سندرم تونل کارپال: 35 درمان خانگی برای نشانگان مجرای مچ دستی

آیا اغلب بعد از کلیک کردن روی ماوس (موش) و صفحه کلید کامپیوترتان برای مدتی طولانی در مچ دست‌های خود احساس مورمور شدن یا بی‌حسی می‌کنید؟ آیا مچ دست‌تان ورم می‌کند یا قرمز می‌شود و شروع به درد گرفتن می‌کند؟ اگر پاسخ شما به این پرسش‌ها مثبت است، احتمالا به سندرم تونل کارپال یا نشانگان مجرای مچ دستی مبتلا شده‌اید.

فشار آمدن به عصب میانی مچ دست‌تان علت اصلی ابتلا به این ناراحتی جسمی است. سایر علل سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) آناتومی مچ دست، الگوهای متمایز استفاده از دست‌ها، صرف کردن ساعات طولانی برای ساز زدن، کلیک کردن‌های زیاد با کامپیوتر، یا استفاده از هر دستگاه ارتعاشی است. نشانه‌ها و علائم سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) شامل این موارد است: مورمور شدن یا بی‌حسی مچ دست، احساس سوزش، و ضعف و درد در دست و بازو. اگر بعد از تجربه‌ی این علائم به موقع برای درمان اقدامی نکنید، در آن صورت به علائم شدیدتری مانند ورم، راش یا التهاب مچ، تب، و همچنین کاهش توده‌ی عضلانی و نقص کارکرد مچ دست‌تان منجر می‌شود.  اما، انجام دادن بعضی از درمان‌های خانگی آسان برای پیشگیری از سندرم تونل کارپال یا نشانگان مجرای مچ دستی می‌تواند به شما کمک کند به نحو موثری این ناراحتی را درمان کنید. پس برای یافتن فهرستی از درمان‌های خانگی آسان اما موثر برای سندرم تونل کارپال به مطالعه‌ی ادامه‌ی این مقاله بپردازید.

۱. یخ

یخ یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین درمان‌های خانگی برای معالجه‌ی ورم مچ دست ناشی از سندرم تونل کارپال است. تمام آنچه برای انجام این درمان نیاز دارید آن است که یک قالب یخ را حدود ۱۰ دقیقه در روز روی مچ یا دست آسیب دیده قرار دهید. اگر هنگام استفاده مستقیم از قالب‌های یخ بر روی دست‌تان احساس سرمای‌ شدیدی به شما دست می‌دهد، می‌توانید آن‌ها را در یک حوله بپیچید.

– یا اینکه، می‌توانید به جای درمان سرد از درمان گرم نیز استفاده کنید. کافی است دو سطل بزرگ آماده کنید، یکی را از آب داغ و دیگری را با آب یخ پر کنید. حالا، دست آسیب دیده را به مدت نیم دقیقه در سطل آب داغ قرار دهید، دست‌تان را بر دارید و آن را در ظرف دیگر که حاوی آب یخ است فرو کنید. همین روش را تکرار کنید و به طور متناوب دست آسیب دیده‌ی خود را در آب داغ و سر فرو کنید.

۲. کمپرس گرم

گذاشتن کمپرس گرم روی مچ دست‌تان به شما کمک می‌کند جریان خون را در آن ناحیه بهبود ببخشید و به نحو موثری بی‌حسی را درمان کنید. این کار ماهیچه‌ها و عصب‌های قسمت آسیب دیده‌ را به طرز چشمگیری آرام می‌سازد. فقط کافی است یک حوله‌ی کوچک را در آب ولرم فرو کنید، آن را بچلانید تا آب اضافی‌اش گرفته شود، و بعد حوله را به مدت ۵ دقیقه روی دست آسیب دیده قرار دهید. این درمان را سه بار در روز تکرار کنید تا علائم سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) کاهش پیدا کند.

– گزینه‌ی دیگر این است که، می‌توانید از یک پد حرارتی برای رهایی از ناراحتی مچ دست خود استفاده کنید.

– همچنین، دوش آب گرم گرفتن نیز می‌تواند این ناراحتی را به حداقل برساند.

