97 حقیقت جالب درباره چاقی که نمی‌دانستید

طبق پژوهش های انستیتوی سنجش و ارزشیابی سلامت واشنگتن در ۲۰۱۶ سالیانه حدود ۵۱ هزار مرگ و میر در ایران بر اثر اضافه وزن و چاقی صورت می‌گیرد. این رقم در ایالات متحده آمریکا حدود بیش از ۳۰۰،۰۰۰ مرگ و میر در سال است. و به طور کلی چاقی، جنگ و بیماری‌های اعصاب سه چالش بزرگ جهان در هزاره سوم است . در ادامه ۹۷ حقیقت جالب درباره چاقی آمده است.

حقایق جالب درباره چاقی

۱.آلودگی می‌تواند یکی از دلایل چاقی باشد. آلودگی بر هورمون‌هایی تاثیر می‌گذارد که وزن‌مان را کنترل می‌کنند.

۲. چاقی یکی از عوامل خطر اصلی سرطان سینه در زنان یائسه است. هم‌چنین می‌تواند در سرعت رشد سلول‌های سرطانی سینه و اندازه تومور تعیین‌کننده باشد.

۳. حتی خوراکی‌های بدون چربی هم می‌توانند سرشار از قند باشند. در بسیاری از موارد، تولیدکنندگان کالری‌های چربی با کالری‌های قندی جایگزین می‌کنند تا آن خوراکی به ذائقه مشتریان خوش بیاید.

۴. چاقی می‌تواند به ماهیچه‌های ناحیه‌ی لگن آسیب بزند و باعث تضعیف آنها شود که منجر به افتادگی واژن می‌شود.

۵. پس از آن که مطالعه‌ی جدیدی نشان داد بیش از ۲۵۰،۰۰۰ کودک امریکایی ساله و کمتر از آن برای استفاده از مدل‌های استاندارد صندلی ایمنی کودک، بیش از حد چاق هستند، تولیدکنندگان ساخت مدل‌های بزرگ‌تر را آغاز کردند.

۶. طبق یک بررسی آنلاین که توسط مرکز چاقی و سیاست‌های غذایی Rudd دانشگاه ییل انجام شد، تقریبا نیمی از ۴۰۰۰ نفر شرکت‌کننده ترجیح می‌دهند یک سال از عمرشان را بدهند اما چاق نباشند.

۷. در سال ۲۰۰۰، خطوط هوایی برای جبران وزن اضافی مسافران‌شان و مصرف ۳۵۰ میلیون سوخت اضافه، ۲۷۵ میلیون دلار هزینه کردند.

۸. صد سال پیش، یک فرد معمولی کمتر از ۴.۵ کیلوگرم قند در سال مصرف می‌کرد. امروزه، یک فرد معمولی در ایالات متحده بیش از ۴۵ کیلوگرم قند در سال مصرف می‌کند. درحال‌حاضر، مصرف قند ۵۰٪ کربوهیدرات‌های روزانه‌ی یک فرد را تشکیل می‌دهد. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) تنها ۱۰٪ از رژیم روزانه‌ی یک فرد را باید قند تشکیل دهد.

۹. از سال ۲۰۰۶، مردم دنیا بیش از آن که دچار سوءتغذیه باشند، اضافه وزن دارند.

۱۰. هر سال حداقل ۲.۸ میلیون نفر بر اثر اضافه وزن یا چاقی جان خود را از دست می‌دهند. اگرچه این مشکل زمانی به کشورهای پردرآمد مربوط می‌شد، اما امروزه چاقی در کشورهای با درآمد متوسط نیز رو به ازدیاد است.

۱۱. چاقی می‌تواند باعث ایجاد وضعیتی به نام آلت تناسلی پنهان شود، که در آن آلت تناسلی مردانه‌ای با طول متوسط زیر پوست ناحیه‌ی شرمگاهی یا پوست اضافه‌ی بدنه‌ی آن مدفون می‌شود. این وضعیت می‌تواند مشکلات دیگری ایجاد کند، از جمله عفونت‌های مزمن، جوش‌های پوست، و التهاب مزمن.

مطلب مرتبط: انواع چاقی‌موضعی: ۶ نوع چاقی‌موضعی و راه های خلاصی از شر آن ها

۱۲. در سال ۲۰۰۷، بیش از ۴۰ میلیون کودک پیش دبستانی در سراسر دنیا اضافه وزن داشتند.

