سرطان پروستات چیست: ۵ نکته مهم درباره علل، آمار و تشخیص سرطان پروستات

پروستات یک غده‌ی مردانه به اندازه‌ی گردو است و مواد شیمایی تولید می‌کند که بر آنچه سایر سلول‌ها یا غدد انجام می‌دهند تاثیر می‌گذارد یا آن‌ها را کنترل می‌کند. این غده بخشی از دستگاه تولید مثل مردان است. کار اصلی آن تولید مایع منی– ماده‌ی شیری حاوی اسپرم – است. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا به شما بگوییم سرطان پروستات چیست و ۵ نکته مهم درباره علل، آمار و تشخیص سرطان پروستات را بررسی کنیم.

در طول ارگاسم (اوج لذت جنسی)، عضلات پروستات منقبض می‌شوند تا منی را از پیشابراه به خارج از آلت تناسلی بیرون براند. پیشابراه محل گذر ادرار نیز هست، ماده‌ی اضافه‌ای که کلیه‌ها تولید می‌کنند و در مثانه ذخیره می‌شود . وقتی آلت تناسلی در طول مقاربت جنسی نعوظ می‌شود، عبور ادرار از پیشابراه مسدود می‌شود، که این امر اجازه می‌دهند در زمان ارگاسم فقط منی از آلت خارج شود.

۱. پروستات در کجا قرار دارد؟

پروستات درست زیر مثانه و در جلوی راست‌روده قرار گرفته است. چون اولین بخش از پیشابراه از پروستات می‌گذرد، در صورت بزرگ شدن این غده، ممکن است جلوی گذر ادرار یا منی از پیشابراه گرفته شود.

۲. سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات رایج‌ترین سرطان، به استثناء سرطان پوست، در بین مردان آمریکایی است. این بیماری تومور بدخیم پروستات است. در اکثر مردان، سرطان بسیار کند رشد می کند. بسیاری از مردان مبتلا به این بیماری هرگز متوجه نمی‌شوند به آن دچار شده‌اند. سرطان پروستات زودهنگام فقط به خود غده‌ی پروستات محدود می‌شود. اکثر مردانی که این نوع سرطان را دارند تا سال‌ها بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کنند.

پزشکان موقع صحبت درباره‌ی سرطان پروستات از اصطلاحات «درجه» یا «مرحله» استفاده می‌کنند. از «درجه» برای اشاره به نحوه‌ی به نظر رسیدن سلول‌های سرطانی زیر میکروسکوپ هنگام تحلیل نمونه‌ استفاده می‌شود. درجه اغلب پیش‌بینی می‌کند سرطان تا چه حد سریع رشد می‌کند و گسترش پیدا می‌کند – هر چه درجه بالاتر باشد، احتمال آنکه سرطان به سرعت رشد کند و پخش شود بیشتر است. اندازه و حدود تومور هنگامی که برای اولین بار کشف می‌شود «مرحله‌» آن را تعیین می‌کند.

۳. چه چیزی باعث سرطان پروستات می‌شود؟

مثل بسیاری از سرطان‌ها، علت این سرطان نیز مشخص نیست. اما پزشکان به یقین می‌دانند اگر آفریقایی-آمریکایی باشید یا سابقه‌ی این بیماری در خانواده‌تان وجود داشته باشد احتمال ابتلای شما به سرطان پروستات بیشتر است. هورمون جنسی مردانه‌ی تستوسترون نیز در رشد این بیماری دخیل است.

رپورتاژ

۴. تعداد مردان مبتلا به سرطان پروستات چقدر است؟

در ۲۰۱۸، انجمن سرطان آمریکا برآورد کرد که تقریبا ۱۶۵.۰۰۰ مرد آمریکایی به سرطان پروستات مبتلا هستند و حدود ۲۹.۰۰۰ نفر از آن‌ها بر اثر این بیماری جانشان را از دست خواهند داد.

تقریبا ۸۰٪ از مردانی که تا ۸۰ سالگی عمر می‌کنند سرطان پروستات دارند.

۵. احتمال زنده ماندن پس از ابتلا

در حالی که تعداد مردان مبتلا به سرطان پروستات همچنان بالا است، تعداد مردانی که با آن دچار می‌شوند و زنده می‌مانند نیز همین طور! نرخ بقا پس از تشیخص انواع رایج سرطان پروستات به قرار زیر است:

– ۵ سال: تقریبا ۹۹٪

– ۱۰ سال: ۹۸٪

– ۱۵ سال به بالا: ۹۶٪

سرطان پروستات اغلب بیماری با سرعت رشد پایین است. احتمال مردن بر اثر سرطان‌های دیگر بسیار بیشتر از احتمال مردن به خاطر سرطان پروستات است. همچنین احتمال آنکه زودتر متوجه این بیماری بشوید در صورت انجام آزمایش‌های چکاپ سالانه بیشتر خواهد بود.

نوشته‌های مرتبط