درمان سیاتیک: 30 درمان خانگی ثابت شده برای خلاصی از درد سیاتیک

درد سیاتیک که در اصطلاحات پزشکی به آن رادیکولوپاتی کمری نیز گفته می‌شود، دردی است که به عصب سیاتیک، بزرگ‌ترین عصب بدن، مربوط می‌شود. این درد معمولا از لگن آغاز می‌شود و در امتداد باسن و پاها حرکت می‌کند و به کف پاها می‌رسد. شایع‌ترین علت بروز سیاتیک ابتلا به فتق دیسک است که به آن لغزش یا سرخوردگی دیسک نیز گفته می‌شود. از دیگر علت‌های سیاتیک می‌توان به تروما یا ضربه به ستون فقرات (در اثر بلند کردن وزنه‌ی سنگین یا تصادف)، سندرم پیریفورمیس، بارداری، اسپوندیلوز، و تنگی مجرای نخاعی اشاره کرد. در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا با روش های خانگی بسیار موثر و علمی برای درمان سیاتیک آشنا شوید. این شما و این ۳۰ درمان خانگی ثابت شده برای خلاصی از درد سیاتیک.

فرد مبتلا به این عارضه ممکن است فقط در یک طرف از بدن‌اش دچار دردی شود که بیش‌تر شبیه احساس سوزش است تا درد معمولی. هم‌چنین فرد مبتلا ممکن است دچار بی‌حسی، ضعف، یا دشواری در حرکت دادن قسمت‌هایی از پا نیز بشود. درمان‌های خانگی فراوانی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از درد جانکاه سیاتیک خلاص شوید.

روش های خانگی برای درمان سیاتیک

۱. کمپرس گرم

این روش درمانی با درد سیاتیک ناشی از وارد آمدن فشار بر اعصاب و ماهیچه‌ها در طول فصل زمستان مبارزه می‌کند. حوله‌ای را در آب گرم خیس کنید و روی ناحیه‌ی دردناک قرار دهید. هم‌چنین، برای درمان سیاتیک به جای حوله‌ی گرم می‌توانید از بطری آب گرم نیز استفاده کنید.

۲. کمپرس سرد

اگر درد سیاتیک با التهاب نیز همراه باشد، باید به سراغ کمپرس سرد بروید. چند قطعه‌ی کوچک یخ را داخل پارچه‌ای بریزید و پارچه را گره بزنید؛ سپس آن را روی نواحی آسیب دیده بگذارید. این کار جریان خون را در نواحی دردناک کاهش می‌دهد، و از این طریق، درد را به سرعت تسکین می‌دهد.

۳. استراحت

روی سطحی صاف دراز بکشید و بالش نرمی را زیر زانوهای‌تان بگذارید؛ و به اندازه‌ی کافی استراحت کنید. بعد از ۲ ساعت، موقعیت‌تان را تغییر دهید و به پهلو بخوابید. با قرار دادن یک بالش بین پاهای‌تان، کمرتان را صاف نگه دارید.

۴. ماساژ درمانی

مقداری پماد ضد درد حاوی منتول و کپسایسین را روی محل درد سیاتیک بمالید، و پوست‌تان را ماساژ دهید تا به سرعت به آرامش برسید. هم‌چنین، استفاده از ماساژورهای ویبراتور نیز برای تسکین درد سیاتیک بسیار عالی عمل می‌کنند.

۵. انجام تمریناتی برای کاهش فشار از روی ستون فقرات

برای کاهش فشار از روی ستون فقرات می‌توانید به انجام برخی تمرینات بپردازید. بایستید و پاهای‌تان را هم عرض شانه‌ها باز کنید. اکنون دست‌های‌تان را تا بالای سرتان بالا ببرید؛ به طوری که ماهیچه‌های دو سر بازوی‌تان در امتداد گوش‌های‌تان باشند.  این کار به کشش بخش بالایی کمرتان کمک می‌کند. سپس، لگن‌تان را اندکی به جلو متمایل کنید تا بخش پایینی کمرتان صاف شود. حالا به آهستگی خم شوید. بدون تغییر وضعیت، بار دیگر کمرتان را صاف کنید. این کار را ۹ مرتبه تکرار کنید.

۶. استفاده از میز وارونه

استفاده‌ی روزانه از میز وارونه می‌تواند به سرعت به کاهش درد سیاتیک کمک کند. این روش یکی از بهترین راه‌های درمانی برای بیمارانی است که نمی‌خواهند تحت عمل جراحی قرار بگیرند.

