۵ فایده اثبات شده ارگونومی در محیط کار

آیا ارگونومی در محیط کار ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟ این مقاله را بخوانید و با ویژگی‌های مثبت ارگونومی در محیط کار آشنا شوید. نتایج حاصل از ۲۵۰ مطالعه موردی صحت مطالب ذکر شده در این مقاله را تایید می‌کند.

آیا شما هم به دنبال آن هستید که غرامت کارگران و هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی شرکت خود را کاهش دهید؟

آیا سوددهی یکی از اهداف اصلی کسب و کار شرکت شما نیز رو به بهبود است؟ کیفیت محصولات شما چطور؟

اگر چنین چیزی برای شما مسئله است ( و ما نیز فرض می‌کنیم که چنین باشد)، پس ایجاد یا ارتقاء سوددهی مبتنی بر فرآیند ارگونومی محیط کار شرکت شما باید در ابتدای فهرست کارهای لازم الاجرای شما قرار گرفته باشد.

درحقیقت، شرکت‌های پیشرو و برجسته ارگونومی خود را کاملا با تمامی عملیات کاری خود تلفیق می‌کنند و به همین دلیل هنگامی که به فواید یک فرآیند ارگونومی موثر و بهینه نگاه می‌کنید، هرگز تعجب نخواهید کرد. وزارت کار و صنایع واشنگتن به بررسی ۲۵۰ مطالعه موردی ارگونومی پرداخت تا تاثیر ارگونومی بر اهداف کسب و کار از جمله صرفه جویی در هزینه ها، سوددهی و کیفیت محصولات را نشان دهد.

نتایج این مطالعات چه بود؟ ارگونومی کاملا ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

فواید فرآیند ارگونومی در محیط کار

در اینجا به بررسی ۵ فایده اثبات شده فرآیند قدرتمند ارگونومی در محیط کار می‌پردازیم:

۱. ارگونومی هزینه‌ها را کاهش می‌دهد

با کاهش سیستماتیک ریسک فاکتورهای ارگونومی می‌توانید از اختلالات اسکلتی عضلانی پرهزینه جلوگیری کنید. از میان هر ۳ دلار هزینه‌های غرامت کارگران ۱ دلار آن مربوط می‌شود به اختلالات اسکلتی عضلانی و این مترادف است با فرصتی برای پس انداز مبلغ قابل توجهی ازهزینه ها. همچنین به یاد داشته باشید که هزینه‌های غیرمستقیم می‌توانند تا سقف ۲۰ برابر هزینه‌های مستقیم یک سانحه نیز افزایش یابند.

۲. ارگونومی سوددهی را ارتقاء می‌بخشد

بهترین راهکارهای ارگونومی معمولا سوددهی را بهبود می‌بخشند. طراحی شغلی که موقعیت خوب، تلاش و تقلای کمتر، تحرک کمتر و نتایج و دستاوردهای بهتری را فراهم می‌کند، بهره‌وری و کارآمدی ایستگاه کاری را افزایش می‌دهد.

۳. ارگونومی کیفیت را بهبود می‌دهد

رپورتاژ

ارگونومی ضعیف موجب ایجاد احساس ناامیدی و خستگی در کارکنان می‌شود و به این ترتیب آنها وظایف کاری خود را به بهترین شکل انجام نمی‌دهند. هنگامی که فشارهای جسمی حاصل از انجام وظایف کاری روی کارگر بیش از اندازه باشد، آنها وظایف خود را آنگونه که آموزش‌های شغلی را دریافت کرده اند، انجام نمی‌دهند. به عنوان مثال، شاید یکی از کارکنان توان لازم برای محکم بستن پیچ را نداشته و پیچ را محکم نبسته است و به همین ترتیب مشکلی در کیفیت محصول به‌وجود خواهد آمد.

۴. ارگونومی تعهد کارکنان را ارتقاء می‌بخشد

کارمندان این موضوع را درک می‌کنند که شرکت تمام تلاش خود را برای تضمین سلامت و امنیت آنها به کار می‌بندد. هنگامی که کارمندی خستگی و ناراحتی را در طول روز کاری خود تجربه نمی‌کند، خرابی کار و غیبت از کار کاهش یافته و اخلاق و تعهد کاری کارمند افزایش می‌یابد.

۵. ارگونومی فرهنگ ایمنی بهتری را فراهم می‌کند

ارگونومی نشان دهنده تعهد شرکت شما در برابر مقوله امنیت و سلامت به عنوان یک ارزش اصلی در آن شرکت است. فرهنگ امنیت قوی تر در شرکت شما چیزی نیست مگر اثر جمعی چهار فایده قبلی ارگونومی. کارمندان سالم ارزشمندترین دارایی شما هستند. ایجاد فرهنگ امنیت و سلامت در شرکت و تقویت آن به عملکرد انسانی بهتری در سازمان شما منجر خواهد شد.

آیا هزینه کردن برای ایجاد ارگونومی در محیط کار اقدامی ارزشمند است؟

آیا ایجاد فرآیند ارگونومی ارزش هزینه کردن دارد؟ آشکار است که پاسخ مثبت است. نه تنها ارگونومی برای کسب و کار شما مفید است بلکه تاثیرات مثبت آن شامل حال کارکنان شما نیز می‌شود. لازم است که ما به عنوان متخصصان حوزه سلامت و امنیت قادر به نشان دادن ارزش ارگونومی باشیم.

مدیران کارآمد به هنگام تصمیم گیری برای ایجاد فرآیند ارگونومی سوال‌های زیر را پاسخ می‌دهند:

آیا این فرآیند درآمد ما را افزایش می‌دهد؟

آیا این فرآیند هزینه‌های ما را کاهش می‌دهد؟

آیا این فرآیند انتخابی درست و مناسب برای ما است؟

شما می‌توانید در زمان بررسی فرآیند ارگونومی در محل کار با اطمینان پاسخ مثبت در برابر این سوال‌ها داشته باشید.

فایده ارگونومی برای شما چیست؟

آیا می‌توانید برخی از فواید ارگونومی که در محیط کار خود مشاهده کرده‌اید را نام ببرید؟ آیا در سال جدید برنامه‌ای برای متمرکز شدن زمان، توجه و منابع خود بر ارگونومی طراحی کرده اید؟ فرآیند ارگونومی خود را چگونه طراحی می‌کنید؟

 

نوشته‌های مرتبط