۲۸ درمان برای گیجی و منگی سر که آزمایش و اثبات شده اند

آیا می‌دانید بهترین درمان برای گیجی و منگی سر چیست؟ تقریبا همه‌ی ما این وضعیت را تجربه کرده‌ایم. در این‌جور مواقع هرکسی هر راهی که به ذهنش می‌رسد را انجام می‌دهد تا از شر سرگیجه خلاصی یابد. ولی واقعا بهترین درمان برای گیجی و منگی سر چیست؟

۲۸ درمان برای گیجی و منگی سر که آزمایش و اثبات شده اند

گیجی برای توصیف وضعیت بدن است به این صورت که شما بی‌حال می‌شوید یا حتی احساس سردرگمی یا سستی دارید. این حالت همچنین با سرگیجه همراه است- به این ترتیب که احساس می‌کنید تمام دنیای اطراف‌تان در حال چرخیدن است، و هر لحظه امکان دارد از حال بروید و روی زمین بیفتید.

علت‌ها

– نرسیدن خون کافی به مغز به علت افت ناگهانی فشار خون یا انسداد در عروق.

– از دست دادن بینایی یا اختلالات مربوط به بینایی

– کم‌خونی

– میگرن

– اختلالات مربوط به گوش

– اعوجاج سیستم عصبی در اثر داروهای سنگین، مانند داروهای ضد تشنج و آرام‌بخش.

– سردرگمی نیز می‌تواند ایجاد شود اگر شما مبتلا به آنفولانزا، سرماخوردگی یا آلرژی باشید و سطح قند خون‌تان پایین باشد.

– کم شدن آب بدن

– خونریزی داخلی در بدن

– سکته‌ی مغزی

– آسیب دیدن سر

علائم

– حرکت کاذب اشیاء مانند سرگیجه، یا حس این‌که چیزهای اطراف‌تان در حال چرخیدن هستند.

– احساس سستی (سردرگمی)

– عدم تعادل در بدن

– تغییر در بینایی

– حالت تهوع

– استفراغ

– درد قفسه سینه

– احساس سفتی در گردن

– تنگی نفس

– ضعف در اندام‌ها

در ادامه ۲۸ درمان برای گیجی و منگی سر آمده است:

۱. آب

آب یکی از عناصر ضروری درمان برای گیجی و منگی سر و خلاص شدن از شر سرگیجه است. کم شدن آب بدن یکی از نخستین علائم گیجی است و در نتیجه، نوشیدن فراوان آب مشکل را در همان ابتدا حل می‌کند.

۲. زنجبیل

زنجبیل یکی دیگر از درمان‌های موثر علیه گیجی است. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که زنجبیل در برابر این مشکل بسیار موثرتر از داروهایی است که بدون نسخه به فروش می‌رسند. شما می‌توانید زنجبیل خام را بجوید یا آن را به شکل چای زنجبیل مصرف کنید، که مشکل را حل خواهد کرد. این ریشه‌ی خوراکی با بهبود گردش خون در سراسر بدن تاثیر زیادی می‌گذارد و در نتیجه، یک داروی موثر یا درمان برای گیجی و منگی سر است.

۳. تنفس

تنفس صحیح نیز می‌تواند شما را از شر گیجی خلاص کند. به هنگام دم از یک تا پنج بشمارید و هنگام بازدم از ۵ تا یک بشمارید. در هنگام این کار، سعی کنید شکم خود را با تصور اینکه جایی زیر ناف‌تان قرار دارد که باید پرش کنید، از هوا پر کنید. این در واقع روند تنفس عمیق است، و مقدار کافی اکسیژن برای مغز فراهم می‌کند و در نتیجه، سیستم عصبی ریلکس می‌شود و این برای درمان گیجی خوب است.

