فواید بادکش درمانی: 14 فایده‌ بادکش درمانی برای سلامتی

بادکش درمانی اصطلاحی است برای یک روش درمانی که طی آن، از فنجان‌های کوچک شیشه‌ای یا کوزه‌هایی از جنس بامبو به عنوان ابزاری مکنده استفاده می‌شود؛ آن‌ها را روی پوست می‌گذارند تا با کشیدن خون، انرژی، یا دیگر مایعات انباشته شده به سطح پوست، انسداد و هم‌چنین خون یا اخلاط انباشته شده را پراکنده کنند و در هم بشکنند. در بادکش درمانی معمولی که به آن ‌”‌حجامت خشک‌”‌ نیز گفته می‌شود، فرد متخصص به سادگی فنجان‌های مکنده را روی پوست قرار می‌دهد. ولی در نوع دیگری از بادکش‌درمانی (حجامت)، فرد متخصص شکاف‌های کوچک و کم عمقی روی پوست ایجاد می‌کند، و سپس فنجان مکنده را روی این شکاف‌ها قرار می‌دهد تا مقدار اندکی خون را به سمت بیرون بکشد.

راه‌های مختلفی وجود دارند که فرد متخصص با استفاده از آن‌ها می‌تواند در فنجان‌ها مکندگی ایجاد کند. یکی از این روش‌ها به این صورت است که پنبه‌ای الکلی را داخل فنجان می‌اندازند؛ سپس پنبه را آتش می‌زنند و به سرعت فنجان را روی پوست قرار می‌دهند. به علاوه، مکندگی به شیوه‌ی دیگری نیز ایجاد می‌شود؛ به این ترتیب که فنجان را به صورت برعکس روی شعله‌ی کوچکی از آتش قرار می‌دهند، یا این‌که پنبه‌ای الکلی را روی ماده‌ی عایقی نظیر چرم (برای محافظت از پوست) می‌گذارند، سپس پنبه را آتش می‌زنند و فنجان خالی را روی شعله می‌گذارند تا آتش خاموش شود. شعله‌های آتش هرگز نباید به پوست نزدیک شوند، و در طول فرایند بادکشی نباید روشن بمانند؛ شعله‌ی آتش فقط برای تولید حرارتی استفاده می‌شود که با کمک فنجان باعث ایجاد قدرت مکندگی می‌کند.

هنگامی که مکندگی ایجاد شد، فنجان‌ها را می‌توان در سطح پوست به آرامی حرکت داد؛ این یکی از روش‌های بادکش درمانی به شمار می‌رود. گاهی اوقات، جهت بهبود حرکت فنجان‌های شیشه‌ای بر سطح پوست از روغن‌های ماساژ طبی استفاده می‌شود. قدرت مکندگی فنجان‌ها باعث می‌شود پوست و لایه‌ی سطحی از ماهیچه اندکی داخل فنجان کشیده شود. بادکش درمانی تا حدود زیادی برعکس ماساژ عمل می‌کند – به جای فشار آوردن به ماهیچه‌ها، با فشار اندکی آن‌ها را به سمت بالا می‌کشد. حسی که بادکش‌درمانی ایجاد می‌کند، برای بیش‌تر بیماران با حس تسکین و آرامش ویژه‌ای همراه است. عموما فنجان‌ها تا حدود ۱۰ دقیقه پس از ایجاد مکندگی روی سطح پوست باقی می‌مانند تا بیمار به آرامش برسد. بادکش درمانی تا حدودی شبیه ماساژ توی نا (Tui Na) است؛ توی نا تکنیک ماساژ درمانی سنتی چینی است که نقاط طب سوزنی و هم‌چنین بخش‌های دردناک بدن را مورد هدف قرار می‌دهد؛ این روش درمانی به عنوانی روشی برای تسکین بیمار از طریق فشار شناخته می‌شود.

