طرز تهیه چیز کیک شکلاتی خانگی بسیار خوشمزه و خوشگل!

وقتی اسم چیزکیک به میان می آيد ناخودآگاه دهان مان آب می افتد و به یاد آن لایه پنیری شیرین و دلربا می افتیم که هوش از سرمان میبرد. در این دستور چیزکیک شکلاتی هم چند لایه‌ی کیک و رویه‌ی شکلاتی و خامه‌ای آن باعث ایجاد ظاهری وسوسه‌انگیز می‌شوند که شاید با دیدن آن‌ها نتوانید از خوردن‌ آن صرف‌نظر کنید. اگر به دستور پخت غذاهای بین المللی علاقه دارید در ادامه با بخش آشپزی ملل سایت بازده همراه باشید تا طرز تهیه چیز کیک شکلاتی خانگی بسیار خوشمزه و خوشگل را بدانید.

چیز کیک شکلاتی

زمان آماده‌سازی: ۱۲۰ دقیقه
زمان پخت: ۱۲۰ دقیقه
سطح دشواری: متوسط

مواد مورد نیاز برای چیز کیک

الف. ۳ بسته‌ی ۲۵۰ گرمی پنیر خامه‌ای (فقط پر چرب)، گرم شده در دمای اتاق
ب. ۲۶۵ گرم شکر ریز
پ. ۲۵ گرم آرد ذرت
ت. نصف قاشق غذاخوری پودر وانیل
ث. ۲ عدد تخم مرغ بزرگ
ج. ۱۶۰ میلی‌لیتر خامه سنگین

برای کیک‌های شکلاتی

چ. ۲۲۵ گرم آرد الک شده
ح. ۲ قاشق چای خوری بیکینگ پودر
خ. نصف قاشق چای خوری نمک
د. ۱۷۰ گرم کره بدون نمک، گرم شده در دمای اتاق
ذ. ۲۰۰ گرم شکر ریز
ر. ۱۰۰ گرم شکر قهوه‌ای
ز. ۳ عدد تخم مرغ بزرگ
ژ. ۱۱۵ گرم شکلات تلخ یا شیری، ذوب و خنک شده
س. نصف قاشق غذاخوری پودر وانیل
ش. ۳۵۰ میلی‌لیتر شیر کامل
ص. نصف قاشق چای خوری کرم تارتار

مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی رویه‌ی خامه‌ای و شکلاتی

ض. ۶۸۰ گرم پودر شکر الک شده
ط. ۴۵ گرم پودر کاکائو بدون قند اضافه
ظ. نصف قاشق چای خوری نمک
ع. ۳۴۰ گرم کره بدون نمک، گرم شده در دمای اتاق
غ. ۱۷۰ گرم شکلاتی تلخ یا شیری، ذوب و سرد شده
ف. ۴۵ گرم شربت ذرت (طرز تهیه‌ی آن را در ادامه توضیح خواهیم داد)
ق. ۱ قاشق غذاخوری پودر وانیل
ک. ۱۲۰ میلی‌لیتر خامه سنگین

مواد مورد نیاز برای ورقه‌های شکلاتی

گ. ۳۴۰ گرم شکلات تلخ یا شیری که به صورت ورقه‌های لوله‌ای نازک تراشیده شده باشند

دستورالعمل پخت چیز کیک شکلاتی

برای چیزکیک
رپورتاژ

الف. اول صبح، فر را روشن کنید و دمای آن را به ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسانید؛ مقدار مناسبی کره را نرم کنید و به کف و دیواره‌های یک قالب کیک کمربندی ۲۳ سانتی‌متری (ترجیحا نچسب) بمالید. خارج قالب را در فویل آلومینیومی بپیچید، به طوری که پایین و تمام دیواره‌های قالب توسط فویل پوشانده شوند.

ب. یکی از پنیرهای خامه‌ای، ۶۵ گرم شکر، و آرد ذرت را داخل یک کاسه‌ی بزرگ بریزید و با دستگاه هم‌زن، به مدت ۳ دقیقه با سرعت پایین بزنید تا این ترکیب حالت خامه‌ای به خود بگیرد – یکی دو بار با کمک لیسک دیواره‌های کاسه را پاک کنید. بسته‌ی دوم پنیر خامه‌ای را باز کنید و به مواد بیفزایید؛ هم‌چنان با دستگاه هم‌زن مواد را به هم بزنید و پس از هر بار افزودن پنیر خامه‌ای، با استفاده از لیسک دیواره‌های ظرف را پاک کنید. به این ترتیب، هر سه پنیر خامه‌ای را به مواد بیفزایید. سرعت هم‌زن را تا حد متوسط بالا بیاورید. ۲۰۰ گرم شکر باقی‌مانده و وانیل را نیز به مواد اضافه کنید. سپس، نوبت افزودن تخم مرغ‌ها می‌رسد؛ آن‌ها را به ترتیب به مواد بیفزایید و پس از افزودن هر یک، تمام مواد را به خوبی با دستگاه به هم بزنید. در آخر، وقتی که تمام مواد با خوبی با یکدیگر ترکیب شدند، خامه سنگین را نیز اضافه کنید. در این لحظه، نباید مواد را بیش از اندازه با دستگاه هم بزنید.

