استلار چیست: ۳ نکته درباره تاریخچه و ویژگی های رمز ارز استلار با نماد XLM

اصطلاح ارز رمزنگاری شده‌ی استلار به یک ارز دیجیتالی یا مجازی اشاره دارد که توسط بنیاد توسعه‌ی استلار به وجود آمده است. ارز این سازمان، که لومن نام دارد، تحت نماد XLM در صرافی‌های مختلف ارز دیجیتالی معامله می‌شود. لومن توسط معامله‌گران در شبکه‌ی استلار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ شبکه‌ی استلار یک شبکه‌ی دفتر کل توزیع شده‌ی مبتنی بر بلاک چین است که بانک‌ها، سیستم‌های پرداخت، و آدم‌ها را به هم متصل می‌کند تا انجام انتقالات ارزش و دارایی، از جمله انواع پرداخت‌ها، را با کم‌ترین هزینه تسهیل کند.

استلار یک پروتکل غیر متمرکز با کد منبع باز است که هدف از آن، انتقال ارز دیجیتالی به پول فیات (پول رایج) به صورت محلی و بین‌المللی است.

رمز ارز بلاک چین استلار لومن نام دارد؛ توکنی که تحت نماد XLM معامله می‌شود.

استلار با سرمایه‌ی بازار بیش از ۱ میلیارد دلار، طی پنج سال گذشته، یکی از بهترین عملکردها را در میان آلتکوین‌ها داشته است.  

۱. معرفی کامل رمز ارز استلار

ارزهای رمزنگاری شده ارزهای دیجیتالی یا مجازی هستند که برای معامله بر روی شبکه‌های غیر متمرکزی به نام بلاک چین ایجاد شده‌اند. توسعه‌دهندگان این قبیل ارزها، آن‌ها را با این هدف به وجود آورده‌اند که مانند ارزهای رایج، دچار جعل و کلاهبرداری نشوند. هم‌چنین، این سیستم از بروز مشکلی به نام خرج کردن دوباره یا دابل اسپندینگ پیشگیری می‌کند.  

ارزهای رمزنگاری شده یا همان رمز ارزها، برخلاف پول فیات یا همان پول رایج، توسط بانک‌های مرکز منتشر نمی‌شوند؛ به این ترتیب، دولت‌ها هیچ دخالتی در فعالیت‌ها و معاملات آن‌ها ندارند. در پی موفقیت بیت کوین که در ۲۰۰۹ ساخته شد – انواع مختلفی از رمز ارزها پا به عرصه گذاشتند، از جمله لومن.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، لومن رمز ارز استلار است. تقریبا ۲۲.۵ میلیارد کوین از لومن در بازار در جریان است حداکثر عرضه‌ی لومن ۵۰ میلیارد است. در اصل، بنیاد استلار بیش از ۱۰۰ میلیارد لومن را در اختیار داشت، ولی در نوامبر ۲۰۱۹، تقریبا نیمی از کوین‌های خود را سوزاند. این حرکت باعث افزایش کوتاه مدت قیمت XLM شد اگرچه این افزایش به سرعت خنثی شد. سوزاندن کوین‌ها عملی بحث‌برانگیز است، زیرا این حرکت به طور ضمنی، نوعی دستکاری و اعمال نفوذ است که قرار بود سیستم‌های غیر متمرکز از این گونه دخالت‌ها مصون باشند.

با این‌که ارزش لومن در ماه می ۲۰۲۰، بیش از دوسوم کاهش یافت، این رمز ارز هم‌چنان به عنوان یکی از بهترین آلتکوین‌ها شناخته می‌شود لومن از لحاظ سرمایه‌ی بازار در جایگاه یازدهم قرار دارد. سرمایه‌ی بازار این کوین تا ۲۵ مارس ۲۰۲۱ تقریبا ۸.۳ میلیارد دلار بوده است.

رپورتاژ

نکته‌ی مهم: هر تراکنش لومن دارای یک کارمزد ماینینگ استاندارد معادل ۰.۰۰۰۰۱ لومن است.

