رضایت شغلی و عملکرد سازمانی

این روزها مدیرانی که نسبت به بهسازی و افزایش بهره‌وری سازمان خود اهمیت می‌دهند، در مورد عملکرد سازمانی دغدغه‌های بسیاری خواهند داشت. اگر چه در الگوهای سنتی مدیریت، این مقوله به معنای کنترل بر روی وظایف و کارکردهای مدیر است اما براساس نظریه‌های جدید در قبال پاره سیستم اصلی مدیریت منابع انسانی از اعطای پاداش کارکرد فراتری خواهد داشت و تاکید بسیاری بر روی تقویت رفتار، ایجاد ارتباط مؤثر بین مدیران و کارکنان و نیز بهسازی منابع انسانی در سازمان‌ها از طریق سنجش میزان حصول تغییرات مطلوب بعد از یک یا چندین دوره در شرایط یکسان دارد.

موفقیت مدیریت عملکرد در نیل به اهداف سازمان، موجب افزایش بهره‌وری و کسب سود بیشتر و سهمی بیشتر از بازار خواهد شد. با استمرار پیدا نمودن روند مذکور، در دنیای رقابتی و پرتلاطم حال حاضر می‌توان به تداوم و باقی سازمان امیدوار بود. از عواملی که تأثیری مثبت بر عملکرد سازمانی خواهد داشت، رضایت شغلی است. از این رو در این مطلب به طور کامل رضایت شغلی و عملکرد سازمانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. قبل از اینکه به سراغ ادامه مقاله برویم مایلم طرح آموزش سازمانی فرادرس را به شما معرفی کنم؛ در این طرح آموزشی سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند با هزینه اندک به تمامی آموزش‌های فرادرس دسترسی داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

رضایت شغلی چیست؟

رضایت شغلی همان‌طور که از نام آن پیداست به معنای احساس رضایت و راحتی یا در واقع نوعی حس کمال نسبت به شغل و محیط کاری است. با مشاهده سهولت راه دستیابی به اهداف و ارزش‌ها توسط کارکنان، قطعاً پرسنل سازمان، به شغل و سازمان موردنظر احساس بهتری خواهند داشت و در واقع می­توان گفت به سطح رضایت شغلی بالاتری دست پیدا می‌کنند. همچنین می­توان گفت که رضایت شغلی به معنای دیدگاه، رفتار، رضایت و اعتماد به نفس کلی نیروها در یک محیط کاری است.

در واقع از نظر علم مدیریت، می­توان رضایت شغلی را به روحیه شغلی نیز تعبیر نمود. با توجه به آن که رضایت شغلی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی هر فردی است و افراد زمان قابل توجهی از عمر خود را در محیط کار می‌گذرانند نیاز است که به این مقوله توجه ویژه‌ای شود. رضایت شغلی کارکنان در یک سازمان می­تواند مزایای بسیاری داشته باشد که یکی از این مزایا، بهبود عملکرد سازمانی است

منظور از عملکرد سازمانی چیست؟

برای دستیابی به اهداف یک سازمان، یکی از مهم‌ترین سازه‌ها، عملکرد سازمانی است. عملکرد سازمانی را می‌توان ماحصل فرایندهای اجرایی و تحقق اهداف سازمان دانست. به نوعی می‌توان این گونه گفت که عملکرد سازمانی تحقق و انجام وظایف سازمانی از سوی نیروی انسانی است. این سازه، کلیه اهداف رقابت پذیری و تعالی تولید را شامل شده و در ارتباط با هزینه، سرعت، انعطاف پذیری، قابلیت اعتماد یا کیفیت است.

در دنیای رقابتی امروز، به دلیل افزایش بهره‌وری در تمامی زمینه‌ها، بقاء سهم سازمان‌هایی است که به خوبی از منابع خود استفاده نموده و دارای بیشترین بهره وری هستند. مدیریت عملکرد در زمینه افزایش بهره وری نیروی انسانی موضوعی بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر در سازمانی‌های پیشرفته، نیروی انسانی و بهره وری آن، در تعیین موفقیت سازمان، حرف اول را خواهد زد. از عوامل بهره وری نیروی انسانی نیز می­توان به مهم­ترین عامل آن که در واقع همان رضایت شغلی است اشاره نمود.

رضایت شغلی و عملکرد سازمانی

ایجاد رضایت شغلی در کارکنان از طریق آموزش مستمر

همانطور که گفتیم رضایت شغلی و عملکرد سازمانی دو مقوله کاملاً تنگاتنگ و مرتبط با هم هستند. از این رو برای دستیابی به هر یک بایستی دیگری را نیز در نظر داشت. در واقع بخش اعظم بهبود عملکرد سازمانی از طریق رضایت شغلی ایجاد خواهد شد. لذا توجه به این که حتماً کارکنان در شغل خود از رضایت شغلی برخوردار باشند بهبود عملکرد سازمانی را نیز در پی خواهد داشت. یکی از راه‌های مؤثر و کارآمد، جهت رضایت شغلی کارکنان، آموزش مستمر کارکنان است. معمولاً افراد بعد از رسیدن به یک جایگاه شغلی مطلوب و دلخواه باز هم در پی رسیدن به یک جایگاه بهتر هستند.

در واقع حتی گاهی مدیران ارشد نیز خواستار دستیابی به یک جایگاه بالاتر هستند. به نوعی این عشق به پیشرفت و رشد در تمامی افراد نهادینه شده است که می­توان آن را در مسیر درست هدایت نمود تا بیشترین بهره وری را داشته باشد. انسان مدام در پی رشد و بروز یک رویداد جدید است. برای رشد کردن نیز باید تلاش و یادگیری صورت گیرد. از این رو می­توان کارکنان یک سازمان را در شرایطی قرار داد که مهارت­های جدیدی کسب کرده، تجربه بیشتری پیدا کنند و به نوعی یادگیری مستمر داشته باشند.

قطعاً این موارد باعث خوشحالی و حس رضایت کارکنان خواهد شد. چرا که کارکنان ضمن کمک به بهره وری هر چه بیشتر سازمان، خود نیز پیشرفت قابل توجهی در کلیه مراحل شغلی خود خواهند داشت. این پیشرفت‌ها در کنار جنبه مادی، حس خوب آرامش و رضایت شغلی را برای کارکنان به همراه خواهد داشت. برای همین می­توان گفت از طریق یک برنامه آموزشی صحیح به خوبی می­توان رضایت شغلی را در کارکنان ایجاد نمود.

دلایل اهمیت آموزش مستمر در رضایت شغلی کارکنان

از طریق آموزش مستمر و صحیح، می‌توان حس ارزشمندی و رضایت شغلی را در کارکنان بالا برد. به طور کلی از دلایل اهمیت آموزش مستمر کارکنان می­توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. ایجاد حس خوب در کارکنان و رضایت شغلی

با آموزش صحیح، همان‌طور که گفتیم کارکنان حس بهتری نسبت به کاری که انجام خواهند داد پیدا می‌کنند. چرا که افراد در کار خود به مهارت و توانایی بیشتری دست پیدا نموده و قطعاً کار کردن همراه با مهارت کافی باعث ایجاد حس خوبی در کارکنان خواهد شد. از این رو در مورد سازمان نیز به حس مطلوب‌تری می­رسند. برای همین می­توان گفت که از طریق یک برنامه آموزشی اصولی می­توان به راحتی حس رضایت شغلی را در تمامی افراد سازمان ایجاد نمود.

2. بهبود عملکرد سازمانی

پیش از این نیز گفتیم که رضایت شغلی، بهبود عملکرد سازمانی را نیز در پی خواهد داشت. از این رو می­توان از طریق آموزش به راحتی عملکرد سازمانی را نیز بهبود بخشید. از طریق آموزش مستمر می­توان جایگزینی کارکنان را به حداقل رساند. براساس گفته IBM در طی سه سال هر شرکت بالغ بر 41 درصد از کارکنان خود را از دست خواهد داد. این را باید در نظر داشت که از طریق جایگزینی زیاد، کاهش میزان تولید اتفاق خواهد افتاد و به طبع برای استخدام نیروی جدید هزینه بیشتری متوجه سازمان خواهد شد. یکی از تأثیرات مثبت رضایت شغلی از طریق آموزش مستمر، کاهش میزان نرخ جابجایی کارکنان است.