۳. ماساژ دادن

ماساژ دادن مچ و دستان‌تان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای خلاص شدن از سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) است. یک ماساژ خوب میزان خون را در ناحیه‌ی آسیب دیده افزایش، درد را تسکین، و احساس مورمور شدن را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد و همچنین عملکرد عصب‌ها و عضلات مرتبط را به طرز موثری بهبود می‌بخشد. کافی است کمی روغن نارگیل را گرم کنید، و قسمتی از بدن را که به سندرم تونل کارپال مبتلا شده است برای حدود ده دقیقه ماساژ بدهید. این کار را به طور منظم انجام دهید تا خیلی زود شاهد بهبود در این زمینه باشید.

۴. آناناس

آناناس حاوی بروملین است، آنزیم مفیدی که به کاهش التهاب ناشی از سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) کمک می‌کند. چند تکه آناناس تازه را به صبحانه یا سالادهای خود اضافه کنید.

– یا اینکه، می‌توانید یک لیوان آب آناناس بنوشید تا التهاب‌تان به حداقل برسد.

۵. نمک اپسوم

نمک اپسوم درمان بی‌نظیری برای التهاب عصب میانی، درد، و ورم است. فقط کافی است دو قاشق غذاخوری نمک اپسوم را در یک وان کوچک پر از آب گرم حل کنید. مچ و دست آسیب دیده‌ی خود را در این محلول فرو کنید تا زمانی که آب ولرم شود. این درمان را چند بار در هفته تکرار کنید تا به نتایج سریع و مثبتی برسید.

نکته: اگر از مشکلات کلیه یا دیابت رنج می‌برید، از استفاده‌ی نمک اپسوم برای درمان نارحتی خود اجتناب کنید.

۶. خردل

روغن خردل حاوی فایده‌های ضد التهابی است که درمان مفاصل را تسریع می‌کند. خواص برافروزاننده‌ی آن تولید گرمایی می‌کند که تامین کافی خون را در عصب میانی‌تان بهبود می‌بخشد. این به کاستن از بی‌حسی، ورم و درد می‌انجامد. همچنین، عضلات دست و مچ را تقویت و انرژی کافی را به آن‌ها تزریق می‌کند. کافی است کمی رغن خردل را گرم کنید و کف دست‌ها، مچ‌ها و انگشتان‌تان را با آن به مدت حدود ۲۰ دقیقه ماساژ بدهید. هر روز این کار را سه بار انجام بدهید.

– خیساندن مچ آسیب دیده‌تان در پودر خردل یکی از موثرترین درمان‌های سندرم تونل کارپال‌ (نشانگان مجرای مچ دستی) است. این کار کمک می‌کند فشار وارد بر روی عصب آسیب دیده به حداقل برسد، تنش عضلانی‌تان تسکین پیدا کند، گردش خون‌تان بهتر شود، و دردتان کم شود. کمی پودر خردل را به یک کاسه پر از آب داغ اضافه کنید و بگذارید خنک شود. مچ‌ها و دست‌های‌تان را برای حدود ۲۰ دقیقه در آن فرو کنید. این درمان‌ خانگی را مرتبا تکرار کنید تا دردتان به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

– یا اینکه، یک قاشق چایخوری عسل و پودر دارچین را مخلوط و خمیر به دست آمده را هر روز صبح مصرف کنید تا به تسکین و آرامش برسید.

۸. زردچوبه

خواص ضد التهابی و کاهش درد زردچوبه برای درمان درد و ورم بسیار مفید است. یک قاشق غذاخوری کره‌ را گرم کنید؛ یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. این مخلوط را در یک لیوان شیر داغ بریزید. قبل از پناه بردن به رختخواب هر شب از این مخلوط بنوشید تا ورم دست شما به حداقل برسد.

۹. روغن کرچک

روغن کرچک حاوی خواص ضد التهابی است و فایده‌های پزشکی متعدد دیگری دارد که به درمان موثر علائم سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) کمک می‌کند. فقط کافی است کمی روغن کرچک را گرم کنید، ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی دست‌تان را به مدت حدودا ۱۵ دقیقه ماساژ بدهید، یک پارچه‌ی پشمی دور دست‌تان بپیچید و تا آنجا که ممکن است بگذارید به همین وضعیت بماند. این کار را سه بار در روز انجام دهید تا سفتی و درد مچ‌ها و انگشتان‌تان کاهش پیدا کند.

