رژیم خیار برای لاغری در 7 روز: مزایا، معایب و برنامه کامل کاهش وزن

رژیم خیار یک رژیم غذایی کوتاه مدت است که وعده کاهش سریع وزن را به شما می‌دهد. نسخه‌های زیادی از این رژیم غذایی وجود دارد، اما اکثرا ادعا می‌کنند که شما می‌توانید در طول ۷ روز تا ۱۵ پوند (۷ کیلوگرم) از وزن بدن‌تان را از دست بدهید.

هرچند خیار یک ماده‌ی خوراکی سالم است، اما ممکن است در این فکر باشید که این رژیم واقعا تا چه حدی موثر است.

این مقاله به بررسی مزایا و معایب رژیم خیار می‌پردازد و این‌که آیا این رژیم غذایی یک راه پایدار برای از دست دادن وزن است یا خیر.

رژیم خیار با محدود کردن کالری دریافتی‌تان کاهش وزن شما را در کوتاه مدت میسر می‌کند. با این حال، این رژیم غذایی به لحاظ مواد مغذی دچار کمبود است، به شدت محدودکننده و در نهایت ناپایدار است.

رژیم خیار چیست؟

رژیم خیار یک رژیم غذایی کوتاه مدت است. اکثر نسخه‌های این رژیم ادعا می‌کنند که با دنبال کردن آن به مدت ۷-۱۴ روز می‌توانید وزن‌تان را تا ۱۵ پوند (۷ کیلوگرم) کاهش بدهید.

در حقیقت، طرفداران رژیم غذایی خیار، گاهی اوقات از شعار “۷ روز ۷ کیلوگرم” استفاده می‌کنند.

این رژیم لاغری عمدتا از خیار همراه با غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم‌مرغ، مرغ، ماهی و آجیل تشکیل شده‌است.

توصیه می‌شود که اکثر غذاها را با خیار جایگزین کنید، به این معنی که حتی میوه‌ها و سبزیجات دیگر را هم باید در کم‌ترین حد ممکن مصرف کنید.

از آن‌جایی که این رژیم کاهش وزن تنوع ندارد، دنبال کردن آن بیش از ۱۴ روز توصیه نمی‌شود.

در نهایت، در حالی که بسیاری از طرفداران این رژیم، موفقیت آن را در کاهش وزن تبلیغ کرده‌اند، هیچ مطالعه‌ای از این ادعاها پشتیبانی نمی‌کند.

* خلاصه:

رژیم خیار یک رژیم غذایی کاهش وزن است که وعد‌ه‌ی یک کاهش وزن ۷ کیلوگرمی را در طول ۷ تا ۱۴ روز به شما می‌دهد. این رژیم غذایی عمدتا خیار و برخی از مواد غذایی غنی از پروتئین را شامل می‌شود.

قوانین رژیم خیار برای لاغری

هیچ قاعده‌ی خاصی برای این رژیم لاغری وجود ندارد به جز این‌ توصیه که سعی کنید در بیش‌تر وعده‌ّای غذایی خیار بخورید.

این رژین لاغری توصیه می‌کند هر زمانی که احساس گرسنگی کردید، باید خیار بخورید.

تئوری پشت رژیم خیار این است که چون این ماده‌ی خوراکی کالری کمی دارد، می‌توانید هر چه‌قدر که دوست دارید از آن بخورید اما همچنان از محدوده‌ی کالری مورد نظرتان خارج نشوید.

خیار پروتئین کمی دارد، ماده‌ای مغذی که بدن شما برای حفظ سلامت پوست، ماهیچه‌ها و مفاصل به آن نیاز دارد. به همین دلیل، این رژیم غذایی توصیه می‌کند که خیار را با برخی از مواد غذایی غنی از پروتئین مصرف کنید.

علاوه بر این، شما مجاز هستید مقداری کربوهیدرات نیز به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید، از جمله نان تست، برنج قهوه‌ای یا سیب‌زمینی.

از آن‌جایی که قواعد این رژیم لاغری متفاوت است، می‌توانید به انتخاب خودتان غذایی را که می‌خورید محدود کنید.

* خلاصه:

برای دنبال کردن رژیم خیار برای لاغری، هر زمان که احساس گرسنگی می‌کنید، خیار بخورید. شما می‌توانید وعده‌ّای کوچکی از مواد غذایی غنی از پروتئین مانند تخم‌مرغ، گوشت بدون چربی، پنیر و آجیل را نیز به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید.