پ. خمیر کیک را به آرامی با کمک قاشق به قالب کمربندی پیچیده در فویل منتقل کنید؛ سپس قالب کیک را داخل یک ظرف بزرگ کم عمق حاوی آب داخل قرار دهید – به طوری که آب داغ تا حدود دو و نیم سانتی‌متری دیواره‌های قالب کیک بالا بیاید. ظرف آب داغ و قالب کیک را داخل فر بگذارید. مواد را در دمای ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به مدت یک ساعت و ربع داخل فر بپزید تا لبه‌های کیک به رنگ قهوه‌ای طلایی و سطح آن به رنگ طلایی در بیایند. کیک را از آب داغ خارج کنید و روی یک توری پایه‌دار بگذارید و اجازه دهید به مدت دو ساعت داخل قالب بماند تا خنک شود. سپس، کیک را هم‌چنان با قالب‌ به مدت ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سرد شود. سپس، تا وقتی که سایر قسمت‌های کیک آماده شوند، آن را داخل فریزر بگذارید.

برای کیک شکلاتی

الف. ظرف حاوی آب را از فر خارج کنید و مجددا دمای آن را به ۱۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسانید. مقدار مناسبی کره را در دمای اتاق نرم کنید و به کف و دیواره‌های ۳ قالب کیک معمولی ۲۳ سانتی‌متری بمالید. نکته‌ی بسیار مهم: کف هر سه ظرف را با کاغذ روغنی بپوشانید (ولی اجازه ندهید کاغذ روغنی دیواره‌های ظرف‌ها را بپوشاند).

ب. آرد، بیکینگ پودر، و نمک را الک کنید و داخل یک کاسه کوچک بریزید. کره و هر دو نوع شکر (شکر معمولی و شکر قهوه‌ای) را داخل یک کاسه‌ی بزرگ به وسیله‌ی دستگاه هم‌زن با سرعت متوسط بزنید تا بافت خامه‌ای زرد رنگی پیدا کند. زرده‌ی تخم مرغ‌ها را یکی پس از دیگری اضافه کنید و پس از افزودن هر کدام، مواد را با دستگاه خوب به هم بزنید. شکلات ذوب شده و وانیل را نیز اضافه کنید. با استفاده از یک قاشق چوبی، مقداری از ترکیب آرد را به مواد اضافه کنید؛ سپس مواد را با دستگاه هم بزنید؛ اکنون مقداری از شیر را اضافه کنید؛ و باز با دستگاه هم بزنید؛ به همین ترتیب، یکی در میان تمام آرد و شیر را اضافه کنید و مواد را با دستگاه به هم بزنید.

پ. سفیده‌های تخم مرغ و کرم تارتار را داخل یک کاسه‌ی متوسط و تمیز بریزید و آن‌ها را با دستگاه هم‌زن (که پره‌های آن تمیز و خشک باشند) با سرعت بالا بزنید تا به شکل خامه‌ای و سفید در بیایند. حدود یک‌سوم از سفیده‌های تخم مرغ را داخل خمیر شکلاتی بریزید و به هم بزنید تا سفیده‌ها ناپدید شوند؛ سپس مابقی سفیده‌ها را نیز به همین ترتیب به خمیر شکلاتی اضافه کنید. اگر لکه‌های سفید رنگی را داخل خمیر مشاهده می‌کنید، نگران نباشید – آن‌ها در طول پخت از بین خواهند رفت. خمیر را به اندازه‌ی یکسان به سه قالب کیک منتقل کنید. کیک‌های شکلاتی را حدودا به مدت ۳۰ دقیقه بپزید تا وقتی خلال دندان را در مرکز آن‌ها فرو می‌کنید، خرده‌های مرطوب کیک به خلال دندان چسبیده باشند. کیک‌ها را با همراه قالب‌ها به مدت ۱۵ دقیقه روی توری پایه‌دار قرار دهید تا خنک شوند؛ سپس آن‌ها را از قالب‌ها خارج کنید و کاغذ روغنی کف آن‌ها را نیز جدا کنید. اجازه دهید کیک‌ها به مدت ۲ ساعت کاملا خنک شوند، سپس آن‌ها را داخل فویل قرار دهید و به مدت یک شب یا تا زمان کامل کردن چیزکیک در یخچال بگذارید.