۴. انگور فرنگی هندی و تخم گشنیز

این دو در کنار هم یک داروی گیاهی فوق‌العاده برای درمان گیجی می‌سازند. انگور فرنگی هندی منبعی غنی از ویتامین A و C است. دانه‌های آن را جدا کنید و یک خمیر از آنها بسازید. ۲ قاشق چایخوری تخم گشنیز و یک لیوان آب به خمیر اضافه کنید. اجازه دهید این ترکیب یک شب بماند. صبح روز بعد آن را صاف کنید و سپس مصرف کنید. این ترکیب گیجی را درمان می‌کند و از پدیدار شدن علل و علائم گیجی در آینده جلوگیری می‌کند.

۵. پودر جوز هندی و زیره

این یکی باید زمانی مصرف شود که شما از گیجی دوره‌ای رنج می‌برید. جوز هندی و پودر زیره را خوب با هم مخلوط کنید، و برای داشتن یک روش درمانی مفید در برابر گیجی، آن را سه بار در روز مصرف کنید.

۶. ورزش کردن

تمرینات ساده می‌توانند واقعا در حل مشکل پیچیده‌ی گیجی مفید باشند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که صاف بایستید وگردن خود را در هر دو جهت حرکت دهید- در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت. به همین ترتیب، شما می‌توانید بایستید و روی یک نقطه‌ی ثابت تمرکز کنید و خیلی ساده چشم‌های‌تان را باز و بسته کنید. این کار سیستم عصبی شما را هشیار و پایدارتر خواهد کرد و مشکلاتی مانند گیجی و خستگی ایجاد نخواهند شد.

۷. خردل و نمک

این روش نیز تاثیر مثبتی روی گردش خون دارد. خردل، نمک، سرکه و فلفل را به نسبت مساوی مخلوط کنید. یک لیوان آب به آن اضافه کنید و آن را مصرف کنید و به گیجی بدرود بگوئید.

۸. ماساژ

ماساژ خواص آرام‌بخش و تسکین‌دهنده‌ی خود را دارد و می‌تواند بیماری‌های مختلف را سرکوب کند، و به طور موثری مشکل گیجی را درمان کند. ماساژ باعث افزایش گردش خون در بدن شما می‌شود، و در نتیجه سیستم عصبی‌تان را آرام می‌کند، و می‌تواند مشکل گیجی را درمان کند. ماساژ روغن اسطوخودوس را در برنامه‌های خود قرار داهید تا از مزایای زیادی که دارد استفاده کنید.

۹. ماست

ماست بیش‌تر از آن‌که به بدن‌تان آسیب بزند، برای‌تان فایده دارد، و به همین دلیل است که پژوهش‌ها تاثیر مثبت آن را در درمان گیجی ثابت کرده‌اند. هر زمانی که احساس گیجی داشتید یا حتی نشانه‌ای از شروع آن را احساس کردید، یک کاسه پر از ماست بخورید تا جلوی این مشکل را بگیرید. شما همچنین می‌توانید برش‌هایی از میوه‌های تازه به آن اضافه کنید.

۱۰. بادام و تخم کدو تنبل

اگر به دنبال یک درمان طولانی مدت در برابر گیجی هستید، این یکی، بهترین فرمول است. ۳ قاشق غذاخوری گندم، ۱۲ عدد بادام و کمی تخم کدو تنبل را با هم مخلوط کنید و اجازه دهید که این ترکیب به مدت یک شب خیس بخورند. روز بعد، یک خمیر نرم از این مخلوط آماده کنید و کمی میخک به آن اضافه کنید. حالا کل ترکیب را با شیر بجوشانید. برای این‌که طعم شیرینی به آن بدهید، می‌توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید.

۱۱. تمرکز

رپورتاژ

هنگامی که از گیجی رنج می‌برید و احساس عدم تعادل در بدن‌تان دارید، دراز بکشید و روی اشیاء بی‌حرکتی که در اطراف‌تان هستند تمرکز کنید. این کار باعث می‌شود ذهن‌تان از علائم گیجی مانند تهوع، سردرگمی، و غیره منحرف شود و علاوه بر این، برای بازگرداندن تعادل بدن‌تان به سطح نرمال کمک‌تان خواهد کرد.

