انواع آجر نما به همراه کاربرد هرکدام

نما، یکی از مهم ‌ترین عناصر ساختمان است که در نگاه اول با آن مواجه می ‌شویم و به همین دلیل، زیبایی آن به شدت حائز اهمیت است. امروزه از روش ‌های گوناگونی برای زیباسازی نمای ساختمان استفاده می‌ شود؛ اما در این میان، آجر نما از جمله مصالح پرمصرفی است که از گذشته تاکنون مورد توجه بوده و برای ایجاد نماهای سنتی، کلاسیک و مدرن مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

آجر نما از نظر بافت، متریال، شکل ظاهری، رنگ و… دارای انواع مختلفی است. در این مطلب، انواع آجر نما را معرفی کرده و درباره کاربرد هرکدام از آنها، مطالبی را مطرح کرده‌ ایم. پس با ما همراه باشید!

معرفی انواع آجر نما

امروزه با پیشرفت ‌های صورت گرفته در زمینه ساختمان سازی، انواع مختلفی از آجر نمای ساختمان تولید و به بازار عرضه می شود؛ به طوری که هرکدام از آنها دارای ویژگی ها خاص خود بوده و برای هدف معینی مورد استفاده واقع می شوند. در این بخش، مهم ترین انواع آجر نمای ساختمان را معرفی کرده ایم:

1. آجر نسوز

آجر نسوز درواقع همان سرامیک است که از خاک‌ های نسوز تهیه می شود و نقش مهمی در زیبایی نمای ساختمان ایفا می کند. این محصول باکیفیت، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و می تواند حرارت بالای 1000 درجه را نیز تحمل کند؛ همچنین آجر نسوز دارای انواع مختلفی است و در ابعاد و رنگ های مختلف تولید می شود.

آجر نسوز، خود دارای انواع مختلفی اعم از آجر شاموتی، رستیک و کرکره ای بوده که با توجه به نیاز و مواد به کار رفته در آنها مورد استفاده قرار می گیرند.

2. آجر پلاک

این محصول، یکی از متداول‌ ترین انواع آجر نما است که عنصر اصلی تشکیل دهنده آن خاک رس بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی نشان می دهد. آجر پلاک در هنگام آتش سوزی نیز مقاومت فوق العاده ای دارد و ساختار آن به ندرت دچار تغییر می شود.

3. آجر حصیری

رپورتاژ

آجر حصیری یکی دیگر از انواع آجر نمای ساختمان است و همانطور که از نام آن پیداست، شکلی شبیه حصیر دارد. این آجر نما، ظاهری بسیار زیبا به ساختمان می بخشد و از نظر رنگ و مدل، تنوع بسیار بالایی دارد. آجر نمای حصیری به روش لعابی تولید می شود و از این رو، در برابر نور خورشید و تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است.

4. آجر لفتون

آجر لفتون برای نخستین بار در روستای لفتون تولید شد؛ اما امروزه در شهرهای دیگری مانند یزد و اصفهان نیز تولید می شود. ماده اصلی سازنده این نوع آجر نما خاک رس بوده و در دو رنگ قرمز و زرد موجود است و رایج ترین مدل آن نیز 10 گل نامیده می شود. به این معنا که 10 عدد سوراخ بر روی آن وجود دارد.

5. آجر لعابی

یکی دیگر از انواع آجر نما، آجر لعابی نام دارد. ساختار این محصول به گونه ای است که یک لایه لعاب روی آن قرار می گیرد. این لایه باعث افزایش مقاومت آجر شده و طول عمر آن را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. آجر لعابی از تنوع رنگی بالا و زیبایی منحصر به فردی برخوردار بوده و در برابر فرسایش و مواد شیمیایی گوناگون نیز مقاومت بسیار خوبی دارد.

کاربرد انواع آجر نما

در بخش قبل، با انواع مختلف آجر نمای ساختمان و مهم ترین ویژگی های آنها آشنا شدید. حال در این قسمت، قصد داریم کاربرد هرکدام از این محصولات را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم تا اگر قصد خرید آجر نمای ساختمان را دارید، بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید:

  • آجر نسوز: آجر نمای نسوز به دلیل ضد حرارت بودن و مقاومت در برابر عوامل محیطی، گزینه ای مناسب برای نمای خارجی ساختمان و همچنین ساخت شومینه و باربیکیو به شمار می رود.
  • آجر پلاک: آجر پلاک معمولا برای مرمت و بازسازی اماکن تاریخی و همچنین ساخت مساجد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آجر حصیری: استفاده از آجر نمای حصیری در نمای ساختمان، می تواند از هدر رفتن انرژی جلوگیری کند. ضمنا این نوع آجر نما در برابر حرارت، رطوبت و سایر شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی داشته و آب و رطوبت در داخل این نوع آجر رسوب نمی کند.
  • آجر لفتون: آجر لفتون یکی از زیباترین انواع آجر نمای ساختمان است و برای نمای ساختمان های مسکونی، اداری، ویلاها، هتل ها و سوله ها استفاده می شود.
  • آجر لعابی: آجر لعابی، علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی به نمای ساختمان می بخشد، می تواند در طراحی داخلی ساختمان نیز مورد استفاده قرار گیرد. این آجر ضمن زیبایی بخشیدن به نمای ساختمان، موجب افزایش استحکام و مقاوم سازی دیوارهای بیرونی سازه می شود و امروزه کاربرد بسیار گسترده ای پیدا کرده است.

جمع بندی

در این مطلب، انواع آجر نما را معرفی کرده و در مورد کاربرد هرکدام از آنها، اطلاعاتی ارائه دادیم. آجر نما از گذشته تاکنون به عنوان یکی از بهترین مصالح برای زیباسازی نمای ساختمان شناخته شده و امروزه این محصول در انواع مختلف تولید و روانه بازار می شود.

درواقع، آنچه می تواند زیبایی یک ساختمان را دوچندان کند، استفاده از آجر نماهایی با طرح و رنگ مناسب است. با توجه به اهمیت این موضوع، معماران ساختمان بایستی انواع مختلف آجر نمای ساختمان و ویژگی های هرکدام از آنها را به خوبی بشناسند تا بتوانند بهترین گزینه را انتخاب و آن را روی نمای ساختمان اجرا کنند.

نوشته‌های مرتبط