متاورس، انقلاب تکنولوژی عصر جدید

اولین سوالی که ممکن است برایتان به وجود آمده باشد این است که متاورس چیست؟ این سوالی است که امروزه با اخباری که از آن منتشر می‌شود، ذهن بسیاری از مردم را درگیر کرده است.

در واقع متاورس یک محیط مجازی آنلاین است؛ این دنیای موازی مجازی، طیف وسیعی از عملکردهای مختلف را در خود جای داده است. دنیای مجازی متاورس را از طریق هدست واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده و کنسول‌های بازی قابل مشاهده است. اما ایده متاورس از کجا آمده است و چرا انسان به فکر ساخت دنیای موازی مجازی است؟

ایده متاورس

در سال 1992 نیل استیونسن اولین کسی بود که ایده متاورس را در رمان Snow Crash مطرح کرد. این رمان متاورس را به یک فضای مجازی و اینترنتی شبیه کرده است. اما برای پاسخ به این سوال که متاورس چیست؟ می‌توان از تعریف فیسبوک کمک گرفت:

متاورس دنیایی است که در آن می‌توانید با افراد دیگر که نمونه‌های مجازی آن‌ها در این دنیا وجود دارد، تعامل داشته باشید و زندگی کنید.

متاورس چیست؟

دنیای متاورس ترکیبی از فناوری‌های واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و اینترنت است. بسیاری تصور می‌کنند که متاورس شبیه به داستان‌های علمی و تخیلی است؛ واقعیت این است که هیچ شخصی به طور دقیق نمی‌داند دنیای متاورس به چه شکل خواهد بود. اما بسیاری از ویژگی‌های اصلی مشخص شده که نشان می‌دهد متاورس دنیایی فیزیکی و مجازی را در برمی‌گیرد و بر یک اقتصاد کاملا کارآمد متمرکز است.

این فناوری این اجازه را به کاربران می‌دهد که با سهولت نسبی در مکان‌های مختلف آن حرکت کنند و همچنین از کالاهای خریداری شده و آواتارهای خود نگهداری کنند.

در دنیای متاورس کاربران قادر خواهند بود با هزاران نفر دیگر، به صورت همزمان از مکانی به مکان دیگر بروند؛ همچنین در ادامه می‌توانیم برای درک بهتر به بازی‌هایی مانند سیمز و سکند لایف اشاره کنیم. در این بازی‌ها شما یک شخصیت مجازی را می‌سازید و کارهای آن را کنترل می‌کنید.

تفاوت متاورس و بازی‌های واقعیت مجازی

حال تفاوت این بازی‌ها با دنیای متاورس این است که شما یک شخصیت مجازی را نمی‌سازید بلکه خودتان به این دنیا ورود می‌کنید و یک آواتار از شما وارد این دنیا می‌شود.

رپورتاژ

هرکاری که در دنیای متاورس انجام دهید دیگر یک کاراکتر کد نویسی شده نیست؛ بلکه خود شما به کمک یک هدست و عینک وارد این دنیای مجازی خواهید شد. دنیای متاورس بدون محدودیت است به عنوان مثال می‌توانید ظاهرتان را به شکل مورد علاقه خودتان طراحی کنید.

متاورس

حتی می‌توانید با طراحی و ساز و کارهای اعمال شده در متاروس کار کنید و کسب درآمد کنید. به طور کلی در این دنیا می‌توانید زندگی رویایی که در واقعیت به آن نرسیدید را تجربه کنید.

اهمیت متاورس

متاورس حتی اگر به دنیایی که برای آینده خود تصور کرده دست نیابد، می‌تواند نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد. تجربه مجازی جمعی می‌تواند فرصت‌های جدید برای تولیدکنندگان محتوا، گیمرها و هنرمندان ایجاد کند.

دنیای متاورس به یک صنعت تریلون دلاری می‌تواند تبدیل شود و همچنین محلی برای سرگرمی، تجارت و حتی محل کار باشد. این فناوری به عنوان توسعه‌ای از اینترنت توصیف نمی‌شود؛ بلکه جایگزینی برای آن است که با استفاده از فناوری بلاکچین و برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته می‌شود.

مشکلات متاورس 

اولین مشکلی که در متاورس ممکن است با آن برخورد داشته باشید عدم تشخیص انسان‌ها از شخصیت‌های کامپیوتری خواهد بود؛ مانند فیلم ماتریکس که تعاملات انسانی به حداقل رسیده بود و انسان‌ها را از شخصیت‌های کامپیوتری تشخیص نمی‌دادیم.

مشکل بعدی عدم وجود قوانین است؛ که برای حل این مشکل قرار است یک دنیای مجازی ساخته شود و تمامی قوانین از ابتدا نوشته شود. مهم‌تر از همه توجه به این موضوع است که چه شرکت‌هایی با چه اهدافی در این دنیای موازی مجازی می‌خواهند سرمایه‌گذاری می‌کنند.

متاورس پروژه‌ای نیست که یک شرکت بتواند به تنهایی آن را عملی کند. زمانی که متوجه این موضوع می‌شویم که فیسبوک روی چنین ایده‌ای سرمایه گذاری کرده است؛ این سوال پیش می‌آید که چه تضمینی وجود دارد که با تبلیغات بی‌شمار در این دنیا مواجه نشویم. متاورس همچنان یک ایده است و سوال‌های بی‌جواب بسیاری دارد.

اگر به دنیای ارز دیجیتال، متاورس و NFT علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم به وبسایت ایران متا مراجعه کنید. در ایران متا ما اخبار روز متاورس و ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار می‌دهیم و از هیچ خبر جدیدی در این حوزه بی‌اطلاع نخواهید ماند.

نوشته‌های مرتبط