دانش آموز موفق: ۲۰ راز دانش آموزان موفق که کسی به شما نمی گوید

يادگيری، مهمترين مسئله جهان امروز است و توجه به يادگيري درست و مثبت دانش آموزان يکی از پايه ای ترين مباحث مورد توجه والدين و آموزگاران و مربيان آموزشي است. برای اينکه يک دانش آموز بتواند در مسير درست خود گام بردارد و پله های موفقيت را طی کند ما به کمک شما آمده ايم تا از رازهای يک دانش آموز موفق نکات بسيار جالبی بگوييم. اين شما و اين ۲۰ راز دانش آموزان موفق که کسی به شما نمی گويد! برای اينکه يک دانش آموز موفق باشيد.

دانش آموز موفق

۱. از لپ‌تاپ استفاده نکنید: نوشتن با دست در مقایسه با تایپ کردن مناطق بیش‌تری از مغز را فعال می‌کند و حتی ممکن است حافظه را تقویت کند. رایانه در سخنرانی‌ها، قدرت درک را پایین می‌آورد نه فقط برای دانش آموز بلکه برای همه‌ی کسانی که در اطراف آن‌ها قرار دارند.

۲. هوشمندانه مطالعه کنید: هایلایت کردن، خط کشیدن زیر مطالب مهم، مرور مطالب و خلاصه نویسی را فراموش کنید. مطالعات نشان می‌دهند که این‌ّها روش‌های کارآمدی برای یادگیری نیستند. در عوض، بر اساس یادآوری فعال در بخوانید، یک روش اثبات‌شده برای تسلط یافتن روی همه‌ی مطالب درسی. این متد به این ترتیب است که دانش آموز مدام تلاش می‌کند که آن‌چه یاد گرفته را به خاطر بیاورد و خود را امتحان کند.

۳. هم اتاقی مناسب پیدا کنید: یک هم اتاقی هوشمند پیدا کنید. مطالعات دانشگاه دارتوث نشان می‌دهند که عادت‌های خوب هم اتاقی تاثیر مثبتی بر نمرات هم اتاقی که کم‌تر مطالعه می‌کند، دارد. این ساده‌ترین راه برای تقویت GPA است.

۴. برای سمینارها ثبت نام کنید: قید سخنرانی‌های بزرگ کلاس را بزنید و به جای آن در سمینارها حاضر شوید. تحقیقات نشان می‌دهند که دانش آموزان زمانی که به صورت منفعل به مطالب گوش می‌دهند، کم‌تر یاد می‌گیرند. مشارکت در یک سمینار کوچک که دانش آموز هم بتواند در بحث‌ شرکت کند، سبب تسهیل پردازش اطلاعات می‌شود.

۵. لباس مناسب بپوشید: بله، لباس هم مهم است. مطالعات نشان می‌دهند که رابطه‌ی تنگاتنگی بین لباسی که می‌پوشیم و رفتار و عملکردمان وجود دارد. دانش آموزان هنگامی که لباس مناسب بر تن می‌کنند، کلاس را جدی‌تر می‌گیرند (مثلا زمانی که روپوش آزمایشگاهی می‌پوشند) و توجه بیش‌تری به مطالب نشان می‌دهند.

۶. آدامس بجوید: مطالعات نشان می‌دهند که آدامس جویدن تمرکز و حافظه را بهبود می‌بخشد. لطفا از باد کردن و ترکاندن آدامس پرهیز کنید چرا که این کار واقعا بی‌ادبی است!

۷. تمرکز روی یک کار واحد: هر بار فقط روی یک کار تمرکز کنید به این معنی که وقتی تلفن به کتابخانه یا کلاس می‌روید، گوشی خود را خاموش کنید یا آن را در خانه بگذارید. مطالعات نشان می‌دهند که وقتی مردم گوشی را خاموش می‌کنند، کارایی بیش‌تری دارند و روی انجام کارشان به خوبی متمرکز می‌شوند.

۸. از یک موزه بازدید کنید: دانش آموزانی که از موزه‌های هنری بازدید می‌کنند، مهارت‌های تفکر انتقادی بالاتری دارند، سطح بالاتری از تحمل اجتماعی را تجربه می‌کنند و در عین حال همدلی اجتماعی در آن‌ها بیش‌تر است. نگاه کردن به هنر و آثار هنری همچنین استرس را کاهش می‌دهد.

۹. هوشمندانه بخورید: ثابت شده‌است که ماست، سبزیجات، شکلات، آب انگور و قهوه به بهبود حافظه کمک می‌کنند. غذاهای غنی از سدیم، قند و چربی اشباع باعث افزایش استرس و افسردگی می‌شوند و توانایی شناختی و حافظه را به صورت منفی تحت تاثیر قرار می‌دهند.

