کلاستروفوبیا: 15 روش خانگی درمان تنگناهراسی در کودکان و بزرگسالان

ترس چیزی طبیعی و غیر قابل اجتناب در زندگی شخصی است که حتی بخش مهمی از رشد تکاملی هر انسانی محسوب می‌شود، اما ترس بیش از حد “فوبیا” نامیده می‌شود، و جدی‌ترین نشانه ترس، تنگناهراسی یا همان ترس از مکان های بسته که کلاستروفوبیا نیز نامیده می شود است. تنگناهراسی به عنوان ترس شدید در هنگام حضور در فضای کوچکِ بدون جای فرار توصیف شده‌است.

این نوع ترس یک اختلال اضطرابی است که وقتی فرد در تنگنا یا جای محدود قرار می‌گیرد، حمله می‌کند و با سایر ترس‌های رایج مثل ترس از عنکبوت، تاریکی یا ارتفاع فرق دارد. هر چیزی از آسانسور و  هواپیما و قطارهای زیرزمینی گرفته تا اتاق دارای پنجره‌های بسته می‌تواند باعث حملات کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی شود، و هنگامی‌ که بیمار از اختلال خود آگاهی دارد، زمان بیش‌تری را تلف می‌کند تا از مواجهه با چنین شرایطی جلوگیری کند به عنوان مثال او ممکن است برای بالا رفتن به جای آسانسور از پله استفاده کند.

نشانه های رایج تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا

شبیه به سایر اختلالات اضطرابی نشانه های تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا عبارتند از تعرق شدید، سرگیجه، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، سرگیجه، سردرگمی، احساس سنگینی و فشار شدید در قفسه‌ی سینه و ترس از آسیب احتمالی. تنگناهراسی همچنین می‌تواند توسط شرطی شدن کلاسیک و اندازه‌ی آمیگدال که به عنوان یک پشگراشدگی ژنتیکی برای این اختلال شناخته شده‌است، رخ بدهد.

درمان های اختلال تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا هم به صورت دارویی و هم به صورت طبیعی توسعه یافته‌اند. تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا ممکن است یک وضعیت ناتوان‌کننده برای برخی از افراد باشد و همچنین ممکن است با بسیاری از درمان‌ها از جمله درمان‌های حرفه‌ای و درمان‌های طبیعی و خانگی همراه با یک سبک زندگی سالم و بی‌خطر درمان شود.

در این نوشتار ۱۵ روش خانگی و آسان درمان تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا را برای کودکان و بزرگسالان آماده کرده‌ایم. همه‌ی درمان‌ها از جمله درمان‌های حرفه‌ای و طبیعی به مدت طولانی برای مقابله با این اختلال مورد بررسی قرار گرفته‌اند. بد نیست کسانی که از این اختلال رنج می‌برند یا کسانی که از فرد مبتلا به این اختلال مراقبت می‌کنند، چند دقیقه‌ای را صرف خواندن این مقاله بکنند. با ما همراه باشید!

۱. درمان دارویی

تقریبا همه‌ی افراد مبتلا به تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا کاملا از اختلال خود آگاه هستند، اما بسیاری از آن‌ها با این اختلال زندگی می‌کنند بدون آن که به طور رسمی‌ این مشکل در آن‌ها تشخیص داده شده باشد. آن‌ها همچنین دقت دارند که در فضای محدود قرار نگیرند. در حقیقت کمک گرفتن از پزشکان یا متخصصانی که در زمینه‌ی درمان رفتاری تخصص دارند واقعا برای آن‌ها مفید است.

درمان دارویی به عنوان یکی از اولین درمان‌های پزشکی برای تنگناهراسی شناخته شده‌است. بیماران باید به پزشک یا متخصص مراجعه کنند تا داروها و دوزهای مناسب برای آن‌ها تجویز شود و به این ترتیب علائم این اختلال در اسرع وقت از بین بروند. با این حال، داروهای تجویز شده که برای مدیریت اضطراب مرتبط با اختلال تنگناهراسی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب عوارض جانبی غیرمنتظره‌ای دارند و حتی برخی از داروها اعتیادآور هستند. به طور خلاصه، درمان دارویی ممکن است سودمند باشد، اما این روش تنها می‌تواند نشانه‌های تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا را بدون در نظر گرفتن مشکلات اساسی پوشش دهد.

