خواص آرتیشو: 14 فایده کنگر فرنگی برای پوست، مو و سلامتی

خواص آرتیشو برای پوست، مو و سلامتی بسیار زیاد است و آرتیشو یا کنگر فرنگی یک غنچه گل زمستانی است که در مناطق مدیترانه‌ای و غذاهای آن یافت می‌شود. این گیاه خوراکی به دلیل مزایایی که برای سلامتی دارد و اثرات خاص داروئی‌اش و همچنین به دلیل کاربردش در پخت و پز بسیار مشهور است. آر‌تیشو به لحاظ علمی متعلق به خانواده Cynara است.
رپورتاژ

آرتیشوها تا حدود یک تا دو متر رشد می‌کند و برگ‌های نقره‌ای – سبز دارد. گل‌های این گیاه حدود شش تا ده سانتی‌متر قطر و وزنی در حدود ۱۵۰ گرم دارند. بخش خوراکی غنچه‌ی آن قسمتِ پایینی گوشتی آن است. آرتیشو را اغلب بر اساس اندازه، رنگ و رقم زراعی طبقه بندی می‌کنند. این گیاه خوراکی معمولا به رنگ سبز و بنفش، در اندازه‌های متوسط و بزرگ یافت می‌شود.

مطلب مرتبط: ۶ بهترین گیاهان دارویی و خواص درمانی آنها را بشناسید

خواص آرتیشو یا کنگر فرنگی برای سلامتی

در ادامه فهرست مزایای آرتیشو را برای سلامتی می‌بینید.

 ۱. چربی و کالری کمی دارد:

آرتیشو در بسیاری از غذاهایی که در سبک‌های مختلف آشپزی آماده می‌شوند به کار می‌رود، و چربی و همچنین کالری کمی هم دارد. این ویژگی‌ها سبب می‌شود که شما بدون داشتن احساس گناه بابت اضافه شدن وز‌ن‌تان، مقدار مناسبی از وعده غذای‌تان را بخورید.

۲. حاوی فیبر غذایی است:

فیبر عامل مهمی‌در رژیم غذایی است که به بهبود فرآیند هضم کمک می‌کند و باعث بهتر شدن حرکات روده می‌شود. این گیاه خوراکی یک منبع غنی از فیبر غذایی است و به همین دلیل در میان خوراکی‌های که تقویت‌کننده فرآیند هضم هستند، قرار می‌گیرد.

خواص آرتیشو ۳. آرتیشو منبع ویتامین است:

یکی دیگر از مزایای آرتیشو برای سلامتی این است که منبع خوبی از اسید فولیک محسوب می‌شود که یک کوفاکتور در واکنش‌های آنزیمی است. اسید فولیک همچنین برای سنتز DNA در دوران قبل از بارداری مفید است و برای درمان نقص لوله عصبی فایده دارد.

۴. کلسترول را کاهش می‌دهد:

آرتیشو حاوی اجزایی مانند سینارین و لاکتون است که برای جلوگیری از سنتز کلسترول مفید هستند، و سلامت قلب را حفظ می‌کنند. این گیاه خوراکی ترشح صفرا را افزایش می‌دهد و به این ترتیب باعث کاهش سطح کلسترول در خون می‌شود.

مطلب مرتبط: ۱۰ مهمترین خواص مریم گلی برای سلامتی، پوست و مو

۵. آرتیشو منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها است:

معروف است که آرتیشو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای جلوگیری از واکنش‌های زیستی ناشی از تشکیل رادیکال‌های آزاد بسیار اهمیت دارند. با استفاده از این غنچه‌ها، حتی از بروز بسیاری از واکنش‌های سرطانی می‌توان جلوگیری کرد.

خواص آرتیشو ۶. التهاب و عفونت را از بین می‌برد:

مقدار مناسبی از ویتامین C موجود در آرتیشو به بدن کمک می‌کند که در برابر واکنش‌های التهابی مقاومت کند و همچنین از عفونت به میزان قابل‌توجهی جلوگیری ‌کند.

۷. سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌دهد:

محتوای ویتامین K موجود در این محصول غذایی معروف است که سلامت استخوان‌ها را ارتقاء می‌دهد. این ویتامین باعث بهبود فعالیت‌های متابولیک شکل‌گیری استخوان می‌شود. با وجود این ویتامین، از بروز آسیب‌های عصبی به مغز نیز جلوگیری می‌شود.

خواص آرتیشو ۸. برای درمان بیماری آلزایمر مفید است:

با توجه به اثرات قوی برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین K که برای سیستم عصبی بسیار مفید است، آرتیشو منبع خوبی برای تولید داروهای آلزایمر است.

