17 درمان خانگی کیست سباسه

کیست سباسه برآمدگی است که زیر پوست رشد می‌کند. آنها همچنین کیست کراتین یا کیست اپیدرموئید هم نامیده می‌شوند. این کیست‌ها خود به خود به وجود می‌آیند و خود به خود هم از بین می‌روند. کیست‌های سباسه به دلیل انسداد غده چربی توسط پروتئینی به نام کراتین به وجود می‌آیند. بعضی وقت‌ها، این کیست‌های سباسه بوی تند و تیزی دارند به این دلیل که مایع روغنی زردرنگ شفافی دارند. این کیست‌ها ممکن است در هر قسمتی از بدن ما به وجود بیایند، به غیر از کف دست‌ها و پاها. اندازه‌ی کیست‌های سباسه ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. این کیست‌ها خطرناک نیستند و غیر سرطانی هستند. این کیست‌ها در نتیجه‌ی یک فولیکول متورم مو پدیدار می‌شوند.

علل

این کیست‌ها، کیست‌های غیر سرطانی بر روی پوست هستند. آنها به‌واسطه‌ی بی‌نظمی‌های متعددی در بدن به وجود می‌آیند. علل کیست‌های سباسه عبارتند از:

– انسداد چربی یا غدد چربی

– تولید بیش از حد هورمون تستسترون

– فولیکول‌های متورم مو

– تولید زیاد چربی روی پوست

– آسیب پوست

– قرار گرفتن در معرض نور خورشید

– فردی که سابقه آکنه دارد ممکن است دچار کیست سباسه شود

– اپیلاسیون و اصلاح

علائم

وقتی فردی از کیست سباسه رنج می‌برد، علائم متعددی را تجربه می‌کند که در ذیل آمده است:

– قرمزی پوست

– دردناکی پوست

– ناحیه آلوده گرم می‌شود

– ماده‌ای پنیری شکل و بدبو در کیست تولید می‌شود

– برآمدگی بدون دردی در زیر پوست به وجود می‌آید

– قطر کیست به یک چهارم اینچ تا دو اینچ می‌رسد

درمان خانگی کیست سباسه

کیست سباسه، زمانی که روی پوست نمایان می‌شود، ظاهر خیلی زشتی دارد. آنها مایع پنیری بدبو را تخلیه می‌کنند. به جای ترکاندن یا فشار دادن کیست، بهتر است این چند درمان خانگی را امتحان کنید، چرا که فشار دادن کیست سباسه ممکن است دردناک باشد و احتمال عفونت را افزایش می‌دهد. اجازه دهید درمان‌های طبیعی آسان و بدون درد درمان کیست‌های سباسه را بررسی کنیم.

۱. روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی از روغن‌های مفید با خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی است که در درمان بسیاری از مشکلات سلامتی مانند آکنه، سردرد، سرفه، سرماخوردگی، قارچ ناخن انگشت پا، زگیل و غیره موثر است. این روغن برای کیست سباسه نیز مفید است. برای درمان کیست سباسه، مقداری روغن درخت چای را مستقیما بر روی آن قرار دهید. این روغن به عنوان لایه‌ی محافظ برای کیست عمل می‌کند و با باکتری آلوده مبارزه می‌کند. همچنین احتمال وقوع مجدد کیست سباسه را کاهش می‌دهد.

شما می‌توانید از روغن درخت چای رقیق شده هم استفاده کنید. برای این کار، روغن درخت چای را با روغن حامل یا آب به نسبت ۱ به ۹ ترکیب کنید. آن را سه بار در روز مستقیما بر روی کیست قرار دهید.

۲. آلوئه ورا

آلوئه ورا نیز یکی از درمان‌های طبیعی برای کیست سباسه است. آلوئه‌ورا خواص تسکین‌کنندگی و درمانی دارد. شما باید ژل آلوئه ورا را مستقیما بر کیست سباسه قرار دهید. زمانی که ژل آلوئه ورا بر کیست آزار دهنده قرار می‌گیرد حس سرد بودن به شخص دست می-دهد.

برای از بین بردن آلودگی‌ها از بدن، به طور منظم آب آلوئه ورا بنوشید.

۳. روغن کرچک

روغن کرچک زمانی که برای کیست‌های سباسه به کار می‌رود نتایج موثری را نشان می‌دهد. روغن کرچک نه تنها کیست ملتهب را درمان می‌کند، بلکه خارش را هم کم می‌کند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تکه‌ای پارچه تمیز را در روغن کرچک بگذارید و آن را مستقیما بر کیست آلوده قرار دهید. حال، یک کیسه آب گرم را بر روی پارچه‌ی روی کیست قرار دهید و برای نیم ساعت کمپرس کنید. گرمای آب و روغن کرچک با کوچک کردن کیست به درمان آن کمک می‌کند. زمانی که کیست سباسه روی صورت یا پشت ظاهر شود، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

توجه- مصارف داخلی ندارد.