۲. رفتاردرمانی شناختی

رفتاردرمانی شناختی (CBT) یکی دیگر از درمان‌های حرفه‌ای برای تنگناهراسی است. این درمان کاربردهای زیادی دارد و یکی از آن‌ها برای درمان تنگناهراسی، حساسیت‌زدایی است که می‌تواند به تغییر رفتار و الگوهای ذهنی بیماران کمک کند.

این درمان به عنوان یک درمان گفتاری که اندیشه‌ها، احساسات و رفتار بیماران را گسترش می‌دهد توصیف می‌شود و برای درمان این اختلال بسیار عملی و موثر است. به طور واضح‌تر این روش به تدریج بیماران را در معرض شرایط ترس قرار می‌دهد و هراس‌های آن‌ها در رابطه با این وضعیت، که برای جلوگیری از استرس در سطح پایینی قرار دارد، مورد بحث قرار می‌گیرد.

در حقیقت، باید با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا بدانید که رفتاردرمانی شناختی مناسب در منطقه‌ی شما نیز موجود است یا خیر.

۳. گل‌های درمانی بچ

گل‌های درمانی بچ درمانی دیگری برای اختلال تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا هستند. سیستم اسانس گل بچ  شامل ۳۸ اسانس گل است که برای اصلاح اختلالات عاطفی مفید هستند، به این معنی که احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، اسانس گل بچ  کاملا طبیعی است و هیچ خطری برای کسی ندارد، از کودکان گرفته تا زنان باردار و سالمندان، از حیوانات خانگی تا گیاهان، در ترکیب با گیاهان دارویی، هومیوپاتی و حتی داروهای شیمیایی.

چهار نوع روش رایج برای این اختلال اضطرابی وجود دارد از جمله: گل آفتابی، یک درمان در برابر ترس؛ آلوچه، یک درمان طبیعی برای ترس از دست دادن حافظه؛ آسپن، درمان برای ترس‌های ناشناخته؛ و یک درمان پیچیده به نام rescure remedy که از ۵ داروی مختلف شناخته شده به عنوان گل آفتابی، آلوچه، گل بی‌صبر، کلماتیس، و شیرمرغ نیز رایج‌ترین درمان برای هر گونه اضطراری و رویدادهای استرس‌زا است.

هنگامی‌که شما دچار استرس هستید، ۴ قطره از این دارو را روی زبان‌تان بریزید و این کار را تا هر تعداد دفعاتی که برای‌تان مقدور است تکرار کنید. و در طول روزهای چالش‌برانگیز، حدود بیست قطره از آن را به بطری آب‌تان اضافه کنید و ترکیب را در طول روز بنوشید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید خودتان یک ترکیب آماده کنید، به یاد داشته باشید از ۷ قطره عصاره در محصول‌تان استفاده کنید.

۴. آروماتراپی

آروماتراپی نیز یکی از درمان‌های اختلال تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا است. این درمان به مدت بسیار طولانی نه تنها برای توانایی ذهنی بلکه برای سلامت کلی نیز استفاده شده‌است و به همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود عطر را به آب داخل وان اضافه کنید یا با آن بدن را ماساژ بدهید.

برای مثال، آروماتراپی (رایحه‌درمانی) توسط رومی‌ها، یونانی‌ها و مصریان باستان مورد استفاده قرار گرفته‌است. در واقع آن‌ها از روغن‌های معطر برای ماساژ، حمام کردن و مخصوصا برای درمان افسردگی، شیدایی و عصبی بودن استفاده می‌کردند و همچنین نشان دادند که کارایی این روغن ها هنگام ترکیب شدن بهتر خواهد بود. بعضی از روغن‌های رایج عبارتند از اسطوخودوس، چوب سدر، چوب صندل و سرو. این روغن‌های معطر به تدریج برای درمان‌های تنگناهراسی و سایر اختلالات اضطرابی اضافه شده‌اند.

