۶ گام ساده برای پرورش و کاشت بذر گل و گیاه در باغچه و گلدان

کاشت بذر گل و گیاه ، سبزیجات و گیاهان زینتی علاوه بر این‌که سبب می‌شود در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی کنید،‌ کار پرارزش و لذت‌بخشی هم است. در این نوشتار با نکاتی برای برای پرورش و کاشت بذر گل و گیاه در باغچه و گلدان آشنا خواهید شد.

کاشت بذر گل و گیاه در باغچه و گلدان

۱. شرایط محیطی را در نظر بگیرید

دماي مناسب يكي از شرايط محيطي مهم است برای این‌که بذر جوانه بزند. بیش‌تر بذرها برای جوانه زدن به دمای ۷۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت نیاز دارند. برای نگه داشتن دما در محدوده‌ی ۷۰ درجه فارنهایت یا بالاتر، افزودن کمی گرما توصیه می‌شود. این گرما ممکن است از یک نقطه گرم مانند بالای یخچال یا با استفاده از ابزارهای گرمایشی به دست بیاید. اگر فضا داشته باشید، جوانه زدن در زیر نور را در نظر بگیرید، زیرا این روش موثرترین روش موجود است.

۲. بذر را انتخاب کنید

قبل از انتخاب بذر در یک فضای داخلی، ابتدا باید تصمیم بگیرید که کجا می‌خواهید آن را نگه دارید، کجا باید آن را بکارید یا چه زمانی قرار است آن را بکارید. سپس باید بذر را انتخاب کنید، بیش‌تر سبزیجات چندین نوع دارند که می‌توانید از میان‌شان انتخاب کنید. نوعی که برای خودتان مناسب است را بر اساس نیاز فضا و نور انتخاب کنید. هنگامی که تصمیم خود را گرفتید، می‌توانید زمان مناسب برای کاشتن گیاه در گلدان اصلی یا باغچه را مشخص کنید و بر اساس همان برای جوانه زدن بذرتان برنامه بریزید.

۳. خاک ترکیبی مخصوص گلدان را انتخاب کنید

از یک ترکیب بدون خاک استفاده کنید از قبیل مخلوطی از تورب یا خزه‌ی پوده‌زار و / یا پرلایت و ورمیکولیت است. با اجتناب از خاك در این مرحله، خطر آسیب وارد آمدن به گیاه جوا‌ن‌تان را در اثر آفات و بیماری‌های ناشی از خاک، كاهش می‌دهید.

رپورتاژ

۴. یک ظرف انتخاب کنید

خواه از گلدان تهیه شده از پوده استفاده کنید و خواه از سینی‌های پلاستیکی مخصوص جوانه زدن بذر یا ظروفی که در حال حاضر در خانه دارید، به هر حال باید دقت کنید که سوراخی برای عبور دادن آب داشته باشد. و اگر در مورد انتقال بذر جوانه زده به گلدان دیگر نگران هستید، گلدان‌های تهیه شده از پوده می‌توانند انتخاب خوبی باشند زیرا بعد از آن‌که بذر جوانه زد می‌توانید آن را مستقیما داخل خاک باغچه قرار بدهید.

۲۰ بهترین گیاه دارویی که باید در باغچه سلامت خانگی‌ تان پرورش دهید

۵. بذرتان را بکارید

بعضی از باغبانان کاشت یک مرحله‌ای بذر را ترجیح می‌دهند که طی آن دو تا سه بذر در گلدان‌های مجزا کاشته می‌شوند. پس از جوانه زدن بذر، جوانه‌هایی که رشد خوبی نداشته‌اند را بیرون بکشید، و مواردی را که خوب رشد کرده‌اند، بگذارید بمانند تا به رشدشان ادامه بدهند. اگر از سینی بذر استفاده می‌کنید، در صورتی که بذرها را به طور مرتب و در فواصل منظم کاشته باشید، منتقل کردن جوانه به گلدان اصلی یا باغچه آسان‌تر خواهد بود. پوشش دانه‌ها با پرلیت به حفظ رطوبت کمک می‌کند. پس از آن‌که اولین مجموعه از برگ‌های واقعی رشد کردند، جوانه‌ها را در یک سینی دارای فضای بیش‌تر برای رشد یا گلدان‌های جداگانه قرار دهید. ظرف‌ها یا سینی‌ها باید با ترکیبی بدون خاک تا قسمت یک چهارم از بالا پر شوند.

* نکته: پوشش ظروف با شیشه یا پلاستیک نیاز به آبیاری را کم می‌کند – فقط ظرف را مدام چک کنید تا خشک نشود.

۶. گیاه‌تان را به گلدان اصلی یا باغچه منتقل کنید

هنگامی که بذر جوانه زده‌است، هر پلاستیک یا شیشه‌ای را از روی بذرها جدا کنید. وقتی شرایط محیطی درست است و جوانه‌های شما بالغ‌تر هستند، به تدریج آن‌ها را به سمت نور خورشید ببرید. این فرایند “مقاوم شدن” نامیده می‌شود و از تغییرات ناگهانی در شرایط نور و باد که ممکن است به جوانه‌های کوچک آسیب برساند، جلوگیری می‌کند.

نوشته‌های مرتبط