خواص میخک برای دندان: 5 فایده باور نکردنی جویدن میخک برای سلامتی دندان

اکثر آدم‌ها، به ویژه کسانی که آشپزی را دوست دارند این نوع ادویه را می‌شناسند؛ ادویه‌ای به نام «میخک». همان طور که ممکن است اطلاع داشته باشید، میخک یکی از ادویه‌هایی است که خاستگاه آن کشور اندونزی است. این ادویه‌ی به صورت خودرو در طبعیت رشد نمی‌کند بلکه توسط کشاورزان کاشته می‌شود. نوشتار حاضر اطلاعات مختصری درباره‌ی میخک و خواص میخک برای دندان است برای تمام کسانی که می‌خواهند در مورد آن بیشتر یاد بگیرند. نام علمی میخک syzygium aromaticum است و در اندونزی به آن cengkeh یا cengkih می‌گویند. به لحاظ تاریخی، میخک ابتدا در جزایر باندای اندونزی کشت می‌شد. میخک آن موقع محصول زراعی به شمار می‌آمد. اما، در دوره‌ی استعمار که در آن عصر داد و ستد توسعه پیدا کرد، صادرات آن به کشورهای مختلف اروپا آغاز شد.

از ویژگی‌های این ادویه آن است که ساقه‌های خشک شده‌ی میخک طعمی منحصر به فرد دارد و از مزه‌ای نسبتا تند برخوردار است. میخک معمولا به عنوان چاشنی و ادویه در انواع مختلف آشپزی استفاده می‌شود، از جمله خوراکی‌های شیرین مانند کیک‌ها. غذاها و کیک‌ها که عموما به آن‌ها میخک اضافه می‌شود خوراکی‌های درست شده از ماهی و تارت‌های آناناس هستند.

نوشیدنی میوه‌ای سرد یکی از نوشیدنی‌هایی است که حاوی میخک است. میخک، سوای آنکه در غذا استفاده می‌شود، به عنوان ماده‌ی اصلی روغن رایحه‌درمانی نیز کاربرد دارد. این به خاطر آن است که مواد مغذی موجود در میخک آن را به ماده‌ای مناسب جهت استفاده به عنوان روغن رایحه‌درمانی تبدیل می‌کند.

ارزش غذایی میخک

– پروتئین

آهن

– کربوهیدارت

کلسیم

– فسفر

– پتاسیم

– سدیم

– اسید هیدروکلریک

– ویتامین A و C

بسیاری از آدم‌ها برای درست کردن روغن استفاده شده در رایحه درمانی از میخک استفاده می‌کنند چون رایحه‌ای خاص دارد. بوی معطر میخک می‌تواند استرس را کم کند و ذهن و سیستم عصبی‌مان را تسکین دهد. علاوه بر آن، میخک‌ برای دندان‌های‌مان نیز خوب است. اگر درباره‌ی فایده‌های میخک برای سلامتی دندان‌ها کنجکاو هستید، فهرستی از خواص میخک برای دندان‌ّها تهیه کرده‌ایم که بهتر است به آن نگاهی بیندازید.

خواص میخک برای دندان

رپورتاژ

۱. دندان‌ها را تقویت می‌کند

اگر می‌خواهیم دندان‌های‌مان را تقویت و از سوراخ شدگی آن‌ها جلوگیری کنیم بهتر است میخک مصرف کنیم. به منظر استحکام دندان‌ها، هر روز صبح جوشانده‌ی میخک بنوشید که از جوشاندن میخک به دست می‌آید. مراقبت از دندان‌ها همیشه مهم است، تا آنجا که حتی وقتی پیر می‌شویم مینای دندان‌مان مستحکم و قوی باقی بماند. چراکه در دوران پیری تخلخل دندان‌ها یا پوسیده شدن آن‌ها معمولا اتفاق می‌افتد.