روش آروماتراپی برای درمان تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا به این ترتیب است که استفاده از روغن‌های معطر حس بویایی را تقویت می‌کند و تأثیر قابل‌توجهی بر احساسات شما دارد. بوها، از طریق مژک‌ها، به سیستم کناره‌ای مغز وارد می‌شوند و به شما در تنظیم خلق و خو، حافظه، احساسات و یادگیری کمک می‌کنند. با ده هزار بوی مختلف، شما می‌توانید رایحه‌ای که برای شما مناسب است را جهت رسیدن به بهترین نتایج ممکن انتخاب کنید.

۵. ویتامین B

همان‌طور که می‌دانید، ویتامین B برای سلامتی عمومی ضروری است و برای سیستم عصبی نیز اهمیت دارد. این ویتامین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و متعادل نگه داشتن سیستم عصبی دارد.

شما ممکن است در مورد ویتامین B کمپلکس هم چیزهایی شنیده باشید؛ این‌ها یک گروه از ۸ ویتامین شناخته‌شده هستند با نام‌های سیانکوبالامین (ویتامین B۱۲)، اسید فولیک (ویتامین B۹)، پیریدوکسین (ویتامین B۶)، نیاسین (ویتامین B۳)، ریبوفلاوین (ویتامین B۲)، تیامین (ویتامین B۱)، بیوتین و پانتوتنیک اسید. آن‌ها واقعا برای تجزیه‌ی پروتئین‌ها و چربی‌ها مفید هستند، چرا که عملکرد عادی سیستم عصبی را تحریک می‌کنند و همچنین برخی از اختلالات مربوط به سلامت روان مانند تنگناهراسی را درمان می‌کنند و مانع از بروز آن می‌شوند. علاوه بر این، با تجزیه‌ی کربوهیدرات به گلوکز برای بدن انرژی تامین می‌کنند، عضلات شکم و دستگاه رودگانی را شکل می‌دهند، و تأثیرات مثبتی بر روی کبد، دهان، چشم، پوست و مو دارند. ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم مکمل ویتامین B کمپلکس برای تامین انرژی بدن به طور روزانه توصیه می‌شود.

مصرف ویتامین ب کمپلکس برای افسردگی و اعصاب به طور کلی خوب است اما بعضی از ویتامین‌های B در دوزهای بالاتر ارزشمند هستند.

نیاسینامید (نیاسین نه، زیرا در دوز بالا مضر است) می‌تواند مغز را مانند آلپرازولام و دیازپام آرام کند. و توصیه می‌شود قرص‌های ۵۰۰ میلی‌گرمی را حداکثر ۴ بار در روز مصرف کنید زیرا بیش از این مقدار برای کبد مضر است.

مورد بعدی، اینوسیتول است، نوعی ویتامین B غیر ضروری که برای OCD، پانیک و اختلالات اضطرابی در دوزهای بالا بسیار سودمند است. شما می‌توانید با دوزهای ۵۰۰ میلی‌گرم شروع کنید و آن را کم‌کم افزایش بدهید تا بتوانید مقدار مناسب را برای خودتان پیدا کنید. ثابت شده‌است که میزان بالای این ویتامین بدون خطر است. در حالی که ۱۸ گرم برای OCD توصیه می‌شود، ۱۲ گرم برای کسانی که دچار پانیک هستند توصیه می‌شود. اینوسیتول را می‌توان در فرم پودر یا کپسول ارزان‌تر خریداری کرد، و ۴/۱ قاشق چایخوری از آن برابر با ۷۰۰ میلی‌گرم است.

ویتامین B۶، در صورت مصرف به میزان حدود ۵۰ میلی‌گرم و ۳ تا ۴ بار در روز، می‌تواند به درمان اضطراب و همچنین تنگناهراسی کمک کند.

رپورتاژ

مطلب مرتبط: انواع فوبیا: ۱۰۰ رایج ترین فوبیا در جهان که شگفت‌زده‌تان می‌کند

۶. اسیدهای چرب امگا۳

درمان‌های تنگناهراسی شامل اسیدهای چرب امگا۳ نیز می‌شود. در واقع، این اسیدها به صورت چربی‌های غیر اشباع هستند که به عنوان یک نوع چربی پایه‌ای شناخته می‌شوند و بعضی دیگر به عنوان چربی تک‌غیراشباع، چربی غیرمستقیم و کلسترول هستند که بدن از غذا می‌گیرد. به نظر می‌رسد که اسیدهای چرب امگا۳، و همچنین سایر چربی‌های غیر اشباع، به طور فزاینده‌ای برای سلامتی انسان مهم هستند.

