جاهای دیدنی صربستان: ۱۵ جاذبه گردشگری معروف صربستان

صربستان برای هر کسی چیزی در چنته دارد، از جاذبه‌های شهری نشاط‌انگیز گرفته تا شهرها و روستاهای امن و پر از آرامش که موجب شکوه و جلال مناطق حومه‌ای آن شده است. صربستان همچنین به این شهره‌ است که یکی از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری حوزه‌ی بالکان به شمار می‌رود، بنابراین اگر قصد سفر به این حوزه را داشتید یادتان باشد که جاهای دیدنی صربستان واقعا ارزش سر زدن دارد.

سوای غنای فرهنگی و آثار تاریخی که می‌توان از آن‌ها لذت برد، در این کشور همچنین یک کافه‌ی گردان وجود دارد و همچنین نبض زندگی شبانه در آن می‌تپد و بعضی از بهترین جشنواره‌های موسیقی جهان در این کشور برگزار می‌شود. هر کاری می‌کنید، فقط لطفا دیگر به گذشته‌ی ناخوشایند صربستان کاری نداشته باشید. زمانه عوض شده است، و این کشور به چنان مکانی تبدیل شده است که توصیه می‌کنم فرصت بازدید آن را از دست ندهید.

حالا با ما همراه شوید تا نگاهی بیندازیم به بهترین جاهای دیدنی صربستان که ارزش دیدن را دارند:

۱. بلگراد

پایتخت صربستان، بلگراد، در تقاطع بین رودخانه‌های دانوب و ساوا واقع شده و در نوع خود یکی از عجائب و شگفتی‌ها به شمار می‌رود، اگر گاهی در مسیرتان بایستید و به اطراف نگاه کنید شاهد تلفیقی از سبک‌های کهنه و نو خواهید بود؛ از عمارت‌های قرن نوزدهم گرفته تا سازه‌های نوهنر (یا آرنووُ).

از هر چیزی که فکرش را بکنید مختصری در بلگراد وجود دارد. از جمله جاهای دیدنی صربستان قلعه‌ی کالمگدان که در پارک کالمگدان واقع شده و بقایایی از آن امروزه پابرجا مانده است. این پارک همچنین موزه‌ی نظامی را در خود جای داده است که حتی آثار به جا مانده از بمب افکن‌های رادارگریز آمریکا را برای کسانی که علاقمند هستند درباره‌ی تاریخ جنگی و نظامی این منطقه اطلاعاتی کسب کنند در معرض نمایش می‌گذارد.

سوای این قلعه، کلیساهای جامع، نماهای رنگارنگ خانه‌ها، و میدان‌های عجیب و غریب زیادی وجود دارد اما برای دیدن چیزی غیرمنتظره‌تر به سمت جزیره‌ی آدا سیگانلیا یا «جزیره‌ی جیپسی» در جنوب بلگراد راهی شوید تا از تماشای تفرجگاه ساحلی منحصربه‌فرد آن لذت ببرید. در این مکان سواحلی را خواهید دید که در امتداد کرانه‌ی رودخانه‌ی ساوا قرار گرفته‌اند، و می‌توانید از شنا کردن، انجام ورزش‌های آبی مانند اسکی روی آب و منطقه‌ی بزرگ پارکی مخصوص کسانی که عاشق دیدن گیاهان بومی و حیات وحش هستند لذت ببرید.

۲. کوه فراسکا گورا و پارک ملی

کوه فروشگا گورا که در منطقه‌ی سیرمیا واقع شده است، در مرز بین این کشور با کرواسی است و با احترام فراوان از آن با عنوان «جواهر صربستان» یاد می‌شود. این منطقه‌ی کوهستانی شامل یک ناحیه‌ی حفاظت شده به نام پارک فروشگا گورا است، و پر از تاکستان‌هایی است که باب میل کسانی است که عاشق آب انگور هستند. پیاده روی، کوه نوردی، و پیک نیک رفتن جزو امور محبوب در این منطقه محسوب می‌شوند.

اما شاید بزرگترین جاذبه‌ی این محل صومعه‌های ارتودوکسی است که در اطراف و اکناف حومه‌ی آن پخش شده اند، و گفته می‌شود بعضی از آن‌ها قدمت‌شان به قرن ۱۲ام بر می‌گردد و به همین خاطر اکنون تحت حفاظت و نظارت هستند. منظره‌ی این منطقه بسیار تماشایی است و بسیاری از بازدید کنندگان به این محل می‌آیند تا از مناظر حیرت انگیز و طیب خاطری که اجازه می‌دهد منطقه را با طمانینه بگردید لذت ببرند.

