بیماری سلیاک: مهمترین علائم ، دلایل و روش های درمان سلیاک

اگرچه تکنولوژی، کاربردهای زیادی در زمینه پزشکی داشته است،  اما هنوز هم بیماری‌هایی وجود دارد که دلایل و روش درمان آن‌ها نامعلوم است. این مسئله، خطرناک است زیرا بیماری‌های خطرناک اگر درمان نشوند می‌توانند باعث مرگ انسان شوند. بیماری سلیاک بیماری خطرناکی است که زندگی انسان‌ها را تهدید می‌کند. ممکن است اسم آن را شنیده باشید اما از تاثیر آن بر انسان آگاهی نداشته باشید. بنابراین بیایید برای اطلاعات بیشتر، نگاه عمیق‌تری به مهمترین علائم ، دلایل و روش های درمان سلیاک بیندازیم.

دلایل بیماری سلیاک

جدیدترین تحقیقات علمی حاکی از این است که سلیاک هیچ دلیل مشخصی ندارد. محققان، این بیماری را یک واکنش خودایمنی در برابر مصرف پروتئینی به نام گلوتن می‌دانند که در گندم، جو و دانه چاودار یافت می‌شود. زمانی که سیستم ایمنی بدن، واکنش بیش از حدی به گلوتن نشان می‌دهد باعث بروز آسیب در پرزهای موجود در روده کوچک و درنتیجه اختلال در جذب غذا و مواد غذایی می‌شود. به هرحال، می‌دانیم که سلیاک به دلیل مجموعه‌ای از عوامل داخلی و خاجی به وجود می‌آید که تا کنون شناخته شده‌اند. بیایید به آن‌ها نگاهی بیندازیم.

جلوگیری از بیماری سلیاک

اگر علائم بیماری سلیاک را در مراحل اولیه تشخیص دهید، جلوگیری از این بیماری بسیار ساده است.

علائم بیماری سلیاک

علائم کلی بیماری سلیاک، این‌ها هستند:

– درد و گرفتگی در شکم

– کاهش وزن

– کسالت

– درد استخوان یا مفاصل

– بی‌طراوتی پوست و نازک شدن مو

– قرار گرفتن در معرض سوء تغذیه به دلیل اختلال در جذب مواد مغذی

– اضطراب و تغییر در خلق و خو

– بی‌حسی دست‌ها و پاها

– بی‌خوابی و اختلال در خواب

– تشنج

– بی‌نظمی در قاعدگی، سقط جنین و ناباروری

موارد بالا علائم کلی هستند که می‌توانید آن‌ها را در هر فرد و هر گروه سنی ببینید. اما علائم خاص و هشداردهنده‌ای نیز برای بیماری سلیاک وجود دارد که می‌توان بسته به گروه سنی به آن‌ها توجه کرد. این را نیز باید بدانید که افرادی هستند که هیچ کدام از این علائم در آن‌ها مشخص نمی‌شود. بنابراین تا زمانی که درک درستی از علائم این بیماری و علائم هشداردهنده بدن نداشته باشید، تشخیص آن سخت خواهد بود. به هر حال، اگر فردی این علائم را دارد، بهترین راه این است که بدون درنگ به پزشک مراجعه کند. علاوه بر این، درمان‌های خانگی بسیاری نیز وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. اکثر درمان‌های خانگی که می‌توانیم برای بیماری سلیاک استفاد کنیم، خواص ضد التهابی دارند. مطلب را تا انتها بخوانید تا با این درمان‌ها آشنا شوید.

درمان‌های خانگی برای بیماری سلیاک

۱. روغن ماهی

روغن ماهی یک درمان موثر برای بیماری سلیاک است زیرا مانند یک لایه پوششی در روده‌ها عمل می‌کند و نمی‌گذارد التهابی در آن‌جا ایجاد شود. اگر به طور اتفاقی گلوتن را در رژیم غذایی خود داشتید، برای جلوگیری از عواقب آن، می‌توانید روغن ماهی مصرف کنید.

۲. عصاره برگ زیتون

عصاره برگ زیتون  برای درمان افراد مبتلا به سلیاک به کار می‌رود زیرا توانایی تنظیم و کمک به عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن را دارد. این روغن به کاهش واکنش‌های خودایمنی در روده کوچک کمک می‌کند

۳. بابونه

بابونه سرشار از آنتی اکسیدان است که بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند. به ویژه، بابونه برای درمان افراد مبتلا به سلیاک به کار می‌رود زیرا به کاهش التهاب در دستگاه گوارش و همچنین کاهش ناراحتی معده کمک می‌کند.

۴. چای دم اسبی

اگرچه این مورد خیلی در میان درمان‌های خانگی رایج نیست اما مانند یک تقویت کننده عمل کرده و قدرت و طاقت دستگاه گوارش را بالا می‌برد. این چای، حساسیت دستگاه گوارش به گلوتن را کاهش می‌دهد. بنابراین احتمال تشدید شدن سلیاک با گلوتن، کاهش می‌یابد.

رپورتاژ

۵. آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یک درمان شناخته شده برای بسیاری از بیماری‌هاست چرا که آنتی اکسیدان دارد. این گیاه، خاصیت ضد التهابی دارد که برای درمان بیماران مبتلا به سلیاک ضروری است. می‌توانید آن را روزانه به صورت آبمیوه بخورید تا تحریکات دستگاه گوارش را کاهش دهد.

۶. گل مهر طلا

گل مهر طلا توانایی تقویت سیستم ایمنی بدن را داشته و دارای خواص ضد باکتری نیز هست. این گیاه، فرآیند درمان را تسریع کرده و درد بیماران مبتلا به سلیاک را کاهش می‌دهد. به هرحال، بهتر است از گل مهر طلا تحت نظارت پزشک استفاده کرد.

۷. پاپریکا

پاپریکا که سرشار از ویتامین C است برای سلامت انسان بسیار مفید است. پاپریکا دارای خواص ضد التهابی نیز هست که دستگاه گوارش افراد مبتلا به سلیاک را تسکین می‌دهد.

۸. ماست

ماست برای بیماران مبتلا به سلیاک مفید است و به آن‌ها توصیه می‌شود که مصرف ماست خود را بیشتر کنند. ماست، توانایی درمان تحریکات دستگاه گوارش را دارد. همچنین می‌تواند رشد باکتری‌های ضروری را افزایش داده و فرآیند درمان را تسریع کند.

۹. روغن پامچال شب

مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است این مسئله را بیان می‌کند که روغن پامچال درمان ایده‌آلی برای سلیاک است و از گسترش بیماری نیز جلوگیری می‌کند. روغن پامچال برای بیماران مبتلا به سلیاک و حتی افرادی که به آن مبتلا نیستند مفید است زیرا توانایی کاهش احتمال ابتلا به این بیماری را دارد.

۱۰. ترشی زنجبیل

ترشی زنجبیل را به راحتی می‌توان در خانه درست کرد. این ماده خواص ضد التهابی دارد که برای درمان پرزهای آسیب‌دیده در افرد مبتلا به سلیاک ضروری است. زمانی که ترشی زنجبیل مصرف می‌کنید، احساس آرامشی را تجربه می‌کنید که فرآیند درمان را تسریع می‌کند.

۱۱. تنتور آگریمونیا

آگریمونیا خواص درمانی زیادی دارد و برای درمان افراد مبتلا به سلیاک مناسب است زیرا خواص ضد التهابی دارد. آگریمونیا درمانی عالی برای بسیاری بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سلامتی است. این ماده اغلب به عنوان درمان خانگی به کار می‌رود چرا که به وفور یافت می‌شود.

۱۲. اکیناسه

اکیناسه یک درمان موثر برای سلیاک است زیرا خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارد که برای درمان بیماری ضروری هستند. به هرحال، بهتر است آن را تحت نظارت پزشک مصرف کنید.

رژیم غذایی برای بیماری سلیاک

– غذاهای حاوی شیر گاو نخورید

– به کودک خود شیر دهید تا نیازی به مصرف شیر گاو نباشد.

– از مصرف قند زیاد یا محصولات تهیه شده از آرد سفید پرهیز کنید.

– یک رژیم غذایی درست و حاوی موادی مانند میوه و سبزیجات تازه و آب سبزیجات داشته باشید.

– فیبر برای رژیم غذایی افراد مبتلا به سلیاک مهم است

آلیسین موجود در سیر به افراد مبتلا به سلیاک کمک می‌کند.

– موز رسیده به کنترل اسهال کمک می‌کند

– از مصرف غذاهای فراوری شده، سرخ کرده و هله هوله پرهیز کنید. غذاهای شیرین و شکلات مصرف نکنید.

– فقط دسرهای خانگی بخورید. سبزیجات یا آب سبزیجات یخ زده، تازه یا کنسروی نیز خوب هستند.

– نان و غلات صبحانه تهیه شده از نشاسته برنج، ارزن، دانه سویا یا سیب زمینی نیز مشکلی ندارند.

– گوشت نخورید

– از مصرف تنباکو، چای، قهو و الکل پرهیز کنید.

نوشته‌های مرتبط