11 خوراکی مضر برای فشار خون بالا

فشار خون بالا بیماری ترسناکی است چون علائمی دارد که آدم‌ها را در خطر بزرگتری یعنی حمله قلبی و سکته قرار می‌دهد. در تعداد زیادی از مردم این بیماری تشخیص داده شده است اما عده‌ی بسیار دیگری نیز به این ناراحتی مبتلا هستند و از آن خبر ندارند. فشار خون بالا با رژیم غذایی و تغییرات سبک زندگی کاملا قابل کنترل است، پس اگر این بیماری در شما تشخیص داده شده است هراسان و ناامید نشوید. با ما همراه باشید تا ۱۱ خوراکی مضر برای فشار خون بالا را بشناسید.

خوراکی مضر برای فشار خون بالا

۱. از مصرف قند و نمک خودداری کنید

متاسفم، اما این دو طعم‌افزای خوشمزه عوامل اصلی فشار خون هستند. لازم است که مصرف قند و نمک‌تان را محدود کنید، اما به این معنی نیست که باید تا آخر عمر فقط خوراکی‌های بی مزه بخورید.

در کل، یک فرد سالم هم نباید بیش از ۲.۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز مصرف کند. وقتی بحث از قند می‌شود، کانون توجه اصلی پرهیز از قندهای «افزودنی» است. بدن ما برای عملکرد صحیح به قند نیاز دارد، اما اکثر آن از منابعی مانند میوه‌ها باید تامین شود نه شیرینی و حتی آبمیوه.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند مردان بیش از ۳۷.۵ گرم (نه قاشق چایخوری) و زنان بیش از ۲۵ گرم (۶ قاشق چایخوری) در روز قند مصرف نکنند.

فشار خون پایین: ۲۰ مهمترین علائم، علت و روش درمان افت فشار خون

۲. کنسروها (حبوبات و سبزیجات)

سبزیجات کنسروی، به ویژه لوبیا، سرشار از سدیم هستند چون از آن برای افزایش طول عمر این محصول غذایی استفاده می‌شود. در واقع لوبیایی که خشک می‌خرید و بعد می‌خیسانید و می‌پزید به خاطر پروتئین‌، فیبر، و مواد مغذی ضد التهابی بسیار انتخاب غذایی سالمی به حساب می‌آید.

افزودن لوبیا به وعده‌ی غذایی‌تان می‌تواند به حفظ ثبات سطح قند خون‌تان نیز کمک کند. اگر باید کنسرو لوبیا بخورید، می‌توانید با شستن آن تا ۴۱٪ از محتوای سدیم را از آن بزدایید.

۳. سوپ آماده

ممکن است از اینکه پی ببرید در بسیاری از انواع سوپ‌های آماده تا چه اندازه سدیم وجود دارد شوکه شوید. این ماده به باعث بازگرداندن طعم نودل و سبزیجاتی می‌شود که مدت‌ها قبل پخته شده‌اند، و همین‌طور به نگهداری آن‌ها کمک می‌کند.

همچنین سدیم موجود در سوپ، وقتی پخته می‌شود و کمی از آب آن می‌جوشد در غذا جمع می‌شود. خوشبختانه درست کردن سوپ خانگی کاملا ساده و طعم آن نیز بسیار بهتر است.

اگر واقعا به لحاظ زمانی در فشار هستید، پس به دنبال سوپ‌های کنسروی و آماده‌ای باشید که روی آن‌ها برچسب «کم سدیم» یا «نمک کاهش‌یافته» خورده است. فراموش نکنید که حتما برچسب روی محصول را بخوانید. ممکن است نمک موجود در آن محصول کاهش یافته باشد اما همچنان برای افراد دارای فشار خون بالا ناسالم باشد.

خواص غوره: ۴ مهمترین فواید آبغوره برای فشار خون و سلامتی بدن

۴. محصولات گوجه فرنگی پخته

آیا تا به حال متوجه شده‌اید مزه‌ی گوجه فرنگی‌هایی که خودتان در خانه پرورش می‌دهید با آن‌هایی که از مغازه می‌خرید چه قدر متفاوت است؟

چون گوجه فرنگی‌هایی که در مقیاس‌های بزرگ کاشته می‌شوند عموما اصلاح می‌شوند تا سفت تر باشند و بتوانند در طی فرایند برداشت، حمل و نقل و ماندن در قفسه‌های فروشگاه‌ها حالت و شکل خود را حفظ کنند. این باعث می‌شود آن‌ها کاملا بی‌مزه نیز بشوند.

به همین خاطر است که محصولات کنسروی و شیشه‌ای گوجه فرنگی باید آنقدر سدیم داشته باشند که بتوانند از آن‌ها سس، کچاپ، و خمیر خوراکی مورد نظرتان را تهیه کنند. درست کردن خوراکی‌های دارای گوجه فرنگی در خانه با گوجه‌های با کیفیت در واقع کاملا راحت است و می‌توانید از طعمی که مشتاقش هستید با افزودن فقط اندکی نمک لذت کافی را ببرید.

۵. گوشت‌های فراوری و بسته بندی شده

گوشت‌های بسته بندی شده شامل هات داگ، بیکن، سوسیس، و کالباس نیز برای نگهداری طولانی مدت به سدیم وابسته هستند. پس نه تنها خوراکی پر از نمک و نگهدارنده‌ها مصرف می‌کنید، بلکه فایده‌هایی را که خوردن غذای تازه برای سلامتی به همراه دارد قربانی می‌کنید.

گوشت قرمز از گوشت سفید برای سلامتی خطرناک‌تر دانسته می‌شود، اما حتی مرغ و بوقلمون بسته بندی شده نیز سدیم بسیار بالایی دارند. در عوض، یکراست بروید قصابی و گوشت را به صورت محصولی تازه تهیه کنید؛ گوشتی که هنوز در آب نمک خوابانده نشده است.

۶. گوشت منجمد

رپورتاژ

آیا می‌دانید وعده‌های غذایی منجمد ممکن است تا حتی یک سال پیش از زمانی که آن‌ها را مصرف می‌کنید پخته شده باشند؟ مقدار فراوانی نمک در آن‌ها استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود آن خوراکی موقعی که مصرفش می‌کنید همچنان طعم و مزه‌ی اصلی‌اش را حفظ کرده باشد.

بعضی از برندها دستور تهیه‌های باکیفیت و کم سدیم استفاده می‌کنند، اما باید پول بیشتری بابت آن‌ها بپردازید. گزینه‌ی دیگر آن است که چند وعده غذای محبوب‌تان را تهیه و خودتان در ظرف‌های یکبار مصرف فریز کنید.

۱۰ بهترین گیاه دارویی برای کاهش فشار خون بالا

۷. آب نبات و شیرینی

شما به خوبی می‌دانید که آب نبات چیزی به جز قند و کالری‌های بی فایده نیست، اما همچنان این محصول برای کسانی که میل شیرینی جات دارند دوست داشتنی است.

برای آنکه فشار خون‌تان را تحت کنترل بگیرید، یا صرفا زندگی سالم‌تری داشته باشید، غدد چشایی‌تان را به نحوی پرورش دهید که به قند طبیعی موجود در میوه‌های کامل راضی شوند.

موز انتخاب خوب ویژه‌ای به شمار می‌آید چون محتوای پتاسیم معقولی دارد – پتاسیم به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. وقتی واقعا به یک زیاده روی و دلی از عزا درآوردن نیاز داشتید یک تکه‌ی کوچک شکلات بخورید تا قندهای افزوده‌ را در سطح پایین نگه دارید.

خوراکی مضر برای فشار خون بالا ۸. نوشابه‌

فقط یک نوشابه در روز می‌تواند کاری کند میزان مصرفی قندهای افزودنی روزانه‌تان از حد مجاز فراتر برود، با این‌ حال چون به جای خوردن آن را می‌نوشید، احساس سیری و پر شدن معده نمی‌کنید.

و وقتی نوشابه‌ی کافئین‌دار انرژی و سرزندگی‌تان را بعد از مصرف افزایش می‌دهد، این احساس بسیار کوتاه مدت است و حتی بعد از افزایش اجتناب ناپذیر سطح قند باعث می‌شود به شما احساس بدتری هم دست بدهد.

بهتر است کافئین خود را از چای یا قهوه‌ی شیرین شده دریافت کنید.

۴ نکته درباره روش های بهبود و کنترل فشار خون مقاوم به درمان

۹. شیرینی‌ها

ترک عادت مصرف کلوچه‌ها، کیک‌ها، دونات‌ها، و سایر محصولات پختی می‌توانند قطعا سخت باشد، اما این‌ها صرفا پر از قند و چربی هستند. با وجود این، ممکن است هچنان بتوانید از خوردن شیرینی‌ها – در حد متوسط – لذت ببرید.

وقتی دسر می‌خورید با همه اعضای پشت میز آن را شریک و سهیم شوید. وقتی در خانه آشپزی می‌کنید می‌توانید از قند جایگزین مانند سیب زمینی، خرما، یا استویا استفاده کنید.

جایگزین‌های سالم‌تر دیگر برای قند شامل شربت خالص افرا، عسل خام، و قند نارگیل می‌شوند. این‌ها شاخص گلیسمی پایین‌تری دارند و حاوی آنتی اکسیدان‌ها، الکترولیت‌ها و مواد مغذی مهم هستند.

۱۰. سس‌ها

متاسفانه این فقط سس گوجه فرنگی نیست که سرشار از سدیم و قند است. اکثر سس‌های شیشه‌ای، چاشنی‌ها، و ادویه‌جات مملو از قند هستند فارغ از این که ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌شان چیست.

بسیار مهم است که برچسب این محصولات را خوب بخوانید، و آگاه باشید هرچیزی روی آن «کم قند» زده شده است ممکن است در عوض برای جبران سدیم بیشتری داشته باشد. ما شما را تشویق می‌کنیم که در منزل کمی خلاقیت به خرج دهید. گیاهان تازه، سیر، روغن زیتون نیز ممکن است نسبت به هر چاشنی فراوری‌ شده‌ای رضایتمندی بیشتری در شما ایجاد کنند.

۱۱. الکل خوراکی مضر برای فشار خون بالا

در کل نوشیدن الکل ارزش بسیار اندکی برای سلامتی دارد، اما به طور ویژه برای کسانی که فشار خون بالا دارند می‌تواند مضر باشد. ابتدا اینکه، الکل خودش یا در ترکیب با نوشیدنی‌ها دیگر ممکن است سرشار از قند باشد.

دوم اینکه، نوشیدن بیش از اندازه‌ی آن باعث دهیدراته شدن بدن می‌شود و با افزایش وزن مرتبط است، که هر دوی آن‌ها عوامل خطر فشار خون بالا هستند. و نهایتا، نوشیدن بیش از سه نوشیدنی الکلی در یک وعده بلافاصله فشار خون‌تان را به شدت افزایش خواهد دارد.

خبر بد آنکه کاهش مقدار قند و نمک رژيم غذایی به تلاش مضاعفی نیاز خواهد داشت. تهیه‌ی وعده‌های غذایی تازه در منزل بهترین راه کنترل مصرف است، اما همچنان می‌توانید از بعضی محصولات بسته بندی استفاده کنید مادامی که در خواندن برچسب روی آن‌ها دقت لازم را داشته باشید.

ممکن است تمرین دادن مجدد غدد چشایی زمان ببرد، اما بعد از مدتی، قدر این تغییر ذائقه را به سمت خوراکی‌هایی که سرشار از قند و نمک نیستند خواهید فهمید.

نوشته‌های مرتبط