۲. تاریخچه‌ی استلار

استلار توسط بنیاد توسعه‌ی استلار، یک سازمان غیرانتفاعی که توسط جد مک‌کالب تاسیس شده است، اداره می‌شود. سرمایه‌ی اولیه‌ی پروژه‌ی استلار توسط پرداخت‌های شرکت استارت‌آپ استرایپ تامین شد؛ البته، این پروژه، هم‌زمان، کمک‌هایی را نیز از طرف سازمان‌هایی نظیر بلک‌راک، گوگل، و فست‌فوروارد دریافت کرد. این سازمان‌ هزینه‌های عملیاتی خود را با پذیرش کمک‌های عمومی از طریق کاهش مالیات پوشش می‌دهد.

در ۲۰۱۸، استلار با شرکت ترنسفرتو قراردادی امضا کرد تا امکان پرداخت‌های بین‌المللی در بیش از ۷۰ کشور برای این رمز ارز فراهم شود. هم‌چنین، استلار به نخستین دفتر کل فناوری توزیع شده تبدیل شد که گواهی انطباق با شریعت را برای پرداخت‌ها و توکن‌سازی دارایی‌ها به دست آورده، و توسط IBM به عنوان شریک برای یک پروژه‌ی استیبل کوین دوطرفه انتخاب شده است.  

۳. آینده‌ی استلار

تمرکز اولیه‌ی استلار بر اقتصادهای در حال توسعه برای ارائه‌ی خدمات نقل و انتقالات مالی و وام‌های بانکی به افرادی است که خارج از محدوده‌ی خدمات بانکی قرار دارند. استلار بابت استفاده از این شبکه توسط افراد یا موسسات پولی دریافت نمی‌کند.

استلار از یک حالت تبادل توزیع شده پشتیبانی می‌کند. این ویژگی به کاربران امکان می‌دهد پرداخت‌های خود را با ارزهای خاصی انجام دهند حتی اگر اعتبارات آن‌ها در قالب سایر ارزها باشند و هم‌زمان، این شبکه به طور خودکار تبدیل فارکس را انجام می‌دهد. فرد گیرنده می‌تواند معادل ارزی خود را از طریق یک موسسه‌ی شریک نظیر یک بانک واریز کند.

استلار به عنوان یک سیستم نقل و انتقال و پرداخت بین‌المللی که نهادهای مالی را به هم متصل می‌کند، به دنبال این هدف است که مدت زمان و هزینه‌های تراکنش‌ها را به اندازه‌ی قابل توجهی کاهش دهد. با این‌که استلار مانند فناوری‌هایی نظیر بیت کوین عمل می‌کند، ویژگی و تفاوت برجسته‌ی این شبکه ‌”‌پروتکل اجماع‌”‌ آن است. استلاری که هم‌اکنون در حال فعالیت است، نتیجه‌ی یک فورک در ۲۰۱۴ است که پروتکل اجماع استلار (SCP) را پدید آورد و سپس، استلار را به یک سیستم منبع باز تبدیل کرد. فرایند تایید صحت تراکنش تحت این پروتکل، به جای آن‌که به صورت عمومی در اختیار تمام نودها یا گره‌های شبکه (کامپیوترهای متصل به شبکه) باشد، به مجموعه‌ی منتخبی از گره‌ها یا نودهای قابل اعتماد محدود می‌شود.

هر گره بر روی این شبکه مجموعه‌ای از گره‌های قابل اعتماد را انتخاب می‌کند، و صحت یک تراکنش هنگامی تایید می‌شود که توسط تمام گره‌های موجود در این گروه منتخب تایید شده باشد. این چرخه‌ی تایید کوتاه شده به شبکه‌ی استلار امکان می‌دهد تراکنش‌ها را سریع‌تر پردازش کند و هزینه‌های تراکنش را پایین نگه دارد.     

    

نوشته‌های مرتبط