جوش صورت نوزاد: 9 درمان خانگی جوش نوزادان

جوش صورت نوزاد و در حالت کلی تر جوش پوست نوزاد یک بیماری پوستی است که نوزادان به خصوص نوزادان حدودا دو ماهه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل حدود ۲۰٪ نوزادان را مبتلا می‌کند و به صورت جوش‌های کوچک به رنگ قرمز و سفید بر روی پوست پدیدار می‌شود. آکنه‌ی نوزادان یک مشکل جدی نیست و خود به خود از بین می‌رود. این آکنه‌ها عمدتا در ناحیه صورت نوزاد رخ می‌دهد، نه در سینه، پاها یا بازوها. به طور کلی، مادران جدید با دیدن آکنه‌ها مضطرب می‌شوند و بلافاصله با پزشک مشورت می‌کنند. و همیشه پزشکان چند درمان موضعی را تجویز می‌کنند.

با این حال، این مشکل به طور طبیعی درمان می‌شود. توصیه می‌شود که از داروهای طبیعی استفاده کنید، زیرا آنها برای یک کودک تازه متولد شده هیچ خطری ندارند. در این نوشتار با برخی از درمان‌های خانگی طبیعی برای رفع جوش صورت نوزاد آشنا خواهید شد. فراموش نکنید که قبل از استفاده از هر روشی که در این مقاله آمده‌است، با پزشک مشورت کنید زیرا پوست نوزادان بسیار حساس است.

مطلب مرتبط: کولیک نوزادان: ۲۶ درمان خانگی موثر برای قولنج نوزادان

۹ درمان برتر خانگی جوش صورت نوزاد که تاثیری شگفت‌انگیز دارند!

۱. شیر مادر

شیر مادر یک درمان فوق‌العاده برای راش‌های نرم و نرمال و همین‌طور آکنه‌ی نوزادان است. شیر مادر دارای اسید لوریک است که خواص شفا‌دهنده‌ای دارد. این شیر پوست را برای درمان آکنه‌ی نوزادان رویه‌سابی می‌کند، زیرا یک مایع ضد باکتری و ضد میکروبی طبیعی است. علاوه بر این، شیر مادر پوست را از حمله‌ی دوباره‌ی آکنه محافظت می‌کند و آن را درمان و هیدراته نیز می‌کند. بنابراین، ایمن‌ترین و طبیعی‌ترین درمان خانگی برای رفع آکنه‌ی نوزادان باید حتما شامل شیر مادر باشد.

مواد لازم:

– شیر مادر

روش انجام کار:

– خیلی ساده شیر مادر را (چند قطره) روی قسمت‌های آسیب‌دیده‌ی پوست نوزاد پخش کنید.
– روش دیگر این است که می‌توانید آن را روی کل صورت کودک بمالید. با کمک یک توپ پنبه‌ای یا نوک انگشتان‌تان، شیر را در یک حرکت دایره‌ای روی صورت کودک پخش کنید.
– بعد از ۲۰ دقیقه، صورت کودک را با استفاده از پارچه‌ی مرطوب و گرم پاک کنید.
– برای حذف جوش صورت نوزاد ، باید این روش درمانی را سه بار در روز تکرار کنید.

۲. دمنوش قاصدک بنوشید.

اساسا، ریشه‌ی گیاه قاصدک برای حفظ تعادل هورمون‌های سیستم تناسلی زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف دمنوش قاصدک نه تنها برای مادر بلکه برای کودک نیز مفید است. ریشه‌ی قاصدک به پوست کمک می‌کند تا باکتری‌هایی که باعث ایجاد آکنه می‌شوند را از بین ببرد، زیرا از اجزاء تلخ تشکیل شده‌است. اگر مادر از دمنوش قاصدک استفاده کند، نوزاد نیز می‌تواند توسط شیر مادر مزایای آن را دریافت کند. در این‌جا مراحل دقیق تهیه‌ی دمنوش قاصدک را به عنوان درمان خانگی برای جوش صورت نوزاد می‌بینید:

مواد لازم:

– کمی ریشه‌ی قاصدک و تمشک قرمز
– حدود ۸ سانت علف لیمو
– ۱/۲ فنجان گزنه
– ۱ کاسه آب

روش انجام کار:

– یک کاسه پر از آب و چند ریشه‌ی قاصدک، ۸ سانت علف لیمو و نصف فنجان گزنه را آماده کنید.
– آب را بجوشانید و سپس تمام مواد را به آن اضافه کنید. پس از آن، اجازه بدهید مواد همراه با آب به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به جوشیدن ادامه بدهند. هنگام تهیه‌ی دمنوش، آن را مدام هم بزنید.
– شکر و عسل را در صورت نیاز اضافه کنید و چای را صاف کنید.
– برای درمان آکنه‌ی نوزادان، این دمنوش را سه بار در روز مصرف کنید.
– شما می‌توانید باقی‌مانده‌ی دمنوش را در یخچال قرار دهید چرا که تا دو روز قابل نگهداری است.

مطلب مرتبط: یبوست نوزاد: ۱۴ درمان خانگی یبوست نوزادان

۳. از سرکه سیب استفاده کنید.

بهترین داروهای طبیعی خانگی برای از بین بردن جوش صورت نوزاد باید شامل سرکه سیب نیز باشد. سرکه سیب چربی را جذب می‌کند و یک باکتری‌کش نیز است. این ماده باکتری‌ها را به سرعت می‌کشد و پوست را سالم و پاکسازی می‌کند. سرکه باید در فرم رقیق شده برای درمان آکنه‌ی نوزادان استفاده شود، زیرا بسیار قوی و تند است. پیشنهاد می‌شود که قبل از استفاده از سرکه سیب روی صورت، مقداری از آن را روی دست نوزاد امتحان کنید.

مواد لازم:

– ۱ تا ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب
– نصف فنجان آب مقطر

روش انجام کار:

– سرکه سیب (حدود ۱ تا ۲ قاشق چایخوری) را آماده کنید و با نصف فنجان آب مقطر مخلوط کنید.
– خوب آب و سرکه را با هم مخلوط کنید و چند توپ پنبه‌ای را در این محلول به مدت ۵ دقیقه غوطه‌ور کنید. به آرامی پنبه‌ها را روی مناطق آسیب‌دیده‌ی کوچولوی‌تان استعمال کنید.
– به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد با استفاده از یک تکه پارچه‌ی گرم و مرطوب پوست نوزاد را تمیز کنید.
– برای درمان این مشکل ترکیب سرکه و آب را ۲ بار در روز به مدت ۵ روز استفاده کنید.

۴. نشاسته‌ی ذرت

هنگامی که به دنبال داروهای طبیعی خانگی برای آکنه‌ی نوزادان هستید، نباید نشاسته‌ی ذرت را فراموش کنید. نشاسته‌ی ذرت حاوی چندین ویتامین است مانند ویتامین B۵، B۱ و C. علاوه بر این، نیاسین، لیکوپن و تیامین نیز که برای پوست کودک بسیار مفید است، در این ماده یافت می‌شود. نشاسته‌ی ذرت به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و به حفظ نرمی و صافی پوست نوزاد کمک می‌کند. همچنین برای محافظت از پوست در برابر آکنه، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را برای پوست نوزاد فراهم می‌کند. نشاسته‌ی ذرت دارای خواص خشک‌کننده‌ی پوست است، بنابراین برای از بین بردن چربی بیش از حد از روی صورت نوزاد مفید است.

مواد لازم:

– ۲ قاشق چایخوری نشاسته‌ی ذرت
– چند قطره آب

روش انجام کار:

– ابتدا ۲ قاشق چایخوری نشاسته‌ی ذرت را آماده کنید و با مخلوط کردن آن با آب، یک خمیر سفت تهیه کنید.
– پس از آن، خمیر به‌دست آمده را روی چهره‌ی کودک با نوک انگشتان‌تان یا گوش پاک‌کن پخش کنید و اجازه بدهید به مدت ۶۰ دقیقه بماند.
– با استفاده از آب ولرم چهره‌ی کودک خود را بشویید و در صورت لزوم مرطوب‌کننده روی پوستش بزنید.
– به منظور حذف سریع آکنه‌، این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید.