رپورتاژ

رضایت شغلی و عملکرد سازمانی

نحوه افزایش رضایت شغلی از طریق آموزش مستمر

یکی از سؤالاتی که درمورد آموزش مستمر مطرح می­شود این است که چگونه می­توان از طریق آموزش مستمر، رضایت شغلی ایجاد نمود؟ واقعیت آن است که افراد در صورتی که بدون آموزش، وارد یک شغل و حرفه شوند مدام استرس و نگرانی خواهند داشت. این استرس و عدم تجربه، اعتماد به نفس این افراد را هدف قرار داده و باعث می­شود که از پس انجام کارها به خوبی برنیایند. حتی خیلی از افراد با وجود آموزش‌های خوبی که از پیش دیده‌اند باز هم دچار ترس و واهمه نسبت به موقعیت شغلی خود هستند.

این را باید در نظر داشت که دانش مقوله‌ای کاملاً فرّار است و به مرور از بین رفته یا کم می­شود. از این رو بسیار مهم است که برای کارکنان یک سازمان، یک برنامه آموزشی مستمر و اصولی در نظر گرفته شود. در واقع باید شرایطی را فراهم نمود تا افراد مدام در حال یادگیری و به روز کردن اطلاعات خود باشند. آموزش فرصتی مناسب است تا کارکنان را با تغییرات همراه نمود و همیشه آن­ها را آگاه نگه داشت.

تیم فرادرس با توجه به اهمیت مقوله رضایت شغلی و عملکرد سازمانی، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا کامل‌ترین و به روزترین برنامه‌های آموزشی را برای سازمان‌ها در قالب طرحی با عنوان طرح آموزش سازمانی فرادرس در نظر بگیرد. شما می‌توانید به کمک آموزش‌های مجازی این تیم، همواره در پی افزایش رضایت شغلی کارکنان خود و به دنبال آن بهبود عملکرد سازمانی باشید. لزوم در نظرگیری دوره آموزشی برای کارکنان.

اگر چه از طریق درآمد بالا نیز می­توان رضایت شغلی را تا حدودی در افراد به وجود آورد. اما واقعیت آن است که این موضوع اگر چه تأثیرگذار است اما کافی نخواهد بود و نمی­توان به آن به عنوان یک فاکتور اصلی نگاه کرد. در واقع داشتن حس ارزشمندی یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای داشتن رضایت شغلی است. افراد حتی با وجود درآمد بالا نیز دوست دارند احساس باارزش بودن داشته باشند و حس کنند که در جایگاه شغلی که قرار دارند مفید واقع شده‌اند.

در نظرگیری آموزش مستمر و یاری کارکنان در رشد بینش آن­ها، سبب شده که افراد حس احترام و تکریم را از جانب سازمان به خوبی دریافت کنند. آموزش‌های حرفه‌ای یکی از بهترین و موثرترین راه‌هایی است که از طریق آن می­توان به کارکنان نشان داد که برای سازمان مهم هستند. لذا در هر سازمانی مبحث آموزش کارکنان باید به یک اصل مهم و یک ضرورت تبدیل شود.

نقش آموزش مجازی در رضایت شغلی کارکنان

در مبحث آموزش کارکنان، آموزش آنلاین و مجازی یکی از موثرترین روش‌های آموزش برای کارکنان است که رضایت شغلی بسیاری را در پی خواهد داشت. از این رو می‌توان این نوع آموزش را یک انقلاب بزرگ در قرن 21 به شمار آورد. امروزه استفاده از اینترنت محدود به یک جستجوی ساده و استفاده از رسانه‌های اجتماعی نیست. بلکه می­توان آن را یک ابزار کارآمد در آموزش دانست. از طریق آموزش مجازی و آنلاین، آموزش شکل به روزتری به خود گرفته و استفاده از امکانات آموزشی برای کارکنان بسیار راحت‌تر از قبل خواهد بود.