۴. نارون کوهی (عنبر سائل)

خاصیت قابض بودن نارون کوهی به آسانی به درمان کیست سباسه کمک می‌کند. پوست و برگ‌های نارون کوهی، سرشار از تانین است که چربی اضافی پوست را می‌گیرد و به سفت شدن منافذ کمک می‌کند. برای درمان کیست سباسه، باید میزان اندکی از ژل یا کرم نارون کوهی را بر کیست آلوده قرار دهید. اجازه دهید که به خورد پوست‌تان برود. در عرض چند روز، اندازه کیست کوچک خواهد شد.

۵. ید لوگل

ید لوگل که معمولا در فروشگاه‌ها در دسترس است، به عنوان درمان موثری برای کیست سباسه شناخته شده است. این محلول را با استفاده از پنبه بر ناحیه‌ی آلوده قرار دهید. برای نتایج بهتر، این محلول را روزی دو یا سه بار به کار ببرید.

توجه: لباس‌های‌تان را دور از این محلول نگه‌دارید زیرا به راحتی لک می‌شوند.

۶. سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان مفید برای درمان خانگی کامل کیست سباسه است. برای از بین بردن چرک از کیست آلوده، مقداری سرکه سیب طبیعی روی کیست بگذارید و آن را با تکه‌ای پارچه یا باند بپوشانید. پس از سه یا چهار روز، باند را بردارید. لایه سختی روی کیست به وجود خواهد آمد. به محض اینکه لایه سخت را بردارید، چرک بیرون می‌آید. چرک را پاک کنید و پانسمان تمیزی روی آن قرار دهید. بعد از دو تا سه روز پانسمان را بردارید تا پوست جدیدی را تجربه کنید.

۷. پماد سیاه سرخ بن (Bloodroot)

پماد سیاه سرخ بن (Bloodroot) یک محصول صد درصد طبیعی است که سموم را به سطح پوست می‌کشاند. هیچ عوارضی هم ندارد. مقداری از این پماد را بر روی سطح آسیب‌دیده بگذارید و آن را با یک باند تمیز بپوشانید. بعد از دو روز، باند را بردارید. کیست کاملا ناپدید خواهدشد.

۸. کمپرس گرم

کمپرس گرم برای مشکلات سلامتی متعددی مفید است و کیست سباسه را نیز شامل می‌شود. اگر شما می‌خواهید کیست چربی‌دار را درمان کنید، روش کمپرس گرم را امتحان کنید. کمپرس گرم تخلیه‌ی چرک یا مایع غلیظ را از کیست آسان می‌کند.

توجه- اطمینان حاصل کنید کمپرسی که روی محل قرار می‌دهید گرمای متوسطی داشته‌باشد. گرمای زیاد باعث رشد بیشتر باکتری‌های آلوده می‌شود.

۹. یدید پتاسیم

یکی از راه‌های ساده‌ی درمان کیست سباسه استفاده از یدید پتاسیم بر روی آن است. این یک درمان آسان و عاری از عفونت است. مقداری یدید پتاسیم را دو تا سه بار در روز روی کیست سباسه بگذارید. این کار کیست سباسه را به‌تدریج درمان می‌کند.

۱۰. قاصدک و بنفشه عطری

قاصدک و بنفشه عطری به مبارزه با باکتری مولد کیست کمک می‌کند. این‌ها به بیرون راندن سموم از بدن کمک می‌کنند. برای درمان کیست سباسه، یک کیسه از ترکیب قاصدک و بنفشه عطری آماده کنید. آن را در چهار فنجان آب بجوشانید. بعد از به جوش رسیدن، آن را برای ۴۵ دقیقه دیگر به آرامی دم بکشد. این محلول را چند بار در روز بنوشید. برای نتایج بهتر، این محلول گیاهی را به مدت هشت تا ده روز بنوشید.

رپورتاژ

همچنین می‌توانید کیست آلوده را با این محلول گیاهی بشویید.

۱۱. قرص Clay

کیست سباسه، آکنه، درد شکم و غیره، مشکلاتی هستند که می‌توانند به‌خاطر گوارش نامناسب به‌جود بیایند. برای زدودن آلودگی‌ها از سیستم گوارش، شخص باید از این قرص استفاده کند. شما می‌توانید بعد از مصرف این قرص تجربه مثبتی داشته باشید. بعد از چند روز، کیست کوچک شده و به راحتی بدون هیچ عفونتی محو می‌شود.

۱۲. گرده زنبور عسل

گرده زنبور عسل به عنوان یک تصفیه‌کننده طبیعی خون عمل می‌کند و در مقابله با مشکلات پوستی مانند آکنه، کیست سباسه و غیره مفید است. برای درمان کیست، شما باید گرده زنبور عسل را، که شامل موم زنبورعسل، گرده و ژل رویال است، مصرف کنید.

