۹ نشانه که وقت بیرون کردن آدم سمی از زندگیتان است

چه مادر همسرتان دائم گلایه می‌کند، رییس‌تان آدمی شکاک و عصبانی است، یا دوست‌تان آدمی بدبین و افسرده‌کننده است، گاهی کنارآمدن با آدم سمی اجتناب‌ناپذیر است. اما نحوه‌ی پاسخ‌تان به آنها به انتخاب خودتان است. اگر هوشیار نباشید، آدم های سمی می‌توانند روی تفکر، احساسات و رفتارتان تاثیر بگذارند. آنها می‌توانند استرس غیرضروری را وارد زندگی‌تان کنند و سبب آشفتگی‌تان شوند که این باعث ملالت‌تان خواهدشد. در ادامه ۹ نشانه آشکار آمده‌است که نشان می‌دهد وقت بیرون کردن آدم سمی از زندگیتان است.

۱. درباره‌ی آنها زیاد صحبت می‌کنید

غرغر کردن درباره‌ی رییس بی‌ادب‌تان به هم‌کاران‌تان، یا گلایه از خویشاوندی خودپسند به همسرتان وقت و انرژی‌تان را می‌گیرد. صحبت درباره‌ی آدم‌های سمی، هنگامی‌که اطراف‌تان نیستند به آنها سلطه‌ی بیش‌تری در زندگی‌تان می‌دهد.

۲. کنترل‌تان را از دست می‌دهید

چه با یک حیله‌گر ماهر سر و کار داشته‌باشید، چه فردی که در محل کار سخن‌چینی می‌کند، آدم سمی می‌تواند هیجاناتی قوی را در شما برانگیزد. اگر هوشیار نباشید، ناراحتی‌تان می‌تواند به آسانی تبدیل به خشم شود. وقتی یک فرد سمی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ممکن است احساس کنید هیجانات‌تان تحت کنترل‌تان نیستند.

۳. اعتماد به‌نفس‌تان پایین می‌آید

آدم‌های سمی اغلب بی‌ادب هستند، ناسزا می‌گویند، و بی‌نهایت تحقیر می‌کنند. گاهی ممکن است به فکرهایی مثل”پدرم باعث می‌شود حس بدی نسبت به خودم داشته‌باشم” وسوسه شوید. اما عزت نفس شما به خودتان بستگی دارد و هرگز نباید به شخص دیگری وابسته باشد.

۴. به خاطر رفتارتان آنها را سرزنش می‌کنید

اگر گرفتار حیله‌گری یک آدم سمی شوید، ممکن است وسوسه شوید که به خاطر انتخاب‌های‌تان او را سرزنش کنید. با این حال، سرزنش فردی دیگر برای آن‌چه در زندگی‌تان روی می‌دهد، نشانه‌ی بارز آن است که یک آدم سمی سلطه‌ی زیادی روی شما دارد. مسئولیت این‌که وقت‌تان را چگونه و با چه‌کسی می‌گذرانید شخصا به عهده بگیرید.

۵. از وقت گدراندن با آنها وحشت دارید

رپورتاژ

احساس وحشت می‌تواند وقت و انرژی زیادی را از شما بگیرد. وقتی قرار است با یک خویشاوند سمی به میهمانی بروید، یا با یک هم‌کار سمی جلسه داشته‌باشید، این‌که اجازه بدهید وحشت از آن رویداد، ساعت‌ها یا شاید روزهای منتهی به آن میهمانی یا جلسه را از بین ببرد، نشانه‌ی آن است که یک آدم سمی تمام ذهن‌تان را درگیر کرده‌است.

۶. خودتان را در حد آنها پایین می‌آورید

اگر با خودتان فکر می‌کنید “اگر نتوانم شکست‌اش بدهم، رویه‌ی او را در پیش می‌گیرم”، ممکن است رفتاری از شما سر بزند که با ارزش‌های‌تان هم‌خوانی ندارد. پایین آمدن در حد یک آدم سمی اغلب آخرین دستاویز است، اما برای مقابله با او، راهبرد موثری نیست. این نهایتا راهبرد فقط آشفتگی بیش‌تری در زندگی‌تان ایجاد می‌کند.

۷. حد و مرز‌های سالم تعیین نمی‌کنید

ترفندهای حیله‌گرانه و متخاصم یک فرد سمی می‌تواند تعیین حد و مرزهای سالم را دشوار کند. ممکن است با گستاخی یک هم‌کار غافلگیر شوید یا از حرف‌های زننده‌ی یک دوست زبان‌تان بند بیاید. بدون داشتن حد و مرزهای سالم، غیرممکن است که خودتان را از نظر هیجانی از چنگال‌شان حفظ کنید.

۸. به ساز و کار مقابله‌ای ناسالم دست می‌برید

شاید در آن لحظه آشامیدن یک نوشیدنی یا زیاده‌روی در خوردن یک خوراکی آرامش‌بخش باعث شود احساس بهتری داشته‌باشید. با این حال، در درازمدت راهبردهای مقابله‌ای ناسالم می‌تواند مشکلات بیش‌تر ایجاد کند. اگر برای کنار آمدن با آن استرس به روش‌های سریع متوسل می‌شوید، این احتمال وجود دارد که یک فرد سمی سال‌ها بر زندگی‌تان سلطه داشته‌باشد.

۹. روابط‌تان آسیب می‌بیند

اگر برای رهایی از تنش سر فرزندان‌تان فریاد بکشید، یا به خاطر این‌که بعد از سر و کله‌زدن با یک فرد سمی با روحیه‌ی بدی به خانه آمده‌اید، با همسرتان جر و بحث کنید، ممکن است صدماتی جدی به زندگی‌تان وارد کنید. اگر هوشیار نباشید، رفتار ناسالم یک فرد می‌تواند در روابط شما با دیگران نفوذ کند و باعث آسیب‌شان شود.

تاثیر فرد منفی را محدود کنید

اگر آدم‌های سمی دارند شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، شاید زمان ایجاد تغییر رسیده باشد. ممکن است این تغییر در بعضی از موارد به معنی آن باشد که نباید وقت‌تان را برای فکر کردن به آن فرد سمی تلف کنید. در موارد جدی‌تر، شاید به معنی آن باشد که که وقت بیرون کردن آدم سمی از زندگیتان است.

نوشته‌های مرتبط