۳. سوکوبانجا

صربستان به خاطر شهرهای آب گرمش معروف است، و زمانی هیچ چیز بیشتر از سوکوبانجا در شرق این کشور امپراطورهای رومی را به آنجا جذب نمی‌کرد. بومیان و افراد سرشناس فوج فوج برای دیدن آب‌های داغ که گفته می‌شود خواص شفابخشی فوق‌العاده‌ای دارند به اینجا می‌آیند، و یک «حمام»‌ عمومی یا اتاق بخار در آن هست که قدمتش به قرن ۱۷ام بر می‌گردد.

علاوه بر چشمه‌های آب گرم، بازدیدکنندگان به سوکوبانجا سفر می‌کنند تا از هوای لطیفی که گفته می‌شود پر از یون‌های منفی و بدون آلودگی است لذت ببرند؛ امری که باعث شده است از عبارت «چشمه‌های آب گرم اقلیمی» برای توصیف این محل و درمانی که نفس کشیدن در این هوای تازه به ارمغان می‌آورد استفاده شود.

۴. وینکا

منطقه‌ی وینکا، که خارج از بلگراد واقع شده، یکی از مهمترین و تاریخی ترین جاهای دیدنی صربستان به شمار می‌رود چون «بلو بوردو» یا «تپه‌ی سفید» در آن واقع شده است. این منطقه به خاطر اکتشافات باستان شناسی که در وینکا صورت گرفت، کشف چیزهایی که بیشتر از سنگ و استخوان ساخته شده بودند من جمله مجسمه‌ها، مواد تزئینی، و ظروف برای آشامیدن، معروف شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند در این منطقه به گردش بپردازند و از بازدید موزه‌ای که این نمونه‌های به جا مانده از فرهنگ نئولیتیک را به نمایش می‌گذارند. گفته می‌شود قدمتشان به تقریبا ۵.۰۰۰ تا ۴.۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد لذت ببرند.

وینکا همچنین به خاطر وجود توقفگاهی برای کشتی‌های در حال گذر از رودخانه‌ی دانوب معروف است، و اسکله‌های محلی آن به خاطر رستوران‌های ماهی شهرت دارند که باب میل همسایگانی هستند که می‌خواهند طعم ماهی‌های تازه از آب گرفته شده را زیر دندان‌های خود احساس کنند.

۵. کوپائونیک

اگر ورزش‌های زمستانی را دوست دارید و به طور اتفاقی گذرتان در فصل زمستان ، از ماه دسامبر تا آوریل،  به صربستان افتاد پس حتما به منطقه‌ی کوهستانی کوپائونیک  بروید و خودتان را آماده‌ی دامنه نوردی کنید، چرا که این کار اصلا به سطح توانایی یا تجربه‌ی قبلی شما ربطی ندارد. بیست دستگاه بالابر اسکی در این منطقه وجود دارد،  و چندین نوع دامنه با شیب‌های مختلف که می‌توانید از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید، و همچنین فرصت اسکی کردن یا اسنوبورد سواری در تفرجگاه کوپائونیک اسکی وجود دارد.

اگر در زمانی به غیر از فصل اسکی به این منطقه سفر کردید، باز هم در کوپائونیک می‌توانید کارهای زیادی برای لذت بردن انجام بدهید، چون می‌توانید در کوه‌نوردی، پیاده روی، و تماشای پرندگان شرکت کنید. همچنین ساختمان‌های چوبی فراوانی در منطقه وجود دارد که شامل مقبره‌ها و کلیساهای چوبی می‌شوند و قابل توجه و مورد علاقه‌ی افرادی است که برای پیاده روی یا گشت زدن به آنجا می‌روند.

۶. لپنسکی ویر

یکی از مکان‌های معروف در مرکز شبه جزیره‌ی بالکان واقع شده است، لپنسکی ویر است که قدمت آن به حدود ۹.۰۰۰ تا ۶.۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد و نشان دهنده‌ی آثار باستانی مهمی است که مطمئنا دوستان باستان‌شناس ما از دیدنش لذت خواهند برد.

این مکان که جزو جاهای دیدنی صربستان است، شامل ساختمان‌ها و مجسمه‌های جابجا و حفاظت شده می‌شود که بسیاری از آن‌ها مضامین مربوط به ماهی را به تصویر می‌کشند، و همین طور مقبره‌ها و سنگ‌های رودخانه که گفته می‌شود نمایانگر خدایان باستان هستند. در این مکان همچنین مجسمه‌هایی به قدمت ۷.۰۰۰ قبل از میلاد وجود دارد که به شکل مردان و زنان ماقبل تاریخ در سبک‌های اکسپرسیونیستی هستند.

