لمس درمانی چیست؟ آیا شفابخشی با لمس درمانی امکان پذیر است؟

احتمالا شما هم افرادی را دیده‌اید که در اثر اختلالات عاطفی، دردهای جسمانی و بیماری‌های گوناگون دچار تغییرات خلق‌وخو شده‌اند و یکپارچگی حوزه انرژی خود را از دست داده‌اند. به نظر شما در چنین شرایطی چه باید کرد؟ آیا تنها راه درمان مراجعه به روان‌پزشک و دارو درمانی است؟ این را هم در نظر بگیرید که همه افراد مشتاق استفاده از داروها نیستند و گاهی اصلا اعتقادی به دارو درمانی ندارند. آیا می‌توانید تصور کنید که با ماساژ دادن و لمس کردن نقاط مشخصی از بدن، دردها و عوارض جسمانی کاهش پیدا کنند؟ در این مطلب قصد داریم راجع‌به لمس درمانی و تاثیر آن در شفابخشی صحبت کنیم. روشی که پیشینه‌ای دراز دارد و تاثیر موثری در بهبود دردها و امراض داشته است.

لمس درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

ساده‌ترین تعریفی که می‌شود برای لمس درمانی ارائه کرد، استفاده از روش‌های غیر دارویی و نوعی ماساژ است. این روش با استفاده از اصول انرژی‌درمانی انجام می‌شود و در طی آن فرد سعی می‌کند جریان انرژی را از قسمتی به قسمت دیگر بدن منتقل کند. اگر کمی با مراکز انرژی بدن و چاکراها آشنا باشید، بهتر می‌توانید این موضوع را درک کنید.

به گفته متخصصان این حوزه، چرخش انرژی در سراسر بدن باعث می‌شود دردهای مفصلی و عضلانی کاهش پیدا کنند و گردش خون بهتر انجام شود. زیرا این افراد معتقدند تمام بیماری‌های به وجود آمده در بدن انسان، حاصل برهم خوردن تعادل انرژی‌ها هستند. شاید الان که در حال مطالعه این مطلب هستید تصور کنید لمس درمانی یکی از علوم جدید است؛ در حالی که اینطور نیست و سابقه استفاده از این روش به گذشته‌های خیلی دور باز می‌گردد. به‌طوری که افراد زیادی پیرو این روش درمانی هستند و حتی در صورت بروز مشکلات گوارشی، به جای مراجعه به بهترین دکتر گوارش در تهران به سراغ فعالان انرژی درمانی می‌روند. گاهی هم به نتایج خیلی خوبی می‌رسند.

فواید لمس درمانی

همانطور که کمی پیش‌تر گفتیم لمس درمانی یکی از روش‌های فیزیکی و غیردارویی است که در درمان برخی بیماری‌ها به‌خصوص دردهای عضلانی کاربرد دارد. البته بد نیست بدانید که در این حوزه هم مانند سایر موارد افراد تندرو که سعی دارند همه چیز را به هم ربط دهند، کم نیستند. اما در حالت کلی، ماساژ درمانی و تقسیم و سازماندهی انرژی بدن اگر به درستی و مستمر انجام شود، می‌تواند فواید و اثرات زیادی برای بدن داشته باشد. در نظر داشته باشید که هیچ‌ یک از این موارد تاییدات پزشکی ندارند و تنها حاصل تجربه‌های افراد هستند. برخی از فواید لمس درمانی عبارتند از:

  • کاهش دردهای عضلانی
  • بهبود آریتمی قلب
  • آرام شدن عضلات بدن
  • درمان کم خونی
  • بهبود بی‌خوابی
  • کاهش استرس
  • کاهش سردردهای مزمن و پیاپی
  • بهبود مشکلات تنفسی

شخصی دستش را روی سر درمانجو گذاشته است.