برای تهیه‌ی رویه‌ی خامه‌ای و شکلاتی چیز کیک شکلاتی

الف. ابتدا برای تهیه‌ی شربت ذرت، به یک‌چهارم قاشق چای خوری وانیل، ۲ قاشق چای خوری نمک، ۵ لیوان پر از آب، ۹۵۰ گرم شکر، و ۴ عدد بلال (ذرت) بزرگ و کاملا رسیده نیاز داریم. ابتدا باید دانه‌های ذرت را از سایر قسمت‌های بلال جدا کنید و نخ‌ها و پوست‌ها را کاملا از آن‌ها پاک کنید. سپس آن‌قدر آن‌ها را در آب بجوشانید تا حجم آن از نصف کم‌تر شود. دانه‌های ذرت را آبکشی کنید و شیره‌ی آن‌ها خارج شود. در آخر، شیره‌ی ذرت، نمک، و شکر، و وانیل را با هم مخلوط کنید و حدود ۱ ساعت روی شعله‌ی کم حرارت دهید تا غلیظ شوند.

ب. پودر شکر، کاکائو، و نمک را الک کنید و داخل یک کاسه‌ی بزرگ بریزید. در یک کاسه‌ی بزرگ دیگر، با استفاده از دستگاه هم‌زن و با سرعت بالا، کره را به مدت ۳ دقیقه بزنید تا حالت سفت و خامه‌ای پیدا کند. همان‌طور که دستگاه هم‌زن هم‌‌چنان روشن است، شکلات، شربت ذرت، و وانیل را نیز اضافه کنید. سرعت دستگاه را کم کنید و ترکیب کاکائو و شکر را در دو نوبت به مواد اضافه کنید – بعد از هر بار افزودن، مواد را به خوبی به هم بزنید. خامه سنگین را نیز اضافه کنید تا مواد بافت غلیظ‌تری پیدا کنند – در صورت نیاز، از خامه‌ی بیش‌تری استفاده کنید. به مدت ۲ دقیقه‌ی دیگر، مواد را با سرعت بالا بزنید تا سبک و خامه‌ای شوند.

برای چیدن لایه‌های کیک روی هم

الف. چیزکیک را از فریزر خارج کنید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه در دمای اتاق بماند. یکی از سه کیک شکلاتی را به شکلی که روی آن در زیر قرار بگیرد، روی ظرف کیک قرار دهید و یک لایه‌ از رویه‌ی شکلاتی را روی آن پهن کنید. قالب کمربندی را باز کنید و چیزکیک منجمد را از پایین قالب خارج کنید. آن را نیز به شکل برعکس (یعنی روی آن به سمت زیر قرار بگیرد) روی کیک شکلاتی قرار دهید و یک لایه‌ی دیگر از رویه‌ی شکلاتی خامه‌ای را نیز روی آن بکشید. کیک شکلات دوم را نیز به همان ترتیب روی چیزکیک قرار دهید؛ روی آن را نیز با رویه‌ی شکلاتی بپوشانید و در نهایت، کیک شکلاتی سوم را نیز در آخرین طبقه قرار دهید. با استفاده از قلم‌مو، خرده‌های کیک و شکلاتی را که در اطراف کیک‌ها چسبیده‌اند، پاک کنید. با استفاده از باقی‌مانده‌ی رویه‌ی شکلاتی خامه‌ای، روی کیک و تمام اطراف آن را بپوشانید؛ روی کیک به ضخامت ۱ سانتی‌متر از رویه‌ی شکلاتی قرار دهید. یک کاردک بلند قنادی را در آب داغ قرار دهید، و سپس از آن برای صاف کردن رویه‌ی خامه‌ای شکلاتی در اطراف و روی کیک استفاده کنید. اکنون ورقه‌های لوله‌ای شکلاتی را روی کیک و اطراف آن (در هر جایی از کیک که دل‌تان بخواهد) قرار دهید. یک کاردک فلزی یا کارد آشپزخانه را به رویه‌ی شکلاتی آغشته کنید و‌ طرح زیبایی را با سلیقه‌ی خودتان روی سطح کیک بکشید. مثلا در صورت تمایل، می‌توانید از خطوط متقاطع استفاده کنید: شش خط موازی با فواصل دو و نیم سانتی‌متر از هم بکشید، و سپس شش خط دیگر با همان فواصل، ولی عمود بر خطوط قبلی روی کیک رسم کنید.

ب. در نهایت، کیک را دست‌کم به مدت ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید.

نوشته‌های مرتبط