دلیل این‌که که اسیدهای چرب امگا۳ به عنوان یکی از درمان‌های تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا  محسوب می‌شوند این است که آن‌ها می‌توانند واکنش بیش از حد بدن را نسبت به استرس کاهش دهند. به طور واضح‌تر، DHA و EPA، ۲ اسید چرب ضروری که از امگا۳ می‌آیند، می‌توانند واکنش بدن را به استرس کاهش دهند، و در عین حال نقش تثبیت‌کننده‌های خلق و خوی را بازی کنند. به همین دلیل است که مصرف مناسب اسیدهای چرب امگا۳ اثرات مثبتی بر برخی علائم استرس، افسردگی و اضطراب، و همین‌طور تنگناهراسی  دارد. اخیرا ثابت شده‌است که اضافه کردن اسید چرب امگا۳ به رژیم غذایی می‌تواند واکنش بدن را به استرس هم اندازه‌ی‌ سایر مواد شیمیایی از جمله اپینفرین و کورتیزول تحت تاثیر قرار دهد. به عبارت دیگر، مکمل امگا۳ از واکنش جنگ و گریز ناشی از استرس ذهنی جلوگیری می‌کنند.

۷. مکمل‌های منیزیم

از آن‌جایی که سطح منیزیوم با بسیاری از اختلالات اضطرابی تنگناهراسی مرتبط است، مکمل های منیزیم به عنوان درمانی برای این اختلال تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا در نظر گرفته می‌شوند؛ به این دلیل که استرس بیش از حد و دمدمی مزاج بودن سطوح منیزیم را در بدن به شدت کاهش می‌دهد، در حالی که منیزیم کلیدی برای تنظیم هورمون‌ها و همچنین برای کاهش هورمون استرس است. در حقیقت، سیستم عصبی و سیستم متابولیک برای طیف وسیعی از عملکردهای مختلف نیازمند منیزیم است به این معنا که رژیم غذایی غنی از منیزیم برای جلوگیری از حملات غیرمنتظره‌ی پانیک ضرورت دارد. شما می‌توانید این ماده‌ی معدنی را از غلات کامل، دانه‌ها، لوبیا، ماهی، ماست و شکلات تلخ دریافت کنید.

۸. اسیدهای آمینه

اسیدهای آمینه نیز برای درمان اختلالات اضطرابی و به عنوان درمانی برای تنگناهراسی (کلاستروفوبیا) مفید هستند. به عنوان مثال، ثابت شده‌است که هیدروکسی تریپتوفان-۵ سروتونین را مانند داروهای ضد افسردگی با عوارض جانبی کم‌تر از دیگر داروهای مشابه تحریک می‌کند، در حالی که ال-تریپتوفان عملکردی بسیار شبیه به هیدروکسی تریپتوفان- ۵ دارد و  حتی برای بعضی از موارد تاثیرگذارتر هم است. علاوه بر این اعتقاد بر این است که ال- تاورین برای قلب مناسب است و قادر است بدن را آرام کند، ال- تیانین با اثرات ملایمی که دارد می‌تواند بسیار آرام‌بخش باشد البته زمانی که همراه با ویتامین B۶ مصرف می‌شود، ال- فنیلالانین برای استرس مفید است زیرا سایت‌های اندورفین که هورمون شادی است را افزایش می‌دهد، و اس-آدنوزیل – متیونین نقش مهمی را در درمان افسردگی و اضطراب ایفا می‌کنند.

