خواص برنج هندی: 15 فایده برنج هندی برای سلامتی + 8 نوع برنج هندی

برنج به عنوان یک بخش مهم برای رژیم غذایی هندی است و بری تهیه‌ی انواع و اقسام غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نمی‌توان این ماده‌ی خوراکی را فقط به عنوان بخشی از وعده‌های غذایی در نظر گرفت چرا که تاثیر مثبتی روی سلامت ما دارد و سبب می‌شود که سالم‌تر و کارآمدتر شویم. برنج هندی نیز مانند انواع دیگر مواد غذایی سالم چندین نوع دارد. به علاوه این برنج مواد مغذی و همچنین مزایای زیادی برای بدن دارد.

برنج سفید و برنج باسماتی دو نوع برنج هندی هستند که معمولا بیش از بقیه شناخته شده‌اند و افراد زیادی در دنیا معمولا آن را مصرف می‌کنند. این دو نوع برنج هندی احتمالا دارای خواص مشابهی هستند. تفاوت‌هایی که بین این دو نوع برنج هندی می‌توانید پیدا کنید این است که برنج باسماتی نازک‌تر از برنج سفید است و آسان‌تر هضم می‌شود.

نوع دیگر برنج هندی برنج جاسمین است که برنج منحصر به فردی محسوب می‌شود و به حذف سموم کمک می‌کند و نقش موثری در پاکسازی بدن دارد.

برنج قهوه‌ای نیز نوع دیگری از برنج هندی است. این نوع برنج خواص زیادی برای سلامتی دارد که یکی از آن‌ها کاهش وزن است. برنج قهوه‌ای به دلیل کم کالری بودن، به عنوان یک ماده‌ی غذایی محبوب برای کاهش وزن دیده می‌شود. ممکن است شگفت‌آور باشد اما خواص برنج قهوه‌ای فقط برای انسان نیست و برخی از حیوانات نیز از آن سود می‌برند. در این‌جا خواص برنج هندی را به طور مفصل‌تری می‌بینید:

* برنج سفید

معمولا اعتقاد بر این است که برنج سفید به بدن انرژی می‌دهد. این نوع برنج هندی دارای خواص زیادی برای سلامتی است از جمله:

۱. هضم آن آسان است و مصرف آن برای کودکان و بزرگسالان توصیه می‌شود

۲. به رفع مشکلات گوارشی مانند اسهال، اسهال خونی و کولیت کمک می‌کند و در عین سبب رفع حالت تهوع صبحگاهی می‌شود.

* برنج قهوه‌ای

یکی از بهترین انواع برنج هندی، برنج قهوه‌ای است زیرا خواص زیادی برای سلامتی دارد از جمله:

۳. این نوع برنج بدن را متناسب و فعال نگه می‌دارد.

۴. کم‌کالری است، نشاسته‌ی کمی دارد و مواد مغذی مفید زیادی در آن یافت می‌شود. این ویژگی‌ها سبب شده که برنج قهوه‌ای بدن را سالم و فعال نگه دارد.

۵. کلسترول بد را کاهش می‌دهد.

برنج قهوه‌ای فیبر محلول و روغن دارد و به همین دلیل است که این ماده‌ی خوراکی کلسترول بد را کاهش می‌دهد.

* برنج قرمز

برای داشتن بدنی متناسب و سالم شما می‌توانید برنج قرمز را در رژیم غذایی‌تان قرار بدهید و آن را به طور منظم مصرف کنید. علاوه بر این، برنج قرمز دارای ویتامین ۶B است. سایر خواص برنج قرمز برای سلامتی عبارتند از:

۵. سطح آهن بدن را حفظ می‌کند.

۶. به تنظیم قند خون و انسولین کمک می‌کند.

۷. از تشکیل سروتونین و گلبول قرمز پشتیبانی می‌کند.

رپورتاژ

۸. به تولید سلول‌های DNA کمک می‌کند.

* برنج چسبناک

برنج چسبناک نیز یک نوع برنج هندی است که خواص زیر را برای سلامتی دارد:

۹. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

۲. به بهبود عملکرد مغزتان کمک می‌کند.

۳. بافت‌های همبند را قوی‌تر می‌کند.

* برنج پارابویل

یک فنجان برنج پخته‌ی پارابویل کمک می‌کند تا ۲ الی ۳ درصد از مقدار توصیه‌شده‌ی روزانه‌تان از کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم را دریافت کنید. خواص دیگر این نوع برنج هندی عبارتند از:

۱۲. دیابت را درمان می‌کند.

* برنج سیاه

برنج سیاه خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی فراوانی دارد. خواص این نوع برنج به قرار زیر است:

۱۳. برای بهبود آلزایمر و همچنین دیابت بسیار مفید است.

* برنج باسماتی

برنج باسماتی در مقایسه با سایر انواع برنج، فیبر بیش‌تری دارد به این ترتیب که حدود 20 درصد از یک فنجان این نوع برنج فیبر است. همچنین مشخص شده‌است که که برنج باسماتی شاخص گلیسمی پایین دارد. فایده‌ی دیگر برنج باسماتی به قرار زیر است:

۱۴. سطح انرژی شما را متعادل می‌کند.

* برنج جاسمین

برنج جاسمین دارای اسیدهای آمینه‌ی زیادی است که احتمالا به شیوه‌ی زیر به شما کمک می‌کند:

۱۵. درد عضلات را کاهش می‌دهد.

به این ترتیب با 8 نوع برنج هندی آشنا شدیم:  برنج سفید، برنج قهوه‌ای، برنج قرمز، برنج چسبناک، برنج پارابویل، برنج سیاه، برنج باسماتی و برنج جاسمین. خواص هر یک از این برنج‌ها را نیز به طور مجزا شناختیم. اطمینان حاصل کنید که به طور مرتب انواع برنج هندی را مصرف می‌کنید تا خواص آن را به طور موثر دریافت کنید. همچنین شما می‌توانید آن را با سایر مواد غذایی سالم ترکیب کنید که فایده‌ی بیش‌تری ببرید.

نوشته‌های مرتبط