اثبات مالکیت در تصرف عدوانی کیفری به چه صورت است؟

یکی از دعاوی رایج در جامعه، دعاوی تصرف عدوانی است که معمولا بر سر مالکیت اموال اتفاق می افتد. در چنین شرایطی، مالک ملک باید مدارکی ارائه بدهد و ثابت کند که متصرف به طور غیر قانونی ملک را تصرف کرده است. در صورت بروز چنین اتفاقی برای افراد، یکی از سوالاتی که امکان دارد برایشان پیش می آید، این است که اثبات مالکیت در تصرف عدوانی کیفری به چه صورت است؟ به طور کلی در پاسخ به این سوال باید گفت که اثبات مالکیت در تصرف عدوانی کیفری، تنها در صورت ارائه سندی که دلایلی برخلاف آن وجود نداشته باشد، امکان پذیر است. در ادامه همراه ما باشید.

اثبات مالکیت در تصرف عدوانی کیفری به چه صورت است؟

تصرف عدوانی کیفری چیست؟

تصرف عدوانی کیفری به معنای این است که فردی بدون داشتن سابقه در تصرف در اموال غیر منقول، با زور به تصرف اموالی که دارای مالک می باشد، اقدام کند. حق مالکیت افراد در جامعه دارای اهمیت بسیاری می باشد و اگر شخصی اقدام به تصرف عدوانی آن کند، می توان از او شکایت کرد. در واقع باید گفت که برای جلوگیری از انجام این جرم، مجازاتی در نظر گرفته شده است. برای مطلع شدن از مجازات تصرف عدوانی می توانید از بهترین وکیل ملکی در بندر عباس کمک بگیرید.

شرایط دعاوی تصرف عدوانی کیفری

تنها فردی می تواند این جرم را پیگیری کند که مالک آن اموال باشد. همچنین مالک باید سابقه مالکیت خود را بر اموال و عدوانی بود آن ثابت کند. اگر مالک اموال را به صورت قانونی در اختیار متهم قرار داده باشد، نمی تواند از او شکایت کند. یک از دلایلی که می توان دعوای تصرف عدوانی کیفری را مطرح کرد، این است که اموال غیر منقول باشد. اگر فردی برای ارتکاب این جرم قصد مجرمانه داشته باشد، طرح دعوای تصرف عدوانی کیفری صورت می گیرد. اما اگر شخصی بدون قصد مجرمانه، اموال متعلق به فردی را تصرف کند، برای او مجازات در نظر نگرفته خواهد شد.

تصرف عدوانی کیفری با سند عادی

پیگیری و شکایت این جرم تنها در صورتی امکان پذیر است که شاکی بتواند مالکیت خود را اثبات کند. اگر مالک بتواند سند رسمی که در دفترخانه تنظیم شده است را به دادگاه ارائه دهد، دادگاه حق شکایت را از متهم را خواهد داشت. یکی از مسائلی که ممکن است در آن اختلافاتی پیش بیاید و نظرات متفاوتی در مورد آن صادر شود، تصرف عدوانی کیفری با سند عادی است.

اگر شاکی سند عادی ارائه بدهد و مدارک دیگری برای اثبات نداشته باشد و در این شرایط متهم هم دلایل قابل قبولی نداشته باشد، سند عادی به عنوان دلایل مالکیت شاکی مورد قبول و شکایت او در دادگاه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت. اگر شاکی سند عادی ارائه کند و متهم هم قولنامه ای به دادگاه ارائه دهد، این مسئله باعث صدور حکم به نفع متهم خواهد شد. بنابراین شاکی و متهم باید مالکیت خود را اثبات کنند. اثبات این مالکیت باید با گزارش کارشناس انجام شود. در نهایت هر کدام از طرفین که بتوانند مالکیت خود را ثابت کنند، به عنوان مالک اموال شناخته خواهند شد.