۹. متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد:

تعدادی از ویتامین‌های موجود در آرتیشو مانند نیاسین، ویتامین B-۶، تیامین و پانتوتنیک اسید به بهبود فعالیت‌های متابولیک کمک می‌کنند و سلامتی بدن را حفظ می‌کنند.

خواص آرتیشو ۱۰. فشار خون را تنظیم می‌کند:

معروف است که محتوای پتاسیم موجود در آرتیشو فشار خون را تنظیم می‌کند، و به این ترتیب به حفظ سلامت قلب نیز کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: خواص اسطوخودوس: ۲۰ فایده اسطوخودوس برای سلامتی، پوست و مو

خواص آرتیشو یا کنگر فرنگی برای پوست

۱۱. ظاهر پوست را جوان می‌کند:

آرتیشو علاوه بر این‌که برای سلامتی و متابولیسم بدن عالی است، به عنوان عاملی طبیعی برای داشتن پوست و مویی بهتر معروف است. در این فکر هستید که چرا این گیاه خوراکی چنین تاثیری دارد؟ آرتیشو منبع غنی آنتی‌اکسیدان‌ها و پپتیدها است و به همین دلیل بافت پوست را بهبود می‌بخشد و سلول‌ها را تغذیه می‌کند، چین و چروک‌های ریز را از بین می‌برد، لکه‌ها را محو می‌کند و به این ترتیب پوستی صاف و جوان به شما می‌دهد! آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه خوراکی مانع از آسیب دیدن پوست که ناشی از رادیکال‌های آزاد است، می‌شوند.

کسانی که از بیماری‌های پوستی رنج می‌برند، می‌توانند برای داشتن پوستی بهتر، تغذیه شده و جوان‌تر آرتیشو مصرف کنند. خوب آرتیشو را بشویید، قسمت وسط آن را که قلب آرتیشو محسوب می‌شود، خرد کنید و حدود یک ساعت آن را روی حرارت بالا بگذارید. بعد از یک ساعت حرارت را پایین بکشید و بگذارید به مدت حدود نیم ساعت روی حرارت پایین بجوشاند. یک لیوان از آبی که آرتیشو در آن جوشیده‌است را بنوشید. شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل برای بهبود طعم به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید این نوشیدنی را به صورت گرم یا سرد بخورید. این نوشیدنی فوق‌العاده برای پوست مفید است و می‌تواند یک اثر فوری بر روی کیفیت پوست داشته باشد به طوری که با نوشیدن آن در عرض چند روز متوجه تغییر کیفیت پوست‌تان خواهید شد.

۱۲. آرتیشو برای ساخت محصولات ضد پیری استفاده می‌شود:

بسیاری از کرم‌ها، ژل‌ها، معجون‌ها و لوسیون‌ها حاوی عصاره‌ی آرتیشو هستند چرا که این گیاه دارای خواص درخشان‌کننده‌ی پوست و ضد پیری است. آرتیشو همچنین برای داشتن پوستی بهتر و با ظاهری جوان‌تر، گردش خون را در سراسر بدن بهبود می‌دهد. آتریشو کلسترول را در خون کاهش می‌دهد، بنابراین سلامت کبد را ارتقاء می‌دهد، و همین به نوبه‌ی خود منجر به داشتن پوست سالم و تغذیه‌شده می‌شود زیرا کبد مواد سمی را از بدن خارج می‌کند.

باز هم چیزی هست؟ بله! مزایای آرتیشو فقط به پوست محدود نمی‌شود! این گیاه خوراکی به تغذیه و نرم شدن موهای شما نیز کمک می‌کند. تاثیر مثبت آن روی موها به شرح زیر است!

خواص آرتیشو یا کنگر فرنگی برای مو

۱۳. انرژی و زیبایی را دوباره به حلقه‌های گیسوی‌تان باز می‌گرداند.

آرتیشو منبع غنی ویتامین‌های A، B و C و همچنین کلسیم و فسفر است. این مواد معدنی، موهای خشک، آسیب‌دیده، کدر و بی‌جان را دوباره احیا می‌کنند و کیفیت حلقه‌های گیسوی‌تان را بهبود می‌دهد به این ترتیب که سبب نرم، حجیم و زیبا شدن آنها می‌شوند. برای این منظور می‌توانید برگ سبز آرتیشو را به مدت حدود نیم ساعت بجوشانید و بعد از آب آن استفاده کنید. اجازه بدهید که محلول آب و برگ آرتیشو به مدت سه ساعت بماند و خنک شود. سپس ترکیب را صاف کنید و با مایع حاصل پوست سرتان را ماساژ بدهید. اجازه بدهید به مدت یک شب بماند و صبح موها‌ی‌تان را با آب گرم و یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

۱۴. شوره‌ی سر را از بین می‌برد:

مایع حاصل از جوشاندن برگ‌های آرتیشو در آب به تعمیر حلقه‌های آسیب‌دیده‌ی مو کمک می‌کند، یک لایه‌ی محافظ روی ساقه‌های مو ایجاد می‌کند، مواد معدنی را روی موهای کدر برمی‌گرداند و شوره را از روی پوست سر پاک می‌کند.