۷. رعایت رژیم غذایی متعادل

رعایت یک رژیم غذایی متعادل نیز به درمان سریع‌تر بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. مصرف آب مرکبات (نظیر آب لیمو و آب پرتقال) دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند و التهاب عصب سیاتیک را کاهش می‌دهد. هم‌چنین، افزودن غذاهای غنی از فیبر به رژیم غذایی نیز برای پیشگیری از یبوست مفید است؛ ابتلا به یبوست می‌تواند وضعیت سیاتیک را وخیم‌تر کند.

۸. انجام تمرینات کششی و یوگا

نشستن‌های طولانی مدت می‌تواند به عصب سیاتیک‌تان آسیب بزند. از این رو، حتی‌الامکان هر ۳ الی ۴ ساعت یک بار به انجام تمرینات کششی بپردازید. ابتدا با برخی تمرینات کششی اساسی شروع کنید که می‌توانند فشار روی عصب سیاتیک را کاهش دهند. هم‌چنین، با یادگیری انجام برخی تمرینات آسانای یوگا می‌توانید از شر درد سیاتیک خلاص شوید.

درمان سیاتیک ۹: نوشیدن آب

در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید؛ این کار باعث حفظ آبرسانی به بدن و کمک به کاهش خطر بروز وضعیت‌های مخربی نظیر یبوست می‌شود.

۱۰. قرار گرفتن در معرض امواج مادون قرمز

استفاده از تشک‌های مادون قرمز نیز می‌تواند هر گونه کمر درد را تسکین دهد. با تهیه‌ی این تشک‌های خاص که با اتصال به برق امواج مادون قرمز (فرو سرخ یا اینفرارد) از خود صادر می‌کنند، می‌توانید از شر درد خلاص شوید. اشعه‌ی مادون قرمز با اثربخشی روی عصب باعث ایجاد حس آرامش در بیمار می‌شود.

۱۱. انگور

شاید تعجب‌آور باشد، ولی انگور دارای ترکیبات ضد التهابی است که می‌توانند به کاهش درد مربوط به عصب سیاتیک کمک کنند.

درمان سیاتیک ۱۲: شنبلیله

یک قاشق چای خوری دانه‌ی شنبلیله را به مدت یک شب در آب بخیسانید. صبح فردا، آب را از صافی عبور دهید و به صورت ناشتا با معده‌ی خالی بنوشید.

۱۳. سیر

مصرف سیر می‌تواند درد سیاتیک را کاهش دهد؛ سیر را می‌توانید به اشکال مختلف – به صورت خام یا پخته – مصرف کنید. ۴ حبه سیر را در یک لیوان شیر بجوشانید و بنوشید.

۱۴. پودر جوز هندی

مقداری پودر جوز هندی را در یک قاشق غذاخوری روغن زنجبیل حرارت دهید. اجازه دهید این ترکیب کمی خنک شود و سپس، آن را روی نواحی دردناک بمالید.

۱۵. روغن خردل

۳ قاشق غذاخوری روغن خردل را حرارت دهید و سه حبه سیر خرد شده و مقداری تخم زنیان رومی نیز به آن بیفزایید. اجازه دهید این ترکیب کمی خنک شود و سپس، آن را روی نواحی آسیب دیده ماساژ دهید.

درمان سیاتیک ۱۶: طب سوزنی

رپورتاژ

طب سوزنی از جمله روش‌های جایگزین پزشکی است که در آن، فرد متخصص سوزن‌هایی را داخل پوست فرو می‌کند. طب سوزنی گرم (نوعی از طب سوزنی که در آن، سوزن را قبل از فرو کردن در پوست گرم می‌کنند) می‌تواند علائم سیاتیک را تسکین دهد. لازم است قبل از انجام طب سوزنی از سطح تخصص و مجوزدار بودن محل انجام این کار اطمینان حاصل کنید.

درمان‌های گیاهی برای درمان درد سیاتیک در خانه

۱۷. کرفس

کرفس حاوی ترکیبی است به نام کومارین که دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است. یک لیوان آب را بجوشانید و مقداری برگ و ساقه‌ی کرفس را به آن اضافه کنید. این ترکیب را آن‌قدر بجوشانید تا آب به رنگ سبز درآید. روزی ۳ فنجان از این جوشانده را میل کنید.

۱۸. زردچوبه

خواص ضد التهابی زردچوبه می‌توانند درد بخش پایین کمر، التهاب، و اسپاسم ماهیچه‌ای مرتبط با سیاتیک را تسکین دهند. برای تسریع درمان، روزانه ۳ نوبت به اندازه‌ی ۳۰۰ میلی گرم زردچوبه مصرف کنید. این گیاه دارویی را می‌توانید به صورت قرص و کپسول را تهیه و مصرف کنید.

