تبلیغات موبایلی مناسب چه کسب و کارهایی است؟

تبلیغات موبایلی به تبلیغاتی گفته می‌شود که روی گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های موبایل مثل تبلت و کتابخوان‌های الکترونیکی (e-Readers) نمایش داده می‌شوند. این نوع تبلیغات در همه انواع کانال‌های تبلیغاتی از جمله پیشنهادات SMS، تبلیغات بنری و تبلیغات همسان روی وب‌سایت‌ها، تبلیغات روی اپلیکیشن و بازی‌های دانلودی و غیره را شامل می‌گردد. با توجه به اینکه شمار کاربران موبایلی روز به روز در حال افزایش است، جای تعجب نیست که اثربخشی و کارایی این نوع تبلیغات در کسب درآمد از آن، جذب مشتری جدید یا حفظ مشتریان قبلی با این روش بیشتر باشد.

تبلیغات موبایلی

تبلیغات موبایلی در طی سالیان اخیر رشد چشمگیری پیدا کرده چرا که طبق آمار رسمی، 71% کاربران آنلاین وقت خود را درگوشی‌های موبایل صرف می‌کنند و این آمار در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. به همین دلیل انتظار می‌رود که سهم تبلیغات موبایلی تا انتهای سال 2022 به رقم 47.9% برسد که در مقایسه با تبلیغات دسکتاپ با رقم 14.2% اختلاف بسیار زیادی است.

بد نیست بدانید که هزینه‌های صورت گرفته در این حوزه در سال 2021 به رقم 288 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل از آن افزایش 26.6% را نشان می‌دهد و انتظار می‌رود تا پایان سال 2024 به رقم بیش از 413 میلیارد دلار برسد. بنابراین همانطور که می‌بینید کسب‌وکارهای سراسر دنیا، سرمایه‌گذاری روی این مدل از تبلیغات را بسیار مفیدتر و پرسودتر از هر نوع تبلیغات دیگری می‌دانند.

طبق آماری که در طی این سال‌ها منتشر شده، 56% جستجو کاربران موبایلی مربوط به محصولات خاصی است که از قبل به طور کامل می‌شناسند یا قصد کسب اطلاعات در مورد آنها را دارند و 52% کاربران موبایلی به شکل هفتگی قیمت کالاها و ارزها را چک می‌کنند. این در حالیست که همین آمار برای کاربران دسکتاپ به ترتیب 37 و 34% است.

همچنین احتمال خرید برای کاربران موبایلی و تبلت، حدود 35% و برای کاربران دسکتاپ 15% است. بنابراین طبق این آمار متوجه می‌شوید که نه تنها تبلیغات موبایلی برای کسب‌وکار شما نتیجه بسیار بهتری خواهد داد، بلکه چه نوع تبلیغاتی بر بستر موبایل و تبلت شانس موفقیت بیشتری دارند.

اهمیت استفاده از تبلیغات موبایلی

تا اینجا متوجه شدید که این تبلیغات، جهش چشمگیری در میزان درآمد و سودآوری کسب‌وکار شما برای رسیدن به اهداف تعیین شده ایجاد خواهد کرد؛ اما برای آشنایی بیشتر شما با این نوع تبلیغات، به مزایای آن اشاره می‌کنیم:

  •       مخاطبین گسترده: طبق تحقیقات، 79% مردم جهان همیشه همراه خود گوشی موبایل دارند چون برای چک کردن رسانه‌های اجتماعی، خرید آنلاین، چک کردن ایمیل‌های کاری و غیره از موبایل استفاده می‌کنند. بنابراین با تبلیغات موبایلی طیف زیادی از کاربران آنلاین در دسترس شما هستند.
  •       هزینه مناسب: تبلیغات در موبایل و تبلت نسبت به تبلیغات در تلویزیون و انواع چاپی هزینه بسیار کمتری دارند.
  •       ردیابی راحت عملکرد تبلیغات: برخلاف شیوه‌های تبلیغاتی قدیمی، می‌توانید عملکرد و کارایی کمپین‌های تبلیغاتی موبایلی خود را خیلی راحت و سریع چک کرده و آنالیز کنید. به عنوان مثال میزان ایمپرشن، نرخ کلیک، لایک‌ها، به اشتراک گذاری، ویژگی‌های جمعیت شناسی و غیره قابل پیگیری هستند.
  •       نرخ پاسخ سریع: چون کاربران موبایل همیشه در دسترس هستند، دائما در حال چک کردن موبایل خود بوده و زمان پاسخ و واکنش کاربران بسیار سریع است.
  •       تارگت کردن براساس موقعیت جغرافیایی: زمانی که داده‌های مختلف و ویژگی‌های جمعیت شناختی کاربران را آنالیز می‌کنید می‌توانید برای دور جدید تبلیغات، سگمنت خاصی از مخاطبین را برای نوع ویژه‌ای از تبلیغات هدف قرار دهید.
  •       نرخ تبدیل بالاتر: پتانسیل‌های بسیار زیادی دارند و تنوع تبلیغات در آن بسیار بالاست. به همین دلیل احتمال اینکه تبلیغات نمایش داده شده عامل مزاحم برای کاربر نباشند و CTA مدنظر ما را انجام دهند بالاتر از تبلیغات دسکتاپ است.
  •       محدود به زمان و مکان نیست: در هر زمان و مکان در دسترس کاربران است. در تبلیغات دسکتاپ، کاربران زمانی تبلیغ را مشاهده می‌کنند که به کامپیوتر یا لپتاپ دسترسی داشته باشند و این مورد در ارتباط با تبلیغات تلویزیونی یا بنرهای خیابانی هم صادق است.

تبلیغات موبایلی مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟

کسب و کارهای مناسب تبلیغات موبایلی

پتانسیل بسیار بالایی که در تبلیغات موبایلی و تنوع بالای آن وجود دارد، برای تمامی کسب‌وکارها قابل استفاده است و از این نظر هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ اما بد نیست بدانید که در سال 2021 برخی کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در این نوع تبلیغات داشتند. به عنوان مثال سهم صنایع خرده فروشی به حدود 30.9%، صنایع CPG، 21.82% و صنایعی که محصولات الکترونیکی و ارتباطی به فروش می‌رسانند مجموعا 22.6% است. با این حال این آمار و ارقام می‌توانند در کشور ما با کمی اختلاف همراه باشند. بنابراین کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند از طریق همکاری با پلتفرم تبلیغات موبایلی معتبر و حرفه‌ای نسبت به نتیجه موفقیت آمیز کمپین‌های تبلیغاتی خود اطمینان کامل داشته باشند.

انواع تبلیغات موبایلی

بسته به بودجه و اهداف، نوع پرسونای مخاطبین و سایر موارد می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید:

  •       تبلیغات ارسال اعلان (Push Notification):

این نوع تبلیغات به شکل پاپ‌آپ بر روی دستگاه‌های موبایل ظاهر می‌شوند. معمولا زمانی که کاربر در اپلیکیشن‌ها فعال و حتی غیر فعال باشد این تبلیغات به نمایش در می‌آیند.

  •       تبلیغات بنری موبایلی (Banner Ads):

شناخته شده‌ترین نوع تبلیغات در موبایل، تبلیغات بنری است که می‌تواند شامل متن، تصویر، گرافیک یا ترکیبی از هر سه مورد هستند. احتمالا نمونه‌های مختلفی از تبلیغات بنری را در اپلیکیشن‌های مختلف دیده‌اید و در برخی از موارد با آن تعامل هم برقرار کرده‌اید.