۷. شهر نیش

نیش، سومین شهر بزرگ صربستان، که در جنوب این کشور واقع شده است، به خاطر آنکه شهری دانشگاهی و همچنین زادگاه امپراطور روم کنستانتین است شهرت دارد. به همین خاطر، موجی از آرامش و سرزندگی در شهر جریان دارد، و شماری از جاذبه‌های تاریخی مهم در آن موجود است؛‌ که مجسمه‌ی کنستانتین کبیر یکی از آن‌ها است، که مفتخرانه در مرکز شهر خودنمایی می‌کند.

مکان تاریخی برجسته‌ی دیگر در نیش، قلعه‌ی نیش است که در قرن ۱۸ام ساخته شده است و در این مکان است که دو طرف شهر با هم تلاقی می‌کنند. ناحیه‌ای که در جلوی قلعه وجود دارد در بر گیرنده‌ی یک سری از کافه‌ها است که دانشجویان برای کمی استراحت و خوشگذرانی به آن پناه می‌برند.

رپورتاژ

۸. زلاتار

منطقه‌ی کوهستانی زلاتار، که بلندترین قله‌ی آن گولو بردو است، به مثابه‌ی رازی سر به مهر در صربستان نیست، چون بومیان فوج فوج به آنجا سرازیر می‌شوند تا از آنچه در این منطقه وجود دارد لذت ببرند. این ناحیه پر از چمنزارها، رودخانه‌ها، و جنگل‌ است و ارتفاع و هوای تازه‌اش آن را به عنوان محلی برای استفاده‌ی علاقمندان به آرامش و ارتباط با طبیعت و دور ماندن از شلوغی‌های شهری مطرح کرده است.

همچنین سه رودخانه‌ی مصنویی در اینجا وجود دارد که می‌توان در آن‌ها به قایقرانی و ماهیگیری پرداخت و همچنین کلیساها و صومعه‌های چوبی حیرت‌انگیزی در سرتاسر این ناحیه‌ی حومه‌ای پراکنده شده است.

۹. لسکواس

اگر فقط به خاطر یک چیز گذرتان به شهر لسکواس در جنوب صربستان  بیفتد، مطمئن باشید آن چیز «گوشت» است. این شهر هر ساله در ماه سپتامبر جمعیت‌های زیادی از بازدیدکنندگان را به فستیوالی جذب می‌کند که برای به نمایش گذاشتن و ارائه‌ی انواع گوشت کباب شده در طول یک دوره‌ی رقابتی پنج روزه برگزار می‌کند.

برای بهره‌مندی بیشتر از این فستیوال، از ورود خودروها به بخش‌ اصلی شهر ممانعت می‌شود، و دکه‌های خوراک و غذا بر پا شده‌اند تا فروشندگان بتوانند محصولاتشان را عرضه کنند، و همچنین رقابت‌ های آشپزی، رویدادهای موسیقیایی، و نمایش‌هایی نیز برگزار می‌شوند.

۱۰. اوپلناک

اوپلناک، در غرب صربستان، چشم‌اندازی کاملا متفاوت از این کشور به نمایش می‌گذارد، و به خاطر وجود کلیسای سنت جورج و موزه‌ی اوپلناک از اهمیت تاریخی و فرهنگی برخوردار است. به این کلیسا، کلیسای اوپلناک نیز می‌گویند که یک کلیسای ارتودوکس ساخته شده در دهه‌ی ۱۹۰۰ است که مکان استراحت نهایی پیتر شاه اول نیز بوده است،  و بخش موزه‌ خودش در بر گیرنده‌ی آثار به جا مانده از ۲۶ عضو خاندان سلطنطی کارادوردویچ است.

گفته می‌شود این کلیسا و موزه یکی از زیباترین ساختمان‌های موجود و جاهای دیدنی صربستان است، به خصوص به خاطر موزائيک‌های تزئینی و تاثیر گذار که تمام فضای داخل آن را پر کرده است.

۱۱. نووی ساد

نووی ساد، دومین شهر بزرگ صربستان، مرکز استان خودمختار وویوودینا است، و نقطه‌ای است که در چرخه‌ی گردشگری‌مان قطعا نباید از خیر بازدید آن بگذریم. این شهر احتمالا به خاطر چیز برجسته‌ای که دارد، یعنی قلعه‌ی پترووارادین،‌ بیشترین میزان شهرت را کسب کرده است؛ ساختمان حفاظت شده‌ای که از قرن ۱۷ام به جای مانده است و مشرف به شهر است.

