تثبیت برند در رسانه های اجتماعی: تعریف، مفهوم و روش های بازاریابی

یک برند کارآمد متشکل از مجموعه‌ای به شدت به هم پیوسته از ویژگی‌هایی است که هویت کسب و کاری دارند. این ویژگی‌ها شامل چیزهایی از قبیل شرایط فروش متمایز و ارزش اصلی برندتان است. با رشد انفجاری بازاریابی دیجیتالی، اجرا و استفاده از پیام‌های برند به شیوه‌ای پایدار و به بیان دیگر تثبیت برند در رسانه های اجتماعی هر روز آسان‌تر می‌شود. ولی بسیاری از شرکت‌ها نمی‌دانند چگونه داستان برندشان را به شکلی کارآمدتر در رسانه‌های تصویری و اجتماعی به عنوان روشی کاملا هوشمندانه نقل کنند.

فواید تثبیت برند در رسانه های اجتماعی

ایجاد ارتباط موثر میان فلسفه‌ی کسب‌وکار و پیام برندتان کاری بسیار دشوار است. تلاش در جهت تثبیت پیام‌های‌تان می‌تواند شما را در کسب و گسترش مشتریان حامی و وفادار یاری کند. اگر همیشه تمرکزتان را معطوف به ارسال پیام‌های درست و مناسب نگه دارید، نحوه‌ی پاسخ مشتریان‌تان قطعا به شکلی قابل‌توجه تغییر خواهد کرد.

اگر برند بزرگ‌تان را به یک برنامه‌‌ی ارتباطیِ سازمان‌یافته و مناسب تجهیز کنید، از فواید زیر بهره‌مند خواهید شد:

  • به کسب‌وکارتان شخصیتی منحصربه‌فرد و هویتی می‌بخشید که مشتریان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند
  • کسب‌وکارتان را یک سر و گردن از بی‌شمار برند دیگر متمایز می‌کنید
  • قدرت‌تان را در بازار افزایش می‌دهید
  • میزان تعهد و وفاداری مشتریان را بالا می‌برید
  • جایگاهی مناسب برای برندتان ایجاد می‌کنید، و در نتیجه قیمت محصول‌تان را بالاتر می‌برید

۵ نکته برای موفقیت در بازسازی برند یا ریبرندینگ

روش‌های بازاریابی برای تثبیت برند در رسانه های اجتماعی

حضور برند شما در رسانه‌های اجتماعی نحوه‌ی عملکرد برندتان را با صدایی بلند به همگان ابراز می‌کند. امروزه اکثریت مصرف‌کنندگان پیش از آن‌که بخواهند از محصولات و خدمات یک برند استفاده کنند، در رسانه‌های برخط (آنلاین) در موردش تحقیق می‌کنند. اگر بتوانید حضوری جذاب در رسانه‌های برخط (آنلاین) داشته باشید، حتما می‌توانید آدم‌ّهای بیش‌تری را به دیدن تبلیغات و خرید محصول‌تان وادار کنید.

توجه به طراحی و عناصر گرافیکی

چهره‌ی برندتان از طریق لوگو، طرح، رنگ و دیگر عناصر طراحی تعیین و به نمایش گذاشته می‌شود. هویت بصری برند شما به شدت تحت تاثیر نحوه‌ی عملکرد این عناصر قرار دارند. فیس‌بوک و توییتر حاوی هزاران گزینه برای سفارشی‌سازی صفحه‌ی مخصوص‌تان هستند. شرکت شما می‌تواند از لحاظ بصری صفحه‌ای خیره‌کننده و جذاب خلق کند که به شکلی موثر منعکس‌کننده‌ی شخصیت و پیام‌تان باشد.

برخی دستورالعمل‌های کلی که در مورد برندسازی بصری باید به خاطر بسپارید، از این قرار هستند:

رپورتاژ
  • رنگ‌ها، لوگوها، و طرح‌ها‌ را در همه‌ی صفحات مربوط به برندتان ثابت و یکسان نگه دارید
  • در تولید محتوی نیز در همه جا از زبان و لحنی یکسان استفاده کنید
  • وب‌گاه رسمی، خبرنامه‌های رایانامه‌ای، و کارت ویزیت‌های‌تان باید طرحی ثابت و یکسان داشته باشند
  • سعی کنید در تمام فرایندهای ارتباط با مشتریان انسجام بصری‌تان را حفظ کنید
  • به خاطر داشته باشید همیشه به رنگ‌آمیزی، نوع قلم (فونت)، و دیگر عناصر گرافیکی کاملا دقت و توجه کنید

ثابت نگه داشتن محتوای پیام‌ها

پیام‌های متناقض باعث می‌شوند مشتریان‌تان گیج شوند و به برندتان آسیب می‌زنند. بنابراین، ثابت نگه داشتن محتوای مطالبی که در کانال‌های رسانه‌ّهای اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، بسیار مهم است. البته هرگز نباید کاربران‌تان را نیز با تکرار محتوای یکسان و مشابه خسته کنید. در اشتراک‌گذاری مطالب کمی تنوع داشته باشید؛ کاربران فیس‌بوک و کاربران توییتر از صفحات کسب‌وکاری انتظار الگوی ارسالی بسیار متفاوتی دارند.

هم‌چنین، طرفداران دوست ندارند دائما تبلیغ باران شوند. کمی خلاق باشید و از قدرت رسانه‌های اجتماعی، خلاقانه‌تر استفاده کنید. فیس‌بوک و توییتر می‌توانند چیزی بیش‌تر از جریان تبلیغاتی صِرف برای‌تان فراهم کنند.

واژه نامه جامع کسب و کار: ۱۰۰ اصطلاح رایج کسب و کار، سرمایه گذاری و کارآفرینی

به اشتراک گذاری محتوای مرتبط با نوع کسب‌وکار

رسانه‌های اجتماعیِ برندهایی که دائما مشغول تبلیغ هستند یا فقط اطلاعات مربوط به محصولات‌شان را به اشتراک می‌گذارند، برای دنبال‌کنندگان کمی خسته‌کننده خواهد بود. ارسال محتوای مربوط به موضوعات مختلف بسیار اهمیت دارند؛ و البته نوع اطلاعات را باید با دقت انتخاب کرد. می‌توانید محتویات علمی، جالب و سرگرم‌کننده‌ی مورد علاقه‌ی دنبال‌کنندگان را به اشتراک بگذارید. با وجود این، نکته‌ی مهمی که در این میان باید به خاطر بسپارید این است که محتوای اطلاعاتی که ارسال می‌کنید باید با هویت و نوع کسب‌وکارتان هم‌خوانی داشته باشد.

برای مثال، اگر کسب‌وکارتان مربوط به سلامت یا تناسب اندام است، می‌توانید پیوندهایی (لینک‌هایی) در مورد تصاویر ورزشی یا مصاحبه با افراد شناخته‌شده در این زمینه به اشتراک بگذارید.

حضور دائمی در همه جا

کاربران از طریق هزاران وب‌گاه و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند اطلاعات مربوط به برندتان را جستجو کنند و به این ترتیب باعث تثبیت حضورتان در رسانه‌های اجتماعی شوند. شما نیز از طریق اتصال‌تان به همه‌ی رسانه‌ّهای اجتماعی و پیوندشان به یکدیگر پیام برندتان را قوی‌تر کنید.

این راهی مناسب است که از طریق آن می‌توانید با استفاده از بازدیدهای بالای‌تان در شبکه‌های اجتماعی، شهرت و اعتبارتان را در فیس‌بوک بهبود ببخشید.

نوشته‌های مرتبط