البته، این مشکل می‌تواند به سیستم گوارش‌مان نیز آسیب بزند. در نتیجه، ما فقط مجاز هستیم انواع مشخصی از غذاها را بخوریم چراکه دندان‌های‌مان به اندازه‌ای قدرت ندارند که با آن‌ها تمام انواع غذاها را بجویم. اما، با دندان‌های محکم، ما می‌توانیم هر چیزی را که دوست داریم بخوریم حتی اگر پدر بزرگ یا مادر بزرگ شده باشیم.

۲. با کرم خوردگی دندان مبارزه می‌کند

جویدن میخک فایده های بیشتری برای دندان‌ها دارد. کرم خوردگی دندان یکی از مشکلات رایج دندان است. بسیاری از آدم‌ها در هر سنی، از بچه گرفته تا بزرگ این مشکل را تجربه می‌کنند. این موضوع قطعا دردسرساز است چون می‌تواند گاهی باعث درد لثه‌ها و دندان‌ها بشود. درد لثه و دندان بسیار آزارنده است، چون درد  مانع می‌شود خوراکی‌هایی که دوست داریم مصرف کنیم.

می‌توانیم از راهی طبیعی برای پیشگیری از کرم خوردگی دندان استفاده کنیم، که دم کردن میخک کوبیده شده با آب جوش است. می‌توانیم از آب میخک به عنوان دهانشویه استفاده کنیم تا درد کرم خوردگی دندان را تسکین دهیم.

۳. دندان‌ها را سفید می‌کند

میخک، سوای آنکه از کرم خوردگی دندان جلوگیری می‌کند، می‌تواند برای سفید کردن دندان‌ها نیز استفاده شود. کسانی که دندان‌های زرد رنگ دارند معمولا اعتماد بنفس‌شان پایین است چون دندان‌های زرد ممکن است باعث شود جذابیت کل ظاهر آن‌ها کمتر به نظر برسد. به علاوه، لبخند زدن در برابر دیگران برای‌شان سخت است چون دندان‌های زرد چیز خوب و خوشایندی نیست.

اما با وجود این، راه‌هایی برای خلاص شدن از مشکل زردی دندان وجود دارد. یکی از آن‌ها استفاده‌ی میخک است. کافی است میخک را بکوبید تا پودر شود، و بعد از این پودر به عنوان جایگزینی برای خمیر دندان استفاده کنید. به طور منظم دندان‌های‌تان هر روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با این پودر مسواک کنید.

۴. از سرطان دهان پیشگیری می‌کند

باید بدانید علاوه بر تمام مواد مغذی فوق‌الذکر، میخک حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان نیز هست. با مصرف آن هر روز صبح به صورت مخلوط در نوشیدنی‌هایمان، می‌توانیم در برابر انواع مختلف سرطان‌، مانند سرطان دهان و دندان، بدن‌مان را محافظت کنیم.

آنتی اکسیدان موجود در میخک، توانایی مبارزه با ماده‌ی رادیواکتیو را که برای بدنمان خطرناک است چون به سلول‌ها آسیب می‌زند دارد. ما به روشنی می‌دانیم که برای پیشگیری از سرطان باید سلامت بدن‌مان را از همان سنین پایین حفظ کنیم.

۵. سلامت دندان‌ها را حفظ می‌کند

داشتن دندان‌های سالم و جلوگیری از مشکلات دندانی رویای همه است. داشتن دندان‌های سالم مصرف هر نوع غذا و نوشیدنی را برای ما ممکن می‌سازد چه شیرین، شور، تند، داغ یا سرد.

برای پیشگیری از مشکلات دندانی، مانند کرم خوردگی، تخلخل دندان‌ها، حساسیت دندان، می‌توانیم مصرف منظم میخک را امتحان کنیم چون میخک برای حفظ سلامتی دندان مفید است.

این ها بعضی از فایده های جویدن میخک برای سلامتی دندان هستند. امیدواریم این مقاله توانسته باشد اطلاعات شما را درباره‌ی میخک بالاتر ببرد و منبع اطلاعاتی مفید برای‌تان باشد.

نوشته‌های مرتبط