در واقع با آموزش مجازی، فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی افراد این امکان را داشته تا از آموزش‌های موردنیاز برای افزایش سطح آگاهی و دانش خود بهره ببرند. این موضوع باعث شده اشتیاق بیشتری برای یادگیری از خود نشان دهند و از طریق یادگیری اطلاعات و دانش جدید نیز رضایت شغلی بیشتری کسب کنند. به واسطه آموزش مجازی، کارکنان این امکان را داشته تا خیلی راحت‌تر در شغل خود پیشرفت داشته باشند و برای سازمان نیز بهبود عملکرد سازمانی را رقم بزنند.

لازم به ذکر است که آموزش آنلاین و مجازی همچنین از نظر هزینه نیز برای سازمان یک گزینه مقرون به صرفه خواهد بود. چرا که در آموزش مجازی، بسیاری از هزینه‌های لازم در آموزش حضوری حذف خواهد شد و قطعاً این به نفع سازمان است. در واقع در آموزش مجازی مشکلات بسیاری چون کمبود وقت، هزینه بالا، دستورالعمل‌های ناسازگار، مسئولیت مدیریتی کمرنگ خواهند شد و فرصت بسیار مناسبی برای کارکنان و سازمان جهت رشد و ترقی فراهم می‌شود.

رضایت شغلی و عملکرد سازمانی

تاثیر آموزش مجازی در رضایت شغلی و عملکرد سازمانی

معمولاً اکثر افراد شاغل، با مشکل کمبود وقت دست و پنجه نرم می‌کنند. از این رو به دلیل مشغله‌های بسیاری که داشته خیلی از اوقات نسبت به شرکت در دوره‌های آموزشی، موضع خواهند گرفت. اما در مورد آموزش مجازی، همه چیز متفاوت است. در این نوع آموزش به دلیل عدم محدودیت زمانی و مکانی، افراد فرصت بیشتری برای یادگیری خواهند داشت. آموزش مجازی یکی از گام‌های مؤثر از سوی هر سازمانی است که به کارکنان خود بها داده و در پی رضایت آنهاست.

از این طریق می‌توان به خوبی به کارکنان اثبات نمود که مورد توجه و اهمیت سازمان قرار دارند و این موضوع قطعاً حس بسیار خوبی را در افراد ایجاد خواهد نمود. قطعاً افراد با درک این احساس، تمام تلاش خود را برای یادگیری هر چه بهتر صرف نموده و بعد از آن نیز آموخته‌های خود را برای پیشرفت سازمان به کار خواهند گرفت و شما به این طریق می‌توانید بیشترین میزان بهره‌وری را در عملکرد سازمانی مشاهده نمایید. به طور کلی می‌توان گفت که دوره‌های آموزشی برای کارکنان و ایجاد فرصت‌های رشد مستمر، در ایجاد حس رضایت در کارکنان و نیز رشد یک سازمان نقشی بسیار اساسی خواهد داشت. با داشتن کارکنانی با روح و روانی سالم و همراه با حس رضایتی که نسبت به شغل خود داشته قطعاً می‌توان به اهدافی بزرگ دست پیدا نمود و یک سازمان موفق را رقم زد.

رضایت شغلی و عملکرد سازمانی

حرف آخر

بی شک تمامی مدیران در سازمان‌های مختلف خواستار بهبود هر چه بهتر عملکرد سازمانی هستند. یکی از موثرترین موارد در رسیدن به این امر مهم، ایجاد حس رضایت شغلی در کارکنان است. راه‌های مختلفی برای حس رضایت در کارکنان وجود داشته که مهم‌ترین آن­ها آموزش مستمر است. از طریق آموزش می‌توان به کارکنان یک سازمان نشان داد که برای سازمان مهم هستند. قطعاً این حس خوب باعث شده کارکنان با جدیت بیشتری به کار خود مشغول شده و بیشترین بهره‌وری را رقم بزنند. تیم فرادرس، در زمینه آموزش سازمانی، دارای بیشترین و متنوع‌ترین آموزش‌های باکیفیت است. به کمک این آموزش‌ها می‌توان با کمترین هزینه، بیشترین نتیجه را در رشد یک سازمان مشاهده نمود.

نوشته‌های مرتبط