همچنین فستیوال موسیقی EXIT  سالانه در ماه جولای در آن برگزار می‌شود، گفته می‌شود یکی از فستیوال‌های موسیقی تابستانی اصلی است که کل اروپا را به خود جلب می‌کند. نقاط دیدنی موجود در شهر نیز فراوان هستند مانند پل واردین که بر روی دانوب قرار گرفته است،  و شما می‌توانید از سفرهای آبی در شهر لذت ببرید.

بازدید منطقه‌ی استاری گراد این شهر، که بناهای یادبود جنگی، موزه‌ها، گالری‌های هنری، بارها، و کافه‌های مختلفی را در آن خواهند یافت، برای کسانی که فرهنگ و تاریخ را دوست دارند این مکان را به جایی بی‌نظیر برای پرسه زدن در خیابان‌ها و غوطه خوردن در جو آن تبدیل می‌کند.

۱۲. موکرا گورا

موکرا گورا دره‌ای گشن و انبوه با چشم‌اندازی خارق‌العاده است که روستایی با همین نام نیز در دل آن جای گرفته است و باور بر این است که شهرت آن به خاطر ریل قطاری است که از وسط آن می‌گذرد. این روستا در روزگاران گذشته بازسازی شده است تا شبیه به حالت اصلی و اولیه‌اش در بیاید. فعالیت‌هایی که حتما باید در این مکان انجام داد عبارتند از بازدید ایستگاه قطار معروف و قطار سواری از میان موکرا گورا، و تماشای تمام مناظر در طول مسیر. این مسیر شبیه عدد 8 است و در پایان دور زده و خیلی منظم و حساب شده دوباره به سمت موکرا گورا باز می‌گردد.

۱۳. دِروِنگارد

اگر علاوه بر تماشای جاهای دیدنی صربستان ، رویای انجام کاری کمی متفاوت را دارید پس جاذبه‌ی دیگری که در دره‌ی موکرا گورا واقع شده است را از دست ندهید، این جاذبه درونگارد یا «شهر تیمبر» است. این روستا در اصل به عنوان مکان فیلمبرداری توسط کارگردان محلی امیر کوستوریتسا برای فیلم «زندگی یک معجزه است» ساخته شد و از آن به بعد به حیات خود ادامه داد و اکنون یک موزه‌ی میراث قومی و بومی دایر در فضای آزاد است.

این منطقه که جزو زیباترین جاهای دیدنی صربستان محسوب میشود کاملا وقف کارهای هنری شده است، فستیوال‌های فیلم، کنسرت‌های موسیقی، کلاس‌های هنری، و کارگاه‌های مختلفی در طول سال برگزار می‌شود.

۱۴. سیروژینو

نزدیک به موکرا گورا روستای عجیب و غریب سیروژینو واقع شده است که این روستا نیز یک موزه‌ی فضای باز را به نمایش می‌گذارد که شامل سازه‌های چوبی مانند لبنیاتی سنتی صربستانی، یک مهمان پذیر، و یک نانوایی می‌شود. بومیان نیز آنجا حاضر هستند تا آثار دست ساز هنری منطقه‌ی خود را عرضه کنند، و گفته می‌شود سیروژینو مکانی بی‌نظیر برای ارائه‌ی نمونه‌های غذا و نوشیدنی است. چرا که اکثر خوراکی‌های آن از روی دستور پخت‌های چند قرن پیش که نسل به نسل منتقل شده اند و با عشق و علاقه تهیه می‌شوند.

۱۵. رودخانه‌ی درینا

اگر می‌خواهید فوران آدرنالین را در یک گشت و گذار در فضای آزاد تجربه کنید پس به غرب صربستان راهی شوید تا ثروت هنگفتی از مناظر اعجاب انگیز و گزینه‌های ورزشی بی‌نهایت آن را کشف کنید. در این میان، رودخانه‌ی درینا به عنوان منطقه‌ای بی‌نظیر برای کسانی که می‌خواهند قایقرانی در آب‌های خروشان را تجربه کنند شناخته می‌شود.

شما می‌توانید با تعدادی از شرکت‌های محلی آنجا قرارداد ببندید تا شما را از طریق راهنمایان خبره‌ و تعلیم دیده‌ای که نحوه‌ی قایقرانی بی‌خطر را به شما می‌آموزند و همچنین در تمام پیچ و خم‌های طول مسیر با شما همراه می‌شوند نهایتا سالم از میان موج‌های خشمگین بیرون بکشند.

جاهای دیدنی ارمنستان: ۱۵ کار مهم که باید در ارمنستان انجام دهید

منبع thecrazytourist
نوشته‌های مرتبط