رپورتاژ

لمس درمانی چگونه انجام می‌شود؟

فرآیند لمس درمانی تقریبا مشابه انجام ماساژ است. درمان‌جو باید روی یک تخت یا صندلی بنشیند یا دراز بکشد. نکته مهم آرام و ریلکس بودن عضلات است تا هم انجام ماساژ راحت‌تر باشد، هم گردش انرژی بهتر صورت بگیرد. پس از این که درمان‌جو آماده شد، درمانگر با بررسی بدن فرد و پیدا کردن نقاط تجمع انرژی درمان را شروع می‌کند. او با لمس نواحی مختلف بدن سعی می‌کند مشکل عدم تعادل انرژی را رفع و انرژی را در سراسر بدن پخش کند.

با این کار عدم تعادل انرژی رفع می‌شود و فرد به پایداری بیش‌تری می‌رسد. برای انجام تمام این کارها دو روش کلی وجود دارد که ارتباط چاکرا و ارتباط مغناطیسی نامیده می‌شوند. در نوع اول، درمانگر با لمس چاکراها فرایند درمان را انجام می‌دهد اما در روش دوم رفع انسداد انرژی بدون لمس انجام می‌شود. این روش‌ها معمولا در مراکز درمانی انجام می‌شوند اما امکان انجام آن در منزل نیز وجود دارد.

لمس درمانی در خانه

برای انجام لمس درمانی در منزل باید کمی تدارک ببینید و برخی تجهیزات و وسایل را مهیا کنید. مواردی مانند مکانی آرام، روغن‌های ماساژ، فردی برای انجام ماساژ و… اگر به خواندن ادامه دهید با مراحل این کار آشنا می‌شوید.

  1. به یک مکان آرام و ساکت بروید و هر نوع آلودگی و مزاحمتی را از خود دور نمایید.
  2. کمی روغن گیاهی مانند روغن زیتون یا کنجد تهیه کنید تا فرآیند ماساژ و انجام حرکات راحت‌تر باشد.
  3. فرآیند ماساژ را از بالا به پایین بدن شروع کنید. به این منظور از قسمت گردن به سمت شانه‌ها، بازو و کمر بروید تا پاها حرکت کنید.
  4. پیشنهاد می‌شود برای انجام حرکات ماساژ از حرکت دایره‌ای ملایم استفاده کنید و از فشار بیش‌ از حد بپرهیزید.
  5. برای ماساژ قفسه سینه دقت کنید و محتاط باشید. به هیچ وجه ماساژ این قسمت را از پایین به بالا انجام ندهید زیرا باعث وارد شدن فشار بر قلب می‌شود.
  6. تمام بدن را پوشش دهید و هیچ نقطه‌ای را رها نکنید.
  7. توجه کنید که درمان‌جو در تمام مراحل کار تنفسی کامل داشته باشد و بریده بریده نفس نکشد.

ماساژ پا

لمس درمانی، یک برنامه سالم موثر برای درمان

لمس درمانی و انرژی درمانی با اینکه پیشینه و تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارند اما هنوز از طرف جامعه پزشکی تایید نشده‌اند و تمام یافته‌ها و دانسته‌های ما از تجربیات افراد درمانجو است. خوشبختانه تمام تجربیات موجود نشان‌دهنده تاثیر مثبت این روش درمانی هستند و تاکنون آسیب یا مشکلی از آن گزارش نشده است. درمانگران این حوزه معتقدند که برای دریافت نتیجه مطلوب باید روش‌های درمانی را پیوسته و منظم انجام دهید. البته در نظر داشته باشید که هیچ چیز جای درمان پزشکی را نمی‌گیرد و بهتر است برای درمان مواردی چون رماتیسم یا مشکلات مفصلی به دکتر ارتوپد تهران مراجعه کنید. برای پیدا کردن بهترین پزشکان هم راه سختی پیش رو ندارید. همین وب سایت پزشکی درمانکده را جستجو کنید تا با جمعی از بهترین پزشکان و مشاوران سلامت مواجه شوید.

نوشته‌های مرتبط