۱۹. آب سیب زمینی

یک عدد سیب زمینی خام را رنده کنید و آب آن را خارج کنید. این آب را با مقداری آب هویج ترکیب کنید و روزی ۲ بار بنوشید. این کار ناراحتی عصب سیاتیک را کاهش می‌دهد و به بهبود حرکت پاها نیز کمک می‌کند.

درمان سیاتیک ۲۰: بابونه

روزی سه مرتبه ناحیه‌ی آسیب دیده را با روغن بابونه ماساژ دهید.

۲۱. نمک اپسوم

وان حمام را پر از آب داغ کنید. ۲ فنجان نمک اپسوم به آن بیفزایید. روزانه به مدت نیم ساعت در وان حمام استراحت کنید تا دردتان تسکین یابد.

۲۲. ریشه گیاه بابا آدم

ریشه‌ی گیاه بابا آدم برای کمک به درمان سیاتیک بسیار عالی عمل می‌کند. این گیاه دارویی یکی از بهترین داروها برای درمان این مشکل به شمار می‌رود.

۲۳. ترب کوهی

با خرد کردن مقداری ترب کوهی، آن را به خمیر تبدیل کنید. این خمیر را کمی حرارت دهید و سپس روی نواحی دردناک بمالید. این نواحی را با پارچه‌ی تمیزی ببندید و اجازه دهید خمیر ترب کوهی به مدت دو ساعت روی پوست‌تان بماند. روش دیگر این‌که، ترب کوهی را رنده کنید و آب آن را خارج کنید. آب ترب کوهی را گرم کنید و مقداری عسل نیز به آن بیفزایید. روزی سه بار، به اندازه‌ی ۲ قاشق چای خوری از این ترکیب میل کنید.

۲۴. آقطی

تمام بخش‌های این گیاه از جمله میوه، برگ، و گل‌های آن کاربردهای فوق‌العاده‌ای دارند. خواص آرام‌سازی ماهیچه در این گیاه می‌توانند به کاهش فشار روی دو سر اعصاب در بدن کمک کنند. برای کسب بهترین نتیجه، بهتر است دست‌کم روزی دو بار به اندازه‌ی یک لیوان آب آقطی (الدربری) بنوشید.

درمان سیاتیک ۲۵: گیاه توت مار

یک فنجان آب را گرم کنید و نصف قاشق غذاخوری توت مار خشک شده را به آن اضافه کنید. حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس، ۲ قاشق غذاخوری از این دمنوش را روزی دست‌کم ۳ نوبت میل کنید.

۲۶. دونگ کویی

دونگ کویی گیاهی است از خانواده‌ی کرفس؛ مقداری از آن را در آب بریزید و بنوشید. این کار سیاتیک را به صورت کاملا طبیعی درمان می‌کند.

۲۷. گیاه پنجه شیطان

این گیاه دارویی را می‌توان برای تسکین علائم سیاتیک از جمله بی‌حسی، انتشار درد، و درد بخش پایین کمر استفاده کرد. می‌توانید گیاه پنجه‌ی شیطان را به صورت دمنوش، تنتور، قرص، و کپسول مصرف کنید.

۲۸. گل راعی

خواص ضد درد و ضد التهابی گل راعی می‌توانند به آرام‌سازی اعصاب تحریک شده کمک کنند؛ به این ترتیب، استفاده از این گیاه دارویی نیز می‌تواند دردتان را تسکین دهد.

۲۹. روغن انگورک

روغن انگورک را شاید بتوانید در برخی عطاری‌ها بیابید. در صورت تهیه‌ی این داروی گیاهی، می‌توانید آن را روی نواحی آسیب دیده ماساژ دهید.

۳۰. علف سگ جامائیکا

این گیاه دارویی را می‌توان به صورت تنتور یا به شکل کپسول استفاده کرد تا درد عصب سیاتیک تسکین یابد.

توجه: استفاده از این روش درمانی برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود.

کارهایی که باید انجام دهید

الف. اگر اضافه وزن دارید، باید وزن‌تان را کاهش دهید تا در هنگام پیاده‌روی یا نشستن فشار کم‌تری بر بخش پایینی کمرتان وارد بیاید.
ب. به جای تشک نرم از تشک سفت استفاده کنید.
پ. هنگام نشستن، ایستادن، خوابیدن، یا انجام حرکات کششی بدن‌تان را در وضعیت صحیح و مناسب قرار دهید.
ت. هنگام حمل کوله پشتی یا کیسه‌های خرید باید وزن بار را به طور مساوی بر دو طرف بدن‌تان قرار دهید.

کارهایی که نباید انجام دهید

الف. هل دادن یا بلند کردن اشیا سنگین
ب. متمایل شدن به طرفین یا چرخیدن به پشت

نوشته‌های مرتبط