دیدگاه میثم شکری ساز درباره سینرژی در کسب و کار

بررسی دیدگاه میثم شکری ساز سینرژی در کسب و کار و نظر وی در رابطه این مبحث می‌تواند به شما و کسب موفقیت‌های بیشتر در کسب‌وکارتان کمک کند. دلیل این موضوع نیز تجربه بالا و استفاده از راه‌کارهای مختلف توسط این کارآفرین نمونه است.

میثم شکری ساز از جوان‌ترین کارآفرینان کشور است که علاقه‌ دارد همه جوانان و افراد دارای هدف در راه‌اندازی یک کسب‌وکار و گسترش آن موفق عمل کنند. به همین دلیل نیز تمام راه‌کارها و روش‌هایی که می‌توانند باعث رشد افراد شوند را بررسی کرده و نتیجه را به آنها اعلام می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مباحث در حوزه کسب‌وکار سینرژی یا هم‌افزایی بوده که در کشورهای پیشرفته خیلی مورد استقبال قرار گرفته است. ازاین‌رو میثم شکری ساز آن را از جهات مختلف بررسی کرد و با اعلام دیدگاه خود سعی کرده به افراد کمک کند تا انتخاب راحت‌تری داشته باشند. با ما همراه باشید تا این اندیشه را بررسی کنیم.

سینرژی چه مفهومی دارد؟

سینرژی ( Synergy) یا هم‌افزایی را می‌توان نیرویی فراتر از نیروی یک شخص دانست که می‌تواند زمینه‌ساز کسب یک موفقیت بزرگ باشد. در کشورهای پیشرفته افراد بدون استفاده از سینرژی هیچ‌کاری انجام نمی‌دهند چراکه می‌دانند کسب موفقیت به‌تنهایی تا چه حد سخت است.

به گفته دکتر میثم شکری ساز مدیر عامل گروه بین المللی پارس پندار نهاد ، سینرژی در کسب ‌و کار را می‌توان مجموعه‌ای از نیروها و منابع دانست که در کنار یکدیگر، نیروی کامل و قدرتمندی را تشکیل می‌دهند تا نیروی‌های جزئی عمکلرد بهتری داشته باشند.

سینرژی یعنی قرارگیری چند فرد یا کسب‌وکار در کنار یکدیگر و تشکیل مجموعه‌ای که از این اعضا و منابع تشکیل شده اما با آنها تفاوت دارد. قرارگیری این موارد در کنار هم باعث به‌وجود آمدن کلی خواهد شد که از تک تک اعضا ارزش بیشتری دارد.

از نظر دکتر شکری ساز زمانی که افراد در یک تیم کاری عضو شوند و با یکدیگر کارکنند می‌توانند نیرویی به‌دست بیاورند که تک تک آنها به صورت فردی فاقد آن هستند. پس این کسب‌وکار توانایی رشد بالایی خواهد داشت.

اگر بخواهیم از طریق مثال با سینرژی آشنا شویم باید گفت در این حوزه مثال ساده‌ای وجود دارد که عبارت است از 3=1+1 و مفهوم آن یعنی کل می‌تواند از تک تک اعضا باارزش‌تر باشد.

هم افزایی در کسب و کار

سینرژی در کسب‌ و کار چیست؟

سینرژی یکی از مهم‌ترین مباحثی است که در مدیریت کسب‌وکار باید به آن پرداخت. امروزه جوامع پیشرفته دریافته‌‌اند زمانی که 2 یا چند بیزینس مجزا بخواهند در کنار هم به فعالیت بپردازند می‌توانند برنامه‌های کلی را به‌بهترین شکل دنبال کنند. این هم‌افزایی به بالابردن عملکرد گروه‌ منجر شده و در نتیجه توسعه کسب‌وکار سرعت ‌می‌گیرد.

دکتر شکری ساز در این باره می‌گوید سینرژی در کسب ‌و کار یعنی تشکیل تیم‌هایی در یک شرکت یا ترکیب 2 کسب‌وکار با اهداف مشترک که در نهایت منجر به افزایش عملکرد شده و نیرویی را به شرکت کل می‌دهد که تک تک اجزا فاقد آن هستند.

از کاربردهای سینرژی در حوزه کسب‌وکار می‌توان به استراتژیک، جذب، حق مخصوص، مشارکت، اقدام مشترک و ادغام اشاره کرد. در حقیقت زمانی که 2 شرکت با هم ترکیب ‌شوند ارزش و مجموعه آنها با مقداری بیش از 2 قسمت برابر خواهد شد که در مثال بالا با آن آشنا شدیم.

مثال با سینرژی

انواع و ابعاد سینرژی از نظر دکتر میثم شکری ساز

به گفته دکتر میثم شکری ساز، سینرژی در کسب ‌و کار می‌تواند با اهداف مختلفی همراه باشد. به همین دلیل نیز ابعاد متنوعی از آن وجود دارد که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم:

سینرژی عملیاتی

زمانی که شرکت‌ها قصد دارند از طریق ادغام و هم‌افزایی به کسب درآمد بیشتر در حوزه عملیاتی برسند به آن سینرژی عملیاتی گفته می‌شود. این ترکیب سوددهی بالایی برای بیزینس‌ها به‌همراه خواهد داشت. البته شرکت‌های ترکیب‌شده باید در حوزه‌هایی مانند تحقیق، توسعه، تولید یا بازاریابی کارآمد باشند تا رسیدن به این هدف امکان‌پذیر شود.

سینرژی بازاریابی

در شرایطی که شرکت نخواهد قیمت محصول یا خدمات را بالا ببرد اما به‌دنبال افزایش درآمد از فروش باشد باید از سینرژی بازاریابی در کسب‌وکار استفاده کند. این ادغام و افزایش فعالیت در زمینه بازاریابی به کسب درآمد از فروش کمک می‌کند.

هم‌افزایی مالی

تقویت معیارهای مالی نیز از طریق هم‌افزایی امکان‌پذیر است. دکتر شکری در این زمینه بیان داشته که ادغام یا هم‌افزایی 2 شرکت می‌تواند به افزایش درآمد، سرمایه و کسب سود آنها کمک کند.

معایب سینرژی در کسب و کار با توجه به دیدگاه دکتر شکری ساز

دکتر میثم شکری ساز معتقد است که سینرژی به‌خودی خود نمی‌تواند عیبی داشته باشد و اگر ترکیب شرکت‌ها با توجه به برنامه و استراتژی تعیین‌شده‌ای انجام شود، قطعا سوددهی بالایی برای هر 2 کسب‌وکار به‌همراه خواهد داشت.

رپورتاژ

اما در مواردی دیده شده که مدیریت با وجود قبول داشتن مفهوم سینرژی و آگاهی از تاثیرات آن، جلساتی در این زمینه تشکیل می‌دهد و برنامه‌ریزی‌های مختلفی نیز صورت می‌گیرد اما مشکل اصلی هیجانی بودن این جلسات و عدم پیگیری آنها بعد از گذشت مدتی کوتاه است. در این شرایط برنامه‌های درنظرگرفته‌شده نیز متوقف می‌شوند.

از سوی دیگر برخی اعضا که در تیم شرکت می‌کنند یا حتی یکی شرکت‌های ادغام شده ممکن است هیچ‌گونه برنامه‌ریزی برای هم افزایی در کسب و کار نداشته باشند. این موضوع نیز باعث بی‌نتیجه ماندن ادغام و سینرژی خواهد شد.

به‌طور کلی دکتر میثم شکری ساز در این زمینه می‌گوید عدم داشتن برنامه دقیق در حوزه سینرژی و تصمیمات هیجانی برای ادغام 2 یا چند شرکت، نه‌تنها کمک‌کننده نیست بلکه می‌تواند مشکلات مختلفی نیز به‌وجود بیاورد.

در برخی موارد نیز دیده شده که سینرژی در روابط بین اعضای تیم و شرکت‌ها آثار معکوسی به‌همراه داشته و باعث فرسایش یا از بین‌رفتن این روابط شده است. همچنین هم‌افزایی می‌تواند باعث بروز مشکلات سیستمی پیچیده یا ایجاد اختلال در کانال‌های بازاریابی شود.

میثم شکری ساز و نظراتش راجع به سینرژی در کسب و کار

نکات مهم پیش از ایجاد سینرژی در کسب و کار

به عقیده دکتر شکری ساز اگر می‌خواهید ادغام و ترکیب 2 مجموعه با کم‌ترین میزان ریسک و احتمال بروز مشکل انجام شود، باید زمینه این ادغام را مهیا کنید. بسترهای مناسب که باعث موفقیت هم‌افزایی می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه کرد داشتن هدف مشترک است. این هدف باید برای سازمان‌ها و اعضا مشخص شود تا افراد بتوانند در مسیر رسیدن به آن تلاش کنند و گام بردارند.
  • سینرژی عملی مبتکرانه است و نیاز به خلاقیت دارد.
  • مهم‌ترین نکته‌ای که پیش از ادغام باید به آن توجه کرد لازمه مشارکت همه اعضا در فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها است. اگر هنوز هم قرار باشد یک نفر تصمیم‌گیری را انجام دهد و مشارکت جمعی صورت نگیرد، هم‌افزایی معنایی نخواهد داشت.
  • اعضا باید با شرکت در کارگاه‌های آموزشی اطلاعات خود را در زمینه هم‌افزایی افزایش دهند تا سطح آنها برای انجام کار گروهی ارتقاء یابد.
  • آگاهی از قوانین و ویژگی‌هایی خاص گروه پیش از ادغام آن ضروری است.
  • با توجه به احتمال بالا بودن تعداد اعضای سازمان و ایجاد تعامل بین آنها باید هویت و ارزش‌های فردی و گروهی مشخص شوند و به آنها توجه کرد. اهمیت ندادن به این موضوع مشکلات مختلفی در سنیرژی به‌وجود می‌آورد.

مزایای سینرژی در کسب و کار

به گفته دکتر میثم شکری ساز هم‌افزایی می‌تواند مزایای مختلفی برای کسب‌وکارها به‌وجود بیاورد. درک این موضوع زمانی آسان می‌شود که مزیت‌ها را به‌طور کامل بررسی کنیم.

کم‌رنگ کردن نقاط ضعف

وقتی به خود یا اطرافیان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که هیج فردی کامل نیست و همه افراد دارای نقاط ضعف هستند. گاهی نقطه ضعف ما می‌تواند روی کیفیت کاری که انجام می‌دهیم تاثیر بگذارد.

زمانی که کار به‌صورت گروهی انجام شود این اتفاق نمیفتد. چراکه نقاط ضعف ما ممکن است نقاط قوت فرد دیگری باشند. ازاین‌ر‌و هر فرد به‌جای تمرکز روی انجام دادن کاری که در آن ضعف دارد، سعی می‌کند کاری انجام دهد که در آن ماهر است. در نتیجه عملکرد همه اعضا در بهترین حالت خواهد بود.

استفاده درست از منابع

زمانی که هم‌افزایی رخ می‌دهد باید استفاده بهینه از منابع مادی و غیرمادی نیز مشخص شود. ازاین‌رو می‌توانیم بهترین نتیجه را حین استفاده از این منابع که می‌توانند غیرمادی باشند ببینیم.

کاهش فشار کاری با تقسیم وظایف

دکتر میثم شکری ساز در رابطه با دیگر مزایای سینرژی در کسب و کار می‌گوید فعالیت مشترک بین شرکت‌ها باعث تقسیم کار و وظایف بین اعضا خواهد شد. در نتیجه دیگر خستگی و دل‌زدگی نیروها را به‌همراه نخواهد داشت. این موضوع می‌تواند به افزایش راندمان کاری افراد نیز کمک کند.

جلوگیری از ایجاد بحران در روابط کاری

با توجه به اینکه هم‌افزایی یعنی کار گروهی، درصورت بروز بحران توبیخ برای یک شخص یا بخش در نظر گرفته نمی‌شود بلکه همه افراد فعال در واحد کل، به‌نوعی مسئول وضعیت به‌وجودآمده خواهند بود.

افزایش بازدهی

اگر مدیریت کسب‌وکار بتواند فعالیت گروهی را به‌خوبی سازماندهی کند با ایجاد سینرژی در کسب و کار می‌تواند رشد و گسترش آن را افزایش دهد. البته این موضوع نیاز به تجربه بالایی دارد.

زمانی که فعالیت‌ها در سازمان به‌صورت متعادل و کاملا همگون انجام شوند علاوه‌بر کاهش فشار کاری و افزایش نظم، میزان بازدهی و کسب سود نیز افزایش پیدا می‌کند. ازاین‌رو میثم شکری ساز مدیریت پارس پندار نهاد استفاده از این مبحث مهم در کسب‌وکار را یک اتفاق مفید و بسیار موثر می‌داند.

جمع ‌بندی

سینرژی در کسب و کار مبحثی است که در آن به اهمیت یک واحد کل پرداخته می‌شود. یعنی زمانی که 2 سازمان با یکدیگر ادغام می‌شوند نیرو و ارزش آن نسبت به واحدهای جزئی بیشتر است.

دکتر میثم شکری ساز در این باره می‌گوید سینرژی یا هم‌افزایی اگر در بستری مناسب و با شرکت یا گروهی با اهداف مشترک انجام شود می‌تواند به پوشش ضعف‌ها، ایجاد تعادل، استفاده درست از منابع و افزایش بازدهی منجر شود.

نوشته‌های مرتبط