انتخاب و شیوه‌ی نگهداری آرتیشو:

حالا که شما متقاعد شده‌اید و قصد دارید که آرتیشو بخرید، مهم است که بدانید چگونه تازه‌ترین و بهترین محصول را در هنگام خرید انتخاب کنید. هنگام خرید آرتیشو، مواردی را انتخاب کنید که غنچه‌ی سفت و تازه دارند که محکم به هم فشرده و سنگین هستند. آرتیشو باید برگ‌های بزرگی داشته باشد که خوب به هم چسبیده‌اند. بهترین آرتیشوها، آنهایی هستند که سر سفت و بزرگی دارند. ساقه‌ی این گیاه نیز باید گوشتی باشد. ساقه‌های قهوه‌ای خوب هستند البته به شرطی که پف‌دار باشند، اما پلاسیده، دارای لیزابه یا خشک نباشند.

شیوه‌ی نگهداری آرتیشو:

آرتیشو را در یخچال قرار دهید. این سبزی باید به صورت آزاد در یک کیسه‌ی پلاستیکی یا آلومینیومی پیچیده شود. آرتیشوی تازه به مدت یک هفته می‌ماند اما بهتر است آنها را زود مصرف کنید. اگر آرتیشو را پختید، باید قبل از گذاشتن آن در یخچال کاملا خنک شوند، ‌البته اگر قرار است به مدت یک یا دو روز روز نگهداری شوند. آرتیشوی شسته‌شده را در یخچال قرار ندهید زیرا رطوبت سبب می‌شود که این گیاه خوراکی خراب شود. قبل از این‌که آرتیشوی خام یا پخته را در یخچال قرار بدهید، اطمینان حاصل کنید که کاملا خشک باشند.

شیوه‌ی استفاده از آرتیشو در پخت و پز و مصرف آن:

آرتیشو دارای طعم شیرین، آجیل- مانند است. این گیاه خوراکی خاردار است و قبل از پختن و آماده کردن آنها برای سرو باید حتما تمام خارهای آن را جدا کنید و از بین ببرید. برای طبخ آرتیشو، ابتدا باید آن را خوب بشویید. پایین ساقه را از روی سبزی جدا کنید و پوست بیرونی لایه‌ی خارجی برگ‌های نزدیک به ساقه را بکنید. سر هر آرتیشو را جدا کنید. از یک چاقوی تیز استفاده کنید و حدود دو و نیم سانت از سر تیز هر آرتیشو را جدا کنید. برای جدا کردن نوک‌های تیز مجموعه برگ‌های بیرونی این گیاه، از یک قیچی استفاده کنید.

دصت کنید که حتما لبه‌های برگ‌ها را پس از حذف نقاط زبر و تیز لیمو بزنید برای این‌که از قهوه‌ای شدن آرتیشو جلوگیری کنید. برای جلوگیری از آسیب به دهان و گلو هنگام مصرف این گیاه خوراکی، هر گونه خاری که برای شما قابل مشاهده است را از بین ببرید.

برای مصرف کل آرتیشو یا بخشی از از آن، برگ‌ها را جدا کنید، و آنها را در کره ذوب شده، سس مایونز یا سس فلفل هالاپینو یا سس دیگری که خودتان دوست دارید، غوطه‌ور کنید. به منظور جدا کردن بخش نرم این گیاه خوراکی، برگ‌های زیر آن را جدا کنید. هنگامی‌ که برگ از سبزی جدا می‌شود، قسمت گوشتی در معرض دید قرار می‌گیرد. این قلب آرتیشو است که شما می‌توانید به قطعات ریز برش بزنید و مصرف کنید یا به یک دستور غذا اضافه کنید و آن را برای به خانواده و دوستان‌تان سرو کنید.

نمودار تغذیه‌ای آرتیشو

حدود ۱۰۰ گرم آرتیشو حاوی ۴۷ کیلوکالری است. ۱۰.۵۱ گرم کربوهیدرات؛ ۳.۲۷ گرم پروتئین و ۰.۱۵ گرم چربی دارد. و با داشتن ۵.۴ گرم فیبر غذایی، منبع خوبی از مواد مغذی ضروی و دیگر مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، مس، آهن و منگنز است.

امیدوارم این مقاله در مورد خواص آرتیشو برای‌تان مفید و آموزنده باشد. به این ترتیب سعی کنید آرتیشو را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید، تا یک سبک زندگی سالم‌تر، بهتر و متناسب‌تر داشته باشید! سالم بمانید، شاد بمانید.

نوشته‌های مرتبط