۱۰. روغن تخم کتان

روغن تخم کتان درمان فوق‌العاده‌ای برای سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) است. این روغن به تسکین عصب‌های ملتهب کمک می‌کند. تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که یک قاشق چایخوری روغن تخم کنان را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

۱۱. فلفل هندی

فلفل هندی ادویه‌ای است که حاوی خواص ضد التهابی و کاهنده‌ی درد است. دو قاشق غذاخوری پودر فلفل هندی را به یک چهارم لیوان لوسیون پوست اضافه کنید، آن را خوب هم بزنید، و لوسیون را روی مچ دست آسیب دیده مرتبا بمالید تا زمانی که دردتان به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

– یا اینکه، حدودا هشت عدد فلفل هندی را درون یک لیوان قرار دهید، کمی الکل اتانول روی آن بریزید. بگذارید چند روزی خیس بخورد، و بعد آن را روی مچ دست آسیب دیده بمالید تا درد را تسکین دهد.

نکته: بعد از استفاده‌ی پودر فلفل هندی دست‌های‌تان را با استفاده از کمی شیر کاملا بشویید چون می‌تواند باعث خارش و حساسیت شود.

۱۲. شیر و زنجبیل

مخلوط شیر و زنجبیل به کاهش ورم، درد، و خشکی مچ دست، انگشتان و شست را کاهش می‌دهد. این مخلوط گردش خون را در عصب آسیب دیده‌ی شما افزایش می‌دهد. فقط کافی است یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل را با یک لیوان شیر مخلوط و میل کنید تا ناراحتی ناشی از سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) فروکش کند.

۱۳. رژیم غذایی مغذی

مصرف خوراکی‌های سرشار از ویتامین‌های B، به خصوص ویتامین B12، به افزایش عملکرد آرام عصب‌ها و درمان بی‌حسی ناشی از سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) کمک می‌کند. حتما خوراکی‌های سرشار از ویتامین B مانند تخم مرغ، آووکادو، غلات، گوشت قرمز، بلغور جو دو سر، شیر، ماهی، آجیل، لوبیا، پنیر، میوه‌های خشک شده، دانه‌ّها، و ماست را به رژیم غذایی روزانه‌ی خود بیفزایید تا ناراحتی شما درمان شود.

– کمبود منیزیم در بدن می‌تواند بی‌حسی ناشی از سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) را بدتر کند. مصرف منیزیم کافی عملکرد آرام سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد و جریان خون را در ناحیه‌ی مبتلا افزایش می‌دهد. آجیل، دانه‌ها، سبزی‌های برگ‌دار سبز تیره، کره‌ی بادام زمینی، موز، شکلات تلخ، سویا، ماهی و سایر خوراکی‌های سرشار از منیزیم را به رژيم غذایی‌تان اضافه کنید تا ناراحتی‌تان برطرف شود.

تمرین‌های ورزشی سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی)

 

۱۴. کشش انگشت شست

کشش انگشت شست در درمان بی‌حسی شست که ناشی از سندرم تونل کارپال است بسیار مفید واقع می‌شود. دست مبتلا شده‌ی خود را روی سطح یک میز صاف بگذارید، انگشت‌های‌تان را از هم باز کنید، انگشت شست را با دست دیگر بگیرید و به آرامی رو به سمت خودتان بکشید. این حالت را برای مدت حدود ۱۵ ثانیه حفظ کنید. همین کار را روزانه ۱۰ دقیقه تکرار کنید تا ناراحتی‌تان به حداقل برسد.

۱۵. کشش مچ دست

کشش مچ دست یکی از موثرترین ورزش‌ها برای سندرم تونل کارپال است که به شل کردن و درمان ناحیه‌ی تحت فشار قرار گرفته‌ مچ دست کمک می‌کند. سر پا بایستید، بازوی‌تان را مستقیم جلوی خودتان و موازی با خط زمین نگه دارید، و مشت‌های‌تان را ببندید. به داخل نفس بکشید و در حالی که نفس‌تان را بیرون می‌دهید مچ‌های‌تان را به نحوی خم کنید که رو به سمت زمین اشاره داشته باشند، تا اینکه احساس کشش ملایمی در ساعدها و مچ‌های‌تان احساس کنید. ۲۰ ثانیه این حالت را حفظ کنید. دست‌های‌تان را به حالت عادی اولیه بازگردانید، و دوباره دستان‌تان را جلوی خود دراز کنید، و در حالی که نفس‌‌تان را بیرون می‌دهید مشت‌های‌تان را باز کنید، انگشتان‌تان را کش بیاورید، و انگشتان‌تان را بکشید یا خم کنید تا جایی که تحمل آن برای‌تان سخت باشد. این وضعیت را به مدت ۲۰ ثانیه حفظ کنید. این تمرین را ده بار در روز انجام دهید تا ناراحتی‌تان بر طرف شود.

