درمان شپش سر: ۳۲ درمان خانگی سریع و موثر برای از بین بردن شپش سر

شپش سر انگل کوچکی است که در مو و پوست سر زندگی می‌کند و از خون تغذیه می‌کند، و یک مشکل شایع در میان کودکان است. شما ممکن است در اثر تماس داشتن با فرد آلوده از طریق بازی، در مدرسه و هنگام ورزش، با پوشیدن لباس کسی که به این انگل مبتلا است، استفاده از وسایل شخصی او مانند برس و شانه که آلوده هستند، و دراز کشیدن بر روی ملحفه‌ای که فرد آلوده قبلا روی آن دراز کشیده‌است، به شپش آلوده شوید. دو مورد از شایع‌ترین علایم آلودگی به شپش خارش سر و وجود برجستگی‌های قرمز در پوست سر است. در این نوشتار به ۳۲ درمان شپش سر برای از بین بردن شپش سر در خانه پرداخته می شود.

از آن‌جا که شپش‌ها به سرعت تکثیر می‌شوند، از بین بردن آنها در عرض چند روز دشوار است. البته می‌توانید با شانه کردن از شر آنها خلاص شوید، اما این یک فرآیند طولانی و خسته‌کننده است. چندین داروی خانگی وجود دارند که به طور موثرتری این مشکل را حل می‌کنند.

در این نوشتار  با ۳۲ برترین درمان خانگی برای از بین بردن شپش سر آشنا می شوید.

۱. سیر

عطر قوی سیر می‌تواند شپش سر را خفه کند، و در نهایت آنها را به قتل برساند.

۱- هشت تا ده حبه سیر را له کنید. خمیر حاصل از له کردن را با دو تا سه قاشق چایخوری آب آهک مخلوط کنید. ترکیب به‌دست آمده را به طور کامل روی پوست سر بمالید. اجازه بدهید به مدت یک ساعت و نیم بماند و سپس سرتان را به طور کامل با آب گرم شستشو دهید.

۲- روش دیگر این است که می‌توانید با ترکیب آب سیر تازه و کمی روغن پخت و پز، عصاره‌ی لیمو، چای سبز و کمی شامپو و نرم‌کننده خمیر سفتی تهیه کنید. موهای‌تان به طور کامل با خمیر بپوشانید و سرتان را با یک حوله یا کلاه دوش به مدت حدود یک و نیم ساعت پوشش بدهید. سپس موهای تان را با شامپوی همیشگی بشویید. این روش درمان شپش سر را به صورت هفتگی به مدت یک تا دو ماه تکرار کنید.

۲. روغن بچه

برای یکی دیگر از روش های درمان شپش سر به روغن بچه، مواد شوینده و کمی سرکه سفید نیاز دارید. اعتقاد بر این است که روغن بچه نیز شپش را خفه می‌کند.

– کمی روغن بچه روی موهای‌تان بریزید و موهای‌تان را به آرامی شانه کنید، به طوری که شپش‌ها از روی موهای‌تان کنده شوند و بریزند.
– سپس موهای‌تان را با آب گرم و مواد شوینده شستشو دهید.
– قبل از خواب، کمی سرکه سفید روی موهای‌تان بمالید و سرتان را با یک کلاه دوش یا حوله پوشش دهید. اجازه بدهید به مدت یک شب بماند.
– صبح که شد، موهای‌تان را با شامپوی همیشگی‌تان شستشو دهید و بعد کمی نرم‌کننده روی موهای‌تان استعمال کنید.
– این فرآیند را به مدت حداقل سه تا چهار روز برای به‌دست آوردن نتایج مثبت تکرار کنید.

۳. روغن زیتون

روغن زیتون شپش سر را به طور موثر خفه می‌کند و از بین می‌برد.

– قبل از رفتن به رختخواب، هر نوع روغن زیتون را که دوست دارید به میزان فراوان روی موهای‌تان بمالید. یک کلاه دوش یا حوله روی سرتان ببندید که روغن در تمام طول شب روی موهای‌تان بماند. صبح، موهای‌تان را شانه کنید تا شپش‌ها از روی موهای‌تان زدوده شوند و بعد آن را با یک شامپوی گیاهی حاوی روغن درخت چای بشویید.
– یکی دیگر از گزینه‌ها این است که یک دوم فنجان روغن زیتون را با یک و نیم فنجان نرم‌کننده ترکیب کنید و کمی صابون مایع به آن اضافه کنید. ترکیب به‌دست آمده را روی موهای خود بمالید و اجازه بدهید به مدت یک ساعت بماند. سپس، موهای‌تان را با آب شستشو دهید و نرم‌کننده استفاده کنید. موهای‌تان را به طور کامل شانه کنید تا شپش‌های مرده از روی موهای‌تان زدوده شود. این درمان را پس از گذشت یک هفته تکرار کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

۴. نمک

نمک را نیز می‌توانید برای از بین بردن شپش سر استفاده کنید.

۱. یک چهارم فنجان نمک و یک چهارم فنجان سرکه را به طور کامل مخلوط کنید.
۲. به آرامی محلول را روی موهای‌تان اسپری کنید به طوری که کمی مرطوب شوند. موهای‌تان را با یک کلاه دوش بپوشانید و اجازه بدهید به مدت حدود دو ساعت بماند.
۳. موهای‌تان را شستشو دهید و سپس نرم‌کننده استفاده کنید.

این روش درمان شپش سر را هر سه روز یک بار تکرار کنید تا به نتایج مثبتی برسید.

۵. وازلین

وازلین نیز می‌تواند شپش سر را از بین ببرد.

– قبل از رفتن به رختخواب یک لایه‌ی ضخیم از وازلین را روی پوست سرتان بمالید.
– سر خود را با یک کلاه دوش یا حوله محکم پوشش دهید. اجازه بدهید به مدت یک شب بماند.
– صبح، از روغن بچه برای زدودن وازلین از روی سرتان استفاده کنید.
– موهای خود را به طور کامل شانه کنید تا شپش‌ها کاملا زدوده شوند.
– این روش درمان شپش سر را به مدت چند شب پشت سر هم تکرار کنید.

۶ روغن نارگیل

ماهیت روان‌کننده‌ی روغن نارگیل مانع از این می‌شود که شپش سر به صورت آزادانه در اطراف حرکت کند، و در نتیجه از تکثیر آن جلوگیری می‌کند.

۱. ابتدا، مو را به طور کامل با سرکه سیب آبکشی کنید و اجازه بدهید خشک شود.
۲. سپس به طور کامل مو و پوست سر را به روغن نارگیل آغشته کنید. سرتان را با یک کلاه دوش یا حوله بپوشانید و اجازه بدهید به مدت شش تا هشت ساعت یا یک شب تا صبح بماند.
۳. هنگام صبح، موهای‌تان را شانه کنید و سپس مثل همیشه شامپو بزنید.

این درمان شپش سر را هر روز به مدت یک هفته برای ریشه کن کردن شپش تکرار کنید. برای این‌که این درمان موثرتر واقع شود، قبل از استعمال آن چند قطره روغن معطر رازیانه به روغن نارگیل اضافه کنید.

۷. سرکه سفید

یکی دیگر از روش‌های ایمن و ارزان برای از بین بردن شپش سر سرکه انگور سفید است. سرکه سفید دارای اسید استیک است، که می‌تواند شپش را از بین ببرد.

۱. سرکه سفید را با مقدار مساوی از آب رقیق کنید.
۲. مو و پوست سرتان را به محلول به‌دست آمده آغشته کنید و سپس یک حوله را به مدت حدود یک یا دو ساعت دور موی‌تان بپیچید.
۳. سپس یک شانه را در سرکه سفید فرو کنید و موهای‌تان را هر بار با تمرکز بر یک بخش کوچک از مو‌های‌تان شانه کنید.

شما همچنین می‌توانید موهای خود را با سرکه سفید قبل و بعد از شامپو زدن بشویید.

۸. روغن کنجد

روغن دانه‌ی کنجد سرشار از خواص ضد باکتری و ضد قارچ است. این روغن همچین یک حشره‌کش طبیعی است، بنابراین می‌تواند برای حل مشکل شپش سر مفید باشد.

۱. یک چهارم فنجان روغن دانه‌ی کنجد، یک هشتم فنجان روغن چریش، یک قاشق چایخوری روغن درخت چای، نصف قاشق چایخوری اکالیپتوس و روغن معطر رزماری و در حدود ۱۰ قطره روغن معطر اسطوخودوس را با هم ترکیب کنید.
۲. موهای‌تان را با سرکه سیب آبکشی کنید و اجازه بدهید تا خشک شوند.
۳. روغن به‌دست آمده را روی مو و پوست سرتان بمالید، و با یک کلاه دوش یا حوله آنها را پوشش دهید و اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند.
۴. صبح، موهای‌تان را برای زدودن شپش‌های مرده خوب و کامل شانه کنید. سپس مثل همیشه شامپو بزنید.

این روش درمان شپش سر را هر روز و به مدت یک یا دو هفته تکرار کنید.

۹. سس مایونز

سس مایونز حاوی مقدار زیادی روغن است؛ روغنی که دارای خواص ویسکوزیته (گرانروی) است که شپش‌های زنده را خفه می‌کند.

۱. سس مایونز پرچرب را به میزان فراوان روی پوست سرتان بمالید.
۲. موها را با یک کلاه دوش یا حوله بپوشانید و اجازه بدهید در حدود هشت ساعت یا یک شب تا صبح بماند.
۳. صبح، موهای‌تان را شامپو کنید و پس از آن آنها را خوب شانه بزنید تا تمام شپش‌های باقی‌مانده از روی‌شان زدوده شوند.

این روش درمان شپش سر را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید.

۱۰. شانه کردن و کندن دانه دانه‌ی شپش‌ها

شانه کردن اصل طلایی برای از بین بردن شپش سر است! چرا که شما باید این کار را تقریبا همراه با تمام روش های دیگر درمان شپش سر انجام دهید. شما باید مو را بخش به بخش با یک شانه‌ی مخصوص (شما می‌توانید این شانه را از داروخانه خریداری کنید) به منظور برداشتن شپش سر و رشک شانه بزنید.

چند سال پیش آلبانو کروشی ساعت‌ها زمان صرف کرد و تمام شپش سر را با دست از روی سر بچه‌هایش برداشت. این روزها اسلحه‌ی او یک شانه‌ی فلزی با دندانه‌های نزدیک به هم است. او می‌گوید: “استفاده از شانه روشی بسیار سریع‌تر و پاکیزه‌تر است.” او پس از شانه کردن موی سر فرزندان‌اش، از نور چراغ قوه برای پیدا کردن و برداشتن باقی شپش‌ها استفاده می‌کند.

او می‌گوید: “مهم نیست که کدام محصول را برای کشتن شپش سر استفاده می‌کنید، به هر روی شانه کردن موها یک نکته‌ی کلیدی است.” او تاکید کرد که شما نمی‌توانید از شپش سر خلاص شوید مگر این که تمام تخم‌های آن را بردارید.

۱۱. استفاده از سشوار

در یک مطالعه ثابت شده‌است که جریان هوای گرم در کشتن تخم شپش‌ها بسیار موثر است، اما در ریشه‌کن کردن شپش‌های زنده تاثیر چندانی ندارد. در این مطالعه سشوارهای کلاهک‌دار تقریبا ۸۹٪ از تخم شپش‌ها را کشت اما فقط ۱۰٪ از شپش‌های زنده را کشت، در حالی که سشوارهای جدید با جریان هوای مستقیم و داغ تقریبا ۹۸٪ از تخم‌ها و ۵۵٪ شپش‌ها را از بین برد. از این رو از سشوار بر روی موی تازه شسته شده استفاده کنید تا شانس خود را برای ریشه‌کن کردن این حشرات ریز افزایش دهید.

اما پس از استفاده از یک داروی شیمیایی برای نابود کردن شپش‌ها، هرگز از سشوار استفاده نکنید. برخی از این محصولات ممکن است حاوی مواد قابل اشتعال باشند.

۱۲. روغن درخت چای

روغن معطر درخت چای یک حشره‌کش طبیعی است، و به همین دلیل می‌تواند یک درمان موثر برای شپش سر باشد.

۱. یک قاشق چایخوری روغن درخت چای، یک اونس شامپوی نرمال و سه قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل را با هم مخلوط کنید.
۲. ترکیب حاصل را به آرامی در سراسر مو بمالید و سرتان را با یک کلاه دوش یا حوله پوشش دهید. اجازه بدهید ترکیب به مدت نیم ساعت روی سرتان بماند و بعد به طور کامل با آب گرم شستشو دهید.

– در نهایت، موهای‌تان را در حالی که هنوز مرطوب هستند شانه کنید تا شپش‌های مرده از روی موهای‌تان زدوده شوند.

توجه: روغن درخت چای را مستقیما روی پوست سر استعمال نکنید.

۱۳. لوسیون بنزیل الکل ۵٪

این لوسیون تجویزی (با نام تجاری Ulesfia) در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شده‌است. این محصول با حمله به دستگاه تنفسی شپش، باعث بروز اختناق در شپش‌ها می‌شود (شپش‌ها را نمی‌کشد).

حداقل دو دوره‌ی درمانی مورد نیاز است. در دو آزمایش بالینی، ۷۵٪ و ۷۶.۲٪ از شرکت‌کنندگان، ۱۴ روز پس از دوره‌ی دوم درمان، دیگر شپش نداشتند. اوسفیا را می‌توان برای بیماران ۶ ماهه و بالاتر تجویز کرد. این محصول می‌تواند باعث تحریک چشم و پوست شود.

موهای خشک و پوست سر را به این لوسیون آغشته کنید، ۱۰ دقیقه صبر کنید و موهای‌تان را در سینک آبکشی کنید. پس از آن می‌توانید موها را شامپو کنید، و با استفاده از شانه می‌توانید تخم شپش و شپش‌های مرده را از روی تارهای مو جدا کنید.

۱۴. روش ” سلفون”

این تکنیک با وجود نامی که دارد، شامل هیچ نوع پوشش پلاستیکی نمی‌شود. آن‌چه که در این تکنیک دخیل است استفاده از یک محصول غیر سمی روی مو‌های خشک (تمیز کننده‌ی ملایم پوست با نام تجاری Cetaphil)، شانه کردن موها و بعد سشوار کردن آنها است. این روش درمان شپش سر را ۳ بار در فواصل یک هفته‌ای تکرار کنید.

یک مطالعه که در سال ۲۰۰۴ در ژورنال پیاتریکس (Pediatrics) منتشر شد پروتوکول کشتار شپش را توصیف کرد و برخی از پزشکان آن را توصیه می‌کنند.

در دو آزمایشی که انجام شد، به طور متوسط ۹۶٪ بیماران در پایان دوره، درمان شدند و ۹۴٪ از آنها در طی یک دوره‌ی نظارت ۶ ماهه بدون شپش بودند. برای انجام این روش درمانی مطابق با دستورالعمل زیر پیش بروید:

هر برنامه‌ی درمان شپش سر با این روش  دارای سه مرحله است:

– لوسیون مرطوب را در سراسر پوست سر بمالید.
– با شانه کردن لوسیون اضافی را از موهای‌تان بردارید.
– برای خشک کردن موهای فرزندتان از سشوار استفاده کنید. این امر سبب می‌شود که لوسیون روی پوست سر خشک شود و هر گونه شپش را در لایه‌ی روی پوست سر که ماننده سلفون شده پوشش می‌دهد. لوسیون خشک باید روی مو و پوست سر به مدت دست کم ۸ ساعت باقی بماند. معمولا والدین اجازه می‌دهند که لوسیون تا دفعه‌ی بعدی که کودک روز بعد حمام می‌کند، بماند.

رپورتاژ

۱۵. مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی شپش را نمی‌کشد. اما به حذف موادی که مادرها برای خفه کردن شپش سر استفاده می‌کنند از جمله روغن سالاد، سس مایونز، ژل مو، و یا وازلین کمک می‌کند.

گفته می‌شود که مایع ظرفشویی می‌تواند چسبندگی و چربی باقی مانده از سایر روش‌های درمان شپش سر را خوب پاک می‌کند. برخی از مایعات ظرفشویی به تجزیه‌ی مواد چسبناکی که سبب شده تخم شپش به موها بچسبد کمک می‌کند.

۱۶. غوطه‌ور کردن موها در آب

شما می‌توانید با غوطه‌ور کردن مو در آب داخل وان، شپش‌ها را غرق کنید، . اما این احتمال وجود دارد که این روش تاثیر چندانی نداشته باشد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهند که شپش‌ها می‌توانند به مدت چندین ساعت کاملا در آب باشند و زنده بمانند. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده گزارش کرده‌اند که حتی آب حاوی کلر داخل استخر نمی‌تواند شپش‌ها را بکشد.

۱۷. ژل حالت‌دهنده‌ی مو

تحقیقات زیادی وجود ندارد که نشان می‌دهد که استفاده از ژل حالت‌دهنده مثل وازلین شپش را از بین می‌برد، اگر چه مانند روغن زیتون، بسیاری از مادران روی تاثیر آن اطمینان دارند. احتمالا چسبناک بودن آن شپش‌ها را با مسدود کردن سوراخ‌های تنفسی‌شان خفه می‌کند.

یک مطالعه نشان داد که ژل مو بهتر از سایر داروهای خانگی شپش را از بین می‌برد. با این حال، انجمن ملی شپش هشدار می‌دهد که ژل مو ممکن است تاثیری روی شپش‌ها نگذارد و در عین حال پاک کردنش از روی موها نیز کار دشواری است. (شستن ژل حالت‌دهنده‌ی مو را راحت‌تر است.)

به هر حال در صورتی که می‌خواهید این روش را انجام بدهید مطابق با دستورالعمل زیر پیش بروید:

مو و پوست سر را به ژل حالت‌دهنده مو آغشته کنید، با یک کلاه دوش یک شب تا صبح سر را پوشش دهید و صبح روز بعد بشویید. با استفاده از شانه شپش‌ها را از روی موهای‌تان جدا کنید. یک هفته بعد این روش درمانی را تکرار کنید.

۱۸. رسیدگی به خانه

سال‌ها پیش، زمانی که بچه‌های آلبانو کروشی شپش داشتند، او فکر کرد که خانه‌اش هم آلوده شده و شروع به تمیز کردن خانه کرد تا جایی که حتی پرد‌ه‌ها را هم باز کرد. “تا جایی که من متوجه شدم، این مشکل ارتباطی با محیط ندارد و بهتر است تمرکزمان روی تمیز کردن سر باشد.” دلیل این موضوع این است که شپش سر تنها می‌تواند یک یا دو روز دور از پوست سر زندگی کند و در واقع این حشره نمی‌تواند بپرد یا پرواز کند. علاوه بر این، تخم آنها به تارهای مو می‌چسبد. بنابراین نیازی نیز که کل خانه را پاکسازی کنید.

برای جلوگیری از آلودگی مجدد، مواردی را شستشو دهید که با سر اعضای خانواده که شپش دارند در تماس نزدیک است. ملحفه، کلاه، روسری و حوله را با آب گرم بشویید و در محیط گرم خشک کنید. شانه‌ها و برس‌ها را در آب بسیار گرم و در ترکیب با مایع شستشو خیس کنید. همه‌ی طبقات خانه، بالش، مبلمان و صندلی‌های ماشین را جارو بکشید. اقلام غیر قابل شستشو را (برای مثال عروسک‌های مورد علاقه‌ی کودک) در یک کیسه‌ی مهر و موم شده به مدت دو هفته بگذارید.

۱۹. پیشگیری

شپش‌ها به همان اندازه که حمله به یک سر کثیف را دوست دارند، حمله به موهایی به شدت تمیز را هم دوست دارند، بنابراین شستشوی مکرر هیچ تضمینی برای جلوگیری از آلوده شدن نیست.

بهترین توصیه برای جلوگیری از گرفتن شپش، ممانعت از تماس سر به سر است. بنابراین خزیدن آنها را از یک سر به سر دیگر آسان نکنید. موهای بلند را سفت دم اسبی ببندید یا ببافید.

نکات دیگر: شانه‌ها، برس‌ها، گیره‌ها، کلاه‌ها، روسری و بالش را به طور مشترک استفاده نکنید. آلبانو کروشی پیشنهاد می‌کند که دو قطره روغن معطر مانند روغن درخت چای را به محصولات مراقبت از خودتان اضافه کنید تا شپش سر را از بین ببرید.

۲۰. لوزباستر

این دستگاه مانند یک جارو برقی است که یک دهانه‌ی برس‌مانند دارد. لوزرباستر هوای گرم را به سمت ریشه‌ی مو‌ها و پوست سر با شدت اعمال می‌کند تا شپش‌ها و تخم‌های آنها خشک شوند. در پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت، لوزباستر، ۹۸ درصد از تخم شپش‌ها و ۸۰ درصد از شپش‌های زنده را کشت.

درمان شپش سر با استفاده از لوزباستر فقط از طریق اپراتورهای دارای گواهی‌نامه در دسترس است. استفاده از این دستگاه نسبتا بدون خطر و سریع است. درمان معمول تنها ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

۲۱. پیرترین

پیرِترین، ماده‌ی فعال موجود در Rid و محصولات مشابهی که بدون نسخه به فروش می‌رسند، از گل‌های داودی که دارای ترکیب طبیعی حشره‌کش به نام پیرترین است، گرفته می‌شود. پیرِترین به سیستم‌های عصبی شپش‌های زنده حمله می‌کند اما همیشه تاثیرگذار نیست زیرا برخی از شپش‌ها نسبت به آن مقاوم هستند.

این محصول را روی موهای خشک استعمال کنید، ۱۰ دقیقه صبر کنید، آب را اضافه کنید تا کف کند و در نهایت شستشو دهید. برای برداشتن شپش‌ها باید موها را شانه بزنید. استعمال دوباره‌ی این محصول ۷ تا ۱۰ روز بعد برای کشتن هر شپش زنده‌ی باقی‌مانده‌ای توصیه می‌شود. حواس‌تان به واکنش‌های آلرژیک احتمالی باشد.

۲۲. لوسیون پرمترین ۱٪

پرمترین، ماده‌ی فعال موجود در محصولات بدون نسخه مانند نیکس، یک نسخه‌ی مصنوعی پیرترین است. پرمترین به همان شیوه‌ی پیرترین به شپش‌های زنده حمله می‌کنند، هرچند گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که شپش‌ها به این دارو مقاوم هستند. بروز واکنش‌های آلرژیک در اثر استفاده از این محصول ممکن است.

روی موهای مرطوب و شامپو شده (از نرم‌کننده نباید استفاده کنید)، به میزان فراوانی لوسیون بزنید. اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند، سپس موها را آبکشی کنید و با استفاده از شانه شپش‌ها را از روی تارهای مو بردارید. اگر ۷ روز یا بیش‌تر پس از درمان اولیه هنوز شپشی زنده مانده بود، می‌توانید این روش درمان شپش سر را تکرار کنید.

۲۳. اسپینوساد

این لوسیون تجویزی (نام تجاری ناتروبا) حاوی اسپینوساد است، نوعی حشره‌کش طبیعی که از باکتری‌های موجود در خاک گرفته شده‌است. این محصول در ژانویه‌ی ۲۰۱۱ برای بیماران ۴ ساله و بالاتر تأیید شد. در دو آزمایش بالینی، ۸۴.۶٪ و ۸۶.۷٪ بیماران ۱۴ روز پس از درمان بدون شپش بودند، در مقابل ۹.۴۴٪ و ۹.۴۲٪ از افراد بدون شپش که با استفاده پرمترین درمان شده بودند.

مایع را روی موهای خشک از ریشه‌ها تا انتهای آنها پخش کنید. اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه بماند، سپس موها را با آب شستشو دهید و با استفاده از شانه شپش‌ها را از روی موها جدا کنید. عوارض جانبی شایع که در اثر استفاده از این محصول رخ می‌دهند عبارتند از تحریک چشم و پوست.

۲۴. ایفرمکتین

در ماه فوریه‌ی ۲۰۱۲، لوسیون ایفرمکتین ۰.۵٪ (نام تجاری Sklice) از باکتری‌های موجود در خاک گرفته می‌شود. این محصول شپش را فلج می‌کند و شپش‌ها و تخم‌شان را می‌کشد و می‌تواند برای بچه‌های بالاتر از ۶ ماهه مورد استفاده قرار گیرد. در آزمایشات بالینی، تقریبا سه چهارم بیماران بعد از یک بار استفاده از این محصول (بدون شانه کردن) دو هفته بعد از درمان شپشی نداشتند. کم‌تر از ۱٪ سوژه‌ها عوارض جانبی مانند تحریک چشم و پوست را تجربه کردند.

لوسیون را روی مو و پوست خشک سر بمالید. پس از ۱۰ دقیقه شستشو دهید.

۲۵. لوسیون مالاتیون ۰.۵٪

این حشره‌کش (نام تجاری اووید) شپش‌ها زنده و مقداری از تخم آنها را می‌کشد. اما این محصول قابل اشتعال است و می‌تواند باعث سوختگی‌های خفیف و درجه‌ی دو شود. طبق گزارش CDC، این محصول برای کودکان زیر ۶ سال مناسب نیست.

باید این محصول را روی موهای خشک استعمال کنید، اجازه بدهید به مدت ۸ تا ۱۲ ساعت بماند و در معرض هوا خشک شود. هرگز از سشوار استفاده نکنید و موها یا لوسیون را در معرض منابع گرمایی قرار ندهید. قبل از شانه زدن موها، آنها را در یک سینک شامپو و آبکشی کنید و برای شستشوی آن زیر دوش نروید. بعد از هفت تا نه روز، اگر برخی از شپش‌ها زنده باقی ماندند، دوباره این روش درمان شپش سر را تکرار کنید.

۲۶. شامپو لیندن ۱٪

این ماده که به عصب حمله می‌کند، شپش‌ها و تخم آنها را می‌کشد. اما مشکوک به سرطان‌زا بودن در انسان است. استفاده‌ی بیش از حد یا سوء استفاده از شامپو لیندان (با نام تجاری Kwell و Thionex) می‌تواند سبب بروز عوارض جانبی جدی، از جمله تشنج و مرگ شود. بنا به گزارش سازمان غذا و دارو، این محصول حتی زمانی که مطابق با دستور دقیق استفاده می‌شود، در برخی از افراد ممکن است تشنج ایجاد کند.

این محصول دیگر توسط آکادمی پزشکی اطفال امریکا برای کشتن شپش سر توصیه نمی‌شود و مصرف آن برای کودکان، سالمندان یا هر کسی که کم‌تر از ۴۹ کیلوگرم وزن دارد توصیه نمی‌شود. این محصول فقط برای کسانی است که نتوانسته‌اند شپش سر را از بین ببرند یا نمی‌توانند سایر روش‌های درمانی را تحمل کنند. فقط در هنگام استفاده از این محصول حتما مطابق با نظر پزشک پیش بروید.

۲۷. مخلوط کردن روغن چریش با شامپو

برگ‌های چریش و روغن درست شده از آن می‌تواند کمک اعجاب انگیزی به برطرف کردن شپش سر بکند. روغن چریش را می‌توانید در شامپوی خود بریزید. موهای کودک‌تان را چند بار در هفته به مدت یک ماه با این مخلوط بشویید.

این گیاه حاوی ترکیبی طبیعی است که از نفس کشیدن شپش‌ها جلوگیری می‌کند و نتیجتا باعث کشته شدن آن‌ها می‌شود.

۲۸. خاک دیاتومه

نوعی خاک است که از بقایای فسیلی جلبک‌های تک سلولی پوسته‌سخت دیاتوم بوجود آمده است. از این خاک در تصفیه، ساخت حشره‌کش‌ها، جذب مایع، پوشش‌های پلاستیک و لاستیک، کاتالیزور، و عایق حرارتی استفاده می‌شود. به عنوان وسیله‌ای غیر سمی می‌تواند از آن برای از بین بردن شپش سر استفاده کرد.

یک حوله یا ملحفه دور گردن و روی شانه‌ها بپیچید. با دقت خاک دیاتومه نرم را روی پوست سر بریزید. مواظب باشید که گرد و خاک آن به زیر حوله نفوذ نکند. خاک دیاتومه را به آرامی روی سر کودک ماساژ بدهید.

یک روسری کهنه یا یک تکه پارچه را دور سر او بپیچید و بگذارید یک شب بماند. موها را صبح روز بعد بشویید و بعد با دقت شانه کنید. این فرایند را هر ۷ روز هفته و به مدت ۳ هفته تکرار کنید.

۲۹. اسپری شپش کش سالین

شپش سر و تخم‌های آن را به سرعت از بین خواهد برد. باید این محلول را پیش از خواب روی مو و سر کودک‌تان اسپری کنید. صبح روز بعد مثل همیشه موهای او را بشویید.

اسپری‌های شپش کش سالین‌دار راهی خانگی برای مقابله با هجوم شپش‌ها است. این اسپری‌های سالین دار را می‌توانید از داروخانه‌ی محل تحت نام برندهای مختلف خریداری و از آن‌ها استفاده کنید.

۳۰. استفاده‌ی روزانه از آب پرتقال

باید از یک آب پرتقال ۱۰۰٪ طبیعی استفاده کنید. آن را روی پوست سر بریزید تا به عمق آن نفوذ کند. یک کلاه حمام روی سر کودک‌تان بکشید و بگذارید به مدت ۴۰ دقیقه بماند.

بعد لازم است که موهای او را با استفاده از یک شانه‌ی الکتریکی ضد شپش شانه کنید تا شپش‌ها و حشرات مرده را از آن بزداید. پوست و موی سر کودک را با آب گرم بشویید و بعد به طور کامل شامپو کنید و از نرم کننده نیز استفاده کنید. نهایتا، برای آخرین بار موهای او را شانه بزنید.

۳۱. خفه سازی شپش‌ ها

در یکی از مطالعات انجام شده دریافتند که پوشاند مو/پوست سر با مخلوطی از روغن‌ معدنی و سایر مواد شیمیایی تا ۹۷.۶٪ درصد در خفه کردن و از بین بردن شپش‌ها موثر است. من به شخصه، از روغن معدنی، پلی‌سوربات ۸۰ و … استفاده نمی‌کنم، اما قطعا روغن‌هایی مانند زیتون و نارگیل را امتحان خواهم کرد. بسیاری از والدین در رابطه با استفاده از این روش دستاوردها و موفقیت‌های چشمگیری را گزارش کرده‌اند. اما، به خاطر آنکه شپش‌ها می‌توانند تا ۸ ساعت نفس خود را حبس کنند، باید یک کلاه حمام روی سرتان بگذارید و بگذارید روغن یک شب روی آن بماند. و چون ساس‌ها ممکن است از خفگی نمرده باشند، باید این پروسه را دوباره تکرار کنید یا با شانه کردن شپش‌ها را خارج کنید.

۳۲. استفاده از آفت کش‌ها

همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، حدود ۹۹٪ از شپش‌های موجود در آمریکا به یکی یا چند آفت کش مقاوم هستند. به همین دلیل – و چون احتمال سمی بودنشان هست – من خودم از اکثر آفت کش‌هایی که در مغازه‌ها فروخته می‌شود یا درمان‌های تجویزی استفاده نمی‌کنم. اما، در یکی از مطالعات انجام شده اشاره کردم که روش خفه سازی را امتحان کرده‌ام و همچنین دریافته‌ام که آفت‌کش‌های گیاهی – که با نام روغن‌های معطر نیز شناخته می‌شوند – به نظر در کشتن شپش‌ها بسیار موثر هستند.

سخن پایانی

فراموش نکنید که اگر می‌خواهید از این روش‌های درمانی جهت خلاص شدن از شر شپش سر به طور کامل، استفاده کنید، باید صبور و سخت‌کوش باشید.

برای اطلاع از دیگر روش های درمان خانگی برای انواع بیماری ها و ناراحتی ها اینجا کلیک کنید.

منبع top10homeremedies  health  mommypotamus
نوشته‌های مرتبط