۱۳. مشکلات چاقی و اضافه وزن بیش از مشکل کمبود وزن در دنیا باعث مرگ و میر می‌شوند.

۱۴. افراد زیر دیپلم بیش‌ترین نرخ چاقی (۳۲.۹٪) را دارند. فارغ‌التحصیلان دبیرستان (۲۹.۵٪) تقریبا به اندازه‌ی انصراف دهندگان از دانشگاه (۲۹.۱٪) با مشکل چاقی دست به گریبان هستند. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کمترین نرخ چاقی (۲۰.۸٪) را دارند.

۱۵. چاقی می‌تواند اثر جانبی اختلالات دیگری مانند سندروم کوشینگ، کم کاری تیروئید، اختلالات عصبی (آسیب به هیپوتالاموس)، یا داروها (استروئیدها، داروهای ضدروان‌پریشی یا داروهای ضدافسردگی) باشد.

۱۶. چاقی تجمع غیرعادی چربی بدن است، به طوری که معمولا ۲۰٪ یا بیش‌تر از وزن ایده‌آل بدن یک فرد را تشکیل دهد. چاقی سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌ها، ناتوانی‌ها، و مرگ می‌شود.

۱۷. احتمال چاقی مادران مسن‌تر بعد از زایمان بیش از مادران جوان است.

۱۸. آندوکانابینوییدها، ماده‌ی شیمیایی که هوس خوردن را در مغز فعال می‌کند، مشابه کانابینوییدهای شیمیایی فعال در ماریجوآنا است. گیرنده‌های آندوکانابینویید (EC) در سراسر بدن از جمله مغز، مجرای روده‌ای سلول‌های چربی وجود دارند. یک سیستم آندوکانابینویید بیش‌فعال می‌تواند منجر به چاقی شود.

مطلب مرتبط: ۱۷ تاثیر شغل‌‌ بر چاقی‌شما که باید بدانید

۱۹. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند برای توقف خوردن بی‌فکرانه، خوراکی‌های کم‌کالری و سرشار از فیبر و آب بخورید، از ظروف کوچک‌تراستفاده کنید، مراقب” ذهنیت بشقاب تمیز“ باشید، از رستوران‌ها و بوفه‌های با منوی باز پرهیز کنید، و در هنگام خوردن فعالیت دیگری انجام ندهید مثلا تلویزیون تماشا نکنید.

۲۰. ژن‌های صرفه‌جو، یا ژن‌هایی که در گذشته و زمان لاغری به تبدیل کالری‌های اضافه به چربی و فرآهم کردن انرژی کمک می‌کردند، اکنون به چاقی کمک می‌کنند. تقریبا ۹۰٪ افریقایی‌تبارها، حدود ۵۰٪ آسیایی‌ها و ۲۰-۳۵٪ اروپایی‌ها دارای ژن‌های صرفه‌و هستند.

۲۱. به طور متوسط بیمارانی که تحت جراحی بای‌پس معده قرار داشته‌اند حداقل ۵۰-۶۰٪ وزن اضافه‌شان را طی ۵-۱۵ سال را دوباره به‌دست نمی‌آورند.

۲۲. اگر والدین فرزندی چاق یا دارای اضافه وزن باشند، احتمال چاق شدن آن کودک ۸۰٪ است.

۲۳. چاقی، جنگ و بیماری‌های اعصاب سه چالش بزرگ جهان در هزاره سوم است.

۲۴. چاقی حداقل با ۱۵ مشکل سلامتی در ارتباط است ازجمله پوکی استخوان، سرطان، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، درد مفاصل، سکته، و اختلال در پاسخ‌های سیستم ایمنی.

۲۵. طبق برآوردها اقتصاد ایالات متحده‌ی امریکا به خاطر چاقی و کارکنان چاق، سالانه ۲۷۰ میلیون دلار از طریق هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و فقدان تولید زیان می‌بیند. هم چنین چاقی باعث اتلاف ۳۹ میلیون روز کاری شده است.

مطلب مرتبط: مغز چاق ها ۱۰ سال پیرتر از لاغرها است

۲۶. طبق گزارشات، مردان و زنان چاق به طرز چشم‌گیری کمتر از افراد عادی از نظر جنسی ارضا می‌شوند.