۵. از روغن نارگیل استفاده کنید.

فهرست بهترین داروهای خانگی طبیعی برای جوش صورت نوزاد باید شامل روغن نارگیل باشد. این روغن نیز مانند شیر مادر، می‌تواند آکنه‌ی نوزادان را به شیوه‌ی بسیار موثری درمان کند. روغن نارگیل کمک می‌کند که پوست کودک مرطوب شود و از پوست در برابر حمله‌ی باکتری‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر این، روغن نارگیل به راحتی جذب پوست کودک می‌شود. همچنین پوست کودک را تغذیه می‌کند زیرا این ماده بمبی از ویتامین E است. هم روغن نارگیل و هم شیر مادر حاوی اسید لوریک هستند، ماده‌ای که به آنها توانایی مبارزه با جوش صورت نوزاد را می‌دهد.

مواد لازم:

– ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل
– توپ پنبه‌ای

روش انجام کار:

– ابتدا ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل آماده کنید. این روغن را مستقیما روی چهره‌ی نوزاد استعمال کنید یا می‌توانید از روغن نارگیل ولرم استفاده کنید.
– توپ پنبه را در روغن به مدت یک دقیقه غوطه‌ور کنید و به آرامی این توپ پنبه را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده‌ی صورت نوزادان بمالید. به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا پوست کودک بتواند روغن نارگیل را جذب کند.
– در نهایت، صورت نوزاد را با استفاده از یک پارچه‌ی مرطوب پاک کنید.

رپورتاژ

۶. ترکیب آب لیمو و عسل

هم لیمو و هم عسل دارای مزایای بسیار فراوانی برای سلامتی هستند. عسل یک محصول طبیعی خوب است، بنابراین انتخاب خوبی برای نوزاد شما محسوب می‌شود. این ترکیب تاثیر ضد التهابی و ضد باکتریایی روی پوست دارد. زمانی که ترکیب آب لیمو و عسل را روی پوست نوزاد استعمال کنید، به داخل پوست او نفوذ می‌کند. این امر سبب از بین رفتن ناخالصی‌هایی می‌شود که روی صورت نوزاد آکنه به وجود می‌آورند. عسل پوست را تسکین می‌دهد در حالی که لیمو آن را لایه‌برداری می‌کند.

مواد لازم:

– آب نصف یک لیمو
– ۱ قاشق غذاخوری عسل خام یا عسل مانوکا

روش انجام کار:

– ابتدا، آب نصف یک لیمو را بگیرید و ۱ قاشق غذاخوری عسل را آماده کنید. سپس، هر دو ماده را با هم مخلوط کنید.
– در مرحله‌ی بعد، یک پنبه را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه داخل ترکیب غوطه‌ور کنید. به آرامی ترکیب را روی صورت کودک استعمال کنید و آن را به خوبی روی پوست او پخش کنید.
– به مدت دست کم نیم ساعت صبر کنید و در نهایت آن را با کمک یک پارچه مرطوب و گرم پاک کنید.
– برای به‌دست آوردن بهترین نتیجه، این روش را باید دو بار در روز تکرار کنید.

۷. نکات بهداشتی را رعایت کنید.

علاوه بر استعمال تمام داروهای خانگی برای رفع آکنه‌ی نوزادان، لازم است پوست نوزاد را تمیز نگه دارید زیرا پوست حساس و آسیب‌پذیر او مستعد پذیرش انواع عفونت‌ها است. موارد زیر را رعایت کنید:

۱. یادتان باشد که روبالشی‌ها، ملحفه، و لباس کودک را همیشه تمیز نگه دارید.

۲. فراموش نکنید که باید یک روز در میان رو بالشی و ملحفه‌ی تخت نوزاد را عوض کنید. تمام اسباب‌بازی‌های کودک نیز باید به طور منظم با یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده شستشو داده شوند.

۳. شما یا اطرافیان باید قبل از لمس کردن چهره‌ی کودک، دست‌ها را خوب بشویید.

۴. صورت نوزاد را هیدراته نگه دارید. پوست کودک را بیش از اندازه و به طور مکرر تمیز نکنید زیرا ممکن است خشک شود.

۵. برای شستن لباس‌ها باید از مواد شوینده‌ی ضدباکتری استفاده کنید.

۸. بلغور جو دوسر

بلغور جوی دوسر باعث شادابی پوست می‌شود و به آن رطوبت می‌دهد و حتی آکنه‌های بزرگ روی صورت کودک را به خوبی درمان می‌کند. بنابراین، فهرست بهترین درمان‌های خانگی برای جوش صورت نوزاد باید شامل بلغور جو دوسر باشد.

مواد لازم:

– ۱/۳ فنجان بلغور جوی دوسر

روش انجام کار:

– بلغور جوی دوسر را داخل یک مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید تا پودر شود. وان کودک را با آب گرم پر کنید و بعد پودر بلغور جوی دوسر را داخل آب بریزید.
– بعد از آن آب و پور را با دست‌تان خوب هم بزنید تا پودر به طور مساوی در همه جا پخش شود.
– به مدت ده دقیقه نوزاد را داخل وان حمام کنید تا از مزایای آن بهره‌مند شود. فقط دقت کنید که ناحیه‌ی دور چشم نباید با این آب تماس داشته باشد.
– بعد از ۱۰ دقیقه، پوست نوزادتان را به آرامی خشک کنید (بدون آبکشی کردن او).
– این فرآیند باید هر روز یا یک روز در میان تکرار شود. راش‌ها و آکنه‌ها خیلی زود از بین خواهند رفت.

۹. از پودر بچه استفاده کنید.

پودر بچه برای درمان راش‌های ایجاد شده در قسمت تناسلی کودک و آکنه‌ی نوزادان مفید است. این ماده به خشک شدن آکنه‌ها کمک می‌کند بدون این‌که منافذ پوست را مسدود کند. به علت این خاصیتی که پودر بچه دارد، می‌توانید آن را در مناطق مرطوب استفاده کنید.

مواد لازم:

– پودر بچه

روش انجام کار:

– در ابتدا منطقه‌ی آسیب‌دیده را شستشو دهید و خشک کنید. پس از آن، پودر بچه را در آن ناحیه پخش کنید.
– با استفاده از نوک انگشتان‌تان، به آرامی پودر را روی پوست نوزاد مالش دهید.
– هر بار بعد از آن‌که نوزاد حمام کرد، این روش درمانی را تکرار کنید.

نکات اضافی:

– آکنه‌ی نوزادانجوش صورت نوزاد از مصرف‌ قابض‌ها روی پوست نوزاد خودداری کنید.

– از به کار بردن محلول موضعی قوی و کرم‌های حاوی بنزوئیل پراکساید و اسید سالیسیلیک پرهیز کنید.

– از به کار بردن لوسیونی که منافذ پوست را مسدود می‌کند، پرهیز کنید. شما باید بعد از شستن کودک مرطوب‌کننده‌ی بدون روغن رو بدن او استعمال کنید تا آکنه‌ها از بین بروند.

– وقتی آب دهان نوزاد جاری می‌شود آن را مدام خشک کنید.

– مادران شیرده باید از میوه خوردن به میزان زیاد، به ویژه میوه‌های شیرین پرهیز کنند.

– هر زمان که از هر گونه درمان روی پوست کودک استفاده می‌کنید ابتدا وجود هر گونه آلرژی را بررسی کنید. اگر علامتی از تحریک وجود داشت، از آن روش درمانی استفاده نکنید.

– وجود آکنه یا راش را در قسمت‌های دیگر بدن کودک بررسی کنید. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، آکنه‌ی نوزادان اغلب در ناحیه‌ی صورت ظاهر می‌شود، اما اگر این مشکل در جای دیگر بدن نوزاد رخ بدهد، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید. ممکن است اگزما یا بیماری پوستی کلاه گهواره باشد.

نوشته‌های مرتبط