تبلیغات موبایلی مناسب چه کسب‌وکارهایی است؟

رپورتاژ
  •       تبلیغات بینابینی (Interstitial Ads):

این تبلیغات به شکل گرافیکی یا ویدیویی و به صورت فول اسکرین (Full Screen) ظاهر می‌شوند؛ مثلا تبلیغاتی که موقع بازی کردن با موبایل به نمایش در می‌آیند، در این دسته قرار می‌گیرند.

  •       تبلیغات ویدیویی (Video Ads):

ابزار بسیار قدرتمند برای کمک به کاربران کسب‌وکارهای مختلف در مرحله تصمیم‌گیری است. با این تبلیغات، کاربران احساس نزدیکی بیشتری با محصول یا خدمات مدنظر پیدا می‌کنند.

  •       تبلیغات همسان موبایلی (Native Ads):

تبلیغات همسان موبایلی مشابه با تبلیغ بنری هستند؛ اما محتوای آن مشابه با محتوای اصلی رسانه‌ای است که از طریق آن پخش می‌گردد. بنابراین تبلیغات همسان طوری به نمایش درمی‌آیند که انگار تبلیغ نیستند و حس بهتری در بیننده ایجاد می‌کنند.

  •       تبلیغات مکان محور (Location-Based Ads):

به پیام‌های تبلیغاتی می‌گویند که براساس حضور یک کاربر در ناحیه جغرافیایی خاص به وب‌سایت یا اپلیکیشن او می‌فرستد.

  •       تبلیغات In-Stream یا in-app:

تبلیغاتی که در اپلیکیشن موبایل به نمایش در می‌آیند و مشابه با بنر کوچک فروش یا ویدیوی کاملی از تبلیغ بازی موبایلی است. همچنین به تبلیغاتی که در حین مشاهده ویدیو در آپارات و مشابه آن پخش می‌شوند نیز گفته می‌شود.

  •       تبلیغاتی Out-stream:

به تبلیغات موبایلی می‌گویند که در گوشه وب‌سایت یا در بین محتوا بدون مزاحمت برای کاربر به نمایش در می‌آیند.

  •       تبلیغات قابل بازی (Playable Ads یا Gamified Ads):

به تبلیغات بسیار جذاب و تعاملی می‌گویند که کاربران می‌توانند یک اپلیکیشن یا بازی را قبل از دانلود و یا خرید به شکل نسخه دمو و آزمایشی استفاده کنند.

  •       تبلیغات پیامکی (SMS Ads):

تبلیغات پیامکی برای پخش کردن تبلیغ در مقیاس بسیار گسترده بسیار مناسب هستند چون با تمامی گوشی‌های موبایل سازگاری دارند، ساخت آنها ساده است و درک آنها برای مخاطب پیچیده نیست.

جمع بندی مطالب

یکی از قدرتمندترین و بهترین ابزارهای تبلیغ برای کسب‌وکارهای مختلف است؛ اما زمانی نتیجه مطلوبی خواهید گرفت که از پلتفرم خوبی در این مورد استفاده کنید. پلتفرم تبلیغات ادیوری که نسخه بومی سازی شده نمونه‌های خارجی مثل گوگل ادموب، تبلیغاتی موبایلی فیسبوک، یونیتی ادز، ادکلنی و اپ لوین می‌باشد توانسته انواع تبلیغ موبایلی را برحسب نیاز و انتخاب برندها فراهم کند.

با ادیوری  بدون ایجاد کوچک‌ترین مزاحمت برای کاربران و به شکلی کاملا هوشمندانه، تبلیغات پخش کنید و حتی آن را به شکل کاملا هوشمندانه اجرا نمایید و در نهایت آمار و تجزیه و تحلیل بسیار دقیق دریافت کنید؛ حتی با ادیوری می‌توانید بیشترین درآمد را با اپلیکیشن خود کسب نمایید که به لطف بکارگیری الگوریتم‌های پیشرفته و پشتیبانی از تکنولوژی‌های مختلف است.

نوشته‌های مرتبط