مضرات مایونز: مهمترین عوارض سس مایونز را بشناسیم

مایونز تجاری و موجود در بازار، معمولا از چربی‌های ناسالم تهیه شده و ارزش تغذیه‌ای بسیار پایینی دارد. اکثر انواع مایونز که در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند – از جمله مایونز کم چرب و کم کالری – می‌توانند تاثیری منفی بر سلامت شما بگذاند. اگر می‌خواهید از مایونز برای تهیه سس سالاد یا دیپ، تخم مرغ شکم‌پر یا سالاد تن استفاده کنید، با روغن‌های سالم‌تر، سس مایونز خانگی تهیه کنید و از خواصی که این چربی‌های سالم دارند بهره‌مند شوید.

چربی‌های امگا۶

مایونز تجاری معمولا با روغن دانه سویا، روغن ذرت یا دیگر ترکیب‌های روغن‌های گیاهی که سرشار از امگا۶ هستند تهیه می‌شود. اگرچه اسیدهای چرب امگا۶ برای سلامت انسان ضروری هستند،  اما اکثر مردم امگا۶ بیشتری دریافت می‌کنند تا امگا۳. این نسبت ناسالم، که مایونز تجاری و دیگر خوراکی‌های فرآوری شده در آن نقش دارند، خطر بروز بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها، دیابت نوع ۲، پوکی استخوان و اختلالات التهابی و خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد. حتی مایونزی که برچسب حاوی روغن زیتون – یک چربی سالم‌تر و با امگا۶ کمتر – دارد نیز مقداری کمی از چربی‌های روغن زیتون را دارد و مقدار بیشتر روغن آن از روغن دانه سویا یا دیگر روغن‌های حاوی امگا۶ بالا می‌آید.

قند

رپورتاژ

مایونز معمولی، در هر قاشق غذاخوری، ۱ گرم قند دارد که اگر مصرف خود را به همان ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری محدود کنید،  خیلی بالا نیست. به هر حال، اگر فکر می‌کنید که با انتخاب مایونز کم‌چرب یا فاقد چربی، انتخاب سالم‌تری کرده‌اید، بیشتر فکر کنید. مایونز کم‌چرب دارای مضراتی مانند قند افزودنی بالا – بیش از ۴ گرم در هر قاشق غذاخوری – است که برابر یک قاشق چایخوری قند در هر قاشق غذاخوری مایونز است. اگر می‌خواهید سالم‌تر بخورید و سطح قند خون خود را تنظیم کنید، مایونز، به ویژه نوع کم‌چرب آن، انتخاب خوبی نیست.

مواد تشکیل دهنده مصنوعی

مایونز تجاری، علاوه بر داشتن امگا۶ عامل التهاب و قند افزودنی، حاوی مواد تشکیل دهنده مصنوعی مانند نگهدارنده‌ها، مواد افزودنی و مونو سدیم گلوتامات یا MSG است. مایونز خانگی تازه می‌تواند حداکثر یک هفته در یخچال بماند اما مایونز تجاری، تا یک ماه ماندگاری دارد. مواد شیمیایی و فرآوری شده که به مایونز اضافه می‌شوند معمولا بی‌خطر هستند اما برخی افراد با مصرف خوراکی‌های حاوی این مواد به عوارضی مانند سردرد، تهوع و ضعف دچار می‌شوند.

مایونز خانگی سالم

برای جلوگیری از مضرات مایونز تجاری برای سلامتی، با روغن‌های سالم‌تر و بدون قند و مواد مصنوعی، سس مایونز را در منزل تهیه کنید. سس مایونز کلاسیک، حاوی زرده تخم مرغ، روغن، آبلیمو یا سرکه و ادویه است. از روغن آووکادو، روغن زیتون یا روغن مغز ماکادمیا استفاده کنید تا مصرف امگا۶ را کاهش داده و چربی های تک غیر اشباع بیشتر که برای سلامتی قلب مفید هستند را دریافت کنید. پستو، گوجه فرنگی که در آفتاب خشک شده، سیر، سس تند یا پودر کاری را به آن اضافه کنید تا نوع خوشمزه‌تری از مایونز سالم تهیه کرده باشید

نوشته‌های مرتبط