عوارض جانبی بادکش‌درمانی تا حدود زیادی خفیف هستند. پوست در اثر بادکش درمانی حتما دچار کبودی می‌شود، ولی کبودی‌های پوست ظرف ۱۰ روز برطرف خواهند شد. دیگر عوارض جانبی بالقوه‌ی بادکش درمانی عبارت هستند از ایجاد حس ناراحتی خفیف، عفونت پوستی، یا سوختگی. با وجود این، فرد متخصص و آموزش دیده با استفاده از پماد آنتی‌بیوتیک و باند می‌تواند از بروز عفونت پیشگیری کند.

فلسفه‌ی درد و بادکش درمانی

“انسداد هر جا باشد، درد نیز همان جا است. انسداد را برطرف کنید، درد را نیز برطرف کرده‌اید.‌”‌.

بر اساس آموزه‌های طب سنتی چینی، درد در اثر انباشته شدن خون یا اخلاط، انسداد، و توقف نیروی چی یا انرژی حیاتی، مایعات حیاتی، لنف، اخلاط، و خون ایجاد می‌شود. اگر درد اساس بیماری باشد، آن‌گاه ابتلا به بیماری در نتیجه‌ی توقف یا جریان نامنظم در بدن رخ می‌دهد. از این رو، بادکش درمانی چینی روشی است برای در هم شکستن این انسداد و بازیابی جریان طبیعی انرژی در بدن.

آدم‌های سنتی در هر کشور از فواید بادکش درمانی برای سلامتی آگاه هستند. بنابراین، جای تعجب ندارد اگر کلینیک‌های بسیاری جهت ارائه‌ی این روش درمانی به عنوان یکی از روش‌های جایگزین برای مقابله با انواع مختلفی از بیماری‌ها تاسیس شده باشند.

با وجود این، ضروری است قبل از هر کاری در مورد بیماری‌تان با پزشک مشورت کنید. اگر طبق نظر پزشک، این روش درمانی می‌توان به عنوان یکی از روش‌های جایگزین‌ها استفاده شود، می‌توانید به شرکت در جلسات انجام روش‌های درمانی جایگزین ادامه دهید. در غیر این صورت، استفاده از این روش‌ها آن‌چنان نمی‌توانند انتظارات‌تان را برآورده کنند.

به ادعای طرفداران طب سنتی چینی، بادکش درمانی می‌تواند با بسیاری از علائم بیماری‌ها مقابله کند. در واقع، بادکش درمانی جزء یکی از روش‌های درمانی باستانی است که از هزاران سال پیش تاکنون کاربرد داشته است. امروزه در تمام نقاط جهان از این روش به عنوان یکی از روش‌های جایگزین طبیعی برای مقابله با برخی وضعیت‌های پزشکی استفاده می‌شود. حتی امروزه، کلینیک‌ها و بیمارستان‌هایی وجود دارند که چنین خدماتی را به عنوان یکی از روش‌های موفق درمانی ارائه می‌دهند.

فواید بادکش درمانی برای سلامتی

در واقع، بادکش‌درمانی به عنوان یکی از روش‌های درمانی آسان و کاربردی شناخته می‌شود. به راحتی می‌توان چندین فنجان را روی سطح پوست قرار داد. این فنجان‌ها به مدت چند دقیقه بر سطح پوست مکش ایجاد می‌کنند. سپس، سموم از طریق منافذ پوست وارد فنجان می‌شوند. در روش حجامت، این سموم معمولا به همراه مقداری خون کثیف وارد فنجان می‌شوند.

به این ترتیب، خون باقی مانده در بدن از بیماری‌ها و سموم عاری می‌شود. برای آگاهی از سایر فواید بادکش درمانی برای سلامتی، تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید.

۱. سم زدایی از بدن

این روش درمانی می‌تواند به سم زدایی از بدن کمک کند. بنابراین، بادکش‌درمانی می‌تواند باعث دفع تمام سموم از بدن و کمک به تقویت دستگاه‌های بدن شود. هم‌چنین، ترکیب آب و لیمو و فلفل هندی نیز به سم زدایی از بدن کمک کند.

۲. کاهش التهاب

به علاوه، بادکش درمانی از جمله روش‌های درمانی است که می‌تواند به کاهش تاثیرات التهاب در بدن کمک کند. از این رو، بادکش‌درمانی روش موثری برای درمان التهاب پوستی خواهد بود. علاوه بر این، بادکش درمانی می‌تواند به تسکین درد و پیشگیری از بروز آکنه و بیماری‌های پوستی نظیر اگزما نیز کمک کند.

۳. پیشگیری از بیماری

انجام مرتب این روش درمانی می‌تواند به پیشگیری از احتمال ابتلا به هر بیماری کمک کند. بنابراین، بادکش درمانی می‌تواند به حفظ سلامتی و تن درستی بدن کمک کند. به علاوه، این روش با تقویت بدن جهت پیشگیری و مبارزه با علائم بیماری‌ها عملکرد دستگاه ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

۴. بهبود جریان خون

بادکش‌درمانی به بهبود جریان خون نیز کمک می‌کند. زیرا این روش درمانی هرگونه لخته‌ی خون را از بین می‌برد و سلول‌های خونی را به بازسازی تحریک می‌کند. از این رو، بادکش‌درمانی می‌تواند به سلامت سلول‌های خونی کمک کند. هم‌چنین، توصیه می‌کنیم مقاله‌ی نوشیدنی معجزه آسا برای درمان فوری فشار خون را مطالعه کنید؛ زیرا کنترل فشار خون نیز به بهبود وضعیت جریان خون کمک می‌کند.

۵. بهبود عملکرد کلیه‌ها

رپورتاژ

از دیگر فواید بادکش درمانی برای سلامتی می‌توان به تاثیر این روش درمانی بر بهبود عملکرد کلیه‌ها اشاره کرد. بنابراین، بادکش درمانی می‌تواند در دفع سموم و مواد معدنی زائد و مضر از بدن به کلیه‌ها کمک کند.

۶. تحریک جریان خون

بادکش درمانی می‌تواند جریان خون را در بدن تحریک کند. این کار از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری، و جریان خون را تسهیل می‌کند.

۷. حفظ سلامت قلب و عروق

از دیگر فواید انجام بادکش درمانی برای سلامتی می‌توان به توانایی این روش جایگزین درمانی در کنترل سطوح کلسترول موجود در خون اشاره کرد. بنابراین، بادکش درمانی به پیشگیری از احتمال وقوع حمله‌ی قلبی یا هرگونه علامت سکته‌ی مغزی کمک می‌کند. علاوه بر بادکش درمانی، ۱۰ خوراکی برای پاکسازی عروق و رگ‌ها و پیشگیری از حمله قلبی نیز وجود دارند که توصیه می‌کنیم با آگاهی از آن‌ها به حفظ سلامت قلب و عروق‌تان کمک کنید.

۸. پیشگیری از دیابت

هم‌چنین، بادکش‌درمانی باعث پیشگیری از علائم بیماری دیابت نیز می‌شود. بادکش درمانی می‌تواند میزان قند خون بدن را کنترل کند. از این رو، این روش درمانی می‌تواند به حفظ سطوح سالم قند خون نیز کمک کند.

۹. کاهش درد

طبق آموزه‌های طب سنتی چینی، انجام بادکش‌درمانی می‌تواند هرگونه درد ناشی از التهاب و بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد. از این رو، بادکش درمانی یکی از راه‌های رفع احساس ناراحتی ناشی از هر گونه درد در بدن به شمار می‌رود.

۱۰. حفظ تن درستی بدن

انجام مکرر بادکش درمانی می‌تواند به حفظ تن درستی بدن نیز کمک کند. از این رو، با کمک این روش درمانی و با دوری از بیماری‌ها، احساس شادابی و سلامتی خواهید داشت. هم‌چنین، توصیه می‌کنیم برای آگاهی از راه‌های دیگر حفظ تن درستی مقاله‌ی ۱۵ ترفند سلامتی برای حفظ سلامتی را نیز مطالعه بفرمایید.

