از بین بردن شپش: ۶ راهکار ساده و قطعی از بین بردن شپش در لباس

هنگامی‌که موفق شدید شپش را از روی موهای‌تان ریشه‌کن کنید، مهم است که لباس و سایر اقلام پارچه‌ای را نیز پاکسازی کنید. تا اطمینان بیابید که شپش واقعا رخت بربسته و از خانواده‌ی شما رفته‌است. ساده‌ترین راه برای از بین بردن شپش در لباس‌ها این است که آن‌ها را با حرارت بالا بشویید. و سپس در ماشین خشک‌کن قرار دهید. اگر لباس‌های شما برای شسته شدن در ماشین مناسب نیستند، گزینه‌های دیگری وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

الف. شستن لباس‌ها برای از بین بردن شپش

۱. لباس‌ها را جمع کنید.

اگر شپش دارید، باید لباس‌ها را بشویید تا اطمینان حاصل شود که هم شما و هم خانه‌تان از شر آن‌ها خلاص می‌شوید. قبل از این‌که این کار را انجام دهید، باید مشخص کنید کدام لباس‌ها باید شسته شوند. تمام لباس‌هایی که در دو روز گذشته قبل از این‌که متوجه وجود شپش شوید و تحت درمان قرار بگیرید، پوشیده بودید یا استفاده کرده بودید، جمع‌آوری کنید.

– شما باید همه چیز را جمع کنید از جمله آیتم‌هایی مانند روسری و کلاه.

– هنگامی ‌که این کار را انجام می‌دهید، باید تمام حوله‌ها، ملافه‌ها و اسباب‌بازی‌های پارچه‌ای را که در دو روز گذشته استفاده کرده‌اید جمع‌آوری کنید.

۲. لباس‌ها را با ماشین لباس‌شویی بشویید.

پس از جمع‌آوری همه‌ی لباس‌ها، باید آن‌ها را در دمای بالا در دستگاه ماشین لباسشویی شستشو دهید. باید دما را دست کم روی ۵۴ درجه‌ی سانتیگراد تنظیم کنید. شستشو با ماشین در این دما، شپش را از بین می‌برد.

– اگر به دلایلی نمی‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید، می‌توانید لباس‌ها را در آب گرم بشویید. دمای این آب باید دست کم ۶۰ درجه‌ی سانتیگراد باشد.

– پس از شستن لباس‌ها، آن‌ها را در یک خشک‌کن که روی حرارت زیاد تنظیم کرده‌اید، خشک کنید.

۳. لباس‌ها را به خشک‌شویی ببرید.

اگر لباس‌هایی دارید که قابل شسته شدن در ماشین لباسشویی نیستند، باید روش‌های دیگری را برای از بین بردن شپش‌ها امتحان کنید. شما می‌توانید این اقلام را به خشک‌شویی ببرید تا در آن‌جا شسته شوند. این یک راه عالی برای تمیز کردن لباس‌ها است، بدون این‌که به آن‌ها آسیبی وارد کند، در عین حال که شپش‌ها را نیز به خوبی از بین می‌برد.

– این روش از بین بردن شپش می‌تواند برای لباس‌های پشمی مورد استفاده قرار گیرد که نمی‌خواهید در شستشو با آب داغ آسیب ببینند و چروک شوند یا لباس‌های ابریشمی‌ که برای شسته شدن در ماشین لباسشویی بیش از حد ظریف هستند.

– شما باید فردی را که در خشک‌شویی کار می‌کند مطلع کنید که بتوانند مراقبت‌های اضافی را انجام بدهد.

– ممکن است قادر به استفاده از یک کیت پاکسازی خانه باشید در صورتی که شامل شما قرار دادن لباس در خشک‌کن در حرارت بالا به مدت دست کم پانزده دقیقه باشد.

رپورتاژ

– زمانی که لباس‌ها به مدت دست کم ۵ تا ۶ دقیقه در دمای ۵۴ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار می‌گیرند، قطعا شپش‌ها از بین می‌روند.

مطالب مرتبط: از بین بردن بید و حشرات موذی: ۱۷ روش خلاصی از شر بید زدگی

ب) امتحان کردن جایگزین‌هایی برای چیزهایی که قابل شستشو نیستند

۱. از یک خشک‌کن در حرارت بالا استفاده کنید:

با استفاده از خشک‌کن پس از شستن لباس‌های‌تان خیال‌تان راحت خواهد بود که همه‌ی شپش‌ها کشته می‌شوند. اما اگر لباس‌های شما برای شسته شدن در ماشین مناسب نیستند، گذاشتن آن‌ها در خشک‌کن می‌تواند به تنهایی شپش را از بین ببرد. لباس را در یک خشک‌کن قرار دهید، آن را روی حرارت داغ تنظیم کنید، و اجازه بدهید لباس‌ها به مدت ۱۵ دقیقه در ماشین بمانند.

۲. آن‌ها را دو هفته در یک کیسه‌ی پلاستیکی قرار دهید:

روش دیگر برای از بین بردن شپش در لباس این است که آن‌ها را در یک کیسه‌ی پلاستیکی مهر و موم شده قرار دهید و اجازه بدهید به مدت دو هفته همان‌طور بمانند. آن‌ها را در جای مطمئنی نگهداری کنید و اطمینان حاصل کنید که قبل از برداشتن آن‌ها دو هفته‌ی کامل داخل پلاستیک بمانند.

این روش عملی‌ترین روش موجود نیست، اما می‌تواند مفید باشد اگر لباس‌های شما خیلی ظریف هستند یا نمی‌توانید آن‌ها را به صورت عادی بشویید.

– به عنوان مثال، این روش را می‌توان برای از بین بردن شپش در لباس‌های چرمی و جیر استفاده کرد.

– این روش همچنین می‌تواند برای دیگر پارچه‌های غیر قابل شستشو در ماشین لباسشویی مانند پشم و ابریشم استفاده شود.

۳. اطراف خانه را تمیز کنید:

شانس این‌که فرش یا یک تکه از وسایل یا مبلمان خانه آلوده به شپش شود، نسبتا پایین است، اما انجام برخی اقدامات دیگر برای از بین بردن شپش‌هایی که ممکن است از بدن و لباس شما فرار کرده، به کاهش شانس آلوده شدن کمک کند. کف خانه و مبلمان را جاروبرقی بکشید. تمرکز زیادی روی جایی که فرد آلوده به شپش در آن بوده، داشته باشید.

– ملحفه، حوله‌ها و سایر آیتم‌های پنبه‌ای و کتانی را که فرد آلوده به شپش با آن تماس داشته، بشویید.

– این مرحله برای شپش‌های بدن که معمولا در لباس زندگی می‌کنند، در مقایسه با شپش‌های سر مهم‌تر است.

تعبیر خواب شپش: ۱۴ تعبیر دیدن شپش در خواب

منبع wikihow
نوشته‌های مرتبط