برای درمان تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا باید اسید آمینه را همراه با ویتامین B کمپلکس استفاده کنید زیرا ممکن است به جذب بهتر آن توسط بدن کمک کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ فوبیا که بسیار عجیب و غریب هستند

۹. ماساژ

ماساژ یکی از موثر ترین روش‌های درمان تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا و سایر اختلالات اضطرابی است. گرچه ماساژ به عنوان راهی برای ریلکس شدن در نظر گرفته می‌شود، اما واقعا انتخابی عالی برای افرادی است که دارای اختلالات اضطراب یا استرس هستند. ماساژ همواره نتایج بسیار رضایت‌بخشی در برداشته‌است چرا که بزرگ‌ترین ارگان شناخته‌شده را (پوست) تحریک می‌کند و سبب ریلکس شدن عضلات، اعصاب، تخلیه لنفاوی و بهبود سلامت سیستم‌های گردش خون می‌شود.

امروزه ماساژ به عنوان جایگزینی برای طب استفاده می‌شود، گرچه این روش درمانی پایه و اساسی برای کلینیک‌های آسیب‌های ورزشی و فیزیوتراپی است. علاوه بر این، ماساژ همچنین به عنوان درمان اولیه برای درد مرتبط با استرس توسط بسیاری از کلینیک‌های میگرن توصیه می‌شود. به طور واضح‌تر، ماساژ کمک می‌کند تا استرس‌ و تنش عصبی را از بین برود، درد عضلات کاهش بیابد، و سبب تسکین سردرد می‌شود. بنابراین، این روش درمانی می‌تواند به بهبود وضعیت قرارگیری بدن کمک کند و وضعیت خواب‌تان را بهبود بدهد و به طور قابل‌توجهی ضربان قلب، فشار خون دیاستولیک و سیستولیک را کم کند. ماساژ کامل، عملکرد سیستم‌های بدن را بهبود می‌بخشد، و در عین حال به بهبود و تسکین عضلات کمک می‌کند و اگر شما به شدت نیازمند رهایی از این مشکل هستید، باید ۲ یا ۳ درمان را به طور کامل برای به دست آوردن مزایای بهتر انجام بدهید.

۱۰. تغییرات رفتاری

تغییرات رفتاری درمان دیگری برای تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا است. شما می‌دانید که شروع این اختلال ناشی از گیر افتادن در شرایط محصور است، بنابراین آگاهی از مشکل و اجتناب از چنین شرایطی، بهترین راه برای کنترل آن است. به عنوان مثال، بیماران باید از رانندگی در ساعات پرترافیک اجتناب کنند تا به این ترتیب بتوانند مانع از وقوع کلاستروفوبیا به دلیل گیر کردن در ترافیک شوند؛ یا در زمان حضور در یک مهمانی یا گردهمایی‌های بزرگ سعی کنند همیشه کنار در باشند. به علاوه، این بیماران همچنین باید به طور کامل برخی از اتاق‌ها یا فضاهای دیگر را برای داشتن خروجی‌های جایگزین بررسی کنند تا از ترس‌شان کمی کاسته شود. و یک گزینه‌ی بسیار رایج، استفاده از پله‌ها به جای آسانسور است. سفر با قطار به جای هواپیما و عدم رفتن به غارنوردی از دیگر موارد توصیه‌شده هستند.

۱۱. تمرینات تنفسی

تمرینات تنفسی درمان بسیار مهمی برای تنگناهراسی، به ویژه در موارد اضطراری است. بیماران مبتلا به این اختلال ممکن است بدانند که دشواری در تنفس همراه با سرگیجه و احساس تنگی در قفسه‌ی سینه‌شان اولین علامت هراس و اضطراب است. در واقع، کاهش اکسیژن در مغز یکی از دلایل افزایش علائم تنگناهراسی (کلاستروفوبیا) و جلوگیری از تفکر منطقی است. در این موارد، شما باید یک مشاوره‌ی روانشناسی داشته باشید یا برای تمرین تنفس قبل از شروع حمله‌ی پانیک ناشی از تنگناهراسی به متخصص مراجعه کنید. علاوه بر این، تنفس عمیق می‌تواند باعث ایجاد آرامش در بدن و ذهن شود و به این ترتیب از روی دادن پانیک جلوگیری کند.

۱۲. مراقبه

مدیتیشن یا مراقبه یکی دیگر از درمان های تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا است. این درمان می‌تواند به بیماران کمک کند تا بر افکار خود متمرکز شوند و بر علت اصلی ترس شدیدشان تمرکز کنند. در حقیقت، اگر شما می‌توانید لایه‌های روانی را حذف کنید و سپس ریشه‌ی ترس‌تان را برطرف کنید، ممکن است به راحتی آن را از بین ببرید و حتی بر ترس فلج‌کننده‌ای که در ارتباط با این فوبیا وجود دارد، غلبه کنید. علاوه بر این، مدیتیشن می‌تواند سطوح هورمون‌های استرس را در بدن کاهش داده و در نتیجه واکنش‌های فوری به فضاهای کوچک را کاهش دهد.

در حقیقت، انجام مراقبه زمان زیادی از شما می‌گیرد و در عین حال صبر و آرامش زیادی هم به شما می‌دهد، اما اگر از مشکلات روانی یا اختلالات اضطرابی رنج می‌برید، برای‌تان بسیار مفید است، پس بهتر است برای رسیدن به بهترین نتیجه‌ی ممکن از ابتدا بیش‌ترین تلاش خود را در این زمینه به کار ببندید.

۱۳. گیاه دارویی کاوا / گلی راعی

کاوا و گلی راعی گیاهان دارویی رایجی هستند که برای اختلالات استرس و اضطراب توصیه شده‌اند، بدین معنی که آن‌ها می‌توانند درمان تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا هم باشند. اگر بدن شما، به علت این دو مکل ضد اضطراب، واکنش‌ کم‌تری نسبت به اضطراب نشان می‌دهد، عملکرد طبیعی آن ممکن است آسان‌تر باشد زمانی که سعی کنید در فضاهای تنگ و محدود قرار بگیرید. با این وجود، گل راعی می‌تواند بر جلوگیری از بارداری تأثیر بگذارد، کاوا می‌تواند با داروها تداخل ایجاد کند و تاثیر منفی روی بیماران مبتلا به مشکلات کبدی داشته باشد.

۱۴. گیاهان دارویی

علاوه بر کاوا و گل راعی، برخی دیگر از محصولات طبیعی یا گیاهان دارویی وجود دارند که می‌تواند برای از بین بردن علائم مرتبط با تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا و بهبود احساس آرامش به کار بروند زیرا این داروها می‌توانند عصب‌های دچار مشکل را آرام کنند. برخی از گیاهان خاص با اثرات آرام‌بخش عبارتند از گیاه بشقابی یا سپرک، پیچ ساعتی و سنبل الطیب که می‌توانند به بیماران مبتلا به اختلال تنگناهراسی کمک کنند. این گیاهان دارویی در عین حال که مزایای طبیعی برای تنگناهراسی دارند، هیچ گونه عارضه‌ی جانبی غیرمنتظره‌ای را به همراه نمی‌آورد و از تعادل طبیعی و آرامش بدن حمایت می‌کنند. علاوه بر این، مکمل‌های دیگر و داروهای هومیوپاتی نیز وجود دارند که برای برخی از ترس‌ها به شدت توصیه می‌شوند، زیرا کمک می‌کنند تا علائم اختلال هراس و اضطراب همراه با فوبیا کاهش بیابد.

۱۵. هشدارها

علی‌رغم درمان‌های مختلفی که برای تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا وجود دارد، باید به این نکته نیز توجه داشته باشید تا از عوارض جانبی ناخواسته جلوگیری کنید. بهترین راه این است که با یک روانشناس یا متخصص مشورت کنید تا توصیه‌های حرفه‌ای را دریافت کنید. این کار وقتی که به شدت تحت تاثیر تنگناهراسی  یا سایر اختلالات هراس قرار می‌گیرید، بسیار مفید واقع خواهد شد.

نتیجه‌گیری

پس از خواندن این مقاله در مورد ۱۵ درمان طبیعی برای تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا در کودکان و بزرگسالان امیدواریم که حالا بدانید چگونه با این اختلال اضطرابی به طور موثر و با روش‌های حرفه‌ای و طبیعی مقابله کنید. لطفا در صورتی که تجربه یا ایده‌ی خاصی در رابطه با این اختلال دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته‌های مرتبط