۱۰. از زمانی که دارید به نحو احسن استفاده کنید: براي مطالعه، كيفيت است که اهمیت دارد نه کمیت. برای تمرکز کردن روی مطالعه، محدودیت‌های زمانی برای خودتان تعیین کنید. تحقیقات نشان می‌دهند بیست و پنج دقیقه محدودیت زمانی مفید و موثر است (به این معنی که در این ۲۵ دقیقه هیچ کاری جز مطالعه انجام ندهید).

رپورتاژ

۱۱. تا مدرسه یا دانشگاه در صورت امکان پیاده بروید: مطالعات نشان می‌دهند که پیاده‌روی، تفکر خلاق، حل مسئله و تفکیک بین ایده‌های پیچیده را افزایش می‌دهد. هوای تازه همراه با تمرین تمرکز را افزایش می‌دهد و ممکن است علائم ADHD (بیش‌فعالی) را کاهش دهد.

۱۲. خط خطی کنید: تحقیقات نشان می‌دهند کسانی که موقع درس خواندن روی کاغذ خط خطی می‌کنند در واقع بیش‌تر از همکلاسی‌های‌شان که این کار را نمی‌کنند، با سخنرانان، معلمان و مطالب درسی درگیر هستند.

۱۳. هزینه‌های تحصیل‌تان را (دست کم بخشی از آن را) خودتان بپرزدازید: دانش آموزانی که خودشان هزینه‌های تحصیل‌شان را بر عهده دارند، درس را جدی‌تر می‌گیرند و قدر آن را بیش‌تر می‌دانند.

۱۴. صاف بنشینید: بین حالت قرار گرفتن بدن و شناخت ارتباطاتی وجود دارد. یک حالت یادگیری مثبت، از جمله وضعیت مناسب بدن، با حافظه‌ی بهتر و یادگیری کارآمدتر مرتبط است. مطالعه‌ در شرایطی که بدن حالت عمودی دارد – نشستن پشت یک میز – بر مطالعه به صورتی که بدن حالت افقی دارد (به عنوان مثال در رختخواب) برتر است.

۱۵. ذهنیت رو به پیشرفت داشته باشید : هوش ثابت نیست. کسانی که معتقدند که استعداد را می‌توان پرورش داد و بهبود در نتیجهی تلاش و کار فراوان است، معمولا به موفقیت‌های بیش‌تری دست پیدا می‌کنند.

۱۶. از خواب شبانه‌تان نزنید: کم خوابیدن، توانایی تجزیه و تحلیل و حفظ اطلاعات را به صورت منفی تحت تأثیر قرار می‌دهد. محققان بر این باورند که عادات خواب بهتر ممکن است تفاوت بین A و B باشد.

 

۱۷. یک شغل نیمه وقت پیدا کنید: کار کردن باعث افزایش اعتماد به نفس و حس کارآیی می‌شود و توانایی فرد را برای مدیریت زمان تسهیل می‌کند. دانش آموزان که زمان کم‌تری برای درس خواندن دارند، وقت‌شان را به صورت بهینه استفاده می‌کنند.

۱۸. فکر کنید: مطالعات نشان می‌دهد که داشتن یک استراحت کوتاه برای فکر کردن روی عملکردی که داشته‌اند، باعث افزایش بهره‌وری می‌شود. در یک مطالعه، کسانی که زمان کوتاهی را برای بررسی آن‌چه انجام داده‌اند، اختصاص دادند عملکرد بهتری داشتند در مقایسه با کسانی که به صورت لاینقطع و بدون داشتن استراحت‌های کوتاه روی انجام تکالیف و خواندن درس تمرکز می‌کردند.

۱۹. تناسب اندام داشته باشید: آمادگی جسمانی با گرفتن نمره‌های بالاتر در آزمون‌ها مرتبط است. در صورت تمایل بهتر این است که به یک تیم ملحق شوید.

۲۰. سوالات بزرگ بپرسید: سوالات مطرح می‌شوند برای این‌که کنجکاوی خلق کنند، کمک‌تان کنند که روی مطالب تسلط پیدا کنید و ارتباطات و احتمالاتی را ببینید که ممکن است واضح نباشند،. بر خلاف آن‌چه بسیاری معتقدند، سوالاتی که مطرح می‌کنید، باعث می‌شوند که شما هوشمندتر هم به نظر برسید.

موفق‌ترین آدم‌ها می‌دانند که یادگیری صرفا در مدرسه نیست، بلکه فرایندی است که در تمام طول عمر جریان دارد. چنان‌چه هنری فورد می‌گوید، یاد گرفتن می‌تواند چشمه‌ی جوانی باشد:

« هر کس که یادگیری را متوقف کند پیر می‌شود، چه در بیست سالگی و چه در هشتاد سالگی. هرکس دائما در حال یادگیری است جوان می‌ماند. ارزشمندترین کار در زندگی این است که ذهن‌تان را جوان نگه دارید!»

نوشته‌های مرتبط