میوه برای فشار خون: 20 بهترین میوه برای تنظیم فشار خون بالا

فشار خون بالا از جمله وضعیت‌های خطرناکی است که می‌تواند به قلب آسیب برساند. اگر این وضعیت کنترل نشود، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی وسکته‌ی مغزی را بالا ببرد. در این نوشتار با فهرستی از بهترین انواع میوه برای فشار خون آشنا می شویم که به تنظیم فشار خون بالا کمک میکنند.

۱. هندوانه

هایپرتنشن، یا فشار خون بالا، رایج‌ترین ناراحتی است که در بین مردم دیده می‌شود و در صورت درمان نشدن عموما به حملات قلبی، سکته، و سایر بیماری‌های مهلک منجر می‌شود. هندوانه سرشار از سیترولین است، آمینو اسیدی که در بدن به آرژنین تبدیل می‌شود. به نوبه‌ی خود، سیترولین و آرژنین به تولید اکسید نتیریک کمک می‌کنند که یک اتساع کننده است، یعنی به شل شدن و بازتر شدن رگ‌های بدن‌تان کمک می‌کند.

۲. انگور

انگور یک میوه‌ی مولتی ویتامین و منبعی غنی از پتاسیم و فسفر است. خوردن انگور بر اساس برنامه‌ای روزانه به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند.

۳. خیار

خیار می‌تواند به پایین‌آوردن فشارخون کمک‌کند. خیار، دارای خواص ادرارآور ملایم است زیرا حاوی پتاسیم و آب است که فشارخون را تنظیم‌کرده و فشار بالا و پایین را درمان‌می‌کند.

 ۴. هلو

هلو حاوی یون‌های خوراکی است که یافتن‌شان در خوراکی‌های دیگر دشوار است. گفته می‌شود این یون‌های خوراکی در درازمدت فشار خون را کاهش می‌دهند، اما تغییرات چشمگیر فورا قابل مشاهده است. در پژوهش‌های مختلف، تنها چند ساعت بعد از مصرف هلو، افت زیادی در فشار خون ثبت شده‌است. چون این یون‌ها خیلی کم‌یاب هستند، نمی‌توان خوراکی دیگری را با همین هدف جایگزین آن کرد. هلو، به نحوی کاملا منحصر به‌فرد، تاثیری مثبت روی جسم‌مان دارد. این میوه خوش‌مزه است، و خوردن آن به صورت تازه آزارتان نمی‌دهد. با این حال، اگر یافتن هلوی تازه دشوار است، همیشه می‌توانید سراغ برش‌های منجمد شیرین‌نشده از این میوه بروید، که مطمئنا در فروشگاه‌ها موجود است.

۵. پرتقال

فلاونوئید هسپریدین موجود در پرتقال به تنظیم فشار خون بالا و منزیم درون پرتقال به حفظ سطح فشار خون کمک می‌کنند.

۶. انواع توت‌

توت به غیر طعم دلپذیر و آبدارش، فواید دیگری نیز به همراه دارد. توت‌ها سرشار از پلی‌ فنول، نوعی ترکیب طبیعی گیاهی، هستند که برای سلامت قلب مفید است. طی یک مطالعه‌ی محدود، از تعدادی فرد میانسال خواسته شد به مدت ۸ هفته توت میل کنند.

وضعیت شرکت کنندگان در این مطالعه، بعد از این مدت، از لحاظ نشانه‌های سلامت قلب، از جمله فشار خون، بهبود یافت. در مطالعه‌ای دیگر، از گروهی از بیماران مبتلا به فشار خون بالا خواسته شد رژیم غذایی حاوی پلی فنول کم را رعایت کنند؛ هم زمان، گروهی نیز رژیم غذایی سرشار از پلی فنول را رعایت کردند که شامل مصرف توت، شکلات، میوه‌ها، و سبزی‌ها بود. وضعیت سلامت گروهی از بیمارانی که توت و مواد غذایی سرشار از پلی فنول مصرف کردند، از لحاظ نشانه‌های خطر ابتلا به بیماری قلبی بهبود یافت.

۷. نارنگی

نارنگی به پایین‌آمدن فشارخون هم کمک‌می‌کنند. این میوه، دارای مواد مغذی و معدنی مانند پتاسیم است که فشارخون را پایین‌می‌آورد. نارنگی باعث‌می‌شود خون به‌آرامی در شریان‌ها جریان‌یابد که همین، فشارخون را متعادل نگه‌می‌دارد.

۸. کیوی

کیوی حاوی ترکیبات خوراکی فراوان است، که باعث می‌شود درمانی فوق‌العاده باشد، نه‌تنها برای فشار خون بالا، بلکه برای کلسترول خون بالا و نیز کسانی که می‌خواهند اضافه وزن‌شان را کنترل کنند. به علاوه، یک میوه‌ی کیوی کمک می‌کند نیاز روزانه‌تان را به یون‌های معدنی و نمک‌ها تامین کنید. کیوی طعمی روح‌بخش دارد، و همین باعث شده‌است هم برای عاشقان میوه و هم برای کسانی که از آن متنفر هستند، میوه‌ای محبوب باشد. با این حال، برخلاف موز، یافتن کیوی چندان آسان نیست. برخی فروشگاه‌های محلی در تمام مدت سال آن را ندارند یا شاید به آسانی در مغازه‌ها تمام شود، برای همین شاید بخواهید به منابع دیگری اتکا کنید.

۹. انار

مصرف هر روزه‌ی انار به کسانی که فشار خون بالا دارند کمک می‌کند که تا ۵% فشارشان کم شود. این میوه به کاهش نوسانات فشار خون نیز کمک می‌کند.

۱۰. سیب

سیب مزایای بسیاری برای سلامتی ما به بار می‌آورد. سیب سرشار از روی است، و هر کس باید برای جلوگیری از فشار خون بالا هر روز یک سیب بخورد. این یکی از درمان‌های طبیعی موثر برای کاهش سریع فشارخون بالا است.

رپورتاژ

۱۱. زردآلو

میوه‌هایی مانند زردآلو و آن‌هایی که به همین خانواده تعلق دارند سرشار از پتاسیم هستند. داشتن سطوح مناسبی از پتاسیم برای بدن فوق‌العاده مفید است. پتاسیم برای حفظ ثبات سطح فشار خون نیز لازم و ضروری است. کمبود پتاسیم برای بدن خطرناک است چون احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد. فشار خون، در موارد شدید، می‌تواند به حملات قلبی منجر شود.

۱۲. پاپایا

پاپایا سرشار از روی، منیزیم، سدیم، فسفر و حاوی مولتی ویتامین است. پاپایا را صبح‌ها بخورید. این کار خواص درمانی بسیاری علاوه بر جلوگیری از فشار خون بالا فراهم می‌آورد. بعد از خوردن پاپایا، تا ۲ ساعت چیز دیگری مصرف نکنید.

 ۱۳. موز

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. این میوه یک منبع غنی از ویتامین ب۶، ویتامین ث، و منیزیم است. اگر هر روز یک موز مصرف شود، فشار خون بالا را می‌توان کنترل کرد. در کنار موز، کشمش، زردآلو خشک، مویز، آب پرتقال، اسفناج، سیب زمینی شیرین (پخته)، و کدو حلوایی نیز به طرز شگفت‌انگیزی کارساز هستند.

۱۴. آناناس

اگر از فشار خون بالا و هایپرتنشن رنج می‌برید، پس باید مصرف منظم آناناس را شروع کنید (ترفندی که به پدرم گفتم و فشار خون او درحال‌حاضر به طرز شگفت‌آوری تحت کنترل است! ). مقادیر بالای پتاسیم و مقادیر کم سدیم در آناناس به حفظ سطح طبیعی فشار خون کمک می‌کند.

۱۵. طالبی

طالبی حاوی مقادیر زیادی کالیوم است. کالیوم می‌تواند به حفظ سیستم فشار خون کمک کند. طالبی همچنین حاوی ماده طبیعی است که می‌تواند به شما کمک کند از آسیب احتمالی به سیستم گردش خون جلوگیری کنید.

۱۶. زغال اخته

بر اساس طب سنتی چین، زغال اخته ادرار آوری قوی و موثر است. این یعنی می‌تواند باعث تولید ادرار شود، فرایندی که به عملکرد عادی کلیه‌ها کمک می‌کند، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و فرایند سم‌زدایی را بهبود می‌بخشد. پس می تواند در فهرست 20 میوه برای فشار خون قرار گیرد.

۱۷. آلبالو

گروه سلامت دانشگاه میشیگان برای تعیین اثرات آب آلبالو روی تنظیم چربی و گلوکز و فشار خون یک مطالعه روی مدل‌های حیوانی انجام داد. نتایج این آزمایش نشان داد که آلبالو نه تنها مزایایی دارد شبیه به مزایای داروهای قلبی عروقی که معمولا توسط پزشکان تجویز می‌شوند، بلکه باعث کاهش خطر سکته‌ی مغزی نیز می‌شود. موش‌هایی که این میوه را مصرف کرده بودند، تعادل و هماهنگی و همچنین کاهش قابل‌توجهی را در فشار خون‌شان تجربه کردند.

۱۸. گریپ فروت

دکتر شیازون می‌گوید: “طبق برخی اطلاعات و شواهد، ‌گریپ فروت می‌تواند فشار خون سیستولی را کاهش دهد؛ اگرچه میزان این کاهش آن‌چنان چشمگیر نیست – معمولا به اندازه‌ی ۵ میلی‌متر جیوه. ولی به هر صورت، این خبر قطعا امیدوارکننده است.‌” کاهش فشار خون،‌ به هر میزان که باشد، برای هزاران ایرانی که از بیماری فشار خون بالا رنج می‌برند، خبری خوب و امیدوارکننده است. تاثیر گریپ فروت بر کاهش فشار خون می‌تواند ناشی از وجود مقدار بالای پتاسیم در این میوه باشد. پتاسیم عوارض منفی سدیم را خنثی می‌کند.

۱۹. شلیل

پتاسیم موجود در شلیل با شل کردن دیواره‌ی رگ‌های خونی تاثیر خود را می‌گذارد. کاهش پتاسیم خون همچنین با حفظ سطح سدیم ارتباط دارد و در نتیجه باعث فشار خون بالا می‌شود. با توجه به مشاهدات خاصی، پتاسیم همچنین می‌تواند به عنوان یک دیورتیک (ادرارآورد) عمل کند و از این طریق حجم مایع خارج سلولی را کاهش می‌دهد. این امر می‌تواند فشار خون را تا حدی کاهش دهد. داروهای فشارخون بالا خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی را به ترتیب ۱۵٪ و ۲۵٪ کاهش می‌دهند. اما آن‌ها نیز عوارض جانبی خاصی دارند. به همین دلیل پیش‌گیری همواره بهتر از درمان است.

۲۰. آب نارگیل

آب نارگیل به هیدراته(دارای آب) نگه داشتن بدن کمک خواهد کرد. نوشیدن آب نارگیل بر یک مبنای روزانه می‌تواند فشار خون بالا را کنترل کند. در کنار خوردن آب نارگیل، روغن نباتی خود را با روغن نارگیل جایگزین کنید. این کار کمک زیادی خواهد کرد.

خواص سیب زرد: ۳۵ خاصیت شگفت انگیز سیب زرد برای سلامتی

نوشته‌های مرتبط