مضرات عسل: ۱۴ عارضه جانبی عسل که حتما باید بدانید

امروزه، عسل به یکی از خوراکی‌های همیشگی بیشتر مردم، تبدیل‌شده‌ است اما آیا از مضرات عسل هم در کنار تمام فواید بی شمار آن اطلاع دارید؟ اگر نه با ما همراه باشید تا ۱۴ مهمترین مضرات عسل را بشناسید.

رپورتاژ

می‌خواهید وزن کم‌کنید؟ آب گرم، لیمو و عسل را جایگزین چای صبح‌گاهی‌تان کنید. برای داشتن طعمی عالی، عسل را روی دسر خود بریزید. به کمک عسل، بدون اینکه مزه شیرین را کناربگذارید، مصرف شکر خود را کاهش دهید.

اما آیا عسل، ارزش این همه عشق و دوست‌داشتن را دارد؟ از همه مهم‌تر، آیا کاملا بی‌خطر است؟ خواهیم فهمید. قبل از هرچیزی، بیایید به خوبی‌های این شیرینی شگفت‌انگیز نگاهی ‌بیندازیم.

درباره عسل بیشتر بدانیم

از ۲۰۰۰ سال پیش، عسل، بخش اصلی فرهنگ‌های بی‌شماری در دنیا بوده‌است. عسل در داروسازی‌های سنتی مانند آیورودا و درمان‌های چین باستان به‌کار می‌رفته و هنوز هم به‌کارمی‌رود. دانشمندان نیز تحقیقات زیادی را برای کشف فواید آن، به‌منظور استفاده در داروسازی نوین، انجام‌داده‌اند.

در مجموع، عسل محبوب است- از بسیاری از شیرین‌کننده‌های دیگر بهتر است اما کامل نیست. خوب، هیچ‌چیزی در طبیعت، کامل نیست. عسل، عوارض جانبی نیز دارد که می‌توانند به شما آسیب‌برسانند.

نگران نباشید! کمی تحقیق و همین فهرست ما به شما کمک‌می‌کنند تا در امان باشید.

بیایید به ۱۴ مضرات عسل نگاهی بیندازیم:

۱. ممکن است باعث مسمومیت غذایی شود

این می‌تواند نتیجه مصرف عسل خام باشد.

اگر تابه‌حال، عسل غیرپاستوریزه استفاده‌کرده‌اید، احتمالش زیاد است که دربرابر مسمومیت غذایی آسیب‌پذیر شده‌باشید. چون گرما ندیده و پردازش هم نشده است، ممکن است مواد خارجی بسیاری مانند گرده، تکه‌های کوچک بال زنبور عسل، بره موم (پروپولیس) و شانه‌های عسل را درخود داشته‌باشد. این‌ها می‌توانند باعث ایجاد اختلال دستگاه گوارش در فرد شوند.

روش پیشگیری

پس، اگر دستگاه گوارش ضعیفی دارید، پیشنهاد‌می‌کنم از مصرف عسل خام خودداری‌کنید.

۲. ممکن است باعث بوتولیسم در نوزادان شود

به کودکی که هنوز یک سال نشده، نباید عسل داد.

عسل خام ممکن است هاگ‌های کلستریدیوم بوتولینوم را دربرداشته‌باشد. مصرف آن در کودکان زیر ۱۲ ماه می‌تواند باعث وضعیت شدید پزشکی به نام بوتولیسم شود. بوتولیسم، نوعی مسمومیت ناشی از سم زنبور است و ممکن است کودک شما به آن دچارشود.

برخی از علائم بوتولیسم، تب، تهوع، استفراغ، ضعف، بی‌حالی، یبوست، تحریک‌پذیری، اسهال، درد، بی‌اشتهایی، ایست تنفسی، فلج عضلانی و غیره هستند.

پیشگیری بهتر از درمان است!

روش پیشگیری

به کودکان زیر ۱ سال عسل ندهید. اگر کودکی پس از مصرف عسل، هرکدام از علائم بالا را نشان‌داد، فورا او را نزد پزشک ببرید.

مضرات عسل ۳. ناراحتی شکمی

مصرف بیش‌از اندازه عسل می‌تواند باعث درد شکمی شود.

عسل به‌دلیل سرشاربودن از فروکتوز، می‌تواند در جذب مواد مغذی در روده کوچک اختلال ایجادکند. همچنین می‌تواند بر سیستم گوارشی شما تاثیرات طولانی‌مدت گذاشته و باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز، درد و غیره شود. گاهی وقت‌ها باعث شرایط حادی مانند اسهال یا ناراحتی معده نیز می‌شود.

روش پیشگیری

اگر بعد از خوردن عسل، احساس متفاوتی در معده خود دارید، خوردن آن را قطع‌کنید. و فورا با پزشک خود مشورت‌کنید تا متوجه‌شوید مشکل از کجاست.

۴. ممکن است باعث واکنش‌های حساسیتی شود

خوردن عسل خام می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های خفیف تا متوسطی در شما شود. این وضعیت، می‌تواند برای افرادی که به گرده‌ها حساسیت دارند، بدتر باشد.

شهد فرآوری‌نشده گل‌ها ممکن است دارای گرده، حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی باشد. مصرف مستقیم آن می‌تواند باعث پیشرفت علائم حساسیتی مانند ورم، خارش، التهاب، دانه‌های پوستی، کهیر، پف، سرفه، آسم، خس‌خس، ورم عنبیه چشم، مشکلات تنفسی، اختلال در بلع و غیره شود.

روش پیشگیری

هنگام مواجهه با چنین حساسیت‌هایی، چه خفیف باشد چه نه، باید به پزشک مراجعه‌کرد.

مضرات عسل ۵. شوک آنافیلاکسی

خوردن عسل خام و در مقادیر زیاد می‌تواند باعث واکنش‌های حساسیتی زیاد مانند آنافیلاکسی شود. عسل خام در بیشتر موارد، دارای مواد حساسیت‌زا است که باعث وضعیت پزشکی شدیدی به‌نام شوک آنافیلاکسی می‌شود.

این وضعیت، کل بدن را دربرگرفته و با گیجی، غش، تنگی نفس، افت فشار خون و نارسایی قلب همراه است. این، عارضه جانبی جدی عسل است زیرا گاهی به مرگ نیز منجرمی‌شود.

روش پیشگیری

اگر اغلب، حتی بدون مصرف عسل، به علائم بالا دچارمی‌شوید، باید درباره مصرف یا عدم مصرف عسل با پزشک مشورت‌کنید. و اگر این علائم را بعد از خوردن عسل دیدید، فورا به پزشک مراجعه‌کنید.

۶. ممکن است باعث بالارفتن زیاد قند خون شود

اگر می‌خواهید سطح قند خون‌تان را کنترل‌کنید، مصرف روزانه عسل را محدودوکنید.

عسل، فقط سرشار از ساکاروز نیست بلکه دارای مقادیر بالای گلوکوز نیز هست که شاخص سطح گلوکوز خون– HbA۱c را بالامی‌برد. به‌عبارت دیگر، این محلول شیرین و غلیظ، سطح قند خون را در جریان خون بالابرده و باعث ایجاد دیابت می‌شود.

روش پیشگیری

اگر مشکل قندخون دارید یا داروهای دیابت مصرف‌می‌کنید، باید قبل از مصرف عسل با پزشک خود مشورت‌کنید. پزشک، مقدار مناسب عسل را برای‌تان تجویزمی‌کند که با داروهای‌تان تداخلی نداشته‌باشد.

۷. فشار خون را کاهش‌می‌دهد

عسل می‌تواند به‌شکل قابل‌توجهی، سطح فشار خون را پایین‌بیاورد که ممکن است برای سلامتی‌تان بد باشد.

عسل، دارای الیگوساکارید است که نوع خاصی از کربوهیدرات با خصوصیات آنتی‌اکسیدانی است و می‌تواند فشارخون بالا را تا حد زیادی کاهش‌دهد. گاهی وقت‌ها، فشارخون، از حد نرمال نیز پایین‌تر رفته و باعث مشکلات سلامتی می‌شود.

بنابراین، مراقب میزان مصرف آن باشید و سالم بمانید.

روش پیشگیری

اگر اغلب فشار خون‌تان پایین‌می‌رود، عسل نمی‌تواند انتخاب خوبی باشد. از مصرف آن خودداری‌کنید.

مضرات عسل ۸. آسیب عصبی

این شیرین‌کننده طبیعی می‌تواند به اعصاب‌تان نیز آسیب‌برساند.

عسل خام، حاوی گروهی از ترکیبات شیمیایی به‌نام “گرایانوتوکسین” است که برای سیستم عصبی ما سمی است. به طور کلی، این سم‌ها ازطریق پاستوریزه‌شدن، در غذا ازبین‌می‌روند. اما هنگام مصرف عسل طبیعی، این سموم، فعال‌شده و به سلول‌های عصبی ما آسیب‌می‌رسانند. درنتیجه، باعث اختلال در فعالیت‌های طبیعی سیستم عصبی ما می‌شود.

روش پیشگیری

اگر سابقه هرگونه مشکل ذهنی دارید یا درحال‌حاضر به آن دچارید، از خوردن عسل خودداری‌کنید.

۹. افزایش وزن

چاقی، وضعیتی است که می‌تواند به سلامت عمومی شما آسیب‌برساند و عسل می‌تواند در این مسئله، مقصر باشد.

چون عسل کالری بالایی دارد، باعث افزایش وزن می‌شود. به‌علاوه، عسل دارای کربوهیدرات‌های ساده است که به‌ محض مصرف، به‌آسانی شکسته‌می‌شوند. درنتیجه، انرژی به‌صورت چربی در بدن ذخیره‌شده و شما وزن اضافه‌می‌کنید.

روش پیشگیری

همیشه به یاد داشته‌باشید، مصرف متعادل عسل می‌تواند به کاهش وزن کمک‌کند. از آب عسل و آبلیمو برای کاهش وزن استفاده‌کنید.

مضرات عسل ۱۰. پوسیدگی دئدان

درست مانند شکر، مصرف زیاد عسل نیز می‌تواند به دندان‌تان آسیب‌برساند.

با استناد به گفته محققان، ۸۲ درصد عسل، قند است (قندهای طبیعی- گلوکز و فروکتوز). یعنی یک قاشق غذاخوری عسل، می‌تواند ۱۷ گرم قند داشته‌باشد.

مصرف زیاد و هرروزه عسل می‌تواند فعالیت‌های باکتریایی را در دهان تحریک‌کند. مصرف آن به میزان قابل‌توجهی باعث پوسیدگی می‌شود.

روش پیشگیری

۱۱. ممکن است باعث خونریزی داخلی شود

افرادی که اختلالات خونریزی دارند یا داروهایی که احتمال خونریزی داخلی را افزایش‌می‌دهند دارند مصرف‌می‌کنند، باید از مصرف عسل خودداری‌کنند.

این ماده طبیعی را نباید با گیاهان طبیعی و موادی مانند جینکو بیلوبا، سیر و ساوپالمتو مصرف‌کرد.

اگر هنوز هم می‌خواهید آن را امتحان‌کنید، مشورت با متخصص سلامتی، کار درستی است. متخصصین می‌توانند مصرف شما را به‌شکلی تنظیم‌کنند که به سلامتی‌تان آسیب‌نرساند.

روش پیشگیری

اگر داروهای رقیق‌کننده خون مصرف‌می‌کنید، از خوردن عسل اجتناب‌کنید. همچنین، اگر دچار خونریزی داخلی هستید، از مصرف عسل خودداری‌کنید.

مضرات عسل ۱۲. تداخل دارویی

افرادی که آنتی بیوتیک، داروهای معده و روده، داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین، آسپرین، داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن، داروهای سیستم عصبی، داروهای قلبی و مکمل‌های کاهش وزن استفاده‌می‌کنند، باید در مصرف این شیرین‌کننده طبیعی، محتاط باشند.

همچنین، عسل می‌تواند فرآیند معمول داروهایی که از آنزیم سیتوکروم P۴۵۰ استفاده‌می‌کنند را تغییردهد. این ممکن است باعث مشکلات شدید سلامتی شود.

روش پیشگیری

اگر آنتی‌بیوتیک یا هر داروی دیگر (خصوصا داروهای ضدالتهاب) مصرف‌می‌کنید، از خوردن عسل پرهیزکنید. همچنین با پزشک خود مشورت‌کنید.

۱۳. واکنش‌های سمی

عسلی که از شهد گیاهان رودودندرون گرفته‌می‌شود، حاوی سموم خاصی است که ممکن است باعث اثرات منفی در بدن شود.

این نوع عسل، سیستم قلبی‌عروقی را مستقیما تحت‌تاثیر قرارداده و باعث فشار خون پایین، درد قفسه سینه و دیگر مشکلات قلبی می‌شود.

روش پیشگیری

شما باید قبل از خریداری عسل، از منبع آن اطمینان حاصل‌کنید. اگر در گذشته، واکنش یا حساسیتی نسبت به عسل داشته‌اید، قبل از استفاده از آن با پزشک‌تان مشورت‌کنید.

۱۴. ممکن است باعث عفونت شود

عسل ممکن است خوشمزه و عالی باشد، اما آن‌هایی که سیستم عصبی ضعیفی دارند باید از مصرف آن خودداری‌کنند. زیرا ممکن است خطر عفونت باکتریایی و قارچی را در بدن افزایش‌دهد.

روش پیشگیری

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، از مصرف عسل خودداری‌کنید.

انتخاب عسل خوب

حالا، آیا عسل بی‌خطر است؟

بله، بی‌خطر است. اما درصورتی که محدودیت‌ها را درنظربگیرید و نوع خوب عسل را تهیه‌کنید.

حدود ۳۰۰ نوع عسل در بازار موجود است. بعضی‌ها محبوب و دردسترس هستند و بعضی‌های دیگر نه. همه عسل‌ها، ترکیبات متفاوتی دارند که به شرایط محیطی که زنبور عسل در آن، محصول خود را جمع‌آوری کرده، بستگی‌دارد.

بنابراین، انتخاب یکی از میان این همه نوع، می‌تواند کار سختی باشد.

نه، اصلا سخت نیست. انواع تیره‌تر را انتخاب‌کنید.

چرا عسل تیره؟

خوب این یک راز است…… نه، راز نیست. انواع تیره‌تر و غلیظ‌تر عسل، مواد مغذی بیشتر و آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که برای سلامتی ما مفیدند. خوشمزه‌تر هم هستند. انواع تیره عسل، در مقایسه با انواع روشن‌تر، شیرین‌تر هستند. یعنی، برای همان میزان شیرینی، به نصف مقدار عسل احتیاج‌دارید. با کالری‌های اضافه خداحافظی کنید.

مقدار مصرف توصیه‌شده عسل

در این متن گفتیم که به مقدار مصرف عسل توجه‌کرده و آن را در حد اعتدال مصرف‌کنید. اما مهم‌ترین سوالی که ممکن است اکنون در ذهن‌تان باشد را جواب‌نداده‌ایم.

چه‌قدر عسل، به‌معنای استفاده بیش‌ازحد است؟

صادقانه بگوییم، هیچ قانون خاصی درباره مقدار مصرف عسل وجودندارد. همه آن به مصرف قند در روز بستگی‌دارد. یک شخص سالم، نباید روزانه بیشتر از ۱۰۰ کالری را از قند دریافت‌کند، یعنی روزانه حدود شش قاشق چایخوری.

درمجموع، عسل، شگفت‌انگیز است و اگر در حد اعتدال مصرف شود، برای سلامتی بسیار مفید است. در حد اعتدال مصرف‌کنید و بدون هیچ‌گونه نگرانی از مزه شیرین عسل لذت‌ببرید.

آیا این اطلاعات درباره مضرات عسل، مفید بود؟

۱۶ فایده ترکیب سرکه سیب و عسل برای سلامتی

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط