. گاهی اوقات این مشکلات می‌توانند علایمی مانند خستگی، سرگیجه، سردرد، یبوست، درد شکم و افسردگی ایجاد کنند.

علائم ذکر شده در بالا می‌توانند در اثر بیماری‌های دیگر هم رخ بدهند، بنابراین لزوما به معنی وجود سرطان کلیه نیستند – تنها آزمایش‌ها می‌توانند تشخیص درست را ارائه بدهند. در صورتی که نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید.

عوامل هشدار دهنده سرطان کلیه

عوامل ذکر شده در زیر می‌توانند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهند. با این حال، داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر به این معنی نیست که قطعا به سرطان کلیه مبتلا خواهید شد.

رپورتاژ

۱. سیگار کشیدن

افراد سیگاری تقریبا دو برابر کسانی که سیگار نمی‌کشند، در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه هستند. به نظر می‌رسد تا یک سوم کل سرطان کلیه با سیگار کشیدن مرتبط هستند.

۲. چاقی

وجود چربی بیش از حد در بدن ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در برخی هورمون‌ها شود، روندی که می‌تواند سرطان کلیه را ایجاد کند.

۳. فشار خون بالا

هر دلیلی که داشته باشد، به هر حال فشار خون بالا خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می‌دهد.

۴. نارسایی کلیه

خطر ابتلا به سرطان کلیه در افراد مبتلا به بیماری کلیوی پیشرفته بالاتر است.

۵. سابقه‌ی خانوادگی

افرادی که اعضای خانواده‌شان، به ویژه خواهر یا برادر، به سرطان کلیه مبتلا شده‌اند، بیش ‌از بقیه در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

۶. اختلالات ارثی

حدود ۲-۳٪ سرطان‌های کلیه در افرادی که مبتلا به سندرم‌های ارثی خاصی هستند، از جمله RCC پاپیلاری ارثی و سندرم BHD بیش‌تر رخ می‌دهد.

۷. قرار گرفتن در معرض مواد سمی در محل کار

این خطر ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص مانند بعضی از مواد پاک‌کننده‌ی فلز، آرسنیک یا کادمیوم به طور منظم،‌ افزایش بیابد.

نوشته‌های مرتبط