۱۲. لیمو

یکی از شناخته شده‌ترین درمان‌های خانگی برای گیجی که قبلا امتحان خود را پس داده، آب لیمو است. این روش بین تمام راه‌حل‌ها ساده‌ترین است و به طور کاملا موثر و سریع باعث بهبود سطح گلوکز در داخل بدن شما می‌شود. فقط ½ لیمو را در یک لیوان آب بچلانید و ۲ قاشق چایخوری شکر در آن بریزید. سپس این محلول را بنوشید.

۱۳. ریحان

ریحان یک درمان خانگی بسیار قدیمی است و همواره بسیاری از بیماری‌های پوست و بدن را درمان کرده‌است. چند برگ ریحان (۳-۴) بردارید و آنها را چند دقیقه با شیر بجوشانید. این شیر را قبل از رفتن به رخت‌خواب مصرف کنید. به این ترتیب مشکل گیجی‌تان به طور دائم حل خواهد شد.

۱۴. سیر

سیر را به میزان زیادی در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. چند حبه سیر خردشده را با یک فنجان آب بجوشانید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه خیس بخورد. سپس، محلول را صاف کنید و آن را بنوشید.

۱۵. آب کرفس

اگر فشار خون پایین علت بروز گیجی باشد، می‌توانید آن را با نوشیدن آب کرفس تازه درمان کنید.

۱۶. سرکه و عسل

۲ قاشق چایخوری عسل و به همین میزان سرکه سیب را در یک لیوان آب سرد یا گرم مخلوط کنید. و آن را سه بار در روز بنوشید. محلول سرکه و عسل فشار خون را تنظیم خواهد کرد، و بنابراین نشانه‌های گیجی کاهش خواهد یافت.

۱۷. مکمل آهن

مصرف اسفناج، لوبیا خشک، عدس، سویای پخته شده و ملاس را افزایش دهید. همه‌ی این خوراکی‌ها غنی از آهن هستند و به غلبه بر مشکل کم‌خونی کمک می‌کنند، و خطر ابتلا به گیجی را کاهش می‌دهند. شما همچنین می‌توانید کپسول آهن، که در همه‌ی داروخانه‌ها موجود است، مصرف کنید.

۱۸. کهندار یا جینکو

این یکی، داروی گیاهی خوبی برای درمان گیجی است. کهندار برخی از مشکلات گوش داخلی را با افزایش گردش خون به سمت این منطقه درمان می‌کند. این گیاه به شکل برگ خشک شده، عصاره‌های مایع و به شکل قرص در دسترس است.

۱۹. بابونه گاوی

بابونه گاوی درمان مناسب دیگری برای گیجی است. این گیاه به صورت عصاره‌ی مایع، قرص و به شکل کپسول در دسترس است و با بهبود گردش خون به درمان گیجی کمک می‌کند.

۲۰. چای بابونه

به منظور ممانعت از بروز گیجی، مانند تنش روانی، یک فنجان چای بابونه بنوشید.

داروهای هومئوپاتی درمان برای گیجی و منگی سر

علاوه بر این داروهای خانگی گیاهی و طبیعی، شما می‌توانید داروهای هومئوپاتی زیر را برای جلوگیری از گیجی امتحان کنید.

۱. شوکران

این دارو برای کسانی استفاده می‌شود که به طور کلی سن‌شان بالاست و بیش از اندازه تنباکو مصرف می‌کنند. شوکران همچنین برای شرایط استفاده می‌شود که مغز احساس بی‌حسی دارد و در حالی که روی تخت دراز کشیده‌اید، همه چیز بدتر به نظر می‌رسد.