آیا رژیم خیار واقعا وزن را کاهش می‌دهد؟

هیچ مطالعه‌ای رژیم خیار را به طور خاص بررسی نکرده‌است. با این حال، کاملا قابل پیش‌بینی است که وزن‌تان کاهش خواهد یافت، زیرا کالری این رژیم غذایی خیلی کم است.

با این حال، این کاهش وزن فقط در طول ۷-۱۴ روز (یعنی طول رژیم غذایی) رخ می‌دهد. بنابراین بعید است که مقدار قابل‌توجهی از وزن‌تان را از دست بدهید. در عین حال این احتمال وجود دارد که پس از بازگشت به رژیم غذایی معمول‌تان، دوباره وزن از دست داده را به دست بیاورید.

پایبندی به رژیم‌های لاغری محدودکننده به مدت طولانی دشوار است. برعکس، رژیم‌هایی که به راحتی قابل انجام هستند و پایبندی به آن‌ها سخت نیست، به طور کلی نتایج بسیار بهتر و پایدارتری دارند.

یک تحلیل نشان داد که یک رژیم غذایی کم کالری با کم‌تر از ۸۰۰ کالری در روز برای کاهش وزن طولانی مدت موثر نبود. هر چه رژیم لاغری محدودکننده‌تر باشد، دنبال کردن آن برای شرکت‌کنندگان دشوارتر بود.

اگرچه ممکن است به نظر برسد که مصرف تعداد بی‌شماری خیار مقدار کالری دریافتی شما را افزایش خواهد داد، اما ۳۰۰ گرم خیار تنها ۴۵ کالری دارد. حتی اگر شما ۳ کیلوگرم خیار بخورید، تازه ۴۵۰ کالری دریافت کرده‌اید.

همچنین، خیار تنها مقدار کمی مواد مغذی مانند پتاسیم، ویتامین C و ویتامین K را به بدن می‌رساند. خیار پروتئین، چربی، فیبر، کلسیم، آهن و بسیاری دیگر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی را ندارد.

حتی اگر پروتئین را به همه‌ی وعده‌های غذایی اضافه کنید، اما با توجه به محدودیت غذاهای موجود در این برنامه‌ی غذایی بعید است که نیازهای روزانه‌تان به این ماده‌ی مغذی تامین شود.

در نهایت، بسیاری از افراد پس از پایان برنامه‌های کاهش وزنی مانند رژیم خیار، وزن از دست داده را مجددا به دست می‌آورند، به خصوص اگر رژیم غذایی رفتارهای غذایی سالم را آموزش نداده باشد (مانند کنترل سایز وعده‌ی غذایی و خواندن برچسب روی مواد غذایی).

برای از دست دادن وزن و بهبود سلامتی‌تان، بهتر است که رژیم غذایی پر از مواد خوراکی متنوع داشته باشید. بهتر است هدف‌تان خوردن غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، چربی‌های سالم و پروتئین بدون چربی و پروتئین گیاهی باشد.

* خلاصه:

رژیم غذایی خیار کالری بسیار کمی دارد و احتمالا در کوتاه مدت وزن را کاهش می‌دهد. با این حال، احتمال دارد که پس از پایان رژیم غذایی، وزن از دست داده را مجددا به دست بیاورید.

رژیم خیار برای لاغری

معایب رژیم خیار برای لاغری

هر چند با دنبال کردن این رژیم لاغری، به طور موقت وزن‌تان را کاهش می‌دهید، اما واقعیت این است که معایب این رژیم غذایی بیش‌تر از مزایای آن است.

۱. رژیم خیار بسیار محدودکننده است

رژیم خیار مصرف بسیاری از گروه‌های غذایی را محدود می‌کند و توصیه می‌کند که به مدت دو هفته در بیش‌تر وعده‌های غذایی خیار بخورید.

این رژیم لاغری نه تنها به لحاظ تغذیه‌ای بسیار ضعیف است بلکه باعث افزایش رفتارهای غذایی منفی نیز می‌شود، مانند رژیم سخت‌گیرانه‌ای، که ممکن است منجر به ایجاد رابطه‌ی نامناسبی با غذا شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم‌های لاغری محدودکننده نوعی ناهنجاری در برنامه‌ی غذایی آدم‌ها و شیوه‌ی خوردن‌شان ایجاد می‌کند که می‌تواند توانایی شما را برای کنترل مصرف غذا تحت تاثیر قرار دهد.

