کسب درآمد از چاپ سیلک در خانه

اگر از آن دسته از افرادی باشید که به صنعت چاپ علاقه دارند، به‌طور حتم چاپ سیلک هم می‌تواند برای‌تان گزینه‌ای جالب توجه باشد. از این نوع چاپ چه می‌دانید؟ با کاربردش آشنا هستید؟ در واقع یکی از هیجان‌انگیزترین ویژگی که درباره این نوع چاپ وجود دارد، این است که می‌توانید آن را در محیطی خارج از کارگاه هم راه‌اندازی کنید. شاید محیطی مانند منزل برای این‌ کار پاسخ‌گو باشد. برای آشنایی دقیق‌تر با این حوزه بهتر است به بررسی و نحوه استفاده از آن در خانه بپردازیم.

چاپ سیلک چیست و در چه زمینه ‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

چاپ سیلک اسکرین یا سیلک سبکی از چاپ در دنیا معرفی می‌شود که با استفاده از یک قاب توری که سوراخ‌های بسیار ریزی برای انتقال رنگ به سطح مورد نظر شما دارد، قابل اجراست. این سطح می‌تواند هر نوع متریالی که به آن علاقه دارید باشد.

معمولا از پارچه بیشتر در این صنعت بهره می‌برند. به‌احتمال زیاد همه شما با انواع لباس‌ها و تی‌شرت‌هایی که با طرح‌ها و رنگ‌های جالب و هیجان‌انگیز طراحی شده‌اند آشنایی دارید و یکی از محصولات محبوب شما برای خرید به‌حساب می‌آیند. این طرح‌ها دقیقا با استفاده از همین تکنیک روی لباس اجرا می‌شوند. از این چاپ انعطاف‌پذیر و راحت می‌توانید به‌عنوان یک کسب‌وکار خانگی استفاده کنید. به همین منظور در ادامه به بررسی فرآیند این چاپ در منزل خواهیم پرداخت.

راهنمای استفاده از چاپ سیلک در منزل

چاپ سیلک اسکرین در منزل

در اولین مرحله از انجام این نوع چاپ در منزل نیاز به تهیه مواد و ابزار ضروری برای کار دارید. علاوه‌بر لایه زیری که روی آن چاپ انجام می‌شود و باید به انتخاب خود شما باشد باید این ابزارها را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

این مواد شامل لامپ قوی، چند قطعه شیشه و جوهر چاپ هستند. برای افرادی که علاقه به خرید قاب‌های آماده ندارند تهیه چوب برای ساخت قاب الزامی است. به‌علاوه یک پارچه ابریشمی یا توری برای پوشاندن روی قاب مورد نیاز خواهد بود. مراحل انجام این فرآیند در 5 مرحله صورت می‌گیرد که به‌ساده‌ترین شکل برای شما ارائه داده خواهد شد.

آماده ‌سازی طرح برای چاپ

در مرحله اول شما نیاز به یک طرح پایه برای چاپ روی لباس یا هر سطح دیگر دارید. سعی کنید طرحی که انتخاب می‌کنید بسیار ساده باشد. این بدان معناست که شما به‌عنوان یک فرد مبتدی قادر به اجرای طرح‌های پیچیده‌تر نیستید و برای انجام این‌کار تا زمان حرفه‌ای‌شدن باید صبر کنید.

در مرحله بعدی باید طرحی را که انتخاب کرده‌اید، روی یک کاغذ چاپ کنید. البته برای این ‌کار می‌توانید از طلق‌های شفاف هم کمک بگیرید. بعداز پیاده‌سازی طرح روی کاغذ با کمک یک قیچی تیز طرح را از کاغذ جدا کنید.

تهیه و ساخت قاب برای چاپ سیلک اسکرین دستی

تهیه و آماده‌سازی قاب برای انجام این فعالیت بسیار مهم و ضروری است. اگر از آن دسته از افرادی هستید که تجربه‌ای در انجام این‌کار ندارند، بهتر است در ابتدا از قاب‌های آماده استفاده کنید. این ‌کار به پیشرفت شما در این زمینه کمک می‌کند. بااین‌حال اگر تمایل به ساخت این قالب‌ها دارید، می‌توانید با استفاده از دستورالعمل‌های زیر آن‌ها را بسازید.

رپورتاژ

در مرحله اول با استفاده از چوب‌هایی که تهیه کرده‌اید یک چارچوب مستحکم و مسطح بسازید. در مرحله بعدی باید پارچه ابریشمی یا توری که جنس پلی‌استر دارد را خیلی محکم روی این قاب بکشید. این‌ کار را با یک ماشین منگنه دستی انجام دهید. تلاش کنید تا هیچ چروکی روی سطح پارچه ایجاد نشود و یکنواخت باشد. در این مرحله قسمت بیرونی و درونی لایه ابریشمی را به‌وسیله نوارچسب بپوشانید تا در هنگام کار رنگ به آن قسمت نفوذ نکند. اما اگر از قاب‌های آماده استفاده کنید نیاز به انجام این کار نخواهید داشت.

پوشاندن قاب با امولسیون عکس

در این مرحله باید از ماده ژلاتین که یکی از ملزومات در صنعت چاپ سیلک است استفاده کنید. این ماده ژلاتینی یا امولوسیون عکس در نور زیاد واکنش نشان می‌دهد. بنابراین، باید این ماده را در محیطی تاریک روی بوم خود پخش کنید.

ماده ژلاتین دارای 2 بخش است. بخش اول ماده اصلی امولوسیون یا لاک بوده و بخش دیگر مربوط به ماده‌ای دیگر به‌نام فعال‌کننده می‌شود. ماده ژلاتین را روی بوم ریخته و آن را به‌طور یکدست و نازک پخش کنید. این‌کار را با یک کاردک انجام دهید. قاب را به‌صورت افقی روی زمین قرار دهید و به‌مدت چند ساعت اجازه دهید تا ماده کاملا خشک شود.

به گفته سایت yekparche.com ماده‌ی ژلاتین را روی توری پخش کنید. این ماده یکی از ملزومات چاپ پارچه است. ماده‌ی ژلاتینی یا امولسیون عکس، در برابر نور واکنش نشان می‌دهد. بنابراین دقت کنید که این مرحله را در محیطی تاریک انجام دهید؛ نزدیک به محلی که می‌خواهید قاب را در آن‌جا برای خشک شدن قرار دهید. قاب تا زمان خشک شدن باید در اتاقی کاملا تاریک نگه‌داری شود.

نوبت ظاهرکردن تصویر است

در این مرحله از چاپ سیلک بعداز خشک‌شدن، تصویری را که آماده کرده‌اید، روی قاب منتقل کنید. بهترین راه انجام این کار، قرار دادن قاب در زیر نور یک لامپ 150 واتی است. از اطلاعات داده شده روی بسته‌بندی اومولسیون برای اجرای جزئیات استفاده کنید. در این مرحله نیاز به یک تخته سیاه یا مقوای سیاه دارید تا قاب روی آن قرار بگیرد.

قاب را به پشت روی این قسمت سیاه قرار دهید. تصویر مورد نظرتان باید به‌صورت پشت‌ورو روی پشت قاب قرار بگیرد. از یک شیشه تمیز برای ثابت‌ماندن تصویر روی قاب استفاده کنید. حالا زمان روشن‌کردن لامپ است. زمان مورد نیاز برای ثبت چاپ را در نظر بگیرید و سپس قاب را با فشار آب زیاد بشویید.

چاپ تصویر

چاپ روی پارچه

لباس یا پارچه مورد نظرتان را روی یک سطح صاف بدون چروک پهن کنید. شابلونی که ساخته‌اید را روی لباس قرار دهید. حالا از کمی رنگ مخصوص چاپ استفاده کنید و بالای شابلون بریزید و با یک کاردک بدون فشار آن را روی سطح پخش کنید. این کار را بار دیگر تنها با کمی فشار انجام دهید. چاپ روی پارچه شما به ‌پایان رسید. لباس را در جایی مطمئن خشک کنید و شابلون را برای استفاده‌های بعدی با آب بشویید.

جمع‌بندی

چاپ سیلک اسکرین یکی از محبوب‌ترین نوع چاپ در کارگاه و خانه است که به‌راحتی می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد. اگر به‌دنبال کسب درآمدی عالی در منزل خود هستید بهره‌گرفتن از این صنعت می‌تواند انتخابی هوشمندانه و عالی محسوب شود.

کار در این حوزه بسیار ساده و پررونق است و می‌توانید بدون نگرانی این کسب‌وکار را برای خود راه‌اندازی کنید. نیک پلاست بهترین ارائه‌دهنده محصولات تبلیغاتی پلاستیکی چاپی با هر طرح و نقش است که می‌توانید برای خرید و تهیه آن‌ها با ما در تماس باشید .

نوشته‌های مرتبط