کایروپراکتیک چیست: 5 نکته درباره درمان دستی درد ستون فقرات و عضلات

کایروپراکتیک چیست ؟ کایروپراکتیک (Chiropractic) یا درمان دستی رویکردی در مراقبت‌های درمانی است که از طریق دستکاری ستون فقرات به دنبال کاهش درد است. اغلب از آن برای بر طرف کردن درد پشت و گردن استفاده می‌شود. گاهی نیز برای سردردها یا درد دست و پا از آن استفاده می‌کنند.

اکثر پزشکان کایروپراکتیک (کایروپرکترها) برای بهبود سلامت از طریق تغییرات سبک زندگی، تغذیه، و ورزش رویکردی طبیعی را اتخاذ می‌کنند.

بسیاری از متخصصان کایروپرکتیک در حوزه‌ی توانبخشی فیزیکی و درمان از طریق ورزش‌های خاص نیز مهارت دارند. بعضی از آن ها از بررسی تغذیه، درمان گیاهی، و طب سوزنی نیز استفاده می‌کنند.

۱. درمان کایروپراکتیک شامل چه چیزی می‌شود؟

درمان‌های کایروپرکتیک معمولا شامل دستکاری ستون فقرات می‌شوند. دستکاری ستون فقرات درمانی است که از فشار بر یکی از مفاصل ستون فقرات استفاده می‌کند. همچنین به آن تنظیم ستون فقرات نیز می‌گویند. از آن برای بهبود درد و عملکرد استفاده می‌شود. دستکاری می‌تواند با دست‌ها یا یک وسیله‌ی مخصوص انجام شود. نیروی با دقت و کنترل شده‌‌ی وارده بر مفصل می‌تواند از خفیف تا شدید و از آرام تا سریع متغیر باشد. گاهی روی سایر مفاصل بدن نیز کار می‌شود تا به درمان ستون فقرات کمک کنند.

مطلب مرتبط: ۱۷ مهمترین فواید کاربرد اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی که باید بدانید

۲. هدف درمان کایروپراکتیک چیست ؟

هدف درمان کایروپرکتیک افزایش تحرک در مفصل و شل‌سازی عضلات است. بعضی از متخصصان کایروپرکتیک از حرارت، محرک الکتریکی، یا سونوگرافی برای کمک به شل سازی عضلات قبل از انجام دستکاری ستون فقرات استفاده می‌کنند.

سایر انواع درمان ممکن است شامل موارد زیر باشند:

– حرارت یا یخ

– شکم بند یا پشت بند

– سونوگرافی

– ورزش‌های تقویتی و نرم‌کننده

– پس‌خوراند زیستی (بیوفیدبک)

– درمان از طریق آرام سازی

بعضی از متخصصان کایروپرکتیک از اشعه‌ی ایکس برای کمک به تشخیص ناراحتی استفاده می‌کنند.

۳. چه چیزی از جلسه‌ی درمانی‌تان انتظار داشته باشید

رپورتاژ

اگر سابقا به یک متخصص کایروپرکتیک مراجعه نکرده باشید، ممکن است کمی درباره‌ی این که چه اتفاقی قرار است بیفتد نگران باشید. ملاقات با یک متخصص کایروپرکتیک برای درمان درد کمر در واقع ساده، بی‌خطر، و معمولا بدون درد است. و دیدار با متخصص کایروپرکتیک به رهایی بسیاری از آدم‌ها از درد منجر می‌شود.

ملاقات اول شما بسیار شبیه اولین ملاقات‌تان با هر پزشک جدیدی خواهد بود. احتمالا شامل مراحل زیر می‌شود: – سابقه‌ی سلامت.

احتمالا یک فرم بلند بالا از پرسش‌های مربوط به وضعیت سلامتی‌تان را پر خواهید کرد. متخصص کایروپرکتیک ممکن است همچنین سوالاتی بپرسد مبنی بر این که آیا سردرد یا میگرن یا مشکلاتی در خوابیدن دارید. او همچنین احتمال دارد از شما درباره‌ی رژیم غذایی و میزان تحرک‌تان سوالاتی بپرسد.

مطلب مرتبط: پیشگیری از کمر درد شدید با ۱۳ تمرین عالی

– معاینه‌ی فیزیکی.

متخصص کایروپرکتیک ممکن است، به دنبال یافتن چیزهای غیرطبیعی، وضع بدنی شما را بررسی کند. چیزهایی مانند این که مثلا یک شانه یا باسن‌تان از دیگری بالاتر باشد. این معاینه همچنین ممکن است شامل تست عضلات نیز باشد. این کار شامل فشار دادن یک دست یا پا توسط متخصص کایروپرکتیک برای امتحان کردن توان آن‌ها می‌شود. همچنین ممکن است مسافت کوتاهی را راه بروید تا این که متخصص کایروپرکتیک بتواند نحوه‌ی راه رفتن‌تان یا سایر حرکات دست یا پای شما را بررسی کند.

همچنین ممکن است از ستون فقرات‌تان عکسبرداری کنند.

وقتی متخصص کایروپرکتیک تمام اطلاعات را به دست آورد، زمان آن می‌رسد که کنار شما بنشیند و درباره‌ی درمان صحبت کند. اگر برنامه‌ی درمانی شامل دستکاری ستون فقرات باشد، می‌توانید همان روز آن را انجام دهید یا به تاریخ و ملاقاتی دیگر موکول کنید.

۴. تنظیم ستون فقرات به چه شکل است؟

آشناترین نوع دستکاری ستون فقران روش دستی است: شما روی یک میز دراز می‌کشید و متخصص کایروپرکتیک از دستهایش یا یک وسیله برای اعمال فشار بر ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی ستون فقرات‌تان استفاده می‌کند. بعضی از افراد به این کار «ترک خوردن» کمر می‌گویند چون گاهی از آن یک صدای ترکیدن ناگهانی بلند می‌شود. اما در واقع چیزی «ترک نمی‌خورد». این صدا وقتی بلند می‌شود که بافت‌های مفصل ستون فقرات مورد نظر کش می‌آیند.

دستکاری ستون فقرات در حالت عادی درد ندارد. اگر از قبل کمر درد داشته باشید، ممکن است به خاطر حرکتی که اتفاق می‌افتد کمکی احساس درد و آسیب دیدگی بکنید. اما هدف از دستکاری ستون فقرات آن است که شما احساس بهتری پیدا کنید.

بعضی از متخصصان کایروپرکتیک از یک تخت متحرک استفاده می‌کنند. وقتی متخصص کایروپرکتیک روی پشت بیمار فشار وارد می‌کند بخش‌هایی از تخت رو به پایین حرکت می‌کنند. این تخت کمی سر و صدا دارد، اما روش استفاده شده در واقع بسیار آرام است.

مطلب مرتبط: برای جلوگیری از کمردرد در چه حالتی باید خوابید

بعضی از متخصصان کایروپرکتیک از یک وسیله‌ی دستی که فعال کننده (اکتیویتور) نامیده می‌شود برای دستکاری ستون فقرات استفاده می‌کند. این کار هم بسیار آرام انجام می‌شود.

۵. چگونه یک متخصص کایروپراکتیک را انتخاب کنیم

هر زمان که به دنبال یک متخصص مراقبت و درمان بودید، از دوستان‌تان سوال کنید از چه کسی خوششان می‌آید و از چه کسی خوششان نمی‌آید و دلیل آن را نیز بپرسید. سابقه و تحصیلات درمانگری را که به او علاقمند هستید بررسی کنید. گاهی یک ملاقات اولیه می‌تواند به اطمینان یافتن از این که آیا سبک درمانی شخص درمانگر با شما سازگار هست یا نه مفید باشد.

پزشک خود را نیز در جریان مراجعه‌تان به سایر درمانگرها و درمان‌هایی که انجام می‌دهید بگذارید.

نوشته‌های مرتبط