شما همچنین می‌توانید از قرص‌های گرده هم استفاده کنید که کیست را کوچک و آنها را به راحتی درمان می‌کند.

۱۳. نقره کلوئیدی

نقره کلوئیدی در واقع نقره ۹۹ درصد خالص است. نقره کلوئیدی یک گیاه آنتی‌بیوتیک است که التهاب را کاهش می‌دهد. این گیاه به تحریک جریان لنفاوی کمک و عفونت را متوقف می‌کند. نقره کلوئیدی همچنین برای بهبود سیستم ایمنی شناخته‌شده است و برای درمان کیست سباسه موثر است.

۱۴. کرم‌های ضد قارچ

کرم‌های ضد قارچ نیز بر روی کیست‌های شدید و دردناک تاثیر خوبی دارند. برای درمان کیست‌های سباسه، مقداری کرم ضدقارچ را مستقیما بر روی ناحیه آلوده بگذارید و درصورت لزوم آن را با تکه تمیزی از پارچه یا باند بپوشانید. این کار به کاهش التهاب و خارش کمک می‌کند.

۱۵. زردچوبه

زردچوبه یک درمان گیاهی خوب برای معالجه کیست‌هاست. این یک روش جایگزین برای درمان کیست است. برای بهبود گوارش و تصفیه خون، لازم است نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر گرم ریخته و مصرف‌کنید. برای نتایج بهتر، شیر زردچوبه‌دار را به مدت ۱۰ روز مصرف کنید.

۱۶. نمک اپسوم

برای بیرون‌کشین عفونت، نمک اپسوم یک درمان بسیار موثر است. برای درمان کیست سباسه، شما باید مقداری نمک اپسوم را به آب وان اضافه‌کنید. حالا، با این آب حمام کنید. این، با باکتری آلوده مبارزه می‌کند، و در نتیجه کیست سباسه را درمان می‌کند.

۱۷. عسل

عسل یک پوشاننده زخم موضعی است. برای درمان کیست سباسه، شما باید یک ضماد آماده‌کنید. گندم یا موز سبز را در مخلوط‌کن ریخته و مخلوط‌ ‌کنید. مقداری عسل به خمیر اضافه‌کرده و آن را خوب مخلوط کنید. حالا، آن را مستقیما روی کیست سباسه گذاشته و آن را با پارچه تمیز بپوشانید. یک شب آن را به‌همین شکل بگذارید. حتما نتایج مثبت خواهید دید.

درمان‌های هومیوپاتی برای کیست سباسه

درمان‌های هومیوپاتی به اندازه‌ درمان‌های خانگی موثرند. بهترین نکته در مورد داروهای هومیوپاتی این است که عوارض جانبی ندارند. بعضی از درمان‌های مهم هومیوپاتی برای کیست چربی این‌ها هستند:

– باریتا کاربونیکا

– کاکاریا کربونیکا

– گرافیت

– سیلیکیا

– آگریکوس مکریوس

– اسید نیتریک

– آمونیوم کربونیکوم

– برومیوم

– کونیوم

– هپار سولفوریس

– کلی برومیوم

– سابینا

– کالی کربونیکوم

– مزروم

– اسپونیا توستا

– سولفور

– توآ اکسیدنتالیس

اقدامات پیشگیرانه

چگونه از ایجاد کیست سباسه پیشگیری کنیم؟ اگرچه کیست‌های سباسه بی‌ضرر و غیرسرطانی هستند، اما می‌توان از آنها پیشگیری کرد. هیچ‌کس نمی‌خواهد کیست سباسه روی بدن خود ببیند. برای جلوگیری از تشدید کیست سباسه، این اقدامات را انجام دهید:

– از کرم موضعی برای کاهش خطر عفونت و التهاب استفاده کنید.

– از بعضی گیاهان آنتی‌بیوتیک استفاده‌کنید که جریان لنفاوی را تحریک و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

– برای تصفیه خون، از گیاهان طبیعی مانند شبدر چمنی، زرشک، قاصدک، yellow dock و سیر استفاده کنید

– یک رژیم مغذی بگیرید، که سرشار از ویتامین است.

– به مقدار کافی آب بنوشید تا ضایعات از بدن تخلیه شوند.

– اجازه دهید کیست به شکلی طبیعی خشک شود. آن را نخارانید، سوراخ نکنید یا فشار ندهید.

– ناحیه اطراف کیست را با صابون ضدباکتری بشویید و تمیز کنید.

– زمانی که کیست دردناک شد به پزشک مراجعه کنید.

– وقتی کیست چربی بر روی سینه ظاهر شده باشد، فیبر بیشتری مصرف‌کنید. اگر بزرگ شود، فورا با پزشک مشورت کنید.

– از مرکبات، غلات کامل، سبزی‌ها و میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و سبزی‌هایی با برگ‌های تیره استفاده کنید که سموم را از بدن دفع و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

 

نوشته‌های مرتبط