تصرف عدوانی کیفری با سند عادی

انواع تصرف عدوانی

تصرف عدوانی شامل دو نوع کیفری و حقوقی می باشد. در این بخش هر کدام از این تصرف ها را به صورت جداگانه برایتان توضیح خواهیم داد:

رپورتاژ
  • تصرف عدوانی کیفری: تصرف عدوانی کیفری، تصرف مالی است که به فرد دیگری تعلق دارد و قانون انجام این تصرف را جرم می داند و مجازاتی برای آن در نظر می گیرد. مجازات این قانون برای فرد مرتکب جرم یک ماه تا یک سال حبس و تحویل اموال غیر منقول به مالک اصلی می باشد.
  • تصرف عدوانی حقوقی: دادگاه عمومی حقوقی می تواند به تصرف عدوانی حقوقی رسیدگی کند.

مراحل شکایت تصرف عدوانی

شکایت تصرف عدوانی از دو طریق قابل انجام است. یکی از روش ها حقوقی می باشد. از نظر حقوقی شاکی باید به طرف مقابل اظهار نامه بفرستد و از او درخواست رفع تصرف عدوانی کند. اگر متهم این کار را انجام ندهد، می توانید به دادگاه محل وقوع ملک، دادخواستی ارسال کنید.

دادگاه جلسه ای تشکیل داده و از طرفین برای رسیدگی در مورد رفع مشکل با توافق، استعلاماتی از اداره ثبت دریافت می کند و در صورت نبود مشکلات حقوقی و قضایی مانند: معارض برای ملک و … حکم رفع تصرف عدوانی را صادر می کند. حکم صادره توسط دادگاه قابل تجدید نظر خواهی می باشد و اجرای احکام توسط دادگاه صادرکننده حکم، قابل اجرا است.

از نظر کیفری شاکی می تواند از طریق دادسرا از طرف مقابل شکایت کند و دادسرا پرونده را مورد بررسی قرار نی دهد و به آن رسیدگی می کند. بازپرس در رسیدگی به پرونده، متهم را احضار می کند و قرار های کفالت و یا وثیقه صادر می کند. در آخر پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری ارجاع داده می شود و دادگاه وقت رسیدگی را تعیین کرده و طرفی را احضار می کند.

اگر بین طرفین صلح به وجود نیاید و دلایل کافی برای اثبات مالکیت وجود داشته باشد، دادگاه بر علیه متصرف عدوانی حکمی صادر می کند. این حکم قابل تجدید نظر خواهی است که توسط اجرای احکام کیفری اجرا می شود.

تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری چیست؟

در تصرف عدوانی حقوقی نیازی به اثبات مالکیت شما نیست اما طبق قوانین جامعه، در تصرف کیفری باید مالکیت مالک ثابت شود. در تصرف عدوانی حقوقی باید دادخواست حقوقی به دادگاه ارائه داده شود. اما در تصرف عدوانی کیفری نیازی به دادخواست حقوقی نیست و تنها درخواست شکایت کیفری کافی می باشد تا حکم رفع تصرف برای متهم صادر شود.

تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری چیست؟

سند رسمی مالکیت چه تاثیری در دعوای تصرف عدوانی دارد؟

  1. از سند رسمی برای اثبات مالکیت در مراجع قضایی استفاده می شود و در دعوای تصرف عدوانی نیازی به ارائه سند رسمی مالکیت نمی باشد.
  2. در دعاوی تصرف عدوانی، اثبات تصرف سابق شاکی کافی است و نیازی به احراز مالکیت ملک در دادگاه نمی باشد.
  3. در دعاوی تصرف عدوانی تنها سابقه دارای اهمیت می باشد که این سابقه باید قبل از تصرف متصرف عدوانی باشد.
  4. سند مالکیت می تواند دلیلی برای اثبات سابقه تصرف مالک باشد.
  5. در آخر اگر سابقه تصرف شاکی از روش های دیگر اثبات نشود، در این شرایط فرد باید سند رسمی مالکیت را به دادگاه ارائه بدهد.

کلام آخر

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. در این مطلب سعی کردیم که تمامی نکات مهم در مورد اثبات مالکیت در تصرف عدوانی در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم. امیدواریم که مطالب ارائه داده شده برایتان مفید و کاربردی بوده باش

نوشته‌های مرتبط