۲. پیچ ژلسه

پیچ ژسه در شرایطی مفید است که فرد موقع دراز کشیدن و بلند شدن از جا احساس گیجی دارد. این نوع اختلال با تاری دید همراه است و همه چیز بدتر می‌شود زمانی که شما سر خود را به طور ناگهانی می‌چرخانید.

۳. ماهی زهره

این گیاه در برابر بیماری حرکت و مشکلات مربوطه موثر است. این نوع گیجی اغلب با مشکلات گوارشی همراه است. اگر شما بیرون یک ماشین یا قطار یا هر جسم در حال حرکت دیگری نگاه کنید و حالت تهوع و گیجی به شما دست بدهد، این درمان مخصوص شما است.

۴. برم

برم برای کسانی است که زمان نگاه کردن به آب جاری، احساس گیجی دارند.

۵. فسفر

فسفر برای درمان گیجی و مشکلاتی که هنگام صبح ایجاد می‌شود، به خصوص به دلیل معده‌ی‌ خالی موثر است. این ماده برای درمان غش و لرزش نیز مفید است.

۶. کاستیکوم

هنگامی که زمین خوردن و گیجی به دلیل مشکلات مربوط به سر ایجاد می‌شود، این دارو برای درمان چنین مشکلی موثر است.

۷. نیترات نقره

هنگامی که یک شخص در خیابان‌ها پیاده‌روی می‌کند و احساس می‌کند که همه‌ی چیزهای اطراف روی او خواهند افتاد، باید نیترات نقره مصرف کند، که در درمان موثر این مشکل بی‌نهایت مفید است.

۸. کچوله

کچوله برای زمانی مفید است که شما در یک مکان شلوغ احساس گیجی می‌کنید و حس می‌کنید که چراغ‌ها دور و برتان ورجه وورجه می‌کنند.

اقدامات پیشگیرانه

برای از بین بردن مشکل گیجی اقدامات زیر را دنبال کنید.

۱. عادات غذا خوردن‌تان را بهبود دهید. یک رژیم غذایی سالم و متعادل و کم کلسترول مصرف کنید. همچنین، عادت کنید که وعده‌های غذایی‌تان را سر وقت بخورید.

۲. گاهی اوقات، خواندن در هنگام حرکت ممکن است باعث تهوع در اثر حرکت شود و به دنبال آن گیجی نیز وارد میدان شود، از این رو اگر شما هم چنین مشکلی را تجربه می‌کنید، از مطالعه در هنگام حرکت بپرهیزید.

۳. مقدار زیادی مایعات بنوشید، مثل آب، آب پرتقال، آب لیمو، و غیره.

۴. از اضافه کاری اجتناب کنید. به اندازه‌ی کافی استراحت کنید و شب‌ها خوب بخوابید.

۵. در کلاس‌های یوگا و مراقبه شرکت کنید چرا که به شما کمک خواهد کرد که مشکل را به طور موثر حل کنید.

۶. زمانی که احساس گیجی دارید، از تغییرات سریع در حالت بدن خود جلوگیری کنید.

اگر شما هم چند راه درمان برای گیجی و منگی سر سراغ دارید با ما به اشتراک بگذارید تا از تجربیات شما هم بهره‌مند شویم.

درمان برای گیجی و منگی سر

سرگیجه

تمامی محتویات پزشکی و سلامت در این وب‌گاه صرفا بر مبنای ارائه‌ی اطلاعات است و هرگز نباید به عنوان برنامه‌ی تشخیصی یا درمانی خاص برای هرگونه موقعیت فردی تلقی شود. استفاده از این وب‌گاه و اطلاعات موجود در آن هرگز به مثابه‌ی ایجاد رابطه‌ی پزشک و بیمار نیست. همواره در صورت بروز هرگونه پرسش یا مشکلی در زمینه‌ی سلامت شخصی خود یا دیگران حتما با پزشک متخصص مشورت کنید

نوشته‌های مرتبط