۲۷. مطالعه‌ای که از سوی دانشگاه Northwestern صورت گرفت، نشان داد احتمال چاقی افراد بزرگسالی که دائما در فعالیت‌های مذهبی شرکت می‌کردند به طرز چشم‌گیری بیش‌تر از کسانی بود که در این فعالیت‌ها شرکت نمی‌کردند.

۲۸. تقریبا نیمی از تبلیغاتی که در ایالات متحده کودکان را هدف قرار می‌دهد، برای مواد خوراکی است.

۲۹. تقریبا ۴ میلیون امریکایی بیش‌تر از ۱۳۶ کیلوگرم وزن دارند.

۳۰. تقریبا ۱۱٪ از امریکایی‌های آسیایی‌تبار چاق محسوب می‌شوند در حالی که متوسط افراد چاق در این کشور ۳۵٪ است. با این حال، بیماری‌های مرتبط با چاقی می‌تواند با شاخص توده بدنی پایین هم در آنها شروع شود.

۳۱. خوراکی‌های سرشار از چربی و قند ممکن است سیستم پاداش‌دهی مغز را بیش از حد فعال کند که می‌توانند بر توانایی مغز در توقف خوردن غلبه کند. داروی رمونابانت، که هوس کردن را در مصرف‌کنندگان تنباکو کاهش می‌دهد، می‌تواند میل به خوراکی‌ها را نیز کاهش دهد اما عوارض جانبی خطرناکی دارد.

۳۲. مطالعه‌ی چاقی را bariatrics می‌نامند، که از ریشه‌ی یونانی bar به معنی وزن (مثل بارومتر)، و iatr به معنی درمان (مثل pediatrics یا طب اطفال)، و ic یعنی ”مرتبط به“ ساخته شده است. این اصطلاح تقریبا در سال ۱۹۶۵ ساخته شد. از آن‌جایی که چاقی به یکی از مسائل مهم بهداشت و سلامت در ایالات متحده‌ی امریکا تبدیل شده است، bariatrics به یک تخصص پزشکی و جراحی مجزا تبدیل شده است.

۳۳. پس از آن که باربارا هوسن اهل کشور ولز توسط یک فرد چاق که در پروازی بر فراز اقیانوس اطلس کنار او نشسته بود له شد، لخته‌ی خونی در قفسه‌ی سینه‌اش تشکیل شد، عضلات پایش پاره شد، و به علت درد سیاتیک شدید یک ماه بستری بود. هواپیمایی Virgin Atlantic به عنوان غرامت ۲۴، ۱۰۰ دلار به او پرداخت.

رپورتاژ

۳۴. طبق گفته‌ی اداره امور کهنه‌سربازان امریکا، بیش از ۷۰٪ از ۷.۵ میلیون کهنه سرباز امریکایی که از مزایای درمانی و بهداشتی آنها استفاده می‌کنند، دارای اضافه وزن و ۲۰٪ آنها مبتلا به دیابت هستند.

۳۵. یکی از راه‌های مبارزه با چاقی آهسته خوردن است. ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که مغز احساس کند فرد سیر شده است.

مطلب مرتبط: ۷ توصیه برای پیشگیری از چاقی‌در فصل پاییز

۳۶. احتمال چاقی یا اضافه وزن در زنان مبتلا به اختلال استرس پس از ضایعه‌ روانی، بیش‌تر از زنان معمولی است. یکی از هر نه زن در برهه‌ای از زندگی‌اش دچار اختلال استرس پس از ضایعه (PTSD) می‌شود که در زنان دو برابر بیش‌تر از مردان رخ می‌دهد.

۳۷. در ۲۰۱۳، مکزیک عنوان چاق‌ترین کشور جهان را از ایالات متحده ربود. به طور کلی، ۳۲.۸٪ از بزرگسالان مکزیکی چاق هستند، که در امریکا ۳۱.۸٪ است.

۳۸. فردی که در کودکی هم چاق بوده است، برای کاهش وزن مسیر دشوارتری پیش‌رو دارد. زیرا ممکن است سلول‌های چربی او تا پنج برابر بیش‌تر از فردی باشد که تنها در بزرگسالی چاق بوده است.

۳۹. در ایالات متحده امریکا از هر سه نفر کودک و نوجوان یکی چاق است یا اضافه وزن دارد.

۴۰. نرخ چاقی در کودکان و جوانان امریکایی طی یک ربع آخر قرن تقریبا سه برابر شده است و در میان بخش‌های مختلف جمعیت امریکا، کودکان سریع‌ترین رشد را از نظر چاقی دارند. کودکان امروزی از انواع رسانه‌ها استفاده می‌کنند و بیش از سایر فعالیت‌های زندگیشان غیر از خواب، اوقات خود را پای کامپیوتر، تلویزیون، و بازی‌های ویدیوئی سپری می‌کنند.

۴۱. چاقی در کودکی بر عزت نفس تاثیر می‌گذارد که می‌تواند بر کار و تحصیلات عالی آنها در سال‌های بعد اثرگذار باشد. چاقی در کودکی علاوه‌بر شرم و خالت در اجتماع، می‌تواند عواقب جدی برای سلامتی فرد در پی داشته باشد.

۴۲. به دلیل چاقی در سنین کودکی، بیماری‌های نظیر افسردگی، دیابت، آسم، سنگ کیسه صفرا، بیماری‌های استخوانی، و سایر مشکلات مرتبط با چاقی در کودکان رو به افزایش است.

۴۳. این که فرد در چه مرحله‌ای از زندگی‌اش چاق شود می‌تواند بر توانایی او در کاهش وزن تاثیر داشته باشد. در کودکی و دوران بلوغ، کالری‌های اضافه به سلول‌های چربی تبدیل می‌شوند (چاقی هایپرپلاستیک)، در حالی که کالری‌های اضافه در بزرگسالی تنها به انبساط سلول‌های چربی موجود کمک می‌کنند (چاقی هایپرتروفیک).

۴۴. تقریبا ۳۰-۵۰٪ کودکان متولد در سال ۲۰۰۰ به دیابت نوع ۲ یا شیرین مبتلا می‌شوند، که یکی ازدلایل اصلی نابینایی غیرقابل بازگشت، از کار افتادن کلیه‌ها، بیماری‌های قلبی، سکته، و جهش‌های ژنتیکی است.

۴۵. احتمال چاقی دورکارهایی که هرگز خارج از خانه کار نکرده‌اند، بیش‌تر از زنانی است که ازدواج کرده‌اند، بچه‌دار شده‌اند و خارج از خانه کار کرده‌اند. احتمال ایجاد مشکلات سلامتی در این افراد بیش‌تر است. محققان معتقدند سبک زندگی دورکارها منجر به افزایش خطر چاقی و مشکلات سلامتی می‌شود.

۴۶. کودکانی دارای مادر شاغل بیش‌تر در معرض خطر چاق شدن قرار دارند، حتی اگر پدری داشته باشند که به طور تمام وقت در خانه باشد.

۴۷. اگر ۱۰۰ فرد بزرگسال با هم در یک اتاق باشند، ۶۷ نفر نفر از آنها چاق یا دارای اضافه وزن خواهند بود.

۴۸. سیب‌زمینی سرخ شده پرمصرف‌ترین سبزیجات امریکا است.

۴۹. در نوامبر ۲۰۰۴، فست‌فود زنجیره‌ای Hardee همبرگر غول‌آسایThickburger را معرفی کرد. این همبرگر ۱۴۲۰ کالری ۱۰۷ گرم چربی دارد. سیب‌زمینی‌های سرخ شده و سودا هم ۹۰۰ کالری دیگر به آن اضافه می‌کنند و آن را به خوراکی با ۲۰۰۰ کالری تبدیل می‌کنند، که از مقدار کالری توصیه شده برای یک روز کامل یک فرد بزرگسال هم بیش‌تر است. از اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ نسبت اندازه‌ی خوراکی‌ها دائما در حال افزایش بوده است.

۵۰. بنا به گفته‌ی مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC) بیش از نیمی از جمعیت بزرگسال ایالات متحده یا چاق هستند یا اضافه‌وزن دارند. به طور کلی بیش از یک سوم بزرگسالان امریکایی چاق هستند.

۵۱. در ۱۹۷۲ امریکایی‌ها ۳ میلیارد دلار صرف خرید فست فود کردند. در سال ۲۰۰۳ این رقم به ۱۱۰ میلیاد دلار رسید.

۵۲. تقریبا حدود ۴۰٪ تمام وعده‌هایی که هر روز در ایالات متحده مصرف می‌شود خارج از خانه سرو می‌شود.

۵۳. امریکایی‌ها ۳۰۰-۴۰۰٪ بیش‌تر از میزان توصیه شده چربی مصرف می‌کنند.

۵۴. سال ۲۰۰۸ در سراسر جهان بیش از ۱.۴ میلیارد نفر فرد بزرگسال اضافه وزن داشتند. بیش از نیم میلیارد نفر هم چاق بودند. سازمان بهداشت جهانی برآورد می‌کند ۲.۳ میلیارد نفر فرد بزرگسال تا سال ۲۰۱۵ دچار اضافه وزن شوند و چاقی را یک اپیدمی جهانی اعلام کرده است.

۵۵. بومیان و سرخپوستان پیمای آریزونا پس از تغییر رژیم غذایی‌شان به رژیم غربی دچار چاقی، دیابت نوع ۲، و پرفشاری خون شده‌اند.

۵۶. اگر تمام افراد به شدت چاق امریکا در یک ایالت زندگی کنند، با جمعیتی بیش‌تر از ایالت ویرجینیا، دوازدهمین ایالت پرجمعیت کشور می‌شد.

۵۷. در سال ۲۰۰۸ هزینه‌ی درمانی سالیانه‌ی چاقی در ایالات متحده ۱۴۷ میلیارد دلار برآورد شده. هزینه‌های درمانی برای افراد چاق ۱، ۴۲۹ دلار بیش‌تر از افراد عادی بود.

۵۸. احتمال چاقی زنان دارای مدارک دانشگاهی کمتر از زنانی است که سطح تحصیلات پایین‌تری دارند. اما در مردان هیچ رابطه‌ی قابل توجهی بین تحصیل و چاقی وجود ندارد.

۵۹. چاقی شدید به وسیله‌ی شاخص توده‌ی بدنی (BMI) ۳۵ یا بیش‌تر تعریف می‌شود، که معادل ۱۰۰ کیلوگرم یا بیشتر است.

۶۰. چاقی در حال تبدیل شدن به عامل شماره یک سیروز کبد و نارسایی کبد در کودکان است.

۶۱. احتمال ابتلای کودکان چاق به پرفشاری خون در بزرگسالی چهار برابر و در کودکان دارای اضافه وزن دو برابر کودکان معمولی است.

۶۲. چاقی معمولا بر اثر عوامل مختلفی شامل مصرف زیاد مواد غذایی، کم تحرکی، و ژنتیک ایجاد می‌شود.

۶۳. حتی افراد چاقی که از نظر متابولیک سالم هستند نیز بیش‌تر از سایرین در معرض ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی قرار دارند.

۶۴. ضایعه روانی با خطر بیش‌تر چاقی یا اضافه وزن در دختران و پسران در ارتباط است. خطر چاقی یا اضافه وزن در کودکانی که مادرشان هم چاق بودند از این میزان بیش‌تر هم بود، زیرا والدین چاق ممکن است در بروز مشکلات سلامتی در خانواده نقش داشته باشند که منجر به وقوع رویدادهای آسیب‌زا در زندگی می‌شود.

۶۵. احتمال چاقی در زنانی که درآمد بالاتری دارند نسبت به زنان کم‌درآمد پایین‌تر است.

۶۶. زنانی که به هنگام بازنشستگی چاق هستند بیش از سایرین ممکن است سال‌های باقی‌مانده عمرشان را با ناتوانی سپری کنند و خطر ناتوانی با سطح چاقی رابطه‌ی مستقیم دارد. تقریبا یک سوم زنان امریکایی ۷۵ ساله و بیش‌تر چاق هستند.

۶۷. چاقی یک بیماری التهابی است. به عبارت دیگر، کالری‌های اضافه باعث بروز یک پاسخ سیستم ایمنی می‌شوند که دائما سیستم ایمنی فرد را در سطح اندک فعال می‌کند و به التهاب گسترده در بدن منر می‌شود.

۶۸. چاقی ارتباط قوی با آرتروز استخوان و زانو دارد. بیش از ۵۰ میلیون امریکایی التهاب مفاصل دارند و تقریبا نیمی از آنها نمی‌توانند به خاطر این بیماری فعالیت‌های روزانه‌ی خود را انجام دهند. نرخ رو به رشد چاقی در میان افراد کمتر از ۶۵ سال می‌تواند دلیل اصلی رشد سریع تعویض مفصل زانو در ایالات متحده باشد.

۶۹. علارغم آن که تعدادی از تحقیقات پیشین ارتباط بین سزارین و چاقی را نشان داده است، تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد احتمال چاقی نوزادانی که به وسیله‌ی سزارین به دنیا می‌آیند بیش‌تر از نوزادانی نیست که به صورت طبیعی به دنیا می‌آیند.

۷۰. نوجوانان و بزرگسالان چاق ممکن است بیش از افراد معمولی تحت تاثیر تبلیغات فست‌فود در تلویزیون قرار بگیرند. البته کارشناسان مطمئن نیستند کدام یک اول اتفاق می‌افتد، چاقی یا پذیرش تبلیغات فست‌فود در تلویزیون.

۷۱. بیش‌تر سوزن‌های اپی‌نفرین به اندازه‌ی کافی بلند نیستند که در افراد چاق موثر واقع شوند. اپی‌نفرین زمانی بهترین تاثیر را خواهد داشت که به عضله تزریق شود. زمانی که به لایه‌ی چربی پوست تزریق شود، زمان بیش‌تری طول می‌کشد که به جریان خون برسد.

۷۲. نرخ چاقی افراد میانسال (۳۹.۵٪) از افراد کهنسال (۳۰.۳٪) و بزرگسالان (۳۵.۴٪) است.

۷۳. به طور کلی نرخ چاقی در مردان و زنان مشابه است. با این حال ۵۶.۶٪ از زنان سیاهپوست چاق هستند در حالی که ۳۷.۱٪ از مردان سیاهپوست چاق هستند.

۷۴. سیاهپوستان بیش‌ترین نرخ چاقی را دارند (۴۷.۸٪)، و بعد از آنها اسپانیایی زبان‌ها (۴۲.۵٪) و سفیدپوست‌ها (۳۲.۶٪) قرار دارند. آسیایی‌ها پایین‌ترین نرخ چاقی را دارند (۱۰.۸٪).

۷۵. طبق گفته‌ی انجمن دیابت امریکا، ابزارهای فعلی مبارزه با چاقی ـ مانند رژیم گرفتن، جراحی چاقی (کاهش وزن)، ورزش کردن ـ نتوانسته‌اند بر دسترسی گسترده به خوراکی‌های ارزان و پرکالری غلبه کنند.

۷۶. تحقیقات نشان می‌دهد که ژن‌ها در خطر احتمال افزایش وزن یک فرد تاثیر دارند. یکی از این ژن‌ها ژن FTO است که بیش‌ترین تاثیر را دارد.

۷۷. چاقی نه تنها با سرطان پانکراس بلکه با نرخ پایین‌تر رهایی از این نوع سرطان ارتباط دارد.

۷۸. بسیاری از متخصصان تغذیه فروکتوز بالای شربت ذرت را به عنوان عامل اصلی بحران چاقی در امریکا معرفی می‌کنند. این شیرین‌کننده‌ی ارزان قیمت در اوایل ۱۹۸۰ وارد منابع غذایی امریکا شد یعنی تقریبا از زمانی که چاقی مردم امریکا شروع به افزایش کرد.

۷۹. تحقیقات نشان می‌دهد که کاشت باکتری‌‌های روده می‌تواند به کاهش وزن افراد چاق کمک کند. به عبارت دیگر افراد چاق می‌توانند از باکتری‌های روده‌ی یک فرد لاغرتر سود ببرند زیرا باکتری‌های روده‌ی افراد لاغرتر متفوات از باکتری‌های افراد چاق غذا را گوارش می‌کنند. روده، جایی که غذا در آن پردازش می‌شود، در کاهش و افزایش وزن نقش حیاتی دارد.

۸۰. سرطان سینه در سنین پایین‌تری در حال پدیدار شدن است. محققان نرخ رو به رشد چاقی را دلیل اصلی این امر می‌دانند. به طور متوسط دختران افریقایی امریکایی در سن ۸ سال و ۱۰ ماه به سرطان سینه مبتلا می‌شوند در حالی که این سن در دختران اسپانیایی‌زبان ۹ سال و ۸ ماه است.

۸۱. کودکان و نوجوانان چاقی که وزن کم می‌کنند در خطر ابتلا به اختلالات خوردن، از جمله بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی قرار دارند. این مشکلات ممکن است تشخیص داده نشوند یا مورد توجه قرار نگیرند زیرا والدین و پزشکان فکر می‌کنند خیلی خوب است که این نوجوانان این همه وزن از دست داده‌اند.

۸۲. افراد چاق معمولا فعالیت جنسی کمتری دارند، اما وقتی درگیر فعالیت جنسی شوند احتمال بروز رفتارهای پرخطر در آنها بیش‌تر است.

۸۳. حتی تغییرات کوچک در روال عادی خانواده می‌تواند خطر چاقی را در کودکان کاهش دهد، از جمله محدود کردن زمان تماشای تلویزیون و افزایش زمان خواب.

۸۴. بارداری‌های برنامه‌ریزی نشده در زنان مجرد چاق ۴ برابر بیش‌تر از زنان عادی است، گرچه احتمال آن که زنان چاق طی یک سال گذشته یک شریک جنسی داشته باشند ۳۰٪ کمتر از آنها بود.

۸۵. زنان چاق ۷۵٪ بیش‌تر از سایرین احتمال دارد از قرص‌های کنترل بارداری استفاده کنند و احتمال آن که از روش‌های غیرموثر مانند خارج کردن آلت تناسلی قبل از انزال استفاده کنند، ۸ برابر بیش‌تر است. احتمال آن که زنان چاق توصیه‌هایی درباره‌ی روش‌های جلوگیری از بارداری دریافت کنند کمتر از سایرین بود.

۸۶. زنان چاق پنج برابر بیش‌تر از دیگران احتمال دارد شریک جنسی‌شان را در اینترنت ملاقات کنند و شریک جنسی‌شان هم چاق باشد.

۸۷. مردان چاق ۲ و نیم برابر بیش‌تر احتمال دارد با اختلال نعوظ دست به گریبان باشند.

۸۸. احتمال استفاده از کاندوم در مردان چاق بین ۳۰-۴۹ سال کمتر است.

۸۹. سایت‌های همسریابی آنلاینی برای افراد چاق و دارای اضافه وزن وجود دارد از جمله ObeseDating.com. با این حال این وبسایت‌ها به خاطر تشویق چاقی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

۹۰. طبق تحقیقی که در امریکا انجام شد، کودکانی که از مادرانی چاق متولد می‌شوند احتمال دارد به اوتیسم یا تاخیر در رشد مبتلا شوند. با این حال محققان اذعان می‌کنند که هنوز اطلاعات چندانی درباره علت رابطه‌ی بین چاقی و اوتیسم در اختیار ندارند.

۹۱. یک فرد امریکایی معمولی معادل یک قالب کامل کره در روز چربی مصرف می‌کند.

۹۲. می‌سی‌سی‌پی با ۳۴.۹٪ بالاترین نرخ چاقی را در امریکا دارد. کلرادو با نرخ چاقی ۲۰.۷٪ کمترین نرخ چاقی را دارد.

۹۳. افراد چاق، به ویژه زنان چاق، کمتر از همتایان لاغر خود موفق هستند. هم‌چنین، احتمال دانشگاه رفتن دختران درشت‌اندام‌تر کمتر است و این امر به میزان موفقیت‌شان در دبیرستان ارتباطی ندارد. اما وزن در مسیر حرفه‌ای مردان عامل چندان مهمی به شمار نمی‌آید.

۹۴. مقدار کالری‌های ۲۱۷ بیگ مک به قدری است که می‌تواند یک خودروی سبک را ۸۸ مایل به پیش ببرد. یک تکه چیزکیک به قدری کالری دارد که می‌تواند یک لامپ ۶۰ وات را به مدت ۱ ساعت و نیم روشن نگه دارد.

۹۵. نوشیدن ۳۴۰ گرم سودا برابر است با مصرف ۱۴ قاشق چایخوری شکر. نوشیدن یک قوطی سودا در روز می‌تواند باعث شود فرد در طول یک سال ۷ کیلوگرم وزن اضافه کند.

۹۶. چاقی با میگرن‌های دوره‌ای و گاه و بیگاه در ارتباط است.

۹۷. چاقی بعد استعمال دخانیات دومین عامل مرگ زودرس در ایالات متحده است.

نوشته‌های مرتبط