با وجود الگوهای محدودیت غذا، این شکل از خوردن آشفته و نامنظم به شدت با چاقی مرتبط است.

۲. چربی و پروتئین کمی دارد

خیار می‌تواند منبع خوبی از مواد مغذی باشد در صورتی که آن را همراه با یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید.

با این حال، این ماده‌ی خوراکی به طور طبیعی کم کالری است و همچنین پروتئین و چربی که دو ریز مغذی ضروری هستند، در آن به مقدار ناچیز یافت می‌شود. یک خیار با وزن ۱۰ اونس (۳۰۰ گرم) تنها ۲ گرم پروتئین و ۰.۳ گرم چربی را فراهم می‌کند.

پروتئین برای بسیاری از عملکردهای بدن شما نقش حیاتی دارد، از جمله تولید آنزیم‌ها و هورمون‌ها، حفظ ساختار پوست و رشد عضلانی.

در عین حال، چربی یک منبع متمرکز از کالری را با ۹ کالری در هر گرم فراهم می‌کند. به علاوه، چربی‌ها برای عملکرد سیستم عصبی، سلامت مغز و جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E و K مهم هستند.

بر اساس این رژیم غذایی شما می‌توانید خیار را همراه با مواد غذایی حاوی پروتئین بالا از جمله مرغ یا تخم‌مرغ (که مقداری پروتئین و چربی را برای بدن‌تان فراهم می‌کنند) مصرف کنید.

با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که برای کمک به حفظ و رشد عضلات پروتئین را باید در همه‌ی وعده‌های غذایی مصرف کنید.

۳. رژیم خیار برای لاغری پایدار نیست

رژیم خیار طوری طراحی شده که می‌توانید آن را به مدت ۷ تا ۱۴ روز دنبال کنید.

این رژیم لاغری را نمی‌توانید در درازمدت دنبال کنید، زیرا کالری آن بسیار کم است و مواد مغذی را به طور کامل به بدن نمی‌رساند.

به عنوان مثال، با رژیم خیار در هر روز حدود ۸۰۰ کالری را دریافت می‌کنید. خوراکی‌های مجاز در هر روز عبارتند از حدود ۶ خیار، یک وعده مرغ یا ماهی، ۲ تخم‌مرغ، ۱ فنجان پنیر و مقدار کمی از برخی سبزیجات دیگر.

در نظر داشته باشید که برخی از نسخه‌های این رژیم لاغری حتی محدودتر هستند.

رپورتاژ

محدودیت کالری شدید می‌تواند در طول زمان سرعت متابولیسم را کاهش بدهد، و این کند شدن، در واقع واکنش بدن به گرسنگی واقعی یا درک‌‌شده است.

در نتیجه، به احتمال زیاد وزن از دست‌داده را دوباره به دست خواهید آورد – حتی اگر بعد از رژیم، حجم و کالری غذایی که مصرف می‌کنید، برنامه‌ی غذایی قبل از رژیم‌تان کم‌تر باشد.

در نهایت، محدود کردن انواع غذاهایی که می‌خورید، نه لذت‌بخش است و نه مغذی. در حالی که مهم است که دسرها و سایر خوراکی‌های شیرین را در کم‌ترین حد ممکن مصرف کنید، اما انسان‌ها گاهی غذا می‌خورند تا از آن لذت ببرند.

هیچ دلیلی برای محدود کردن غذاهای کامل و سالمی مانند ماهی، غلات کامل، سبزیجات و میوه وجود ندارد.

* خلاصه:

رژیم غذایی خیار بسیار محدودکننده است و ممکن است سبب ترویج الگوهایی ناهنجار خوردن شود. این رژیم غذایی پروتئین، چربی و کالری کمی دارد و دنبال کردن آن در طولانی مدت امکان‌پذیر نیست.

غذاهایی که در رژیم لاغری خیار مجاز هستند

بر اساس این رژیم غذایی باید برای بیش‌تر وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها خیار بخورید.

از آن‌جایی که این رژیم غذایی کم پروتئین است، باید یک منبع پروتئین به هر وعده‌ی غذایی اضافه کنید.