۱۶. حالت کوه

حالت کوه، حرکت یوگای ساده و موثری برای سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) است که به کاهش چشمگیر این ناراحتی کمک می‌کند. فقط کافی است راست بایستید، هر دو دست خود را بالا بیاورید به نحوی که انگشتان‌تان به آسمان اشاره داشته باشند، بازوها باید به گوش‌ّهای‌تان نزدیک شوند، کف دست‌ها و انگشتان‌تان را به هم بچسبانید به نحوی که احساس کش آمدن بکنید. این وضعیت را برای مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنید و بعد به حالت عادی بازگردید. این به شما کمک می‌کند عصب‌های‌تان کارپال‌تان را کش بیاورید و آرام کنید و تسکینی بسیار زیاد به شما می‌بخشد.

درمان‌های گیاهی برای سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی)‌

 

۱۷. پوست درخت بید سفید

پوست درخت بید سفید حاوی ترکیبی فعال به نام سالیسین است که به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند. این ماده ماهیتی ضد التهابی دارد و یک ضد درد بی‌نظیر است. از این رو، با عنوان آسپرین گیاهی نیز نامگذاری می‌شود. این ماده را می‌توان به شکل تنتور، عصاره، کپسول، پودر یا چای تهیه کرد.

۱۸. آلوئه ورا

آلوئه ورا درمان بسیار موثری برای سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) است. ژل تازه‌ی آن را از برگ‌های آلوئه ورا استخراج کنید، آن را درون مخلوط کن بریزید، و کمی آب به آن اضافه و آن‌ّها را با هم مخلوط کنید. کمی عسل هم جهت طعم دهی به آن اضافه کنید. مخلوط درمانی به دست آمده را داخل لیوان بریزید و بنوشید. دو بار در روز از این آب آلوئه‌ورای درمانی مصرف کنید تا مشکل‌تان بر طرف شود.

– یا اینکه می‌توانید ژل آلوئه ورای تازه را روی مچ دست‌تان بمالید تا درد آن ساکت شود. این درمان خانگی را منظم و تا زمانی که علائم سندرم تونل کارپال فروکش می‌کند ادامه دهید.

۱۹. چای بابونه

چای بابونه چای گیاهی درمانی است که حاوی ترکیب‌های فعالی مانند سیکلیک اتر، چامازولن، بیسابولول، آپیژنین، و خواص ضد التهابی است که به معالجه و درمان علائم سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) کمک می‌کنند. فقط کافی است سه عدد گل‌های بابونه‌ی خشک شده را در یک لیوان بریزید، روی آن آب داغ خالی کنید، بگذارید به مدت سه دقیقه خیس بخورد، چای را صاف کنید، برای طعم دهی عسل یا آب لیموی تازه اضافه کنید و تا وقتی که گرم است از این چای گیاهی بنوشید.

۲۰. روغن گالتریا

مچ و دست آسیب دیده‌تان را با روغن گالتریا ماساژ بدهید چون به بهبود جریان خون و آرامسازی عضله‌ها کمک می‌کند. همچنین التهاب و درد را به حداقل می‌رساند.

۲۱. عصاره‌ی هسته‌ی انگور

عصاره‌ی هسته‌ی انگور درمان گیاهی بی‌نظیری برای تسکین علائم سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) است. عصاره‌ی تازه‌ی هسته‌ی انگور را بگیرید و دو بار در روز بنوشید. قبل از شروع مصرف با پزشک مشورت کنید.

رپورتاژ

نکته: اگر به انگور آلرژی دارید از مصرف عصاره‌ی هسته‌ی انگور بپرهیزید.