۱۱. آرامش‌بخشی

انجام مکرر بادکش درمانی می‌تواند به آرامش‌بخشی به بدن نیز کمک کند. بنابراین، استفاده از این روش به عنوان یکی از راه‌های کاهش استرس و حفظ انرژی مثبت ذهن به شمار می‌رود.

۱۲. کاهش سر درد

به علاوه، بادکش درمانی از جمله روش‌های جایگزین برای کاهش هرگونه سر درد شناخته می‌شود. بادکش‌درمانی به بهبود گردش خون در سر و کاهش شدت سر درد کمک خواهد کرد. علاوه بر این‌ها، این روش درمانی با سرگیجه و عدم موقعیت‌آگاهی نیز مبارزه می‌کند.

۱۳. بهبود سرعت متابولیسم (سوخت و ساز)

استفاده از بادکش درمانی می‌تواند روش جایگزین مناسبی برای بهبود متابولیسم (سوخت و ساز) بدن باشد. بادکش درمانی باعث بهبود فرایند تبدیل انرژی حاصل از مواد غذایی دریافتی در بدن می‌شود. از این رو، این روش درمانی با کنترل سرعت متابولیسم (سوخت و ساز) به بهبود جذب مواد مغذی و پیشگیری از تشکیل چربی کمک می‌کند. علاوه بر بادکش درمانی، ۲۰ بهترین خوراکی برای بالا بردن متابولیسم بدن نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید.

۱۴. ماساژ بافت عمیق

یکی دیگر از فواید بادکش درمانی برای سلامتی تحریک بافت‌های بدن به شمار می‌رود. بنابراین، این روش درمانی می‌تواند راه مناسبی برای ماساژ بافت عمیق به شمار ‌رود. به علاوه، بادکش درمانی را می‌توان به عنوان یکی از درمان‌های طبیعی برای بهبود عملکرد دستگاه عصبی نیز به کار بست.

هشدارها و توصیه‌ها

مانند هر روش درمانی دیگر، انجام بادکش درمانی نیز علاوه بر فوایدش برای سلامتی، نیازمند توجه بر هشدارهای مختلفی است که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید. بنابراین، هنگام انجام بادکش درمانی، حتما توصیه‌های زیر را به طور کامل درک و رعایت کنید.

الف. برخی پوست‌های حساس ممکن است در اثر انجام بادکش‌درمانی دچار احساس ناراحتی شوند. بنابراین، هنگام انجام بادکش درمانی از بروز درد پیشگیری کنید و اجازه ندهید این کار بر سطح پوست تاثیر بگذارد.
ب. افراد مبتلا به حساسیت (آلرژی) باید هنگام استفاده از بادکش‌درمانی احتیاط کنند، زیرا احتمال دارد به دلیل حساسیت پوست به ابزارهای مخصوص این کار، دچار خارش یا قرمزی پوست شوند.
پ. در طول انجام بادکش درمانی ممکن است پوست تا حدودی تحریک شود؛ از این رو، جهت انجام مناسب این روش درمانی حتما از تجهیزات استریل شده استفاده کنید.
ت. جهت پیشگیری از هر گونه تاثیرات مضر، حتما انجام بادکش درمانی را به فرد متخصص یا مرکز درمانی تحت نظارت یک فرد متخصص بسپارید.

آن‌چه در این مقاله گفته شد، فواید بادکش درمانی برای سلامتی بودند. انجام صحیح این روش درمانی می‌تواند به حفظ سلامتی و تن درستی‌تان کمک کند. با وجود این، انجام این کار ممکن است عوارض جانبی مختلفی را نیز به همراه داشته باشد که باید به آن‌ها توجه کنید. بنابراین، جهت به حداکثر رساندن فواید بادکش درمانی و پیشگیری از هر گونه عارضه‌ی جانبی انجام این کار را به فرد متخصص بسپارید.

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط