علف لیمو: 14 برترین خواص لمون گراس برای پوست، مو و سلامتی

لمون گراس که علف لیمو نیز نامیده می‌شود، اغلب به عنوان یک درمان سنتی برای بهبود خواب و تقویت سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. و البته محبوب‌ترین شیوه‌ی استفاده از این گیاه دارویی،  تهیه‌ی چای آن است. در این نوشتار، ما در مورد خواصی که چای علف لیمو برای سلامتی شما دارد صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید!

چای علف لیمو  چه فوایدی دارد؟

مطالعات متعدد ثابت کرده‌اند که چای علف لیمو می‌تواند به درمان مشکلات شکم (مانند گرفتگی معده و درد)، فشار خون، سرفه، سرماخوردگی و حتی رفع خستگی کمک کند.

روغن معطر لمون گراس به ویژه برای درمان درد عضلانی به وسیله‌ی استنشاق بوی آن استفاده می‌شود. گیاه علف‌لیمو هم در غذاها و نوشیدنی‌ها به عنوان طعم‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه کاربردهای دیگری هم دارد – اما در این نوشتار، ما در مورد خواص آن برای سلامتی که مهم‌تر از هز چیزی دیگری است، صحبت خواهیم کرد.

چای علف لیمو چه خواصی برای سلامتی دارد؟

چای علف لیمو باعث کاهش وزن می‌شود و با توجه به توانایی که برای کاهش قند خون دارد، می‌تواند درمان مناسبی برای دیابت باشد. مطالعات نشان داده‌اند که خواص چای علف لیمو از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا پایین آوردن فشار خون بالا و درمان سرطان متنوع است. چای لمون گراس  همچنین سلامت پوست و مو را بهبود می‌دهد.

۱. به کاهش وزن کمک می‌کند

چای علف لیمو  حاوی کالری بسیار کمی است و به همین دلیل می‌تواند یک افزودنی عالی برای رژیم کاهش وزن شما باشد. این چای همچنین به شما احساس سیری می‌دهد، و به این ترتیب مانع پرخوری می‌شود. نوشیدن این چای در طول روز نیز می‌تواند مانع از این شود که بیش از اندازه مواد غذایی مصرف کنید.

چای لمون گراس حاوی پلی‌فنول‌هایی است که مصرف انرژی و اکسیداسیون چربی را افزایش می‌دهند و در نتیجه باعث کاهش وزن می‌شوند. این چای در عین حال می‌تواند برای سم‌زدایی استفاده شود، نتیجه‌ای که به نوبه‌ی خود متابولیسم شما را تسریع می‌کند و به این تریب باعث کاهش وزن می‌شود. و از آن‌جایی که چای لمون گراس یک نوع دیورتیک یا ادرارآور طبیعی است، مصرف آن به میزان کافی می‌تواند به کاهش وزن آب در بدن‌تان کمک کند.

۲. می‌تواند به درمان دیابت کمک کند

برخی مطالعات نشان می‌دهند که چای علف‌لیمو  می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و این تاثیر می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت سودمند باشد. اما اگر در حال حاضر داروهای دیابت مصرف می‌کنید، قبل از نوشیدن این چای حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که مصرف چای علف لیمو یا لمون گراس می‌تواند سطح قند خون ناشتا را بهبود ببخشد.

همچنین، از آن‌جایی که چای علف لیمو به عنوان یک سم‌زدا در بدن عمل می‌کند، می‌تواند پانکراس را تمیز کند و عملکرد آن را بهبود ببخشد.

۳. فشار خون را تنظیم می‌کند

مطالعات این گیاه دارویی را به عنوان یک داروی قدیمی برای فشار خون بالا معرفی می‌کنند. مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، نشان داد که مصرف چای علف لیمو باعث کاهش فشار خون می‌شود. در واقع تاثیر این گیاه در مقایسه با چای سبز بسیار بالاتر است.

هرچند توصیه می‌شود که افراد مبتلا به مشکلات قلبی چای علف لیمو را با احتیاط استفاده کنند.

۴. به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که عصاره‌ی لمون گراس یا علف لیمو می‌تواند سرطان به خصوص سرطان کبد را در همان مراحل اولیه، مهار کند. در مورد سرطان پستان، یکی از ترکیباتی که در لمون گراس وجود دارد به نام سیترال، باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که چگونه عصاره‌ی علف‌لیمو می‌تواند جایگزینی غیر سمی برای داروهای سرطان باشد بعضی از منابع می‌گویند که علف لیمو به درمان سرطان پروستات نیز کمک می‌کند – اگر چه تحقیقات معتبری در این زمینه وجود ندارد.