۲۲. برگ‌های کامفری (هماور طبی)

استفاده از برگ‌های کامفری در درمان سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) بسیار توصیه می‌شود. این برگ‌ها حاوی ترکیب‌های فعالی مانند النتوین و رزمارینیک اسید هستند که درد را تسکین می‌دهند. فقط کافی است سه قاشق غذاخوری پودر برگ کامفری را با حدود دو لیوان اتانول محلوط کنید. بگذارید چند روز خیس بخورد. بعد آن را روی دست آسیب دیده‌ی خود بمالید.

– یا این که، کمی برگ کامفری تازه را به آب داغ اضافه کنید. بگذارید مدتی خیس بخورید. این معجون ولرم را روی مچ آسیب دیده‌تان بمالید.

– یا اینکه، پودر کامفری خشک شده را به لوسیون بدن‌تان اضافه کنید. برای رهایی از درد و ناراحتی آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.

نکته: از مصرف خوراکی آن پرهیز کنید چون حاوی چند ترکیب است که تاثیر مخربی بر کبد می‌گذارند.

۲۳. شیرین بیان

شیرین بیان گیاهی بی‌نظیر و سرشار از خاصیت ضد التهابی است. این گیاه ورم و درد را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید عصاره‌ی تازه‌ی شیرین بیان یا چای آن را مصرف کنید تا ناراحتی و دردتان بر طرف شود.

۲۴. کندر

کندر حاوی اسید بوسولیک است که خواص ضد التهابی دارد. آن‌ها با کاهش سطح آنزیم ۵-لیپوکسیژناس، که باعث التهاب می‌شود، درد را به حداقل می‌رسانند. می‌توانید تا ۳۰۰ میلی گرم از این گیاه را دو بار در روز مصرف کنید تا سندرم تونل کارپال شما درمان شود.

نکته: اگر از اثرات بدی مانند خارش، اسهال، آلرژی، و حالت هوع رنج می‌برید پس باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید.

۲۵. پنجه‌ی گربه

پنجه‌ی گربه گیاهی عالی برای تسکین درد و التهاب مربوط به سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) است. برای آن که از این ناراحتی خلاص شوید باید حدودا ۱۵ میلی گرم پودر پنجه‌ی گربه را سه بار در روز مصرف کنید.

۲۶. پنجه‌ی شیطان

خواص ضد التهابی این گیاه به کاهش درد، بی‌حسی، و سایر علائم سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) کمک می‌کند. برای راحت شدن از دست این مشکل، می‌توانید آن را به شکل چای، کپسول یا تنتور مصرف کنید.

نکته: زنان باردار باید از استفاده‌ی این درمان اجتناب کنند.

۲۷. گل راعی

مصرف این گیاه به درمان عصب‌های ملتهب و آسیب دیده کمک می‌کند. این گیاه احساس مورمور شدن و بی‌حسی مربوط به سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) را کاهش می‌دهد. کرمی که حاوی عصاره‌ی گل راعی است را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.

نکته: این گیاه بعد از یکی دو هفته جواب می‌دهد.

۲۸. تنباکوی کوهی

خاصیت ضد التهابی این گیاه درد و ورم را کاهش می‌دهد. به آرامی ناحیه‌ی آسیب دیده را با ژل یا پماد تنباکوی کوهی ماساژ بدهید تا تسکین پیدا کند.

– یا اینکه، بعد از مشورت با پزشک می‌توانید مکمل آن را نیز مصرف کنید.

نکته: ۱۵ دقیقه قبل و بعد از خوردن قرص‌های این گیاه (به غیر از آب) هیچ چیز نخورید.

۲۹. گیاه بشقابی

ثابت شده است گیاه بشقابی درمان گیاهی موثری برای سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) است. این گیاه اسپاسم‌های عضلانی و هر اختلال دیگری که به این بیماری مربوط باشد را کاهش می‌دهد. در رابطه با دوز مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

نکته: این درمان برای کودکان توصیه نمی‌شود.

۳۰. چای سبز

آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز آن را به درمانی موثر برای سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) تبدیل می‌کند. نصف قاشق غذاخوری برگ خشک شده‌ی چای سبز را در یک لیوان آب داغ بریزید. بگذارید یکی دو ثانیه خیس بخورد. آن را صاف کنید و سه بار در روز بنوشید تا شاهد تغییرات چشمگیری باشید.

۳۱. کهن دار (جینکو)

این یکی از موثرترین درمان‌های گیاهی برای سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) است. مصرف این گیاه نه تنها گردش خون را بهبود می‌بخشد بلکه عملکرد عصب‌ها را نیز بهتر می‌کند. در نتیجه، از شدت سندرم تونل کارپال می‌کاهد. این گیاه به شکل کپسول، عصاره، یا قرص موجود است.

۳۲. بابونه‌ گاوی

بابونه گاوی نه تنها مواد شیمیایی التهاب‌زا را کاهش می‌دهد بلکه فرد را از درد نیز راحت می‌کند. نیم لیتر آب را بجوشانید، ۲۸ گرم از این گیاه را به آن اضافه کنید و بگذارید کاملا خنک شود. نصف فنجان از این جوشیده را هر بار بردارید و یکی دو بار در روز هر وقت که لازم شد از آن بنوشید.

نکته: اگر در حال حاضر دارو مصرف می‌کنید حتما با پزشک مشورت کنید.

۳۳. شاه بلوط هندی

ترکیبی در این گیاه وجود دارد به نام آئیسین که ماهیتی ضد التهابی دارد. این گیاه عصب ملتهب اطراف مچ دست را درمان می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. می‌توان آن را به صورت خوراکی هم در قالب قرص، تنتور مصرف کرد یا به صورت موضعی استعمال کرد.

۳۴. بومادران

خواص ضد اسپاسمی و ضد التهابی بومادران آن را به درمانی موثر برای سندرم تونل کارپال (نشانگان مجرای مچ دستی) تبدیل می‌کند. جوشانده‌ی گیاهی تهیه شده از برگ‌های تازه یا خشک شده‌ی آن به عنوان یک مسکن قوی عمل می‌کند. کافی است آب داغ را در یک فنجان بریزید و کمی برگ بومادران به آن اضافه کنید. روی آن را به مدت یکی دو دقیقه بپوشانید. آن را صاف کنید و این چای گیاهی را بنوشید تا از فوائد بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

نکته: این گیاه را نباید در دوران بارداری مصرف کرد.

۳۵. کوله خاس

مصرف این گیاه جریان خون را افزایش می‌هد، رگ‌های خونی را تقویت می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. خواص ضد التهابی کوله خاس ورم ناشی از سندرم تونل کارپال را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم از این گیاه را سه بار در روز یا کپسول‌های آن را با یک لیوان آب مصرف کنید.

نکته: قبل از استفاده‌ی هر یک از درمان‌های گیاهی فوق برای پیشگیری از بروز آلرژی‌ها و اثرات بد جانبی با پزشک مشورت کنید.

 

بایدها

– مرتبا ورزش کنید تا جریان خون در ناحیه‌ی آسیب دیده‌ روان باشد.

– به اندازه‌ی کافی استراحت کنید.

– خوراکی‌های مغذی بخورید چون به آرامسازی عضلات‌تان کمک می‌کنند.

– وقتی به رختخواب می‌روید دست یا مچ آسیب دیده‌تان را روی یک تشکچه بگذارید.

– از یک زیر دستی استفاده کنید.

– هنگام کار کردن با کامپیوتر و استفاده از ماوس و کیبورد یا در حال انجام هر کار دیگری که هستید و نیازمند استفاده مکرر از انگشتان و حرکات دست است زمان‌های استراحت کوتاهی را تعریف کنید.

– دست‌های‌تان را کش بیاورید.

– موقع گرفتن یک شی از کل کف دست‌تان استفاده کنید نه فقط شست، انگشت اشاره یا انگشت میانی.

نبایدها

– از ابزار ارتعاشی مانند جارو برقی، مته دستی، دریل، اسکنه برقی، چرخ سنباده، و … برای ساعات طولانی استفاده نکنید چون احتمال مشکلات و ناراحتی‌های مربوط به مچ دست را بیشتر می‌کنند.

– موقع خوابیدن نباید مچ‌تان تا یا زیر سرتان به صورت خم شده باشد چون این حالت می‌تواند بر عصب شما فشار بیاورد و علائم سندرم تونل کارپال را بدتر کند.

– سیگار نکشید چون بر سلامت گردش خونتان تاثیر بدی می‌گذارد.

– سعی کنید وزن‌تان را پایین نگه دارید چون اضافه وزن می‌تواند مانع عملکرد درست عصب‌های مربوطه شود.

نوشته‌های مرتبط