آقایان و خانم‌های عزیز، لطفا بر اثر آلودگی پیر نشوید!

همه ما عاشق پوستی شفاف، سرحال و بدون لک هستیم. ما دوست داریم که همیشه جوان بمانیم و پوستی شاداب داشته باشیم. به همین خاطر روش‌های مختلفی را برای محافظت از پوست خود امتحان می‌کنیم. به‌طور مثال من هرروز ماسک هلو استفاده می‌کنم. مصرف کربوهیدرات‌ها و فست فود را کم کردم و تا جای ممکن شیرینی و قند نمی‌خورم. اما بازهم به‌خوبی متوجه می‌شوم که پوستم روند پیری را طی می‌کند و نمی‌توانم نشاط و شادابی سال‌های گذشته را در آن ببینم. راستی چرا؟

نمی‌توان انکار کرد که همه سلول‌های بدن ما در مسیر پیری حرکت می‌کنند؛ اما دلیلی ندارد که با وجود این همه مراقبت و مصرف غذاهای سالم یا استفاده از ماسک‌های مختلف صورت، بازهم شاهد پیری زودرس باشم. البته همه ما پوست‌های متفاوتی داریم و نمی‌توان تاثیر ژنتیک و وراثت را در کیفیت  و شادابی پوست نادیده گرفت. اما در کنار تمام علت‌ها و فاکتورهای مختلف یک دلیل واضح برای پیری زودرس در تمام افراد وجود دارد.

به عبارت دیگر با وجود این مشکل، همه افرا د حتی با بهترین پوست هم در معرض آسیب قرار می‌گیرند و زودتر از چیزی که تصور می‌کنند، پیری و کاهش کیفیت و شادابی پوست صورت را تجربه می‌کنند. این موضوع چیزی نیست جز آلودگی هوا!

حقیقت این است که هوا ما را احاطه کرده و حتی زمانی که در آن نفس نمی‌کشیم، در پوست ما نفوذ می‌کنم و روند پیری صورت را سرعت می‌دهد. با توجه به اهمیت این مسئله در سلامت پوست، در ادامه قصد داریم درباره آن مطالبی بیان کنم.

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت

هم ما درباره آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی طی چند دهه اخیر، مطالب مختلفی را مطالعه کردیم. حتی در برخی موارد نیازی به مطالعه نیست و با مشاهده هوا از پنجره ساختمان به‌خوبی متوجه کیفیت ناسالم آن می‌شویم.

مطالعات مختلف به‌طور کامل مضرات آلودگی هوا را بر سلامتی بدن نشان می‌دهند. ذرات معلقی که در هوا پرسه می‌زنند و از ذرات آلودگی کارخانه‌ها، آتش‌سوزی، دود وسایل نقلیه، نیروگاه‌ها و یا گرد و غبار طبیعی باهم جمع شدند، مهم‌ترین دشمن برای سلامتی و پوست ما هشتند.

این ذرات معلق که بسیار ریز هستند و در برخی موارد قطری حدود 2 میکرون  و یا کوچک‌تر دارند، به‌راحتی وارد بافت پوست، دستگاه تنفسی و تمام بدن ما می‌شوند و بدون اینکه متوجه شویم، سلامتی ما را در خطر آسیب قرار می‌دهند.

جالب است بدانید هنگامی که بدن انسان در معرض این ذرات نانو و ریز قرار می‌گیرد، پیری پوست با سرعت زیادی پیش می‌رود. علاوه بر آن این ذرات باعث تشکیل بافت‌های سرطانی در بدن می‌شوند و به سرعت شکل سلول‌های بدن را تغییر می‌دهند. همچنین یک مطالعه نشان می‌دهد زنانی که بیشتر در معرض هوای آلوده قرار می‌گیرند، دو برابر بیشتر خطر مشکلات حافظه و آلزایمر پیدا می‌کنند. البته این معضل ناخوشایند را باید در کنار پیری زودرس پوست قرار داد.

همچنین آلودگی هوا باعث خستگی زودرس، کاهش توان راه رفتن، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن و مواردی از این دست دارد. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که تا جای ممکن از حضور در هوای آلوده خودداری کنیم. اما در کنار این راه‌کار کلی، سوال مهم این است که چه راه‌حل‌های موثری دیگری برای این مشکل وجود دارد و چگونه می‌تواند تاثیر آلودگی هوا روی پوست را کاهش داد؟

رپورتاژ

پیری بر اثر آلودگی

چگونه مانع پیری زودرس پوست شویم؟

برای فرار از این مشکل و آسیب پوستی راه‌های متفاوتی وجود دارد. اولین راهکار این است که تا جای ممکن در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید؛ زیرا اشعه آفتاب روند پیری پوست را سرعت می‌دهد. همچنین در صورت لزوم از کرم‌های ضد آفتاب مناسب و باکیفیت و غنی از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های ضروری پوست استفاده کنید و عینک آفتابی، کلاه لبه پهن فراموش نشود.

راهکار پیشگیرانه دیگر این است که سیگار نکشید. سیگار کشیدن دقیقا شبیه به این است که یک کپسول پر از هوای آلوده را به ریه و سیستم تنفسی و گوارشی خودتان دعوت کنید. در عین حال سیگار کشیدن تاثیر بسیار بدی روی سلول‌های پوستی دارد و روند پیری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهند که رزیم غذایی مناسب و کاهش در مصرف کربوهیدرات‌ها و قند تاثیر خوبی در کاهش پیری زودرس صورت دارد. اما در کنار آن باید ورزش‌های سبک و پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید. این کار به مرور زمان سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنم. امروزه شما می‌توانید به سادگی و با شارژ کردن سیم کارت اعتباری ایرانسل خود با مشاوران تغذیه صحبت کنید و از آن ها کمک بخواهید.

روش موثر دیگر برای کمک به پوست، شستشوی ملایم آن است. با این کار آلودگی هوا، آرایش و سایر مواردی که باعث تحریک پوشت هستند، از بین می‌روند. همچنین بعد از شستشو بهتر است از یک مرطوب کننده و آب‌رسان مناسب نیز استفاده کنید تا ظاهری جوان‌تر در پوست صورت ایجاد شود.

در کنار تمام راه‌حل‌های ذکر شده یک راه بسیار مهم وجود دارد. سعی کنید تا جای ممکن در هوای آلوده نفس نکشید. به عبارت بهتر در روزهایی که کیفیت هوا ناسالم است و استاندارد پایینی دارد، تا جای ممکن در خانه بمانید. همچنین همانطور که بیان شد ذرات آلودگی بسیار ریز هستند و به همین دلیل به‌راحتی می‌توانند وارد خانه‌ها شوند. در این صورت حتما باید به دنبال یک فیلتر مناسب باشید که هوای خانه را تصفیه کند.

پیشنهاد کارشناسان به شما این است که برای تمیز کردن خانه در تابستان از آلودگی هوا و ذرات ریز آن از یک کولر گازی مناسب استفاده کنید. کولرهای گازی شبیه به یک فیلتر هوا عمل می‌کنند و مانع ورود هوای آلوده به داخل خانه می‌شوند. البته ممکن است قیمت یک کولر گازی باکیفیت و مناسب کمی گران به نظر برسد؛ اما در بلندمدت می‌توانید تاثیرات مثبت آن را در بهبود کیفیت هوای منزل مشاهده کنید. همچنین برای خردی مقرون به‌صرفه می‌توانید از روش‌های اقتصادی مانند خرید قسطی کولر گازی 6000 استفاده کنید تا با قیمت مناسب و هزینه‌های مدیریت شده، محصولی باکیفیت و مرعوب را تهیه کنید.

نکته دیگر اینکه کولرهای گازی به شکل موثری کیفیت هوای داخل منزل را بهبود می‌دهند و هوای سالم‌تری در آن ایجاد می‌کنند. علاوه بر آن با کاهش رطوبت داخلی منزل مانع رشد کپک و قارچ‌ها در گوشه و کنار منزل می‌شود و بهترین انتخاب برای تصفیه هوا و جلوگیری از آلودگی آن است. همچنین با حذف آلودگی و گرد و غبار باعث کاهش حملات تنفسی و سایر آلرژی‌ها و  مشکلات تنفسی را در پی دارد.

کلام پایانی

مراقبت از پوست و جلوگیری از پیروی زودرس آن کار سختی نیست و فقط با رعایت فاکتورهای سلامتی می‌توان به این هدف دست پیدا کرد. البته به یاد داشته باشید که روند پیری پوست برای همه افراد اتفاق می‌افتد و فراری از آن نیست. اما با چند راهکار ساده مانند دور شدن از هوای آلوده، استفاده از فیلتر مناسب برای تصفیه هوا، کرم‌های ضد آفتاب و رژیم غذایی مناسب، به‌خوبی می‌توان سرعت پیری پوست را کاهش داد و در برخی موارد  متوقف کرد.

No featured products found

نوشته‌های مرتبط