۵. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد

چای لمون گراس یا علف لیمو  به خوبی به عنوان یک درمان جایگزین برای گرفتگی شکم، ناراحتی معده و سایر مسائل مربوط به گوارش عمل می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که چای سبز می‌تواند در درمان زخم معده هم موثر باشد.

روغن معطر علف لیمو نیز می‌تواند به حفاظت از پوشش معده در برابر آسپیرین کمک کند (استفاده‌ی منظم از آسپرین اغلب می‌تواند باعث زخم معده شود). این روغن برای بهبود هضم نیز استفاده می‌شود.

۶. عملکرد کلیه را تقویت می‌کند

چای علف‌لیمو به عنوان یک ماده‌ی سم‌زدای خوب عمل می‌کند و می‌تواند کلیه‌ها را نیز تمیز کند. این چای ممکن است به طور یکنواخت عملکرد این دو ارگان را بهبود بدهد.

۷. اوضاع خواب را بهبود می‌دهد

چای لمون گراس دارای اثرات آرام‌بخش است که می‌تواند به القاء خواب عمیق کمک کند. این چای در عین حال می‌تواند به کاهش بی‌خوابی و تحریک‌پذیری کمک کند – و این موضوع به خصوص در مورد روغن علف لیمو صدق می‌کند.

۸. عفونت قارچی را درمان می‌کند

روغن لمون گراس حاوی سیترال و لیمونن است، دو ترکیب مهم که باعث جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شوند. این روغن دارای اثرات مشابه با آنتی‌بیوتیک‌ها است و می‌تواند به درمان عفونت‌های قارچی کمک کند.

یک مطالعه‌ی برزیلی فعالیت ضد قارچی لمون گراس یا علف لیمو  و چگونگی تاثیر آن را در درمان عفونت کاندیدا نشان می‌دهد.

۹. اضطراب را کاهش می‌دهد

اثرات آرام‌بخش این گیاه دارویی است که سبب کاهش سطح اضطراب در بدن می‌شود. در واقع، یک مطالعه‌ی برزیلی نشان می‌دهد که رایحه‌ی گیاه لمون گراس سبب کاهش اضطراب می‌شود.

۱۰. علف لیمو می‌تواند سردرد را درمان کند

در آزمایشات صورت گرفته، مشخص شده‌است که چای علف‌لیمو برای درمان سردرد تاثیری مانند آسپرین دارد. این چای باعث مهار توده شدن پلاکت خون می‌شود و در نتیجه سردرد را درمان می‌کند. این ویژگی را می‌توان به اوژنول، یک عصاره‌ی خاص یافت شده در لمون گراس  نسبت داد. چای این گیاه دارویی همچنین می‌تواند از کم شدن آب بدن جلوگیری کند، نتیجه‌ای که به نوبه‌ی خود می‌تواند به مبارزه با سردرد کمک کند (از دست دادن آب بدن می‌تواند باعث سردرد می‌شود). به این ترتیب انتخاب چای علف لیمو به عنوان بخشی از مایعاتی که به طور روزانه مصرف می‌کنید، می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.

۱۱. گلودرد را درمان می‌کند

خواص ضد باکتری و ضد التهابی چای علف لیمو می‌تواند احتقان سیستم تنفسی شما را از بین ببرد و در نتیجه گلودرد را کاهش دهد. این چای همچنین توانایی پاک کردن سموم از بدن و تحریک روند تخلیه‌ی لنف را دارد.

۱۲. سرماخوردگی، سرفه، و آلرژی را درمان می‌کند

برای این ادعا اغلب شواهد روایتی وجود دارد. چای علف لیمو می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و همین می‌تواند به مبارزه با سرماخوردگی، سرفه و آلرژی‌های مرتبط کمک کند.

۱۳.  سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

خواص ضدعفونی‌کننده و قابض چای علف لیمو می‌تواند سلامت پوست را بهبود دهد. روغن معطر این گیاه دارویی رنگ پوست‌تان را روشن می‌کند و درخششی زیبا به پوست می‌دهد. شما می‌توانید چای علف لیمو را بخورید یا روغن معطر آن را به شامپو و صابون‌ها اضافه کنید. چای این گیاه هم می‌تواند منافذ پوست را استریل و بافت‌ها را تقویت کند. سیترال موجود در لمون گراس  نیز می‌تواند به جلوگیری از سرطان پوست کمک کند.

لمون گراس یا علف لیمو  همچنین می‌تواند عفونت‌هایی مانند فولیکولیت و سلولیت را که توسط باکتری ایجاد می‌شود، درمان کند. چای این گیاه دارویی در عین حال می‌تواند ضد قارچ باشد و به درمان عفونت‌های قارچی روی پوست کمک می‌کند.

رپورتاژ

۱۴. سلامت مو را بهبود می‌دهد

نوشیدن چای لمون گراس ممکن است فولیکول‌های مو را تقویت کند، بنابراین مانع ریزش مو می‌شود. در مورد شوره‌ی سر هم روغن معطر این گیاه دارویی می‌تواند شگفت‌انگیز باشد. مطالعات نشان داده‌اند که چگونه استفاده از روغن علف‌لیمو روی موها می‌تواند در طول هفت روز مشکل شوره را از بین ببرد.

این روغن در صورتی که به طور روزانه مصرف شود، مفیدتر است. خیلی ساده چند قطره روغن را به شامپو و نرم‌کننده‌تان اضافه کنید.

* این هم از خواص چای علف لیمو برای سلامتی، پوست و مو. اما آن‌چه سبب ایجاد این خواص می‌شود، وجود مواد مغذی در این گیاه دارویی است از جمله ویتامین‌های a، c، سلنیوم، آهن، کلسیم، روی، مس، فسفر، سدیم و بسیاری دیگر. شما می‌توانید علف لیمو را به صورت خام بخورید. فقط حتما ساقه را جدا کنید چون جویدن آن سخت است.

خوب به این ترتیب با حقایق مرتبط با چای علف لیمو آشنا شدیم. حالا باید شیوه‌ی آماده‌سازی این چای را یاد بگیریم.

طرز تهیه‌ی چای علف لیمو

روند انجام کار بسیار ساده است.

مواد لازم:

–  ۴ فنجان آب

– ۲ فنجان علف لیموی خرد شده

– ۴/۱ فنجان شکر

طرز تهیه:

– در یک قابلمه‌ی متوسط، آب را بجوشانید.

– ساقه‌های خرد شده‌ی علف لیمو رات به آب اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید.

– حرارت را کم کنید و اجازه بدهید ۵ دقیقه‌ی دیگر بجوشد.

– ترکیب را صاف کنید.

– شکر را اضافه کنید.

– می‌توانید این چای را به صورت سرد یا گرم سرو کنید.

خوب این هم از طرز تهیه‌ی چای لمون گراس! اما آیا می‌دانید چه مقدار از این چای را می‌توانید بنوشید؟ احتمالا نه!

چه میزان چای علف لیمو در روز مجاز است؟

یک یا دو فنجان چای علف لیمو در روز خطری ایجاد نمی‌کند. اگر از بیماری یا اختلال خاصی رنج می‌برید، برای مشخص کردن دوز مناسب خودتان با پزشک مشورت کنید.

اگر چه این چای کاملا سالم و بدون خطر است، اما نوشیدن آن به میزان بیش از حد ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

عوارض جانبی چای علف لیمو  چیست؟

۱. مشکلات ریه

بعضی از افراد پس از استنشاق علف لیمو، دچار مشکلات ریه می‌شوند. اگر چه این فقط با استفاده از استنشاق روغن معطر علف لیمو رخ می‌دهد، اما توصیه می‌کنیم قبل از مصرف چای این گیاه نیز با پزشک‌تان مشورت کنید.

۲. مشکلاتی در طول بارداری و شیر دادن به نوزاد

لمون گراس می‌تواند جریان قاعدگی را تحریک کند و به همین دلیل ممکن است منجر به سقط جنین شود. در نتیجه از مصرف چای علف‌لیمو در دوران بارداری پرهیز کنید. نکته‌ی دیگر این‌که ما اطلاعات کافی در مورد مصرف چای علف لیمو در هنگام شیر دادن به نوزاد نداریم – از این رو، بهتر است که احتیاط کنید و در این دوران چای را مصرف نکنید.

نتیجه‌گیری

اگر عادت دارید که هر روز چای مصرف کنید، چای علف لیمو می‌تواند جایگزین بسیار خوبی باشد، به خصوص این‌که آماده کردن آن نیز ساده است. نوشیدن این چای را بخشی از روال روزانه‌تان قرار دهید.

نکاتی در مورد مصرف چای علف لیمو

– از کدام بخش گیاه لمون گراس برای تهیه‌ی چای استفاده کنیم؟

برگ‌های این گیاه برای تهیه‌ی چای مناسب هستند.

– آیا می‌توان هر روز چای علف‌لیمو مصرف کرد؟

بله، می‌توانید این چای را هر روز مصرف کنید. اما در نظر داشته باشید که دوز مصرفی‌تان نباید بیش از ۱ تا ۲ فنجان باشد.

– آیا چای لمون گراس حاوی کافئین است؟

نه، این چای حاوی کافئین نیست. این چای به طور طبیعی بدون کافئین است.

– چای لمون گراس چه‌قدر باید دم بکشد؟

شما می‌توانید چای را به مدت ۱۰ دقیقه دم بگذارید.

در صورتی که در زمینه‌ی مصرف این گیاه دارویی تجربه‌ای دارید، لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نوشته‌های مرتبط