در زیر فهرستی می‌بینید از مواد غذایی مجاز در رژیم خیار:

* سبزیجات: خیار، گوجه‌فرنگی، اسفناج، کرفس و سایر سبزیجات در مقادیر کم

* پروتئین: مرغ، گوشت گاو بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ، ماست یونانی، پنیر، پنیر چدار

* کربوهیدرات: برنج قهوه‌ای، سیب‌زمینی، نان تهیه‌شده از گندم کامل

* چربی: روغن زیتون

دستورالعمل‌های روشنی در مورد نوشیدنی‌ها وجود ندارد، اما اکثر نسخه‌های این رژیم لاغری نوشیدنی‌های کم‌کالری مانند آب و چای را توصیه می‌کنند.

* خلاصه:

خیار باید در تمام وعده‌های غذایی گنجانده شود. غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ یا تخم‌مرغ باید به همه‌ی وعده‌ّهای اصلی اضافه شود. نوشیدنی‌های‌تان را هم باید از میان موارد کم‌کالری مثل چای یا آب انتخاب کنید.

غذاهایی که باید از مصرف آن‌ها پرهیز کنید

در حالی که این رژیم غذایی شما را ملزم به اجتناب از هیچ گونه غذای خاصی نمی‌کند، اما جایگزینی اکثر مواد غذایی را با خیار تشویق می‌کند.

در این‌جا فهرستی از محدودیت‌های معمول را در رژیم خیار می‌بینید:

* میوه‌ها: میوه‌ها را فقط می‌توانید به صورت اسموتی یا بخشی از یک وعده‌ی کوچک مصرف کنید.

* تکنیک‌های پخت و پز: در حالی که این مورد در برنامه‌ی رژیم قید نشده‌است، پروتئین‌های کباب شده ترجیح داده می‌شود، چرا که کباب کردن به طور کلی روش کم‌کالری‌تری در مقایسه با سرخ کردن غذاها است.

* غذاهای حاوی قند زیاد: شیرینی‌هایی مانند آب نبات، دسر و نوشابه باید محدود شوند.

* خلاصه:

در این رژیم از مصرف هیچ غذایی نباید پرهیز کنید. با این حال، بهتر است غذاهای دارای چربی و قند زیاد را باید محدود کنید یا به طور کلی از مصرف آن‌ها پرهیز کنید.

منوی نمونه در رژیم لاغری خیار

در این‌جا یک منوی نمونه از رژیم خیار سه روزه می‌بینید:

روز اول

– صبحانه: ۲ تخم‌مرغ با یک بخش خیار و سبزیجات

– میان‌وعده: ۲ خیار

– ناهار: سالاد خیار با آب لیمو و ماست یونانی

– میان‌وعده: ۲ خیار

– شام: مرغ کبابی و خیار همراه با مقداری برنج قهوه‌ای

روز دوم

– صبحانه: اسموتی خیار (خیار مخلوط با سیب سبز و اسفناج)

– میان‌وعده: ۱ خیار و یک مشت بادام

– ناهار: ۱ خیار، ۱ پرتقال و چند تکه پنیر

– میان‌وعده: چای سبز

– شام: ۱ خیار و پنیر

روز سوم

– صبحانه: یک تکه نان تست گندم کامل، خیار و پنیر

– میان‌وعده: ۲ خیار

– ناهار: سالاد خیار با گوجه‌فرنگی و روغن زیتون

– میان‌وعده: ۱ سیب سبز

– شام: ماهی قزل آلا، خیار و سیب‌زمینی کبابی

در نسخه‌های بسیار دقیق این رژیم غذایی، فقط می‌توانید دو خیار در هر میان وعده میل کنید.

اطلاعات محدودی در مورد سایز غذاهای غیر خیار وجود دارد.

* خلاصه:

تاکید بر خوردن خیار در بیش‌تر وعده‌ها غذایی است.

کلام پایانی

دنبال کردن رژیم خیار برای لاغری ممکن است باعث کاهش وزن شود، اگر بتوانید دست کم به مدت یک هفته به آن پایبند بمانید.

با این حال، هنگامی که رژیم معمولی خود را از سر بگیرید، احتمالا همه‌ی وزنی را که از دست داده‌اید، مجددا به دست خواهید آورد.

به علاوه این رژیم غذایی دارای مواد مغذی کم است، بسیار محدودکننده و در نهایت غیر قابل‌تحمل است.

اگر شما به دنبال کاهش وزن پایدار و ماندگار هستید، بهتر است یک رژیم متعادل را دنبال کنید که حاوی مواد مغذی است و در عین حال استفاده از انواع مواد غذایی را ترویج می‌کند. از دنبال کردن رژیم‌هایی که محدودیت کالری سنگینی دارند، پرهیز کنید.

نوشته‌های مرتبط